duminică, 5 octombrie 2025

CUM SE SPUNE “BABILON”? (Apariție editorială)

 


Octombrie 2, 2025

Puțini din România cunosc sau au auzit despre religia rastafariană. A apărut și s-a răspândit în Jamaica, liderii lor inversând istoria și teologia creștină. Ei cred în Dumnezeu, Hristos și Duhul lui Dumnezeu, dar adevărata întrupare divina pentru ei nu este Hristos, ci Haile Selassie, Împăratul Etiopiei, ucis în 1975, la 45 de ani, de Mengistu, teroristul marxist-leninist care într-o lovitură de stat a pus capăt celei mai vechi (se pare) dinastii regale din istoria omenirii.

 Cum se spune „Babilon”? (Aprilie 1966)

Etiopia este o țară a Bibliei, un ținut misterios pe care am avut ocazia să-l vizitez în 1998. Etiopienii pretind că dinastia lor regală se intersectează cu cea israeliană încă din vremea lui Solomon, când Împărăteasa Etiopiei a vizitat Ierusalimul și că de atunci încoace dinastia lor regală descinde din Casa lui David.

Etiopia a fost, împreună cu Liberia, una dintre cele două țări africane care nu au fost cucerite sau colonizate de europeni. Asta s-a datorat tocmai identității lor creștine.

Adepții rastafarianismului sunt cunoscuți și sub numele abreviat de „rastas”, iar rădăcinile lor au apărut în Secolul XIX, când populația de culoare din Jamaica a dorit sa se reîntoarcă în Africa. Singura lor opțiune a fost Etiopia. Credințele lor sincretice s-au dezvoltat asemenea credinței etiopienilor, un amalgam de învățături ebraice (luate din Vechiul Testament) și creștine. Printre altele ei cred că „rasa africană”, nu cea ebraică, este „poporul ales”.

Ceea ce le-a lipsit rastafarianilor, însă, a fost o personalitate de culoare pe care să o desemneze ca și întrupare a divinității pe pământ. Opțiunea biblică a lui Hristos a fost respinsă, El nefiind african. Așa au ajuns la Haile Selassie, „reîncarnarea” lui Dumnezeu pe Pământ.

În aprilie 1966, Selassie a vizitat Jamaica. 100.000 de rastas l-au așteptat la aeroportul din Kingston. Înainte de sosirea lui, Jamaica a trecut printr-o seceta cumplită. În ziua când Selassie a aterizat în Kingston a plouat cu găleata – pentru rastas asta fiind un semn al „divinității” lui Selassie, „omul care face să plouă”.

Selassie a întârziat să iasă din avion auzind că 100.000 de oameni tocmai l-au ridicat la rangul de „reîntrupat al lui Dumnezeu”. Adepții lui au alergat spre avion cu muzică, țipete, emoții și călcându-se în picioare unii pe alții. Ploaia le-a „dovedit” că alegerea lor a fost corectă.

Anul viitor, în aprilie, se împlinesc 60 de ani de la acest eveniment. În deceniile imediat următoare cultura rasta s-a extins, adepții ei nepracticând căsătoria, ci concubinajul pe viață, monogamia, țintuind pe pereți în casele lor imaginea lui Selassie, practicând unele dintre ritualurile din Torra, evitând anumite mâncăruri sau băuturi alcoolice, consumând cantități uriașe de marijuana (pe care o numesc „ganja”) și dezvoltând un stil de muzică aparte, bine-cunoscuta „reggae music”. Principalul exponent al culturii rasta și a muzicii „reggae” este bine-cunoscutul Bob Marley.

Un alt obicei neobișnuit al lor este că nu își taie părul, pe care îl împletesc asemenea unei funii în ceea ce ei numesc „dreadlocks”.

Cum se spune „Babilon”? (2023)

În anii 60 și în acest context de fermentare culturală s-au născut părinții viitoarei mari scriitoare de culoare din Jamaica, Safiya Sinclair. În 2023 ea a publicat o carte deosebit de interesantă și detaliată privind familia ei și cultura rastă în care a fost crescută și a cărei adeptă a fost până la 19 ani, când a abandonat religia tatălui ei.

Titlul cărții este How to Say Babylon (A Memoir) / Cum se spune Babilon (O autobiografie). La 335 de pagini, cartea a fost bine primită în cercurile literare, este lejeră de citit și foarte captivantă.

Referința la „Babilon” în titlul cărții face aluzie la eticheta pe care rastas o pun celor care nu aparțin religiei lor. Pentru ei, lumea se împarte în două: lumea rasta și restul lumii (Babilonul). Această divizare a lumii a influențat viața autoarei până în cele mai mici detalii ale ei, până la 19 ani.

Safiya a fost unul dintre cei 4 copii ai familiei Sinclair. Părinții erau săraci lipiți pământului, iar descendenții lor la fel de săraci din generație în generație. Erau descendenți ai sclavilor africani strămutați de englezi în colonia lor, Jamaica, pentru a munci pe plantațiile de zahăr. În timp, descendenții lui Safyia au adoptat credința rastafariană.

Tatăl lui Safyia, Howard, era devotat credinței. Cu puțină școală, părinții lui, ca de fapt și al viitoarei lui soții, erau pescari. Pescuiau 6 zile pe săptămână și vindeau peștele la piață pentru a-și întreține familiile. Au fost și rebeli, din când în când răzvrătindu-se împotriva autorităților. Autoritățile din Jamaica vedeau în rastas un grup mesianic pe care încercau să-l controleze pentru a preveni revolte generalizate. Deseori, autoritățile le distrugeau culturile de marijuana, ceea ce genera ciocniri violente.

Mama lui Safiya, Esther, s-a născut cu 6 degete la mână. Și ea și Howard proveneau din familii numeroase. S-au întâlnit la un concert improvizat unde Howard performa reggae. În aceeași seară, Howard i-a cerut lui Esther să se mute la el și să locuiască împreună. Ea a acceptat și cei doi au devenit „soț și soție” fără acte sau ceremonie oficială. Locuiau în Montego Bay, pe malul oceanului, în nordul insulei.

Un an mai târziu s-a născut Safiya, în 1984. Își amintește evenimente din viața ei începând de la 4 ani. Locuiau într-o casă cu două camere ca sardinele, Safiya cu părinții ei și bunicul ei (om în vârstă) care trăia cu o adolescentă cu care avea un copil. Casele cartierului erau mici și apropiate, familiile mirosind mâncărurile gătite de fiecare. Asta scotea la iveală și nivelul material al vecinilor.

În anii incipienți ai vieții, Safiya mai să se înece în ocean, fiind scăpată de mama ei. Încă de la o vârstă timpurie, Safiya este îndoctrinată de tatăl ei în rastafarianism. Învață să-l venereze pe Selaisse, al cărui portret imens era atârnat pe peretele camerei. Părul ei nu a fost tăiat până la 19 ani, ci împletit după rânduiala rasta. Părinții au crescut-o să devină „a rasta wife / o soție rasta”, așa cum era soarta fetelor născute în rastafarianism.

La școală, Safiya începe să înțeleagă „Babilonul”, lumea de afară. Copiii fac bancuri pe seama ei, o batjocoresc, îi dau porecle, dar ea rămâne neclintită în tradiția în care e crescută. Nu are voie să poarte pantaloni, bijuterii, nici să folosească produse de înfrumusețare ori să se machieze.

Cum se spune Babilon – Lumea de afară

Ocazional, Safiya petrece timp cu rudeniile ei, creștini protestanți, care îi deschid o fereastră spre o lume spirituală diferită.

Tatăl Safiyei câștigă traiul familiei cântând în diferite hoteluri pentru turiști. Începe să compună melodii proprii și de la o vreme își creează un grup muzical. Încep să înregistreze melodiile și devin o senzație în Jamaica. Howard era interesat de politică și ura de moarte politicienii anilor 80: Thatcher și Reagan.

Mama lui Safiya era mult mai liniștită. Iubea cartea, chiar dacă nu făcuse mai mult de clasele primare. Începe să țină ore de educație pentru copiii din cartier. Împrumută Enciclopedia Brittanica de la bibliotecă și din ea învață copiii diverse subiecte geografice și istorie.

În timp, familia lui Safyia crește, ajungând la 4 copii. Punctul cel mai fericit al copilăriei, mărturisește Safiya, a fost când tatăl lor le-a adus doi căței cu care s-au împrietenit. Tatăl i-a îndemnat pe copii să dea nume cățeilor, copiii numindu-l pe unul Thatcher și pe celălalt Reagan. Pentru o vreme după acea, amuzamentul din casa a fost interminabil.

Familia se muta din loc în loc, după cum câștiga sau nu tatăl. De la o vreme tatăl pleca în străinătate să cânte împreună cu grupul lui. Petrece 6 luni în Japonia printr-un contract care e prelungit cu încă 6 luni. Banii îi investește în familie, cumpără lucruri pentru casă. Unul din echipa lui muzicală îl trădează și tatăl Safiyei nu se mai poate întoarce în Japonia.

De atunci, atmosfera în casa Safiyei se schimbă. Tatăl devine mai morocănos. Venitul în casă scade. Copiii, acum 4, încep să sufere de foame și lipsă de haine. Apar semne de violență în familie. Una dintre admiratoarele japoneze ale tatălui vine periodic în Jamaica să-l vadă pe Howard, timp în care tatăl Safiyei nu vine acasă noaptea. Safiya și mama ei îl suspectează de infidelitate.

În acei ani transformativi, Safiya își găsește liniștea în scris. Începe să scrie poezii noaptea, la lumina lumânării. Într-o ocazie adoarme cu lumânarea aprinsă și izbucnește un incendiu în casă. Părinții sting incendiul și află că fiica lor scrie. Îi citesc poeziile. Tatăl nu e mulțumit: o fată rasta e destinată nu să scrie, ci să fie nevasta unui bărbat rasta și să aducă pe lume copii care la rândul lor vor deveni „rastas”. Mama lui Safiya însă dibuie talent în fiica ei, pe care îl încurajează.

Safyia începe să se gândească la viitor și să pună la îndoială învățăturile rasta. Pune întrebari tatălui, care îi aduc ceartă și respingere. Încep și aspectele intime de viață, anii pubertății. Ține ascuns de tatăl ei ciclul menstrual pentru că femeile rasta erau considerate „unclean / necurate” pe perioada ciclului.

Secretul e dezvăluit mamei. De la un timp, tatăl pune întrebări și aflând de situația lui Safiya, îi interzice să se atingă de anumite lucruri și obiecte pe perioada ciclului.

ARTICOLUL 16 DIN DECLARATIA UNIVERSALA A DREPTURILOR OMULUI

Articolul 16 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului afirma: "Cu incepere de la implinirea virstei legale, barbatul si femeia, fara nici o restrictie in ce priveste rasa, nationalitatea sau religia, au dreptul de a se casatori si de a intemeia o familie. ... Familia constituie elementul natural si fundamental al societatii si are dreptul la ocrotire din partea societatii si a statului". Familia romana isi cere drepturile. Aceste drepturi le pledam, le-am pledat din 2006 incoace, si vom continua sa le pledam. Sunt cele mai pretioase dintre drepturi dar si cele mai abuzate azi. Pretuiti-le!

LINK-URILE MATERIALELOR CITATE

Ne-ati atentionat privind dificultatile pe care le intimpinati sa deschideti link-urile materialelor si articolelor din care ne inspiram sa publicam materialele AFR. Motivul dificultatilor este sistemul de transmitere digitala pe care il folosim. Linkurile nu pot fi deschise pentru a preveni spamul. In consecinta, va recomandam sa copiati linkul si sa-l puneti in browser (copy + paste) si il veti putea deschide.

JOIN US ON FACEBOOK / URMARITI-NE SI PE FACEBOOK!

Publicam comentariile noastre si pe Facebook. Va rugam sa ne urmariti si sa deveniti prietenii nostri pe Facebook: https://ro-ro.facebook.com/Alianta.Familiilor/

FACETI-NE CUNOSCUTI!

Faceti-ne cunoscuti familiilor si prietenilor d-tra. Dati mai departe mesajele noastre si incurajati-i sa se aboneze. Va multumim.

MATERIALE ADITIONALE

Puteti citi materiale informative aditionale aici: https://www.facebook.com/PeterCosteaEuroparlamentar

Alianta Familiilor din Romania

www.alianta-familiilor.ro   

INVITATIE CONFERINTA: 20 DE ANI DE ACTIVISM PRO-FAMILIE SI PRO-VIATA

Alianta Familiilor din Romania (AFR) si Pro-Vita Bucuresti implinesc anul acesta 20 de ani de activitate in spatiul public in sprijinul familiei, al vietii copiilor nenascuti si al valorilor crestine. In acest scop, cele doua organizatii bine cunoscute in Romania, organizeaza o conferinta si eveniment special dedicat acestei remarcabile realizari. Conferinta este organizata impreuna cu Institutul Conservator „Mihai Eminescu” si se va tine in Parlamentul Romaniei, Miercuri, 8 Octombrie 2025 incepind de la orele 10:00.

Toti sunteti invitati. Participarea este gratuita dar e nevoie de inregistrare.

Vom avea invitati speciali pentru acest eveniment si speram si in participartea unor lideri din viata politica a Romaniei.

Redam anuntul oficial al conferintei, iar inregistrarea se poate face accesind linkul acesta: https://marilecarti.ro/events/bilet-gratuit-conferinta-pretul-vietii-ora-1000-bucuresti/

In cazul in care linkul nu se deschide, va rugam sa puneti in browser textul „bilet gratuit Conferinta Pretul Vietii” si veti izbuti.

***

Bilet gratuit Conferința „Prețul Vieții”, ora 10:00, București

Avem bucuria de a vă invita la conferința „Prețul vieții”, un eveniment dedicat reflecției asupra valorii inestimabile a vieții, a rolului fundamental al familiei și a responsabilității pe care o purtăm față de generațiile viitoare.

Organizată de Institutul Conservator „Mihai Eminescu”, în parteneriat cu ProVita și Alianța Familiilor din România, conferința își propune să aducă împreună voci, mărturii și experiențe în sprijinul unei culturi a solidarității și a respectului pentru viață.

Vă invităm să fiți alături de noi la această întâlnire în cadrul căreia dorim ca ideile și valorile se transformă în angajament pentru viitor.

Conferința „Prețul vieții” va avea loc miercuri, 8 octombrie 2025, începând cu ora 10:00, la Parlamentul României, în Sala Comisiei de Cultură (str. Izvor nr. 2-4, sector 5, București).

Intrarea este gratuită, dar pentru o bună organizare, vă rugăm să completați formularul de mai jos.

IMPORTANT:

Dacă doriți să achiziționați mai multe bilete, vă rugăm să achiziționați câte un bilet pentru fiecare persoană în parte, menționând clar numele fiecărei persoane participante.

În ziua evenimentului vă rugăm să aveți asupra dumneavoastră cartea de identitate.

AFR

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu