Duminica a 5-a din Post (a Cuvioasei Maria Egipteanca) Marcu 10, 32-45
În vremea aceea Iisus a luat la Sine iarăşi pe cei
doisprezece şi a început să le spună cele ce aveau să I se întâmple: Iată, ne
suim la Ierusalim şi Fiul Omului va fi predat arhiereilor şi cărturarilor; Îl
vor osândi la moarte şi-L vor da în mâna păgânilor; Îl vor batjocori, şi-L vor
scuipa, şi-L vor biciui şi-L vor omorî, dar după trei zile va învia. Şi au
venit la El Iacov şi Ioan, fiii lui Zevedeu, zicându-I: Învăţătorule, voim să
ne faci ceea ce vom cere de la Tine. Iar El le-a zis: Ce voiţi să vă fac? Iar
ei I-au zis: Dă-ne nouă să şedem unul de-a dreapta Ta şi altul de-a stânga Ta,
întru slava Ta. Dar Iisus le-a răspuns: Nu ştiţi ce cereţi! Puteţi să beţi
paharul pe care îl beau Eu sau să vă botezaţi cu botezul cu care Mă botez Eu?
Iar ei I-au zis: Putem. Şi Iisus le-a zis: Paharul pe care Eu îl beau îl veţi
bea şi cu botezul cu care Mă botez vă veţi boteza, dar a şedea de-a dreapta Mea
sau de-a stânga Mea nu este al Meu a da, ci celor pentru care s-a pregătit. Şi,
auzind, cei zece au început a se mânia pe Iacov şi pe Ioan. Atunci Iisus,
chemându-i la Sine, le-a zis: Ştiţi că cei ce se socotesc cârmuitori ai
neamurilor domnesc peste ele şi cei mai mari ai lor le stăpânesc. Dar între voi
nu trebuie să fie aşa, ci care va vrea să fie mare între voi, să fie slujitor
al vostru; şi care va vrea să fie întâi între voi, să fie slugă tuturor. Că şi
Fiul Omului n-a venit ca să I se slujească, ci ca El să slujească şi să-Şi dea
sufletul răscumpărare pentru mulţi.
Călătoria noastră spre marele praznic al Învierii
Domnului se apropie de sfârşit. Această duminică este ultima în care accentul
cade pe patimile noastre, pe suferinţele noastre. De mâine începând, poate
chiar cu acest cuvânt al Evangheliei, atenţia ne va fi abătută spre Pătimirea
lui Hristos. Timpul cuprins de Postul Păresimilor a fost pentru noi o şcoală, o
şcoală a pocăinţei; pocăinţă care trebuie să nască în sufletul nostru o
dragoste curată, o dragoste fierbinte faţă de Mântuitorul nostru Iisus Hristos,
Care ne-a iubit atât de mult, încât Și-a dat viaţa pentru noi. În această
duminică ni se atrage atenţia asupra a două mari păcate: mândria şi
desfrânarea. Sunt mari, pentru că sunt păcate împotriva iubirii, şi pentru că
ele vin spre noi cu masca iubirii, motiv pentru care în fața lor pot să cadă cu
uşurinţă chiar oameni sporiţi duhovniceşte.
Prin cuvântul Evangheliei (Marcu 10, 32-45) suntem
avertizați asupra păcatului mândriei. Doi dintre Apostoli, Iacob şi Ioan, au
venit în faţa Domnului Hristos şi, la întrebarea „Ce voiți să vă fac?” (Marcu
10, 36), I-au adresat această rugăminte: „Dă-ne nou să stăm unul de-a dreapta
Ta și altul de-a stânga Ta, întru slava Ta” (Marcu 10, 37). Şi ei credeau că
fac aceasta din dragoste. Din dragoste faţă de Domnul şi Învăţătorul lor. Dar
Domnul, cunoscând adâncul inimii lor, le-a descoperit că aceasta nu era o
mişcare a iubirii, ci mai degrabă a mândriei. Sub masca iubirii faţă de Domnul
Hristos, se ascundea insidios dorinţa de stăpânire, dorinţa de a-i dirija pe
ceilalţi, de a fi mai mari peste ceilalţi oameni, şi nu mai mari între ceilalţi
oameni. De aceea, Domnul i-a mustrat cu blândeţe pe cei doi şi, lesne de
înțeles, i-a învăţat pe toţi ucenicii, care s-au mâhnit, s-au tulburat pentru
situaţia creată şi le-a transmis că în această lume, cei care stăpânesc o fac
prin autoritate, prin putere. Îndemnul este ca între ei să nu fie așa.
Dimpotrivă, cel care va voi să fie mai mare între ei, va trebui să fie
slujitorul celorlalți. Argumentația continuă prin exemplul personal, întrucât
Hristos a venit în această lume nu ca să I Se slujească, ci ca El Însuși să
slujească şi să-Și dea viaţa pentru mulţi.
Iată marele pericol care ne paște pe toţi. Sub masca
iubirii se pot ascunde o mândrie foarte mare şi o dorinţă de a-i stăpâni pe
ceilalţi oameni. Într-adevăr, este de dorit ca fiecare dintre noi să ne
cercetăm şi să vedem – atunci când ni se pare că facem gesturi de iubire faţă
de Dumnezeu sau faţă de aproapele nostru – dacă sunt gesturi de iubire sau mai
degrabă mişcări ale mândriei.
Să
facem lucrurile din dragoste
Fariseul, despre care ni s-a vorbit la începutul
Triodului, credea că-L iubeşte pe Dumnezeu, făcând fapte bune. Și se ruga
zicând: „Dumnezeule, Îţi mulţumesc că nu sunt ca ceilalţi oameni, răpitori,
nedrepți, adulteri, sau ca și acest vameș. Postesc de două ori pe săptămână,
dau zeciuială din toate câte câștig” (Luca 18, 11). Şi lui Dumnezeu nu I-a
plăcut această rugăciune, pentru că era, de fapt, un rod al mândriei. Fariseul
dorea să se îndreptăţească pe sine în faţa lui Dumnezeu şi bineînţeles că şi în
faţa oamenilor. Aştepta răsplată din partea lui Dumnezeu şi, de asemenea,
aştepta laude din partea oamenilor. Şi cred că ne recunoaştem şi noi în această
ipostază. Adeseori, când facem ceva bun, pentru Dumnezeu sau pentru aproapele
nostru, aşteptăm deopotrivă şi răsplată şi laudă, iar dacă nu le primim suferim
foarte mult, ne tulburăm foarte mult şi spunem că nu vom mai continua să facem
binele pe care l-am făcut, de vreme ce nu suntem apreciaţi, lăudaţi şi răsplătiţi.
Atunci când se face ceva din dragoste, nu mai reacţionăm în felul acesta.
Dragostea este gratuită. Fie că suntem răsplătiţi sau nu, fie că suntem lăudaţi
sau nu, noi nu putem să facem altfel decât aşa. Sfântul Apostol Pavel descrie
iarăşi foarte frumos cum arată dragostea. Ne spune că ea toate le suferă, toate
le crede, toate le rabdă, niciodată nu cade. Să ne cercetăm aşadar, iubiţii
mei, şi să vedem dacă într-adevăr, la sfârşitul acestor zile de post, în inima
noastră cu adevărat a rodit dragostea curată, dragostea jertfelnică, dragostea
gratuită. Și dacă nu este aşa, atunci înseamnă că mai avem de lucrat. Trebuie
să continuăm pocăinţa noastră, să stăruim în rugăciune şi să-I cerem Domnului
să ne vindece mintea şi inima. Și să aprindă El întru noi focul iubirii.
Prin viaţa Sfintei Maria Egipteanca, pomenită în
această a cincea duminică a Postului Mare, ni se atrage atenţia asupra
păcatului desfrânării, care de asemenea se poate masca în chipul dragostei.
Foarte mulţi dintre cei care trăiesc în desfrânare consideră că iubesc. Maria
Egipteanca, atunci când s-a dedat desfrânării la o vârstă foarte fragedă,
credea că prin aceasta trăieşte deplina viaţă, trăieşte dragostea. Dar s-a
dovedit că nu este aşa. Această aparentă dragoste nu i-a adus împlinire,
bucurie şi pace, ci i-a obosit şi i-a îmbolnăvit şi trupul, şi sufletul.
Dumnezeu
să fie pe tot locul
Din nefericire, în zilele noastre foarte mulţi
creştini trăiesc în desfrânare şi justifică acest păcat crezând că este
dragoste. Mai mult, să ştiţi că desfrânare nu este doar păcatul trupesc, ci
desfrânare este tot ceea ce iubim mai mult decât pe Dumnezeu. De aceea,
Mântuitorul Hristos avertizează pe cei care iubesc mai mult lumescul decât
dumnezeiescul că nu sunt vrednici de El (Matei 10, 37). Adică este o încălcare
a poruncii iubirii. Porunca întâi şi cea mai mare din lege ne cere nouă,
tuturor, să-L iubim pe Domnul Dumnezeu din toată inima, din tot sufletul şi din
toată puterea (Deuteronom 6, 5). În logica harului, în logica iubirii
duhovniceşti, Dumnezeu nu trebuie să fie doar pe locul întâi, ci trebuie să fie
pe tot locul. Pe Dumnezeu trebuie să-L iubim din toată inima, din tot sufletul
şi din toată puterea. Și apoi, prin această dragoste, îi iubim şi pe părinţi,
şi pe copii, şi pe prieteni, şi de asemenea îi putem iubi şi pe duşmani. Pentru
că-i socotim pe toţi egali, toţi suntem chipul lui Dumnezeu, toţi suntem
zidirea lui Dumnezeu, toţi avem nevoie de mântuire.
Să fim, aşadar, cu multă luare-aminte la acest mare
păcat al desfrâului, care poate veni spre noi sub masca iubirii. Ca să ne
vindecăm de acest păcat este nevoie de multă pocăinţă şi de multă rugăciune.
Maria Egipteanca a avut nevoie de patruzeci de ani, petrecuţi în pustia
Iordanului, pentru ca să-şi vindece rănile păcatelor tinereţii. Cu siguranţă că
fiecare, la locul şi la măsura lui, va avea nevoie de mult timp de pocăinţă
dacă şi-a petrecut, dacă şi-a irosit tinereţea în desfrânări şi-n desfătări. De
aceea, Biserica atrage mereu atenţia tinerilor.
Să nu-şi cheltuiască tinereţea în desfrânare, pentru
că desfrânarea îmbolnăveşte şi trupul, dar şi sufletul. Desfrânarea împietreşte
inima. Paralizează în noi puterea de a iubi. De aceea, tinerii care au trăit
mai multe relaţii care s-au destrămat ajung în neputinţa de a se mai
îndrăgosti. Nu mai pot să-şi asume o relaţie. Inima lor este împietrită. Și
după aceea tot ce se mai poate face este doar o înţelegere, o târguială. Vedem
dacă ne convine sau nu, dacă aceasta corespunde aşteptărilor şi pretenţiilor
noastre sau nu, dar aceasta nu este dragoste, aceasta este negoț. Când iubeşti,
nu te mai gândeşti, îţi asumi toate riscurile, orice s-ar întâmpla. Și la bine
şi la rău, mergi cu cel iubit până la capăt, până la moarte. Deci dragostea nu
este târguială, nu este înţelegere, ci dragostea este un miracol, este o
minune. Este asumare responsabilă în faţa lui Dumnezeu şi a oamenilor.
Să reţinem așadar, iubiţii mei, în această duminică,
acest mesaj foarte puternic: că dragostea nu înseamnă nici putere şi nici
plăcere. Dragostea înseamnă slujire şi dăruire jertfelnică.
Autor:
† Teofil de Iberia, Arhiereu-vicar al Episcopiei Ortodoxe Române a Spaniei și
Portugaliei – 06 Aprilie 2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu