Viața omului normal se compune din iluzii concretizate
(partea practică) și din
iluzii zburdalnice sau visuri (partea moral-teoretică), pe cele din urmă ținându-le în taină sub controlul rațiunii până în momentul când consideră că există șanse ca ele să fie înfăptuite. Prima categorie de iluzii
ilustrează valoarea finito-aparențială a individului din punct de vedere social, iar cea
de-a doua înfățișează valoarea infinito-substanțială a spiritului îndumnezeit. Fiind aparențiale, iluziile întrupate, întrucât reprezintă principala
sursă a nefericirii, nu sunt în fond decât niște himere, pe când cele substanțial-metafizice sunt reale prin aceea că au puterea de a-l
elibera pe om de sub tirania timpului și, în acest mod, de a-l face cu adevărat fericit.
Cu completarea că afirmațiile de mai sus n-au nimic de-a face cu oamenii eminamente
pragmatici, ale căror iluzii sunt atât de precise și concret-aparențiale încă din fașă (stadiul mental), încât n-au niciun chichirez în afara
banilor. Iată motivul pentru care ăstora li se spune în Scripturi că au șanse să pătrundă în Împărăția cerurilor doar printr-o radicală schimbare de macaz
moral-atitudinal și că,
potrivit canoanelor noutestamentare, fără o atare primenire, nici pomeneală să
fie la nivelul săracilor cu duhul: „Ferice de săraci în duh, căci a lor este
Împărăția cerurilor” (Matei 5/3).
Vasăzică, nu numai că de-a
lungul vieții tot omul cu și fără scaun la cap se autoiluzionează (făurește acele planuri și proiecte pe care Dicționarul explicativ le numește „himere, speranțe neîntemeiate, dorințe neîndeplinite”), dar mai este asaltat din exterior cu
alte nenumărate iluzii. Din marea familie a iluziilor externe fac parte atât
promisiunile venite de la rude, prieteni și cunoștințe (unele concretizate în felicitări, cadouri sau
ajutoare, cele mai multe sortite așteptării sau efectiv date uitării), cât și manipulările politico-sociale, economico-financiare și militaro-strategice.
De reținut că toate manipulările opiniei colective (numite
diplomații de către politicieni,
profit de către finanțiști și război
informațional sau hibrid de către
strategi) sunt alcătuite de „specialiști” în dezinformare cu scopul de-a crea iluzia adevărului
gol-goluț și că ele mizează pe memoria scurtă a grupurilor sociale,
dar mai ales pe puternicul impact emoțional asupra individului, respectiv asupra masei. Da,
căci așa cum just susține Gustave Le Bon în Psihologia
maselor (Editura Științifică, București, 1991), „Evenimentele memorabile sunt efectele
vizibile ale unor schimbări invizibile intervenite în sentimentele oamenilor”.
După această lege nescrisă
a grupurilor sociale s-au derulat până în prezent nu doar războaiele (de pildă războiul din Irak sau
din fosta Iugoslavie) și mișcările sociale de amploare (Octombriada rușilor, Decembriada noastră), ci și toate campaniile electorale de pretutindeni. În plus,
nu-i nicio șansă ca pe viitor
lucrurile să se îmbunătățească la
acest capitol, cu atât mai mult cu cât s-a demonstrat științific
că, începând cu anul 1980, omul a devenit tot mai presat de timp, drept urmare,
tot mai grăbit și mai
dependent de informația servită
pe tavă (frecvența
planetei, cunoscută sub numele de rezonanța Shumann, a crescut de la 7,8 Hz la 12 Hz, fapt care a
redus cele 24 de ore la doar 16 ore).
George PETROVAI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu