Duminica a 34-a după Rusalii (a Întoarcerii Fiului risipitor) Luca 15, 11-32
Zis-a Domnul pilda aceasta: Un om avea doi fii. Şi a
zis cel mai tânăr dintre ei tatălui său: Tată, dă-mi partea ce mi se cuvine din
avere. Atunci el le-a împărţit averea. Dar nu după multe zile, adunând toate,
fiul cel mai tânăr s-a dus într-o ţară depărtată şi acolo şi-a risipit averea
trăind în desfrânări. Şi, după ce a cheltuit totul, s-a făcut foamete mare în
ţara aceea şi el a început să ducă lipsă. Şi, ducându-se, s-a alipit el de unul
din locuitorii acelei ţări şi acesta l-a trimis la ţarinile sale să pască
porcii. Şi dorea să-şi sature pântecele din roşcovele pe care le mâncau porcii,
însă nimeni nu-i dădea. Dar, venindu-şi în sine, a zis: Câţi argaţi ai tatălui
meu sunt îndestulaţi de pâine, iar eu pier aici de foame! Sculându-mă, mă voi
duce la tatăl meu şi-i voi spune: Tată, am greşit la cer şi înaintea ta; nu mai
sunt vrednic să mă numesc fiul tău. Fă-mă ca pe unul din argaţii tăi. Şi,
ridicându-se, a venit la tatăl său. Dar, încă departe fiind el, l-a văzut tatăl
său şi i s-a făcut milă şi, alergând, a căzut pe grumazul lui şi l-a sărutat.
Atunci i-a zis fiul: Tată, am greşit la cer şi înaintea ta şi nu mai sunt
vrednic să mă numesc fiul tău. Iar tatăl a zis către slugile sale: Aduceţi
degrabă haina lui cea dintâi şi-l îmbrăcaţi şi daţi inel în mâna lui şi
încălţăminte în picioarele lui; apoi, aducând viţelul cel îngrăşat,
înjunghiaţi-l, ca, mâncând, să ne veselim, căci acest fiu al meu mort era şi a
înviat, pierdut era şi s-a aflat. Şi au început să se veselească. Iar fiul cel
mare era la ţarină. Când a venit şi s-a apropiat de casă, a auzit cântece şi
jocuri. Atunci, chemând la sine pe una dintre slugi, a întrebat ce înseamnă
acestea. Iar ea i-a spus: Fratele tău a venit şi tatăl tău a înjunghiat viţelul
cel îngrăşat, pentru că l-a primit sănătos. Şi el s-a mâniat şi nu voia să
intre; dar tatăl lui, ieşind, îl ruga. Însă el, răspunzând, a zis tatălui său:
Iată, de atâţia ani îţi slujesc şi niciodată n-am călcat porunca ta. Şi mie
niciodată nu mi-ai dat un ied, ca să mă veselesc cu prietenii mei. Dar când a
venit acest fiu al tău, care ţi-a mâncat averea cu desfrânatele, ai înjunghiat
pentru el viţelul cel îngrăşat. Tatăl însă i-a zis: Fiule, tu totdeauna eşti cu
mine şi toate ale mele ale tale sunt. Trebuia însă să ne veselim şi să ne
bucurăm, căci fratele tău acesta mort era şi a înviat, pierdut era şi s-a
aflat.
Rostul citirii acestei pilde este acela de a ne
prezenta o icoană cât mai apropiată de înțelegerea noastră a chipului spiritual
al lui Dumnezeu, respectiv de a ne învăța cum ar trebui să ne raportăm la El
şi, prin El, la semenii noştri.
Din această relatare concisă, respectiv din
atitudinea tatălui celor doi fii, în care suntem reprezentați, învățăm
următoarele: Dumnezeu este tatăl nostru şi ne iubește cu o iubire
necondiționată şi neinfluențabilă de păcatele şi neputințele noastre. El ne
respectă libertatea de a ne chivernisi viaţa cum credem că este bine şi ne dă
fiecăruia cele ce ni se cuvin. Când folosim rău această libertate, respectiv
darurile primite, aşteaptă cu durere şi răbdare întoarcerea noastră. Când ne
întoarcem, ne primeşte cu bucurie şi ne acordă iertarea necondiționat, înainte
chiar ca noi să o cerem şi ne reașază în locul cuvenit, din care ne-am depărtat,
orbiți de patimi, dar pe care El ni l-a păstrat din iubire. Reaşezarea noastră
în cinstea inițială este însoţită de ospățul la a cărui bucurie sunt invitaţi
fraţii noştri. Dragostea Lui ne este acordată tuturor. Confruntat cu neputința
şi răutatea noastră, cu refuzul de a accepta dragostea Lui pentru fraţii
noştri, Dumnezeu face totul pentru a ne ajuta să-I înţelegem atitudinea
iubitoare faţă de toţi, să iubim şi noi şi să ne bucurăm de binele fraților,
respectiv să înlocuim atitudinea justițiară şi rece faţă de ei cu una iubitoare
şi asumatoare.
Ca
să fiţi fiii Tatălui vostru…
Atitudinea iubitoare, iertătoare şi ocrotitoare a
lui Dumnezeu, dorinţa şi lucrarea Sa în scopul viețuirii în comuniune de iubire
a fiilor Săi reprezintă şi o invitaţie spre a urma acest exemplu. Ca fii ai
acestui Tată, suntem chemaţi să ne asemănăm cu El. Ca oameni care ne raportăm
prin credință la Dumnezeu, Care se definește prin iubire, suntem invitaţi la o
atitudine asemănătoare. Cuvintele Domnului Hristos sunt fără echivoc: „Iar Eu
zic vouă: Iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă blestemă,
faceţi bine celor ce vă urăsc şi rugaţi-vă pentru cei ce vă vatămă şi vă
prigonesc. Ca să fiţi fiii Tatălui vostru Celui din ceruri, că El face să
răsară soarele şi peste cei răi şi peste cei buni şi trimite ploaie peste cei
drepți şi peste cei nedrepți” (Mt 5, 44-45). Purtarea noastră cu iubire faţă de
semeni nu este o opţiune, ci o consecinţă a înțelegerii unității întregului
neam omenesc, a frățietății tuturor oamenilor prin Părintele comun şi a
chemării lor la comuniunea veșnică în iubire. Totodată, modul viețuirii noastre
este o mărturie despre Dumnezeul în care credem. „Aşa să lumineze lumina
voastră înaintea oamenilor, aşa încât să vadă faptele voastre cele bune şi să
slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri” (Mt 5, 16).
În
duhul iubirii dumnezeiești suntem chemaţi să fim una
Asumarea de către noi a paternității lui Dumnezeu,
respectiv a filiației faţă de El înseamnă, totodată, şi înțelegerea unității
ontologice a întregului neam omenesc – a întregului Adam, cum spunea Cuviosul
Sofronie Saharov -, respectiv asumarea frățietății noastre umane, a tuturor fiilor
şi fiicelor Lui. Dar această unitate nu este doar un dat, ci este şi o temă, un
program de viaţă încredințat nouă; suntem cu toţii chemaţi să lucrăm în şi
pentru această unitate continuu, prin tot ceea ce facem. Întreaga viețuire
conform rânduielii lui Dumnezeu, respectând ceea ce numim „poruncile” Lui,
înseamnă o viețuire spre binele tuturor şi al fiecăruia în parte. Ea înseamnă
şi o asumare a modului de raportare la cei din jur asemeni Părintelui ceresc,
lucrând pentru binele lor chiar şi atunci când ei nu-l înţeleg şi nu pot să-l
dorească. Înseamnă o asumare şi o susţinere în bine a celorlalți, cu iertare
atunci când greșesc şi cu necontenirea de a face binele şi faţă de cei care,
aparent, nu l-ar merita. Această asumare trebuie făcută şi cu un duh de jertfă
şi de renunțare la sine, la interesul imediat, pentru binele comun, care
constituie şi cadrul general al binelui fiecăruia dintre noi, deoarece, aşa cum
învăța Sf. Vasile cel Mare, „dacă binele general suferă, atunci se duce pe
copcă şi binele particular” (PSB 12,
Bucureşti 1988, Epistola 136, p. 321).
Ascultând azi pilda cu Tatăl primitor şi cu cei doi
fii – unul risipitor, iar altul nepăsător -, suntem chemaţi să răspundem, mai
mult cu viaţa decât cu cuvântul, la întrebarea: „Cum stăm noi în faţa iubirii
Părintelui ceresc?”. Răspunsul îl dăm cu modul cum ne raportăm la fraţii noştri
şi la întreaga moștenire primită de la Dumnezeu prin părinţii şi înaintașii
noştri, la Ţara şi Biserica noastră.
Autor: † Sofian Brașoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a Germaniei, Austriei și Luxemburgului – 16 Feb 2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu