Nu
există filosof de valoare care să nu se arate interesat de primele principii.
Da, căci este important trecutul apropiat de noi și prezentul (infinitatea macrouniversului și microuniversului, sistemele sociale și cele politico-economice, mecanismele sufletului și ale gândirii, morala, cultura și locul omului în Univers), precum și îndrăznețele prognoze privind viitorul planetei și al omenirii, dar la fel de important (dacă nu pentru toți, atunci pentru unii dintre noi) este să aruncăm priviri
logico-fanteziste asupra pregenezei (era haos sau doar golul infinit și netulburat?) și să înclinăm balanța convingerilor intime fie în favoarea creaționismului, fie în favoarea evoluționismului, fiind știut marele adevăr noutestamentar că nimeni nu poate
sluji la doi stăpâni...
Corifeii
filosofiei clasice grecești nu
numai că n-au făcut excepție de la
regulă, dar chiar au consolidat-o prin formidabilele lor opinii despre primele
principii, la fel de proaspete și
suculente ca în urmă cu peste două milenii.
Gânditorii
de mai târziu și-au însușit aceste concepții, astfel că – ne spune P.P. Negulescu în tratatul Problema ontologică – Plotin (204-270
e.n.), principalul reprezentant al neoplatonismului, „admitea, cu stoicii, un
Suflet al lumii, necesar ca s-o pună în mișcare; admitea, cu Aristotel, o Inteligență cosmică, necesară ca să gândească mulțimea nenumărată a lucrurilor ce o alcătuiesc și să dea fiecăruia ceea ce trebuie ca să poată exista;
admitea, în sfârșit, cu
Platon, o Unitate supremă, necesară ca să facă din această mulțime haotică un tot unic și să-i asigure în același timp realitatea”.
Dar iată
care este concepția lui
Plotin despre Unu: Unul din prima ipoteză, identificat cu Binele din Republica (prin urmare, un principiu
situat dincolo de ființă) și cu tatăl cauzei din Scrisori,
este Unul absolut și
transcendent pluralității; Unul
din a doua ipoteză (Unul-multiplu sau Unul-ființă) este numit Intelect de către filosoful nostru,
întrucât corespunde demiurgului din Timaios
și cauzei din Philebos, dar are și caracteristicile Intelectului aristotelic (gîndirea
care se gândește pe sine); Unul din
a treia ipoteză (deodată Unu și
multiplu), corespunde sufletului lumii din Timaios
și este identificat de
Plotin cu stoicul Suflet al lumii.
Vasăzică,
la Plotin întâlnim toate cele trei naturi sau niveluri fundamentale: Unul,
Intelectul și Sufletul. Tot el ne
prezintă impresionantul tablou al multiplelor raporturi dintre Suflet, Intelect
și Unul, un Unu fără formă și de nimic limitat, care, prin situarea lui dincolo de
gândire și ființă, nu poate fi obiectul unei cunoașteri, ci trebuie admis ca „puterea infinită de la care
provine toată pluralitatea ființelor
inteligibile”.
N.B.: Astfel conceput, Unul plotinian
seamănă mult atât cu supremul Tao („nu are formă sau înfățișare, nu
are culoare, sunet, gust sau miros, nu are început și sfârșit,
nu se află sus sau jos, înăuntru sau afară, nu cunoaște binele sau răul”), cât și cu De, principiu strâns legat de Tao și care a fost echivalat în românește ba cu termenul „Putere” („Puterea specială a
individului”), ba cu „Virtute” (spontaneitatea tuturor lucrurilor în sensul
elanului bergsonian).
Plotin
era convins că sufletele caută mai degrabă spre lucrurile inferioare din lumea
sensibilă, motiv pentru care ele și-au uitat originea divină. Dar dacă Sufletul universal
este acela care produce, animă și
conduce fiecare părticică a naturii, așa încât deodată este unitar ca suflet cosmic și plural ca pluralitate a lucrurilor pe care le însuflețește, el nu
este decât o imagine a Intelectului divin și anterior Sufletului, fiind văzut de Plotin ca ființă și gândire
în același timp, mai exact „ca o
lume ce cuprinde toate ființele
inteligibile”.
Gîndindu-se
pe sine și fiind în același timp gândit și gânditor, Intelectul nu numai că este lipsit de
pluralitate, dar cauza lui nu poate să fie decât Unul pur sau Acela care
precedă dualitatea gândire-gândit.
De unde,
ne înștiințează Plotin, rezultă că „scopul exercițiului filosofic este acela ca sufletul să-și redescopere originea lui divină” și apoi, prin progresivă îndepărtare de pluralitatea
materială, să revină la Unitatea inteligibilă. Fără să fie creștin, Plotin ne încurajează că așa ceva este posibil, asta deoarece „partea cea mai înaltă
a sufletului nu a părăsit niciodată Intelectul divin”.
Cum se realizează această
experiență pur spirituală a
întoarcerii Sufletului la sine, ce definește scopul ultim al filosofiei? „Prin contemplație”, ne răspunde Plotin. Adică prin ceea ce recomandă cu
insistență întreaga înțelepciune orientală, taoismul în mod special (taoiștii practică exerciții complicate de respirație și
abstragere din realitate, în vederea prelungirii vieții până la dobândirea nemuririi).
Dar dacă Plotin interzice
orice trecere dincolo de Unu (în Enneade
el susține că orice cercetare trebuie să se oprească aici, căci
nu putem întreba ce este acesta) și dacă urmașul său Proclus (412-485) identifică ceea ce nu este Unul
cu nimicul, Damascius (aprox. 460-550), gânditorul care încheie „lanțul de aur al neoplatonicilor”, nu îmbrățișează în
întregime opiniile înaintașilor
în celebra sa operă Despre primele
principii: aporii și
soluții.
Dimpotrivă, printr-o
subtilă analiză critică pe direcția răsturnată a discursului filosofic, Damascius pune în
evidență atât imposibilitatea
gândirii principiului prim, asta datorită faptului că, aidoma lui Tao, el este
inefabil („Unul este primul care a țâșnit din
indicibil”), cât și
inadecvarea discursivității la
principiul prim, prin obligatoria înaintare a reflecției în sens negativ.
Damascius gândește Unul ca simplu, altminteri se ajunge în situația să fie înțeles ca plural, și ca Totul, astfel evitându-se riscul reducerii lui la un
Unu determinat. Însă, ne avertizează filosoful, tocmai acesta este motivul
pentru care gândirea principiilor intră într-un neîntrerupt parcurs circular,
parcurs care, pentru evitarea opririi la ceva determinat, în cazul inefabilului
obligă la continua negare a ceea ce anterior se afirmase. Altfel spus,
simplitatea și totalitatea Unului
trebuie neîncetat și reciproc
suprimate, asta pentru a nu eșua
în procesul cognitiv, respectiv pentru a nu ajunge să gândim Unul ca minim sau
plural.
Fiind, prin urmare,
gândirea suspendată între cele două extreme ale travaliului sau efortului
aproprierii de principiu, firește
că se atinge limita maximă a înaintării cunoașterii noastre înspre el, o cunoaștere din start condamnată să nu poată surprinde niciodată
imaginea plenar-adecvată a Unului.
Dincolo de această limită,
ne înștiințează Damascius, nu numai că nu trebuie să abordăm Unul ca
ceva anume accesibil cunoașterii
(de fapt, suntem condamnați la o tot
mai temeinică necunoaștere, pe
măsură ce ne apropiem de el), dar ajungem în situația (a se citi suntem constrânși) să renunțăm chiar și
la desemnarea lui cu „Unu” și
„Tot”, nemaifiind adecvate principiului nici măcar aceste determinații.
Pe urmele lui Plotin,
Damascius susține că, întrucât
principiul nu devine nicicând obiect al gândirii noastre, singura modalitate de
conștientizare a abisului ce ne
separă de el o reprezintă divinația sau intuiția mistică a prezenței principiului.
Este adevărat că niciun
non-Unu sau lucru determinat n-ar putea exista dacă în același timp n-ar fi și Unu (la fel ca în cazul lui Tao, nimic nu poate ființa fără a fi mai întâi Unu!) și că el, cel mai simplu, cuprinde Totul. Dar tocmai de la
acest conflict de identitate al Unului (indicibil pe de o parte, dicibil pe de
altă parte), pornește
critica, implicit aporetica damasciană vizavi de el, anume că, atâta timp cât
păstrează o anumită relație cu
Totul, Unul nu mai poate să fie transcendent!
Deoarece însuși Plotin gândea principiul prim Unul ca totul și anterior totului, Damascius s-a oprit la principiul
„Unul-tot anterior totului”. Însă nu rămâne aici, ci împinge
neoplatonismul mai departe pe
următoarele direcții:
1)Demonstrează că a gândi
transcendența principiului față de Tot, înseamnă să concepem transcendența ca pe un lucru situat în afara Totului, fapt care
contrazice însuși sensul
Totului. Dar și să gândim principiul
într-un anume fel, se cheamă cuprinderea lui în sfera Totului, ceea ce face ca
el să nu mai aibă statutul de principiu. Calea de ieșire din această aporie este, în opinia lui Damascius,
relația „Unul-tot anterior
totului”, la urma urmei „expresia cea mai adecvată principiului”, adică Totul
într-o formă unitară, anterior pluralității desfășurate
a Totului.
2)Inspirat de religiile
misteriilor și continuând analiza
proclusiană asupra principiului, Damascius elaborează Inefabilul, conceptul prin care desemnează principiul prim.
Asemenea lui Tao („Tao poate fi rostit, însă nu acesta este Tao cel veșnic”), Inefabilul este atât de ascuns și sustras oricărui discurs, încât despre el „nu se poate
spune nici măcar că este Inefabil”.
3)Nimicul lui Proclus, înțeles ca ceea ce nu este Unul, la Damascius devine totuna
cu Inefabilul, cel mai înalt principiu din sistemul său filosofic. Asta
deoarece la el, nimicul nu are numai un sens negativ, ci și unul pozitiv – posibilitatea de depășire a însuși Unului!
Cum spuneam și cu alt prilej (vezi textul „Frumusețea incitant-ermetică și captivant-poetică a daoismului”), principiul suprem în
filosofia și religia taoistă
este, evident, Tao, respectiv neființa sau „suflul originar” (Yuan qi) din care s-a zămislit
ființa (cuplul Yin-Yang), acesta
la rându-i creând „cele zece mii de lucruri și ființe”
(totalitatea entităților),
pentru ca, mai repede sau mai târziu, toate să se întoarcă la întregul
întruchipat prin Tao. În strânsă și inseparabilă legătură cu Tao este principiul De (redat
în românește prin „Putere” sau
„Virtute”).
Simplitatea, ca atribut al
principiului, este simbolizată în taoism prin pu (lemnul neprelucrat). Ea îl caracterizează pe Omul Sfânt,
singurul muritor care, prin redobândirea naturii primare (Xing), este vrednic
să guverneze, căci numai el acționează
potrivit lui Tao al oamenilor și
în corelație cu Tao al Cerului.
Un alt fundamental
principiu taoist este Unu, cel pe care chinezii îl consideră non-număr (ceea ce
nu poate fi măsurat, nedefinitul, neperceptibilul) și despre care exegeții afirmă că „era și nu dădea naștere la nimic, de aceea s-a divizat și a făcut să apară Yin și Yang” (Cap. 42 din „Lao Zi – Cartea despre Dao și putere, cu ilustrații din Zhuang Zi”, autor Dinu Luca). În primul comentariu
al Capitolului 39, faimosul Heshang Gong consideră că Unul desemnează
„nefăptuirea, copilul lui Dao”. Dinu Luca adaugă: „Marea majoritate a exegeților afirmă, însă, că Unul este un alt nume al lui Dao”. Și mai departe: „Afirmația trebuie nuanțată, pentru că Unu desemnează aici regula de unitate a
naturii, legea structurală a Universului, principiul imperceptibil și nenumit, a cărui intuiție o are iluminatul, pe câtă vreme în Capitolul 42 denumește, probabil, haosul primordial și nediferențiat, care nu este Dao, ci născut de Dao”.
Sighetu Marmației, George
PETROVAI
20 martie 2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu