Duminica a 28-a după Rusalii (Pilda celor poftiți la cină) Luca 14, 16-24
Zis-a Domnul pilda aceasta: Un om oarecare a făcut
cină mare și a chemat pe mulți; și a trimis la ceasul cinei pe slujitorul său
ca să spună celor chemați: Veniți, că, iată, toate sunt gata! Și au început
toți, câte unul, să-și ceară iertare. Cel dintâi i-a zis: Am cumpărat un ogor
și trebuie să ies ca să-l văd; te rog, iartă-mă. Și altul a zis: Cinci perechi
de boi am cumpărat și mă duc ca să-i încerc; te rog, iartă-mă. Al treilea a
zis: Femeie mi-am luat și de aceea nu pot veni. Și întorcându-se, slujitorul a
spus stăpânului său acestea. Atunci, mâniindu-se, stăpânul casei a zis: Ieși
îndată în piețele și ulițele cetății, și pe săraci, și pe neputincioși, și pe
orbi și pe șchiopi adu-i aici. Și slujitorul a zis: Doamne, s-a făcut precum ai
poruncit, și tot mai este loc. Și a zis stăpânul către slujitor: Ieși la
drumuri și la garduri și silește-i să intre, ca să mi se umple casa, căci zic
vouă: Nici unul din bărbații aceia care au fost chemați nu va gusta din cina
mea.
În această perioadă a anului bisericesc, avem
bucuria de a asculta, ca pericope evanghelice, mai multe dintre parabolele
Mântuitorului Iisus Hristos, adevărate comori de înțelepciune, de adâncă trăire
duhovnicească, exprimate într-un stil concis, comun lumii semitice. Parabola
sau pilda are menirea de a exprima un adevăr de credință prin relatarea unei
întâmplări, de a-l accesibiliza, de a-l aduce la nivelul de înțelegere al
interlocutorului, pentru ca propovăduirea cuvântului mântuirii să nu aibă o
adresabilitate restrânsă. În felul acesta, am fost martori la Pilda bogatului
nemilostiv și a săracului Lazăr, la Pilda samarineanului milostiv, la Pilda
bogatului căruia i-a rodit țarina etc., toate acestea făcând apel la
milostenie, la bunătate, la filantropie în înțelesul ei genuin, ca iubire de
oameni.
Parabola din Evanghelia de astăzi este introdusă tot
în urma unei discuții care face trimitere la milostenie, purtată între
Mântuitorul și una din căpeteniile fariseilor în casa căruia fusese chemat
într-o zi de sâmbătă (cf. Luca 14, 1): „Zis-a și celui ce-L chemase: Când faci
prânz sau cină, nu chema pe prietenii tăi, nici pe frații tăi, nici pe rudele
tale, nici vecinii bogați, ca nu cumva să te cheme și ei, la rândul lor, pe
tine, și să-ți fie ca răsplată. Ci, când faci un ospăț, cheamă pe săraci, pe
neputincioși, pe șchiopi, pe orbi, și fericit vei fi că nu pot să-ți
răsplătească. Căci ți se va răsplăti la învierea drepților” (Luca 14, 12-14).
Sub
chipul omului oarecare se ascunde Dumnezeu Tatăl, iar sub chipul slujitorului
Său, Mântuitorul Iisus Hristos
În parabolă este vorba despre Pilda celor poftiți la
cină, o pildă cu puternice accente eshatologice, una care ne vorbește despre
marele banchet eshatologic care va avea loc la sfârșitul veacurilor, după ce se
vor fi încheiat toate chemările la cina din Împărăția lui Dumnezeu. În această
pildă este vorba despre un om oarecare, care oferă o cină mare, la care cheamă
pe mulți. În tâlcuirea Sfinților Părinți, prin acel om oarecare trebuie să-L
înțelegem pe Dumnezeu Însuși, Care se ascunde sub chipul unui om necunoscut,
„întrucât oamenii au uitat de Dumnezeu, au pierdut adevărata Lui cunoaștere,
concepția corectă despre El” – după cum spune Sfântul Ignatie Briancianinov.
El alege tocmai prilejul cinei, pentru că cina este
acel moment în care familia întreagă se reunește după încheierea rosturilor de
peste zi, este momentul destinderii, al bucuriei întâlnirii după o zi
obositoare, este durata odihnei, a păcii și a comuniunii. Tot așa va face și
Dumnezeu la sfârșitul zilelor istoriei, va face o cină mare la care îi va chema
pe mulți, însă prin acest cuvânt trebuie să înțelegem întreaga omenire, căci
Dumnezeu ne cheamă pe toți, fără discriminare, din toate neamurile, din toate
tradițiile religioase, indiferent de condiția socială sau de bogăția materială,
pentru că în Hristos nu mai este elin şi iudeu, tăiere împrejur şi netăiere
împrejur, barbar, scit, rob ori liber, ci toate şi întru toţi Hristos (Coloseni
3, 11).
Pentru aceasta, când a venit momentul cinei, L-a
trimis pe slujitorul său să-i înștiințeze pe cei chemați, iar dacă sub chipul
acelui om oarecare se ascunde Dumnezeu Tatăl, sub chipul slujitorului său se
ascunde Fiul lui Dumnezeu făcut om, Mântuitorul Iisus Hristos, adevăratul
slujitor al lui Dumnezeu, Cel pe care Prorocul Isaia îl numea „Ebed-Iahve”,
Sluga Mea, Care prin suferințele Lui va îndrepta pe mulți, și fărădelegile lor
le va lua asupra Sa (Isaia 53, 11), care Se va face ascultător până la moarte
și încă moarte pe cruce (cf. Filipeni 2, 8).
Ca predecesori sau ca următori ai Săi: prorocii,
apostolii, mucenicii, cuvioșii, Părinții Bisericii și, în general, toți
slujitorii Săi au continuat să-i cheme la cină pe toți oamenii, însă odată cu
chemarea se descoperă și limitele ei, iar acestea sunt date de libertatea de
conștiință a fiecăruia, de prioritățile pe care și le stabilește omul în viață,
de cât de mult din timpul vieții întoarce ca dar lui Dumnezeu.
Refuzul,
chiar și politicos, rănește dragostea lui Dumnezeu pentru noi
Cei dintâi chemați încep să-și ceară iertare în chip
politicos, dar chiar și așa refuzul rănește dragostea lui Dumnezeu, Care
voiește ca toți oamenii să se mântuiască și la cunoștința adevărului să vină (I
Timotei 2, 4). Prin refuzul de a merge la cină, cei chemați au arătat
legăturile lor pământești mult prea puternice. În prima categorie a celor care
refuză invitația, Sfinții Părinți i-au identificat pe conducătorii poporului
evreu, elita sa religioasă care, în virtutea alegerii de care Dumnezeu nu se
dezminte (cf. Romani 11, 1-2), trebuiau, cei dintâi, să-L recunoască pe Mesia
în Persoana lui Iisus Hristos, să se bucure și să accepte chemarea la cină.
Însă aflăm trei tipuri de motivații prin care aceștia se autoexclud din
Împărăția lui Dumnezeu, atât de actuale și astăzi. În ogorul cumpărat, Sfinții
Părinți văd duhul grijii de multe (Rugăciunea Sfântului Efrem Sirul), ce-i
stăpânește pe oamenii care și-au trădat umanitatea menită să privească în sus
(ἄνθρωπος) și au rămas blocați doar în dimensiunea orizontală a vieții. În cele
cinci perechi de boi ei identifică viața simțuală, redusă doar la nivelul ei
cel mai de jos, cel al simțurilor, o viață tristă, condiționată de materie,
înrobită, una în care omul devine numai trup, iar în femeia pe care și-a luat-o
cel de-al treilea ar trebui să vedem relațiile de rudenie, familia, care, deși
binecuvântată de Dumnezeu, nu ar trebui să ne despartă de dragostea lui Hristos
(cf. Matei 10, 37).
Dar chemările nu se opresc la cei aleși în mod
special. Ele continuă cu cei săraci, neputincioși, orbi și șchiopi, strânși de
pe ulițele și din piețele cetății, adică cu cei care L-au cunoscut pe Dumnezeu
în taina vieții lor, prin ceea ce părintele Dumitru Stăniloae numește
cunoașterea lui Dumnezeu în împrejurările concrete ale vieții, acolo unde
Hristos, ca om al durerilor şi cunoscător al suferinţei (Isaia 53, 3), se
întâlnește cu omul care suferă. Dar pentru că nici așa nu s-a umplut cămara
cinei, stăpânul L-a trimis pe slujitor să-i cheme pe cei de la drumuri și de la
garduri, adică pe toți cei marginalizați, care au trăit în afara cunoașterii
depline a lui Dumnezeu, fără harul Său mântuitor, popoarele păgâne idolatre,
care se închinau la ceea ce nu știau (cf. Ioan 4, 22), însetate de Dumnezeu,
dar care nu știau unde să-L caute și de aceea ridicau altare Dumnezeului
necunoscut, propovăduit de Apostolul neamurilor (cf. FA 17, 22-23).
Prin pronia lui Dumnezeu și prin lucrarea
mântuitoare a Domnului Iisus Hristos ni s-a pregătit încă de pe pământ o cămară
a Cinei de Taină (Sfânta Biserică) și suntem chemați încă de aici să pregustăm
din cina Sa, din Trupul și Sângele Fiului Său, adică din pâinea care se coboară
din cer din care, dacă mănâncă cineva, nu mai moare (Cf. Ioan 6, 50). Exercițiul
înveșnicirii, adică al cunoașterii lui Dumnezeu (cf. Ioan 17, 3), îl facem acum
în mod deosebit prin Sfânta Euharistie, în Biserica slavei Sale de pe pământ ca
pregătire pentru veșnicia din Biserica slavei Sale din ceruri.
Pentru toți cei care mai avem șansa de a asculta
pilda aceasta, vremea chemării nu a trecut, încă o mai putem auzi și mai putem
alerga spre cămara cinei, îngrijindu-ne de haina de nuntă pe care să ne-o
agonisim prin credință curată, prin rugăciune smerită, prin faptele cele bune
aducătoare de bucurie lăuntrică, pentru că: Fericit este cel ce va prânzi în
Împărăţia lui Dumnezeu (Luca 14, 15)! Amin!
Un
articol de: Pr. Conf. Dr. Caius Cuțaru – 11 Decembrie 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu