de Gheorghe Pârja
Sâmbătă, 23 martie, s-a stins din viață criticul și
istoricul literar Nicolae Manolescu (născut în 27 noiembrie 1939). Membru al
Academiei Române, președinte al Uniunii Scriitorilor din România, profesor la
Universitatea din București, director al revistei România literară. Fost
ambasador al României la UNESCO. Coloana vertebrală a existenței lui a fost,
însă, literatura. Opera sa critică îl situează printre cei mai valoroși critici
din istoria literaturii române. Autor a peste treizeci de volume. Un reper de
analiză și sinteză în ample studii, în care se oglindesc autori și opera lor.
Apoi longevitatea sa în calitate de recenzent este unică în plan național.
Cu inteligență și relaxare ideologică, a dat un ton
particular cronicii literare, păstrându-și independența de opinie. Pilda
domnului Nicolae Manolescu rămâne, pentru mine, excepțională. Cât am fi de
grăbiți în această lume, este necesar să facem un popas în fața operei sale.
Expresia unei personalități cu o amprentă puternică în cultură, această lumină
pe care ne-o poate lua numai Dumnezeu. Prin opera sa, profesorul Manolescu ne
pune întrebări de genul: ce se întâmplă cu noi în lumina culturii? Iar pilda
criticului literar Nicolae Manolescu ne răspunde cu prisosință. Cum ziceam,
pentru mine rămâne pilduitoare longeviva cronică literară.
Se spune că nici Sainte Beuve nu a ajuns la această
performanță. Lectura revistei România literară începea cu foiletonul domnului
Manolescu. Era ochiul magic, referința, pivotul, încrederea în actul critic.
Autorii de cărți aveau un reper. Era o onoare și o garanție valorică să te
comenteze Manolescu în rubrica lui. Mai bine negat decât ignorat, ziceau în
taină autorii de cărți. Când scria domnul Manolescu, la București, se auzea repede
și în provincie. Așa ne-a pus la încercare curajul juvenil. Deoarece curaj
asumat se numea faptul că am ascuns în podul casei celebra antologie Poezia
română modernă de la George Bacovia, la Emil Botta, care a fost retrasă din
biblioteci și librării pentru a fi topită. Eu am adăpostit-o, în pod, alături
de păstăile mamei. Apoi volumul Contradicția lui Maiorescu, care a fost
lucrarea de doctorat a profesorului, l-am luat cu mine în cătănie la Beiuș și
Timișoara.
Generația mea îl citea pe criticul Manolescu cu
simpatie, deoarece găsea în discursul lui critic profunzime, seriozitate,
scriitură cinstită critic. În el descopeream intelectualul care ne-a transmis
cu subtilitate, în lumea cititorilor, o nouă concepție despre roman, apelând la
trei termeni din antichitatea greacă: doric, ionic și corintic. Ne-a făcut să
pricepem că acești termeni ingenioși nu se referă numai la literatură, ci cu
reflexe și în social. Apoi au venit alte cărți care l-au consacrat. Criticul
Manolescu a devenit repede un lider al lumii scriitoricești din România. Pilda
domnului Manolescu ne este o călăuză discretă, dar absolut necesară. Talentul
său critic excepțional ne-a dăruit lucrarea monumentală – Istoria critică a
literaturii române. S-a spus că domnul Manolescu este un călinescian. Dar nu
unul care stă în umbra maestrului. Se referă la opiniile lui Călinescu, dar le
comentează critic.
…Ca om, domnul Manolescu era fascinant. În prima
parte a vieții lui publice l-am văzut mai mult la televizor. Dar l-am întâlnit
și în lumea cea de toate zilele. De când îl cunoșteam? Din timpul studenției!
Eram cu rânduieli profesionale la Râmnicu Vâlcea. Acolo, la o grădină de vară,
domnul Manolescu avea o întâlnire cu colegii de liceu. Am prins ocazia să-i
vorbesc și de atunci am rămas bune cunoștințe. După revenirea mea în Maramureș,
am în palmares câteva întâlniri cu el la poale de codru verde. S-a întâmplat ca
intelectualul rafinat care este profesorul Nicolae Bindiu să fie prieten cu
Nicolae Manolescu. Pe acest fond a venit în Maramureș savantul Suichi Kato,
autorul Istoriei literaturii japoneze. O lucrare copleșitoare, tradusă și în
limba română. Se deschide încă o poartă spre marea civilizație din Țara
Soarelui Răsare.
Am avut fericitul prilej să fiu în preajma grupului
o zi întreagă. Atunci mi-am dat seama că domnul Manolescu are și umor. Eram în
gara din Baia Mare, într-o duminică seara. Așteptam să vină trenul. Profesorul
Kato, măreț la vârsta lui octogenară, își aruncă ochii pe ceas. Iar domnul
Manolescu îi spune savantului că la noi trenurile nu întârzie, dar nu vin la
timp. Traducerea a fost bună, iar spusa a descrețit fruntea japonezului. Domnul
Manolescu a fost de mai multe ori în Maramureș. Inclusiv ca invitat al
Reprezentanței Maramureș a Filialei Cluj a Uniunii Scriitorilor din România.
Aprecia scriitorii din Nord. A scris despre unii dintre ei. Cum este poetul
Ioan Dragoș.
Eu îi voi păstra curată memoria. A fost un
intelectual de excepție. Despre Nicolae Manolescu voi mai scrie. Până atunci,
păstrez prețuirea lui pentru Maramureș și oamenii lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu