Directoarea Colegiului Național «I. L. Caragiale» din București, Andreia Bodea, spune într-un interviu acordat TVR2, în emisiunea «Educația la putere», că „unii elevi nu mai înțeleg pentru ce trebuie să învețe, pentru că multe exemple considerate de succes nu au prea multă carte, prea multe cunoștințe, prea multe competențe”. Directoarea Colegiului spune că școala poate oferi modele prin profesori, însă puterea le este slăbită, pentru că, în majoritatea cazurilor, părinți vin la școală să își apere copiii, aducând scutiri medicale sau implicându-se prea mult în ceea ce ține de partea educațională ce revine profesorului. Andreia Bodea a dat și două exemple de situații despre care spune că reprezintă obișnuința, nu excepția: „9 din 10 părinți așa sunt, nu ne lasă să ne facem treaba”, spune directoarea Colegiului «I.L Caragiale» din București.
Directoarea Colegiului «I.L Caragiale» din București
semnalează că în școala pe care o conduce a fost un caz în care un elev avea la
el droguri, iar reacția părintelui ar fi fost de amenințare cu presa dacă ia
măsuri.
Directoarea Colegiului spune că le este tot mai greu
profesorilor să ofere modele bune elevilor, cât timp există exemple de tineri
care devin „de succes” fără să știe „prea multă carte”. În plus, o mare
problemă o reprezintă faptul că părintele nu le permite profesorilor „să își
facă treaba”, pentru că fie intervine în actul educațional în privința notelor,
fie își apără copilul chiar și atunci când i se dovedește că elevul are
probleme la școală, chiar și când e vorba de consum de droguri.
„Unii nu mai înțeleg pentru ce trebuie să înveți,
pentru că văd și ei, așa cum vedem și noi, nenumărate exemple de oameni tineri
sau mai puțini tineri, care, din punctul lor de vedere sunt oameni de succes,
ceea ce se consideră a fi de succes în anul de grație 2023, și nu numai la noi,
ci în întreaga lume. Oameni care au ajuns la acest succes și financiar și pe
alte planuri, fără prea multă carte, fără prea multe cunoștințe, fără prea
multe competențe. Și atunci, acele lucruri care ni se spuneau nouă, de exemplu
meseria, brățară de aur, este un discurs care e clar că se lovește de un zid,
pentru că nu mai este meseria brățară de aur decât în cazuri foarte, foarte
rare și cu totul excepționale. Noi în școală oferim sau încercăm să oferim
niște modele de comportament, niște modele de a fi, dar ele intră de multe ori
în conflict cu celelalte modele sau contra-modele care vin din celelalte medii
care educă. (…) Cred că părinții trebuie să fie parte din echipa care
co-creează educația copiilor, dar nu părintele trebuie să vină să spună exact
ce trebuie făcut, cum se dau notele, ce note să se dea.
(…) În mod repetat el chiulește și eu te chem la
școală și tu vii și-mi spui: ‘Dar dumneavoastră altceva n-aveți de făcut,
doamna directoare, decât să-mi urmăriți copilul?’.
Eu te sun să-ți spun că el la materii de bac, are
bacul peste o lună, zace vizavi de 2 săptămâni și tu asta îmi răspunzi? Nici nu
ne lasă să ne facem treaba.
‘Aoleu, păi i-ați scăzut nota la purtare. Păi vă dau
în judecată că pierde bursa’. Așa și? Eu ce să fac? Deci eu n-am o problemă,
lasă-mi copilul aici și spune-mi așa: ‘Dacă mie nu-mi scoți oameni (…) fă-ți
regulamentul tău, eu ți l-am adus de atât, vreau să mi-l scoți atât’. După aia,
dacă nu mi l-ai scos atâta, discutăm. Dar nici nu mă lași. Vii peste mine.
Și ce mi-a răspuns după aia? Părintele a venit cu
scutire de la medic: ‘În termen legal, trebuie să-i motivați absențele’. Și da,
trebuie. Păi și atunci, eu ce să fac cu părintele ăsta? Și 9 din 10 așa sunt.
Dacă te chem și-ți spun, domle l-au turnat colegii, are droguri în ghiozdan,
are canabis, pe românește spus și tu mă ameninți cu presa? Păi ia-ți-l atunci.
(… ) Nu mai am de mult timp sentimentul că alergăm
părinți și profesori spre același final de cursă. Deci, în momentul în care tu,
ca părinte, vii și urli, vii și zbieri, jignești profesorii neavând niciun
motiv, deci neavând niciun motiv, nu saluți, te comporți uneori într-un mod
inacceptabil, cum să emit eu vreo pretenție ca acel elev să se comporte cu mine
altfel? El se comportă așa cum am văzut acasă. Dar la fel de adevărat este ca
să nu aruncăm acum un blam numai în zona familiilor, Doamne ferește, și a
părinților, ca să poți să educi, ca să poți să transmiți niște valori morale,
trebuie să fii tu însuți, un om moral (…) Cum să trăiască în această lume un
copil care este, să spunem, educat după valorile pe care tânjim? Toți vorbim,
toți scriem, toți, dar sămânța acestor valori nu mai sădește nimeni acolo, nici
părinții și școala… atât cât poate”, spune directoarea Colegiului.
Andreia Bodea a mai dat un exemplu despre cum s-au
schimbat valorile în actuala societate față de anii trecuți, când unii elevi
știau ce vor să devină și munceau la școală pentru a-și atinge scopul.
„Am avut un elev în altă serie care visa să se facă
se facă speolog marin. Cât s-a luptat băiatul acela să îl lase părinții. El
asta a știut că vrea. Avea probleme cu părinții, n-aveau bani, dar copilul a
avut ‘un drive’ (n. – o ambiție) și acolo a și ajuns. E prin Australia, nu știu
pe unde. Exact asta face acum. Acum, în seria actuală de elevi, un elev de 17
ani mi-a spus într-a XI-a că el vrea să dea un tun și să se retragă. Cred că am
stat un minut pe scaun… la 17 ani să ai acest vis, la 17 ani când tu ar trebui
să visezi să fii astronaut, să fii Nelson Mandela? S-a dus pacea pe pământ?
Exact așa a spus: să dau un tun și să mă retrag”, a mai spus Andreia Bodea,
directoarea liceului «I.L Caragiale» din București.
Autor:
Alexa
Stănescu
Preluare:
edupedu.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu