joi, 7 iulie 2022

Confortul și mișcarea lumii

 


                                                                                       de Gheorghe Pârja

Am rămas fascinat de erudiția și eleganța spirituală a celui care a fost, dar a rămas prin operă, boier de viță veche, Alexandru Paleologu, reper pentru mulți dintre noi și obligația de a ne privi în oglindă. Îmi aduc aminte de Conu Alecu ori de câte ori mă întâlnesc cu profesorul- dirijor Ion Săcălean. Cum s-a întâmplat și sâmbătă, 2 iulie, la Mireșu Mare, unde am fost și eu cu  Zilele Nord Literar, iar profesorul Săcălean, în cadrul simpozionului și recitalului de poezie, a avut o intervenție salutară. Mi-am adus aminte de timpul acela de neuitat, când profesorul l-a găzduit pe Conu Alecu, în casa veche a dumisale, de la Hideaga. M-am nimerit în preajma distinsului eseist. A vorbit majestuos. Am tăcut, iar acum îmi aduc aminte. Da, ne sfătuia să ne privim în oglindă. Deoarece, acolo, în singurătatea dedublată, te întrebi cine sunt eu? Îți răspunzi în tăcere, te amăgești, te minți, cauți un reazim lumesc ca să nu rămâi pe calea pierzaniei.

Chestiunea se complică atunci când ne întrebăm: cine suntem noi? Puțini vor recunoaște, și chiar vor fi conștienți, că mulți ne tragem din țărănimea plugară, care, după un sociolog german, este cea care a fost fundamentul unei culturi superioare. Dar și înțelepți de pe la noi și-au fundamentat opera pe ecranul spațiului rural. Conu Alecu ne spunea, acolo, la Hideaga, că nu mai avem țărani în adevăratul sens al cuvântului. S-a mișcat lumea! Ei au fost loviți în sfințenia lor și alungați cu șmecherie din matcă. Ademenirea țăranilor la oraș face parte tocmai din mișcarea lumii. Mulți dintre ei nu au fost pregătiți să fie orășeni. Brusc, au lăsat opinca la poarta orașului. Au lăsat aerul casei natale, au intrat în apartamente de bloc, în spații mici, sufocante pentru mulți, punând pe pereți obiecte de artă îndoielnică.

Cu un orizont retezat, cu plafonul în creștet, cu tinda schimbată într-un hol, oamenii veniți dintr-un univers vast au devenit oamenii unei cuști. Antecameră pentru cavou. Au început să crească iepuri și găini în balcon, să facă straturi de ceapă în jurul blocului – spre lauda administratorului și a presei. Stăteau pe bănci de fier forjat și mâncau semințe. Era locul adecvat să se facă noua generație de vecini și prieteni. Apoi urcau pe scara blocului, în spațiul de confort doi sau trei. Poate, o vreme, au visat florile de câmp. Apoi au pus în glastră flori de plastic. Țăranii aceia dezrădăcinați s-au pus pe muncă serioasă în fabrici și uzine. A început procesul de urbanizare, dar reflexele de la țară nu se pierd cu una, cu două. Le purtăm ca pe niște inele ale lui Saturn. Acest țăran amestecat cucerește acum Europa ca român.

Să nu uităm că țăranul român a fost proprietar. A avut ceva al lui. A venit colectivizarea, una dintre cele mai aprige dezumanizări din toate timpurile. În primul rând, l-a îndepărtat de muncă. La început a devenit păpușă pe sârmă. Apoi a început să se obișnuiască cu noua condiție. Căutam să ne găsim, și să ne explicăm confortul, adeseori precar, în care ne-a dus mișcarea lumii. Mulți dintre noi suntem nici țărani, nici orășeni. De viță veche, suntem mai mult țărani. Avem nostalgia satului, dar nu putem să ne asumăm, deplin, orașul. Unii, nu toți. Eu mă consider un rezultat al acestei bruscări sociale, culturale, economice. Cu toată sinceritatea, spun, sunt un om de confort doi.

Cu generația mea se încheie marea nostalgie țărănească. Cei care au venit în lume percep altfel satul și orașul. Unii privesc satul ca pe un trecut fără amintiri. Plecarea în lume, și a țăranului român, a deschis o nouă pagină de istorie în destinul lui. Multe din cele scrise aici le-am auzit de la Conu Alecu, în casa Ioanei și a lui Ion, din Hideaga. Unde ni s-a spus cum stăm cu politețea ca armă binevoitoare. De aceea este bine să umbli prin lume. Chiar la Mireșu Mare. Unde poți fi văzut că porți ceva rânduieli natale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu