de Gheorghe Pârja
Sunt subiecte cărora nu
ar merita să le dau mare atenție, deoarece mai mult le răspândesc în jur cu
mesaje cenușii. Mai bine le-ar sta în uitare. Că fiecare pasăre pe limba ei
zboară. În lumea de astăzi, când știrile circulă anapoda pe toate drumurile, am
crezut că este nevoie să exprim un punct de vedere față de soarta rugăciunii
Domnești TATĂL NOSTRU. Mai ales că au început să curgă opinii ciudate. Mai ales
că mulți dintre noi suntem oameni ai rugăciunii. Despre ce este vorba? Biserica
Angliei ia în considerare renunțarea la expresia „Tatăl nostru”, pe motiv că
formează genul masculin și ar fi nevoie de un Dumnezeu alogen neutru. Reverend
Joanna Stabort, vicar în această Biserică, susține această idee și a cerut
Comisiei Liturgice să analizeze repede propunerea.
Se vede că, după ce
ne-au propus, impus!?, numărarea părinților, au ajuns la Tatăl Ceresc. Am aflat
că, prin vreme, Biserica Anglicană a corectat Cuvintele Mântuitorului. Acum
rugăciunea este sub presiunea schimbării, adică o sincronizare cu tema zilei,
cu egalitatea genurilor. Profesorul Andrei Marga a făcut un comentariu riguros
pe această temă, care mi-a fost îndrumar. Ne aduce aminte că profesoara de
literatură comparată Judith Butler, de la Berkley University, a stârnit un val
internațional cu teza: „masculinul și femininul nu sunt fixate biologic, ci
sunt construite social”. Ea a sugerat revenirea pe muntele Sinai, spre a se
rescrie unele dintre porunci. Cât am fi de îngăduitori, asemenea răsuciri nu
pot fi trecute cu vederea.
Apoi, altă năzbâtie
care poate tulbura liniștea rugăciunii. Mințile fără Credință s-au întrebat: de
unde știm că în loc de Dumnezeu nu a fost o Dumnezee? Profesorul Marga răspunde
la această denaturare a ordinii consacrate: „în urma tuturor lecturilor,
rezultă că Dumnezeu se află în Biblie de cel puțin nouă sute de ori, fără
alternativă.” Din păcate, în ultimii ani se politizează orice, din cauza
dezorientării, a lăcomiei electorale și a incapacității multor intelectuali
publici de a face deosebire între speculație și răspundere civică, apreciază
profesorul. S-a ajuns să se creadă că a venit vremea relativizării sexelor și a
demantelării familiei. Întreaga discuție are la origine ruptura Bisericii
Anglicane de Biserica Romei, inițiată de un rege englez, Henric al VIII-lea, în
contextul mariajului cu Anne Boleyn.
Un accident al istoriei
nu ar trebui să devină narațiune religioasă. Egalitatea de gen, care este un
dat al lumii, nu poate fi pusă într-o ecuație cu neutralizarea noțiunii de
Dumnezeu. Comentatorii avizați ne luminează, cu ideea care ne pune pe gânduri,
că un Dumnezeu relativ ar putea ruina atât soclul femeii, cât și al bărbatului.
Orice intervenție brutală în ordinea lumii se lasă cu îngrijorări. Mai ales că atât
bărbatul, cât și femeia sunt deopotrivă după chipul și asemănarea lui Dumnezeu.
Apoi, rugăciunea Tatăl nostru este o invocație adresată lui Dumnezeu, să-și
facă văzută prezența în rânduielile lumii, să fie în mijlocul oamenilor.
Rugăciunea este o parte a creștinismului, iar creștinismul, cu toate loviturile
primite, are durată. „Tatăl nostru” este una dintre cele mai vechi rugăciuni și
este rostită de toți creștinii, indiferent de confesiune. Potrivit Evangheliei
după Luca, rugăciunea a fost rostită pentru prima dată de Iisus, ca un răspuns
la cererea unuia dintre apostoli de a-l învăța cum să se roage.
Deși m-am născut într-o
vreme atee, când religia nu se învăța la școală, familia și biserica din
vecinătate mi-au fost învățători în taina credinței. Și acum am imaginea
țăranilor care se rugau pe câmp, la altarul cerului. Sau mama și tata în
rugăciuni de seară și de dimineață. Când eram mici, și seara întârziam cu jocul
prin curte, mama ne spunea: „coconi, rugăciunile și în pat!” Deci rugăciunea a
fost sădită în sufletul meu, al nostru, atunci când se prinde sămânța
roditoare. De aceea privesc curentele de gândire care năvălesc peste lume cu
interes, dar cu puterea credinței în care trăiesc. Este bine să știm ce vânturi
bat spre liniștea credinței. Să le facem loc să treacă, deoarece nu avem
adăpost pentru închipuiri ciudate.
Limba liturgică a
fiecăruia este limba maternă, în domeniul vieții religioase, singura adecvată
să exprime conținutul mesajului divin. „Tatăl Nostru” este rugăciunea
rugăciunilor. Cartea „Rugăciunea Tatăl Nostru în limba română”, semnată de
Iosif Camară, apărută la Universitatea din Iași, este un studiu lămuritor
despre versiunile succesive ale rugăciunii în limba română. Am decupat
versiunea Caragiale, din 1901: „Tatăl nostru, carele ești în ceruri,
sfințească-se numele tău, vie-mpărăția ta, facă-se voia ta, precum în cer și pe
pământ. Pâinea noastră cea din toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi, și ne iartă
nouă greșelile noastre, precum iertăm și noi greșiților noștri, și nu ne duce
pe noi în ispită, și ne izbăvește de cel rău. Amin.” Nu este diferență între
rugăciunea învățată de la mama și această versiune. Cât despre atacurile la
Rugăciunea rugăciunilor, eu cred că apa trece, pietrele rămân. Dar este bine să
nu ațipim în istoria de astăzi. Are prea multe încercări.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu