Apărut la Editura Napoca Star, în anul 2022, romanul
scriitoarei Daniela Vasiloschi cu titlul pitoresc “Anotimpul amintirilor “ este
structurat în 100 de capitole, având o construcție tabloidă, configurată ca un
evantai de aduceri aminte, în ordinea cronologică precum viața autoarei.
Pentru a
intra în subiect, deslușim înțelesul cuvintelor ce formează titlul, și
decriptarea acestuia ca mesaj.Anotimpul, după cum știm, este una din cele patru
diviziuni ale anului. În general, anotimpul se referă la schimbările anuale ale
climei. În zonele temperate sunt patru anotimpuri: primăvara, vara, toamna și
iarna, iar în zonele cu climatul tropical-umed ele sunt: anotimpul ploios și
anotimpul uscat.
Anotimpurile sunt determinate de înclinarea axei
Pământului combinată cu rotația lui pe orbită în jurul Soarelui. Astronomic,
anotimpurile durează perioadele între care Pământul trece prin anumite puncte
ale orbitei, fapt văzut de pe Pământ ca trecerea Soarelui prin solstiții și
echinocții. În mișcarea de revoluție, Pământul descoperă patru poziții față de
Soare, corespunzătoare celor patru anotimpuri.
Însă,
autoarea prin Anotimp ne trasmite multiple perioade ale vieții, acestea sunt,
practic, anotimpurile vieții pe care o reinventează, ca mânușa pe mâna autoarei,
precum mantaua lui Gogol.
Cuvântul „amintiri” ne duce cu gndul la
aduceri aminte. adică la imagini păstrată în memorie.
În acest
context amintirile sunt călătorii reversibile ale sufletului. Ne putem
reîntoarce în locuri pline de emoţii sau revedea chipuri dragi nouă atunci când
ne este dor. Şi dorul poate străbate timpul şi spaţiul într-un mod unic.
Retrăim clipe de neuitat şi înţelegem că amintirile şi-au găsit un loc în
sufletul nostru şi vor rămâne mereu acolo chiar dacă în ele se ascund nu doar
bucurii, ci şi tristeţi. Fiecare amintire păstrează în ea o emoţie, o imagine,
o stare. Clipe care au rămas în loc doar pentru că au o semnificaţie deosebită
pentru sufletul nostru. Cine nu are amintiri poate fi considerat sărac şi
trebuie să ne construim amintiri pentru că ele vor fi casa noastră mai târziu.
Adevăr ce-l descoerim în această carte cu imaginea pe copertă a unei căi ferate
care se pierde în zare și pe care merge imaginea unei femei. Având de-o parte
și de alta, o pădure în miez de toamnă aurie, iar în partea dreaptă o altă
pădure în albul zăpezii și al înghețului hibernal.Referitor la titlul cărții
putem să-l reformulăm „Aduceri aminte din perioadele vieții”.Citind această
carte scrisă cu pana înmuiată în călimara sufletului mi-am adus aminte de
cărțile pe care le-am citit de-alungul anilor: „Amintiri despre Ramana
Maharshi” de Alan W Chadwick ,,Amintiri din Hristosfera” de Vasile Andru, sau
romanele de memorii de Elena Văcărescu, „Apa Vavilonului” de Monica Lovinescu,
în care la sfarșitul anilor ’90, pornind
de la jurnalul său ținut inca din adolescență, Monica Lovinescu a reconstituit
o întreaga lume: lumea secolului care tocmai se încheia. S-a nascut astfel un
volum de memorii cum nu sunt multe in literatura romană, un volum care
restituie multimea chipurilor acestei lumi, mai senine sau mai frământate –
Bucureștii copilariei și tineretii, instaurarea comunismulu-criminal în
România, exilul parizian și apoi colaborarea la postul. „Europa Liberă”. De
acestă carte mi-aduce aminte romanul Danielei Vasiloschi, pe care l-am citit cu
mare plăcere.
Volumul având
297 de pagini se deschide cu reîntoarcerea personajului, care este imaginea în
oglinda concavă a memoriei, a scriitoarei la Cluj pe o perioadă de iarnă, când
zăpada se lasă așteptată.Capitolul 1 este o frescă a trăirilor și a meditației
când autoturismul învășura distanețele pe roți pe Valea Oltului unde bătrânul
și veșnicul tânăr râu își înfiora apa când aluneca în dreptul stațiuni
Călimănești.
Ajunsă pe
Feleac, Clujul se vede ca o salbă de lumină feerică, este orașul unde
personajul și-a făcut studiile ce i-au împlinit personalitatea.Acasă nu o
așteaptă nimeni, părinții nu mai sunt și singurătatea o înfiorează. În general,
persoanele care, din diverse motive, au rămas singure, ajung să fie
stigmatizate de către ceilalţi, însă singurătatea nu trebuie confundată cu
izolarea. În timp ce aceasta din urmă este o stare de spirit negativă,
petrecerea timpului singur este o situaţie benefică, o şansă de a explora
sinele și de a stimula mintea, o oportunitate de creștere personală. Deseori
personajul se g\nde;te la ce zic Deseori personajul se gândește ce zic
cunoștiințele, astfel pierde capacitatea de a lua în seamă propria opinie. Un
studiu reper de la Harvard arată faptul că, dacă omul petrece mai mult timp
singuri, poatea dezvolta mai multă empatie faţă de persoanele cu viziuni
diferite faţă de ale acestuia, devenind capabili să simpatizeze cu situaţia
oamenilor din jur într-un mod mai sincer și mai profund. Multe studii arată că
empatia și ajutorarea celorlalți este un traseu major spre bunăstare și
împlinire personală.iin’ele la ceea ce gândeşte grupul sau cercul restrâns, astfel pierzând capacitatea de a
lua în seamă propria opinie. Un studiu reper de la Harvard arată faptul că,
dacă petrecerea mai mult timp singur, poate dezvolta mai multă empatie faţă de
persoanele cu viziuni diferite faţă de ale noastre, devenind capabili să
simpatizăm cu situaţia oamenilor din jurul nostru într-un mod mai sincer și mai
profund. Multe studii arată că empatia și ajutorarea celorlalți este un traseu
major spre bunăstare și împlinire personală. După cum spune Eric Klinenberg,
sociolog și autor american: “Este ceva foarte eliberator pentru oameni în a fi
pe cont propriu. Ei pot stabili controlul asupra modului în care îşi petrec
timpul. Astfel, pot reuşi să-şi menţină echilibrul, chiar şi la sfârşitul unei
zile stresante.. şi vor experimenta un sentiment de libertate.” Diana își face
curaj și ia viața în piept după ce-și aduce aminte despre părinți, bunici,
persoanele cele mai iubite.Amintirile curg ca un film prin fața obiectivului
cinematografic.Diana concluzionează că amintirile sunt adevărate lecții de
viață pentru viitor.
Precum
secvențele cinematografice, capitolele cărții se derulează în fața cititorului
care, citind, i se alunecă imagistic în fața ochilor, întâmplările prin care
trece personajul principal și cele episodice și mai ales strecurându-se în
memorie ca o lecție de viață. Diana se gândește la fiica sa Carmen, la anii
studenției, la Academia de Muzică din Cluj, la glasul de soprană a acesteia
care o încânta, la nunta fiicei, pe care o “botează” nufărul alb. Căsătoria
fiicei în imagini fotografice pe care,
întoarsă în locuința sa, le revede îi stârnesc gânduri contradictorii.
Statutul
de bunică o face fericită pe Diana, fetița acesteia a devenit mamă. iar biletul
de la Mihai îl mototolește, pentru a lua
viața de la capăt. Adesea, visele și iluziile interferează cu viziunea și
percepția corectă a relațiilor. De exemplu, o femeie, ghidată de sentimentele
ei, poate crede că relația este puternică, dar, de fapt, relația este imatură
și nesigură. Un bărbat își poate imagina că s-a îndrăgostit, în timp ce relația
lui cu o femeie este doar un hobby care creează dependență sau o ispită
ademenitoare.
Acest capitol
se încheie în registru obișnuit al vieții, personajul intră în normalitatea
serviciului, bucurându-se că este bunică tulburată de cuvinte care se răsfrâng
asupra ei precum un ecou.
Plecarea din
Cluj Napca cu mașina spre localitatea Tunari este redată cinematografic cu
imagini pregnante, plastice și sugestive. Este o vacanță plăcută într-un peisaj
hibernal, o ferie ca în filmele
Hollywood, cartier al orașului
Los Angeles, California din Statele Unite și principalul centru al industriei
cinematografice și de televiziune americane
din din 1911.
Camera
primită este luminoasă și spațioasă. Zăpada sclipea și fulgii de zăpadă dansau
în aerul curat și transparent.Pasajul acesta se încheie pe un fond de muzică
interpretată la pian de către Emilian.
Fiecare
capitol este o tabletă, sau mai degrabă o secvență dintr-un film la care
cititorul participă cu sufletul.Personajul cărți trece prin diferite stări
sufletești. Nostalgia este o stare produsă de amintirile despre învățătorul
acesteia Ștețiu Patre, care a ținută la arest o oră în disperarea mamei. Sub
presiunea timpului în familie, soțul tace, iar Diana și copila lor cu rămân cu
zbaterea vieții.În acest capitol 6, autoarea alunecă spre filozofia timpului,
subliniind că viața este ca o carte.Însă timpul esteTimpul. Acesta este mersul
înainte continuu și nedefinit al existenței și al evenimentelor care survin
într-o succesiune după toate constatările ireversibile din trecut, prin prezent,
spre viitor. Timpul este unul dintre conceptele fundamentale ale fizicii și
filosofiei.
În acest
context, nu e de mirare că timpul a devenit un subiect central de-a lungul
timpului, la care cercetătorii au tot revenit, încercând să-l redefinească prin
raportare la ultimele teorii elaborate. Numai când ne punem întrebarea Ce este
timpul, mintea noastră inundă de idei și nelămuriri care mai de care mai
abstracte și mai greu de înțeles.
Majoritatea cărților care tratează problema timpului încep prin a admite
faptul că timpul este un concept alunecos și prea puțin înțeles și care
continuă mereu să se sustragă definițiilor pe care le concepem despre el, chiar
și după sute și mii de ani de încercări. Ni se spune că timpul este enigmatic
și inefabil și că ne joacă șotii mai mereu. Dar acest lucru nu pare să ne ajute
prea mult, mai ales pentru că ne aflăm în căutarea unui răspuns cât mai precis
și corect cu privire la ce este timpul.
Acum mai
mult de două mii de ani, Aristotel, unul dintre cei mai mari gânditori ai
timpului, susținea, pe bună dreptate, că „timpul este unul dintre cele mai
necunoscute lucruri dintre toate lucrurile pe care nu le știm”. Din păcate, nu
multe s-au schimbat de atunci.
La prima
vedere pare destul de evident că autoarea își pune întrebarea ce este timpul.
Timpul este ticăitul unui ceas, marcarea unei noi zile în calendar sau
schimbarea calendarului cu totul. Dar în fond acestea sunt simple manifestări
fizice ale conceptului. Timpul este omniprezent și este un ingredient esențial
al vieții zilnice, însă natura sa fundamentală rămâne greu de încapsulat.În
contextul în care timpul este o enigmă, nu este de mirare că oamenii au
încercat mai mereu să găsească modalități prin care să înțeleagă natura sa.
Există viziuni multiple despre ceea ce este timpul, iar oamenii de știință și
gânditorii mari ai vremii au vânat mereu să ne aducă în față o ipoteză cât mai
elaborată și atotcuprinzătoare care să ne răspundă la întrebările apăsătoare.
Una dintre teorii susține că timpul este parte a structurii fundamentale a
universului, el este un mediu prin raportare la care noi măsurăm și înțelegem
desfășurarea evenimentelor, fiind un fel de „supă” care influențează tot ce se
petrece în Univers. Isaac Newton este unul dintre cei care adoptă această
viziune.
O părere
contrară susține că timpul nu este ceva care există și de care evenimentele și
obiectele țin cont, ci că el este doar o structură creată, dar care este
fundamentală percepției noastre despre lume. Practic, noi creăm un instrument
care să ne ajute să înțelegem mai bine lumea din jurul nostru, el nu este, ca
în percepția newtoniană, ceva care există de la sine, fără ca noi să
intervenim. O altă viziune relevantă și care contrazice teoria lui Newton este
cea a lui Einstein. Acesta din urmă ne oferă o nouă percepție asupra
Universului, susținând că timpul este relativ și este experimentat diferit de
fiecare. În plus, acesta susține că trecerea timpului și modul în care noi îl
măsurăm depinde de cum călătorim în spațiu. Potrivit teoriei sale, timpul trece
mai lent pentru obiectele în mișcare comparativ cu modul în care trece pentru
observatorul staționar. De asemenea, el trece mai lent și dacă te afli lângă o
masă gravitațională, precum Terra sau o altă planetă. Acest lucru ne arată că
timpul e relativ. Aceste probleme le dezbate autoarea în capitolul amintit,
concluzionând că viața poate fi trăită bine și frumos, dar și prost și fără
rost.
Dacă armonia
dintre olandezul Rembrand, pictorul, și soția sa Saskia a fost exprimată prin
imaginile picturii, la Daniela
Vasiloschi, ”armonia” cu soțul este exprimată prin cuvinte.Sinceritatea cu care
este scris romanul face textul să fie
atractiv.Argumentativ sinceritatea este a nu avea nimic de ascuns, a spune tot
ceea ce gândeşti sau simţi.
Din punctul
meu de vedere, sinceritatea este importantă şi apreciată, deoarece un om sincer
obţine mai uşor respectul celor din jur decât cineva care nu spune lucrurile
direct şi clar.Persoanele sincere, însă, se pot confrunta cu probleme,
deoarece, câteodată, sinceritatea nu este privită bine.
În primul
rând, a fi sincer implică a spune adevărul şi, nu de multe ori, adevărul este
acceptat.
În al doilea
rând, oamenii preferă să audă o minciună, decât adevărul care doare şi care
poate fi deranjant. Astfel, cei care sunt sinceri, nu sunt întotdeauna agreaţi
pentru această calitate.
În opinia
mea, între sinceritate şi insultă este uneori o linie extrem de subţire,
deoarece o părere sinceră, dar dură, despre o persoană, poate fi jignitoare.
Sinceritatea
exagerată poate duce la dispute şi, în acest caz, nu mai este o calitate, ci
devine un defect.
În
concluzie, sinceritatea trebuie preţuită, deoarece ea implică spunerea
adevărului, în limitele bunei-cuviinţe, iar acest lucru nu ar trebui să
lipsească din viaţa noastră.
Așa cum se
întâmplă în viață există și afronturi și
iresonsabilitate, stări care în Capitolul 37, autoarea povestește o întâmplare
cu mama sa care căzută la pat, la spital, trebuie îngrijită de o asistenă
medicală pe nume Sulfina.Cuvintele jignitoare folosite de personalul medical
mediu o îngrozesc.O pun pe gânduri și își pune întrebări, pe care eu le
explic.Afronturi înseamnă jignirea cuiva în public, iar iresponsabilitate
înseamnă nerespectarea unor reguli.Privind la mama sa, personajul cărții,
mărturisește, că parcă vede o icoană.
Caracterizările unor personaje cu care are tangență
sunt adevărate tablouri de caractere, nu de picture, ci de cuvinte meșteșugit
alese.
Caracterizarea la autoare este una dintre cele mai
importante părți ale unei narațiuni fictive, deoarece un personaj memorabil se
poate conecta la nivel emoțional cu cititorul. Caracterizarea este atribuirea
unor trăsături fizice, emoționale și de personalitate unui personaj fictiv
dintr-o poveste. Ea se realizează în două moduri: direct și indirect.
Caracterizarea directă apare atunci când autorul sau naratorul descrie în mod
direct trăsăturile unui caracter. De exemplu, un narator poate descrie vârsta,
înălțimea și obiectivele personajului cititorului. Caracterizarea indirectă are
loc atunci când trăsăturile caracterului sunt revelate prin acțiunile, dialogul
și interacțiunile cu alte personaje. De exemplu, un cititor ar putea învăța că
un personaj este supărat pe alt personaj atunci când se înfurie sau le vorbește
în răspunsuri scurte, cu un singur cuvânt.
Daniela
Vasiloschi folosește caracterizarea pentru a crea caractere rotunde și plate.
Erorile rotunde sau dinamice au personalități complexe care sunt revelate în
întreaga poveste. Caracterele dinamice evoluează adesea, se schimbă sau se
maturizează până la sfârșitul povestirii. Caracterele statice au personalități limitate și, în general, nu
se schimbă, nu se dezvoltă sau nu se maturizează în întreaga poveste. Precum
pisoiu adoptat. Unele dintre personajele cele mai complexe și memorabile din
roman provin de la autoare care nu s-au temut să-și dezvăluie punctele forte,
slăbiciunile, temerile și defectele.
Un
interesant capitol este cel cu numărul 79, intitulat “Reflecții “, în care
personajul își pune întrebări despre timp. trecerea lui și influența acestuia
asupra omului.Spre sfârșitul acestui text ajunge la concluzia că viața este
scrisă de Dumnezeu. Cel mai trist moment din viață este când omul trăiește din
amintiri.Citind acest capitol mi-am adus aminte de zicerea Sfântului Antonie
cel Mare, care spunea: “Răul se naște din neștiință, iar binele care mântuiește
sufletul este cunoașterea lui Dumnezeu. “Afirmația autoarei că Dumnezeu ne
scrie viața noastră mi-a dat posibilitatea să reflectez asupra acestei
afirmații.
Mulți
istorici ai religiilor, până și Mircea Eliade, s-au întrebat dacă este cineva
acolo Sus. Răspunsurile au fost diferite.Majoritatea concluzionând că religia
vine din mintea omului, adică tocmai din Celula lui Dumnezeu, pe care
îndrăznesc s-o numesc așa. „Dumnezeu îşi exprimă dorinţele prin prejudecăţi”.
Spunea Mircea Eliade.Dar prejudecățiile le fac oamenii. Și atunci? Nu ne
rămâne, decât, să tragem concluzia că, de-a lungul mileniilor, creierul uman
s-a dezvoltat în asemenea măsură încât am căpătat conștiința de sine. Însă, e
necesar să dăm înapoi alte milenii până la „ciorba primordială” a oceanelor.
Atunci, în această „ciorbă“, a luat naștere prima celulă vie care s-a trasmis
din generație în generație a omului, pe care o purtăm fiecare, ce prin procese
chimice, s-a transformat în conștiința de sine.
Omul primitiv, sărac în cunoaștere, a început să își
spună întrebări.Există cineva care l-a creat și a construit universal? Acest
prezumtiv „necunoscut”, acest „ceva” l-au denumit Dumnezeu. Omul și-a mai pus
întrebarea, după ce ne săvârșim, arzând ca o lumânare, asta să fie totul sau
mai urmează și altceva? Și acel „atlceva” cum este, cum va fi?
Tot ce ne înconjoară, în vastul univers a fost creat
de o putere de dincolo de noi, pe care uni o numesc Dumnezeu și care continuă
să fie interesată de creația sa Datorită acestui necunoscut a luat naștere
religia.
Ceea ce descoperim din ritualurile funerare timpurii
în mintea omului de atunci exista credința că cel mort se întoarce în lumea de
dincolo, cea a spiritelor, lumea paralelă cu a noastră, nevăzută, reversul
lumii în care trăim pe pământ. Era perioada când scrisul nu se inventase. Era
perioada în urmă cu mii de ani înaintea erei noastre, un termen ce încerc să-l
explic. Calendarul pe care îl folosim acum, este calendarul global, el a fost
folosit și conceput de creștinism în secolul al VI-lea după Hristos, demostrând
cât de mare a fost influența religiei în istoria omenirii. Biserica Catolică a
fost una din cele mai mari puteri de pe pământ, încât a pus bazele calendarului
pe care lumea încă îl folosește. Nașterea lui Hristos a marcat Anul Unu. Pot să
specific, privind unele practici religioase datează de circa 130.000 de ani
înainte de era creștină și sunt legate de felul în care strămoșii noștri își
îngropau morții.
A existat de-alungul mileniilor, un grup important
în istoria religiilor, care au ghicit existența unei lumi de dincolo sau, mai
precis, destinația sufletelor plecate. Cei care au făcut parte din acest grup
au povestit că au vizitat lumea de dincolo sau că au fost vizitați de spiritele
celor plecați. Aceștia au răspândit mesajul primit. Ei au atras mulți adepți
care credeau în cuvântul lor și au început să trăiască potrivit perceptelor
propovăduite de aceștia. ASTFEL A LUAT, ÎNCET, ÎNCET, MARELE SPECTACOL AL
SLUJBELOR RELIGIOASE: Prin acești profeți sau înțelepți s-au născut noi și noi
religii. Aceste povești ale profeților, la început a fost trasmisă pe cale
orală, dar, cu trecerea anilor povestea este așternută pe hârtie. Apoi devine,
cum o numim astăzi, Sfânta Scriptură sau scrierea sacră, pe care azi o numim
BIBLIA: Cartea Sfântă! Aceasta a devenit cel mai puternic simbol religios. A
fost scrisă de oameni ce îi putem urmării pe parcursul istoriei. Cartea a
devenit o imensă punte ce unește clipa cu veșnicia. Cu eternitatea. Mircea
Eliade spune despre această perioadă: „Dacă nimic nu e real, dacă totul e o
creație gratuită și absurdă, ca într-un mare vis, un joc iresponsabil
repetându-se la infinit, existența noastră n-ar mai avea nici o semnificație și
nici o valoare. Am fi definitiv pierduți”
Istoria religiei este, practic, istoria vieții
acestor profeți. și învățători și a ideilor pe care ei le-au inițiat, dar și a
scripturilor (din latina târzie scriptura , din latină, act sau produs al
scrisului, din scriptus) care au fost scrise despre ei. Printre primii profeți
a fost Moise, fondatorul religiei iudaice.
Însă, nici-un profet nu a vorbit despre Celula lui
Dumnezeu. Să fi fost prea mult pentru înțelegerea lor?
Romanul, pe
care îl consider o frescă autentică a unei vieți, scris cu talent și într-un
stil obiectiv, cursiv, este unul din puținele de acest gen din literatura
română contemporană. Stilul autoarei este
obiectiv cu nuanțe de
subiectivitate. Daniela Vasiloschi este preocupată de a patrunde în
natura altor oameni, in timp ce altii sunt obsedati de povesta sufletului lor
și socotesc ca în clipa în care reușesc să se comunice pe ei comunică o stare
de lucruri, sentimente și gânduri care aparțin, dacă nu întregii lumi, unei
bune părți, oricum. Tolstoi este, din acest punct de vedere, un romancier
obiectiv, iar Turgheniev este subiectiv.Autoarea de care facem vorbire intră în
categoria tolstoiană.
Prezentul
anterior al vieții personajului e aici mult mai viu.Această femeie, care se
află în punctul fierbinte al existenței sale, pare, în realitate o eroină
aproape machiavelică, inteligentă, în a trece peste multe conjucturi nefavorabile, fermă în respectarea câtorva
principii ale vieții însă fără perspectivă istorică. Eroina este Daniela
Vasiloschi, umanizată și privită direct în față, printr-o reconstituire care nu
iartă nimic, nu retușează nici-un exces,
cuprinde, dimpotrivă, totul cu o neiertătoare severitate.Din acest cult al
adevărului au ieșit cele 100 de
capitole, care dau consistență estetică acolo unde viața și caracterele unor
personaje părea să sufoce viața unei talentate scriitoare.
Din
celularitatea reconstrucției sale, Daniela Vasiloschi ne-a dat nu un roman
simultaneist ci o frescă cu o “Speranță“ ce o luăm ca un epilog deschs a
conștiințelor care operează direct în viața noastră și, de ce nu, în istorie.
Al.Florin
Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu