de Gheorghe Pârja
Lumea asta începe să ne pună serios pe gânduri,
deoarece și clipele de odihnă sunt neliniștite. Din pandemie dai de război,
apoi vin cutremurele, iar când ridici ochii spre cer vezi baloane ciudate. Și
dacă nu pe cerul nostru, pe cerul altora și îngrijorarea nu dispare. Caut
locuri spirituale care mă fac să uit fracturile timpului și să negociez cu
lumina să-mi trimită și mie un fascicol mângâietor. Că acum veacul înaintează
haotic, iar eu mă îndârjesc să-i aplic o cadență mai calmă. Un prilej minunat
este călătoria spre oamenii care scriu cărți. În ultima vreme, am fost
binecuvântat cu asemenea întâlniri admirabile. Cu puțină vreme în urmă au
trecut apa Tisei, spre Baia Mare, Ion. M. Botoș și Ileana Botoș, dăruindu-ne un
album de preț, cu un titlu care spune tot: „Românii din dreapta Tisei în imagini
vechi” (volumul V 2022), un proiect realizat cu sprijinul financiar al
Consiliului Județean Maramureș.
Lansarea de la Biblioteca Județeană Petre Dulfu a
fost încă o mărturie a valorii volumului. Cele două maluri ale Tisei au fost
unite de dr. Teodor Ardelean, universitarii Gheorghe Mihai Bârlea și Ștefan
Vișovan și istoricul Ilie Gherheș. Albumul este produsul gândirii și al unei
munci migăloase, pentru a pune, cât se poate, un pic de ordine în istorie. În
Muzeul de Istorie și Etnografie al Românilor din Transcarpatia, din Apșa de
Jos, se află mărturii despre identitatea culturală și continuitatea populației
românești din dreapta Tisei. Cu toate vitregiile istoriei, ca un miracol, aici
trăiesc români. Cu conștiința apartenenței la limba strămoșilor, cu portul,
care nu s-a pierdut, cu o arhitectură specifică zonei.
Albumul conține fotografii elocvente pentru această
realitate istorică. Pentru mine, care cunosc Maramureșul din dreapta Tisei de
peste trei decenii, volumul este cea mai sigură demonstrație de viețuire și
conviețuire a acestui ram românesc, care nu s-a uscat prin vreme. De la
rădăcinile de neam ale academicianului Ioan Mihaly de Apșa, la preotul ortodox
Ștefan Bilețchi. Ne sunt prezentate portretele unor devotați intelectuali, cu
preocupări de durată pentru limba română și obiceiuri. Apoi au fost recuperate
imagini ale țăranilor, cu rosturi importante în sate. Așa este cea care-l
înfățișează pe Vasile Pop al lui Săpânțanu, cu soția Măricuța, din Apșa de
Mijloc. Un set de fotografii ne arată oameni îmbrăcați în portul maramureșean,
unit în datele lui esențiale pe cele două maluri ale apei. O altă fotografie
prezintă o întâlnire, la cursuri de perfecționare, a cadrelor didactice din
școlile de predare în limba română.
Sunt imortalizați dascăli din anul 1948, unii
îmbrăcați în portul civil, dar mulți poartă pieptare și cămăși țărănești.
Fotografia, ca document istoric, ne stă la îndemână. Dintr-o imagine, ne
privesc patru profesori din perioada sovietică, din Apșa de Mijloc, ieșiți de
la închisoare. Nu știu pentru care motive, dar sunt patru oameni cu fizionomii
încurajatoare. O fotografie din 1937 ne arată două plutoane de soldați
cehoslovaci, printre care și români din Apșa de Mijloc. Din arhiva preotului
greco-catolic Dan Nuțu.
Rudele și familia lui Gheorghe Șiman s-au adunat
într-o fotografie, din 1959, după întoarcerea lui din lagărele din Siberia,
deportat în procesul Cernicica. Mă privește dintr-o sală de clasă regretatul
profesor Mihai Opriș, director la Școala Medie din Slatina, printre primii
prieteni ai mei când am trecut apa. Apoi monumentul funerar al istoricului și
diplomatului dr. Mihai Marina, originar din Apșa de Jos. Tot aici a fost
conservată o casă cu arhitectură maramureșeană veche. Ni se comunică prin
imagini că de sărbătorile Crăciunului se punea în operă piesa Viflaimul.
Alături, Biserica Veche din Apșa de Mijloc, datată din anul 1428. Ca mărturie a
istoriei stă mormântul lui Dan Mihai a lui Ilieș, din Apșa de Mijloc, delegat
cu drept de vot la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia.
Apoi imagini de la nunți și botezuri, oameni frumoși
și cu încredere în viață ne privesc peste timp. Și bustul poetului Mihai
Eminescu, din Biserica Albă, stă mărturie a preocupării intelectualilor de pe
aceste locuri pentru cultură. Pe ultima copertă, fotografia etnologului Mihai
Dăncuș, fost director al Muzeului maramureșean din Sighetul Marmației, un mare
sprijinitor al românilor din dreapta Tisei. Doi oameni și-au pus numele pe
coperta acestui volum. El se deschide spre o lume de care avem nevoie. Mulțumim
Ioan M. Botoș, mulțumim Ileana Botoș! Cu asemenea gesturi profunde, istoria se
poate exprima.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu