Pod de cuvinte de Romulus Moldovan
Editura
Ecou Transilvan,Cluj Napoca, 2020
Structurat în patru capitole: De pe cetățuie, Fereastră deschisă, Vadurile melancoliei și Ochii minții, volumul semnat de Romulus Moldovan relevă în versuri clare, fără urmă de echivoc o realitate melancolico-depresivă caracteristică societății românești contemporane. Sensibilitatea sa lirică, ale cărei premize se reliefează încă din copilărie, așa cum ne spune autorul în datele biografice publicate la finalul cărții este evidentă ca și exprimarea în vers alb, relevantă ca mod de transmitere a mănunchiului de sentimente și trăiri care străbate orizontul său cognitiv cu străfulgerări de bucurii greu de stăpânit.
Deși autorul mărturisește că nu
cunoaște cauza acestor defulări din cotidianul frust în sentimentalismul poetic
este evident talentul său de a ne conecta la ceea ce este evident în realitatea
vremurilor prezente.
sau
natura pornirii mele lăuntrice
de
a înșira cuvinte în formă de poem
deși
am apelat la scrieri ilustre
inclusiv
la un psihiatru
(Mărturisire)
Poetul
este membru al unor cenacluri literare de renume: Cenaclul Cadrelor Didactice
„Octavian Goga” și Cenaclul Universității „Babeș Bolyai”. Autorul poemelor din
Clujul unde își duce existența zilnică, oraș căruia îi dedică de fapt versurile
din primul capitol al acestui volum abordează cu dezinvoltura specifică
omului cu multă experiență de viață versuri pline de miez, înțeles și realism.
Pod de cuvinte
arcadă de sentimente aruncată ca un curcubeu peste apusul unor timpuri care
renasc din propria cenușă ca și pasărea Pheonix- Romulus Moldovan al cărui
prenume ne poartă prin tunelul timpului în Roma antică este prins cu funii de
mătase în realul fiecărei zile. El
simte, grație unui al șaselea simț, orice schimbare din ordinea firească a
evenimentelor și anunță șoptit, aproape complice pericolul unei „disocieri a
simțurilor”.
Scrise cu
nonșalanță, versurile nu au complicitatea unor construcții sofisticate, ci se
pot asimila cu dezinvoltura poemelor în proză ale scriitoriilor din zona
suprarealistă a literaturii:
Cu
gândurile ancorate în cotidian,
Oricine
o poate achiziționa
La
un preț derizoriu,
Ca
pe o haină de firmă
Dintr-un
magazin second hand.
(Templul iubirii)
În
mijlocul unei lumi marcate de „semne
ciudate”, „cenușă vie”, „gânduri uscate” iubirea pătrunde în inima celor mai
cred în acest sentiment desăvârșit de Dumnezeu.
Un renumit medic
nonagenar clujean
a confirmat că
îndrăgostiții autentici
sunt aproape
muți, aproape surzi
și uneori orbi
de-a binelea.
Dar se iubesc.
( Coronaviruși)
Iubita este
mereu țelul, idealul, eternul feminin spre care tânjește neîncetat, fluturii
care își flutură aripile pentru a trăi doar o singură zi. Doar iubirea
încremenește zborul său spre înalt:
Pentru
fluturii tăi, iubito
îngerul
meu păzitor a suflat spre mine
și
deodată toți fluturii
au
încremenit în zbor.
Mă
înfioară teribil acest zbor împietrit,
unic
tablou cu fluturi de porțelan.
(Tablou)
Când gândurile din noi
vor înceta să mai sape
în pământ putred și reavăn,
ori în limpezimi
de ape nevăzute,
va fi momentul crucial
în care se dă startul veșniciei”
(Moment crucial)
Versul alb
neîngrădit de căutarea rimelor care nu întotdeauna corespund ca mod de
exprimare a ceea ce dorește poetul să ne transmită, permite autorului să
folosească expresii din vorbirea curentă care conduc la înțelegerea mesajului poetic și crezului care
îi motivează scrierea cuvintelor:
unui poem în formă de ou,
care divinizează iubirea,
lumina, viața
și moartea deopotrivă.
(Ecou)
Universul are și
el rolul său infailibil în a asigura legătura permanentă între oameni, planete,
regnuri prin tuneluri, prin zei, gânduri și mai ales prin cuvinte:
am
descoperit cuvintele
care croiesc tunele prin realitate.
................................................
Ele
ar putea înconjura Pământul
ar lega planetele unele de altele,
sateliții rotitori și soarele.
( Tunele)
Liana Ghiță Boian Jianu


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu