de Gheorghe Pârja
Profesorul nostru de pedagogie și psihologia
copilului, domnul Nițescu, insista la orele de curs pe ideea că, după cinci ani
de studiu, nu este admis să fie absolvenți mediocri. Că noi eram pregătiți să
devenim învățătoare și învățători și nu se împăca cu gândul că vom fi cadre
didactice cu pregătire de mântuială. Vremea a trecut și am putut să-mi dau
seama că zbaterea gândului profesorului nostru a avut un final fericit.
Promoția mea, cinci clase paralele, a dăruit școlilor din județ, dar și din
alte părți ale țării, dascăli de ispravă, care și-au iubit profesia până la sacrificiu.
Foarte mulți au fost luminători ai satelor, alții au performat în școlile de la
orașe. Dintre ei, unii au devenit dascăli emeriți. Eram absolvenți ai Liceului
Pedagogic din Sighetul Marmației. Câțiva am plecat să urmăm studii superioare
în amfiteatrele universităților, dar cei mai mulți au optat pentru statornicia
la catedră, la sate și orașe. Adică de la terminarea liceului până la
pensionare.
Vremurile s-au schimbat, alte cerințe, alte
generații. Cât de mult s-ar răsuci lumea, o dimensiune a învățării nu se
schimbă. Este vorba de performanță, pe vremea mea numindu-se știință de carte.
Că și idolul profesorului meu, adică pedagogul elvețian Pestalozzi, în urmă cu
peste două veacuri, considera că situația maselor populare se poate îmbunătăți
numai prin educație în școală și familie. S-a schimbat ceva? Da, mentalitatea
generațiilor. Felul oamenilor de a-și asuma lumea. Au loc în jurul nostru
fenomene cărora nu știm cum să le facem față. De pildă, un raport al Băncii
Mondiale arată că, în ultimii 15 ani, din România au emigrat peste două
milioane de oameni, ceea ce reprezintă aproape 20% din forța de muncă. Cei mai
mulți sunt oameni tineri, cu un nivel de educație mai ridicat decât al multora
care rămân în țară.
Motivele pentru care părăsesc România nu sunt
neapărat cele financiare. Pe cântarul părăsirii țării atârnă și contextul
social și politic. Lipsa de perspectivă, atât în ceea ce privește cariera, cât
și viața personală. Am întâlnit tineri care afișau o lehamite dureroasă față de
societatea noastră, care prețuiește nonvalorile, sfidând competența. Și nu-i o
afirmație de rating, ci o constatare la îndemâna noastră. Recent, s-a declanșat
un scandal legat de noile criterii de acordare a burselor de merit pentru
elevii de gimnaziu și liceu. Potrivit noii legislații, s-a ajuns ca elevi cu
medii școlare sub nota 5 să primească burse de merit. Bursa de merit
educațional. Burse de merit cu performanțe școlare scăzute.
Ce minte năstrușnică a născocit această răsturnare
de valori? Am ajuns pe planeta mediocrilor, închipuită de prozatorul Ioan
Groșan? Unde minorii țării sunt mângâiați duios pe creștet. Un secretar de stat
a încercat să explice cum s-a ajuns aici, dar fără argumente logice. Inclusiv
ministra învățământului a ieșit în public să explice această aberație. Meritul
a devenit o idee periculoasă, pe cale de dispariție. Avem dreptul să fim mirați
de aceste anomalii căutate, nu accidentale. Este ciudat că sistemul românesc de
educație îngăduie asemenea note de admitere în liceu. Câtă adaptare a suferit inteligența
conducătorilor din educație, eu rămân la ideea că nu poți pune deasupra
kilogramului, gramul.
Se vede că una dintre inițiativele de reforme
educaționale, cuprinse în eșuatul proiect România educată, a fost regândirea
burselor de merit. Schimbați termenii! Nu-i poți răsplăti pe cei mediocri.
Eventual pot fi ajutați să urce pe scara reușitei. Când ajung în vârf se
schimbă percepția. Merituoșii dascăli actuali pot să explice mai bine această
anomalie. Au apărut și experți care au spus că s-au emis hotărâri pentru a
câștiga puncte politice prin bursa de merit. Mințile echilibrate, logice, nu au
părăsit bunul-simț al meritului în procesul de educație, ca rezultat al
competiției în clasă, dar și rodul muncii individuale. Deocamdată, cred că a
acorda bursă de merit pentru cei cu performanțe școlare scăzute este tocmai o
definiție nefericită a mediocrității. Ideea de merit este zdrobită și apare un
factor pervers, subtil, de școală pe bani.
Chiar în Parlamentul României s-a discutat că ar fi
o măsură de a încuraja elevii din orice categorie. Dar se vorbește de merit.
Dar cum definim meritul, ce este meritul? Merituos este elevul care face
efortul de a trece de la nota 6 la nota 7 și apoi mai departe. Comentând
anomaliile provocate de criteriile legislației de acordare a burselor de merit,
o profesoară a dat cea mai simplă și de bun-simț explicație a faptului că
tinerii educați aleg să părăsească România: „Nu-mi vine să cred că trăiesc în
această realitate. Legea educației este neinspirată, nepotrivită, nedreaptă.
Elevii spun: învățăm pentru noi și mergem mai departe! Dar se întreabă: ce este
meritul? Felul cum este perceput prin aceste anomalii este o palmă pe obrazul
elevilor care învață. Ne mai întrebăm: de ce pleacă tinerii? De aceea pleacă,
pentru că valori precum munca, etica, educația ajung să fie tratate cu
rușinoasă confuzie. Cei care au de pierdut sunt cei care rămân în țară.”
Cert este că această bursă de merit nu mai are nici
o legătură cu valoarea, cu izbânda în învățare. Ce-i trist este faptul că
guvernanții își apără decizia. De aici puteți scrie, mai departe, și
dumneavoastră, stimați cititori! Eu cred în legea firii, în legea devenirii
prin muncă. Că Mircea Eliade ne atenționează: „Mediocritatea este cu atât mai
impresionantă cu cât o descoperi într-o structură ce se crede deasupra
mediocrității.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu