Duminica a 2-a din Post, a Sfântului Grigorie Palama -
Vindecarea slăbănogului din Capernaum -
Marcu 2, 1-12
În vremea aceea, intrând iarăşi Iisus în Capernaum, după câteva
zile s-a auzit că este în casă. Şi îndată s-au adunat aşa de mulţi, încât nu
mai era loc nici înaintea uşii, iar Dânsul le grăia cuvântul (lui Dumnezeu). Şi
au venit la El, aducând un slăbănog, pe care-l purtau patru oameni. Dar,
neputând ei din pricina mulţimii să se apropie de El, au desfăcut acoperişul
casei unde era Iisus şi, prin spărtură, au coborât patul în care zăcea
slăbănogul. Iar Iisus, văzând credinţa lor, i-a zis slăbănogului: Fiule,
iertate îţi sunt păcatele tale! Şi erau acolo unii dintre cărturari, care
şedeau şi cugetau în inimile lor: Pentru ce vorbeşte Acesta astfel?
El huleşte. Cine poate să ierte păcatele, fără numai singur
Dumnezeu? Şi îndată, cunoscând Iisus cu duhul Lui că aşa cugetau ei în sine, a
zis lor: De ce cugetaţi acestea în inimile voastre? Ce este mai uşor, a zice
slăbănogului: Iertate îţi sunt păcatele, sau a zice: Scoală-te, ia-ţi patul tău
şi umblă? Dar ca să ştiţi că putere are Fiul Omului a ierta păcatele pe pământ,
a zis slăbănogului: Zic ţie: Scoală-te, ia-ţi patul tău şi mergi la casa ta! Şi
s-a ridicat îndată şi, luându-şi patul, a ieşit înaintea tuturor, încât erau
toţi uimiţi şi slăveau pe Dumnezeu, zicând: Asemenea lucruri n-am văzut
niciodată.
Astăzi prăznuim pe teologul luminii, pe „sfeşnicul luminii
celei dumnezeieşti şi neînserate”, pe Sfântul Grigorie Palama. După cuvintele
Mântuitorului, „nimeni, aprinzând făclie, nu o pune în loc ascuns, nici sub
obroc, ci în sfeşnic, ca aceia care intră să vadă lumina” (Luca 11, 33).
Astfel, Sfântul Grigorie Palama a teologhisit învăţătura Bisericii despre
posibilitatea înaintării omului în Dumnezeu, prin curăţirea de păcat şi prin
pocăinţă adevărată, prin rugăciunea neîncetată şi însufleţită de Duhul Sfânt,
şi mai ales prin dragostea lui Dumnezeu faţă de acela, până la unirea
desăvârşită cu El, prin harul dumnezeiesc necreat. Această învăţătură, şi mai
ales experienţa ascetică, pe care a zugrăvit-o ca în icoană Sfântul Grigorie
Palama, este proprie tradiţiei patristice şi mărturisirii de credinţă a
Bisericii noastre. Ceea ce a învăţat Sfântul Grigorie a fost mai ales faptul că
înaintarea prin făptuire a virtuţilor creştine este unită cu contemplarea sau
vederea lui Dumnezeu, fiindcă mintea cu care Dumnezeu l-a înzestrat pe om are
mai ales calitatea de a-L căuta pe El şi a se adânci nemărginit în cunoaşterea
şi în iubirea Lui. Ca să dobândească această dorinţă şi putere, creştinul are
la îndemână Sfintele Taine ale Bisericii şi, prin acestea, harul dumnezeiesc
nezidit. În această duminică, învăţăm că postul şi strădaniile noastre
duhovniceşti sunt unite cu darurile pe care Dumnezeu le împărtăşeşte celor
vrednici şi nevoitori. Nu este de ajuns să cugetăm numai la asprimea postului
şi la durerea sufletului în starea de pocăinţă, ci trebuie să vedem şi darurile
care se străvăd prin ele. Nimic din cele prin care ne ostenim, şi anume postul,
rugăciunea, lacrimile de pocăinţă, înfrânarea, răbdarea, dragostea către
aproapele, nimic din toate acestea nu este trecut cu vederea de Dumnezeu, ci
ele agonisesc daruri duhovniceşti celor care se străduiesc mai mult.
Cel care se roagă
devine cu totul minte şi ochi
Însă Dumnezeu întrece infinit strădaniile celui vrednic şi
răpeşte la Sine pe cel rugător, adică stăruitor în rugăciune, şi-l odihneşte pe
acesta de toată lucrarea cea mai din afară a trupului, dăruindu-i ceea ce
Sfântul Grigorie Palama numeşte „isihia”. Această liniştire sau isihie, pace
desăvârşită pe care Mântuitorul Însuşi o făgăduieşte ucenicilor zicând: „Pace
vă las vouă, pacea Mea o dau vouă, nu precum dă lumea vă dau Eu” (Ioan 14, 27),
este scopul vieţii duhovniceşti a creştinului, dobândirea curăţirii şi
îndreptării minţii prin plâns şi rugăciune. Dacă nu ar fi aşa, atunci mintea ar
căuta să se îndreptăţească pe sine, asemenea fariseului amintit în parabola
Mântuitorului sau a învăţătorului de lege, care venise să Îl ispitească pe
Mântuitorul. Deci, mintea celui care se roagă şi se nevoieşte se aprinde de
dragostea lui Dumnezeu şi cheamă la vederea lui Dumnezeu întreaga fiinţă a
omului. Astfel, Sfântul Grigorie Palama îl vede pe cel care se roagă că devine
cu totul minte şi ochi, răpit de contemplarea lui Dumnezeu, ceea ce îl face
statornic şi nemişcat în toată făptuirea cea bună.
Nu este de mirare că toată experienţa duhovnicească a
Sfântului Grigorie Palama este transpusă în scrierile sale, socotind totodată
că cele vrednice numai de Dumnezeu nu se pot întotdeauna grăi. Cei care l-au
cunoscut pe Sfântul Grigorie au dat mărturie despre viaţa sa aleasă şi mai ales
despre darurile cu care Dumnezeu l-a înzestrat. Unul dintre aceştia care i-au
scris viaţa sa minunată şi mai ales faptele sale, Patriarhul Filotei Kokkinos,
spune despre el: „A încerca să parcurgem în parte toate cele făcute de marele
Grigorie e aproape imposibil şi nu e uşor a egala şi compara cele ale lui cu
cele ale contemporanilor lui, totuşi le-a lăsat din belşug celor de după el să
le spună şi admire drept semne distinctive cu adevărat proprii şi naturale ale
acelei mari virtuţi şi ale acelui mare suflet, şi anume: blândeţea şi smerenia
covârşitoare a sufletului; faptul că se ţinea tot timpul departe de orice mânie
şi furie şi-i suporta cu îndelungă-răbdare pe cei ce se înfuriau împotriva lui
şi-l întristau şi, pe lângă aceasta, voia să le răsplătească după putinţă cu
cuvinte, lucruri şi orice alte purtări bune; faptul că nu primea cu uşurinţă
cele grăite la întâmplare împotriva unora, lucru care e firesc aproape la toţi
oamenii şi, înaintea altora, îndeosebi la stăpânitori, din care şi împreună cu
care vine de multe ori şi ocara, şi învinuirea celor nevinovaţi, şi dispariţia
iubirii la cei care nu sunt treji; faptul că era liber nu numai faţă de cei
superiori şi mai presus de orice linguşeală lipsită de nobleţe, dar uneori
chiar şi duritatea, şi asprimea faţă de aceştia, precum, dimpotrivă, purtarea
de grijă, bunătatea covârşitoare şi iubirea de oameni faţă de cei umili;
răbdarea şi nedoborârea în încercări; necedarea covârşitoare faţă de orice
plăcere omenească atât a sufletului, cât şi a sufletului unit cu trupul;
liniştea, seninătatea, dulceaţa şi graţia deplină a inimii care, devenindu-i o
deprindere şi o calitate substanţială, se revărsa şi ţinea prin simţuri şi în
afară, arătând pururi în chip minunat comoara bucuriei nespuse ascunsă
înăuntru”.
Virtutea sufletului e
bogăția
creștinului
Aşadar, Sfântul Grigorie Palama ne învaţă în această
duminică să păstrăm comoara cea mai dinăuntru în adâncul inimii şi în lucrare.
Postul şi rugăciunea Bisericii îl împodobesc pe om nu cu haina cea pieritoare a
trupului, ci cu frumuseţea negrăită a darurilor dumnezeieşti, care îmbracă în
lumină. Vremea postului este vremea bucuriei celei nepieritoare, fiindcă
Mântuitorul nu a fericit pe tot cel care plânge, ci pe cei care îşi plâng
păcatul. Din iertarea ce a primit de la Dumnezeu prin Taina Sfintei Spovedanii
se nasc bucuria şi râvna pentru cele dumnezeiești,
pentru săvârşirea a toată virtutea. Este adevărat că vederea lui Dumnezeu este
lucrarea sublimă şi cea mai înaltă a minţii omului, despre care aflăm că s-au
bucurat ucenicii Domnului la Schimbarea Sa la Faţă. Să luăm seama că, în timp
ce urcau muntele, se mutau de la trup la duh, părăseau grijile lumii acesteia
şi Îl urmau negreşit pe Mântuitorul.
Să urcăm şi noi muntele vederii celei adevărate a lui
Dumnezeu prin credinţă, prin post şi rugăciune stăruitoare, prin mărturisirea
păcatelor, prin iertarea semenilor noştri şi mai ales prin lucrarea a toată
bunătatea. Darurile acestea nu rămân numai ale noastre, ci ele se răsfrâng
asupra tuturor în Biserică, fiindcă Dumnezeu lucrează în toţi taina mântuirii
noastre. Să luăm aminte că postul este unul dintre cele dintâi daruri pe care
Dumnezeu le-a făcut omului, fiind încă în raiul desfătării, aşadar trebuie să
purtăm grijă de el nu doar în virtutea dorinţei de a ne ierta Dumnezeu
păcatele, ci pentru a ne asemăna Lui în iubire. Cu cât ne asemănăm Lui mai mult
prin iubire, cu atât îndrăznim către El mai mult. Aceasta ne spune şi Sfântul
Ioan Gură de Aur: „Podoaba şi bogăţia noastră nu sunt slugile, hainele şi caii,
ci virtutea sufletului, bogăţia faptelor bune şi îndrăznirea către Dumnezeu”.
Amin.
Pr. conf. dr. Adrian Ivan ,
12 Martie 2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu