Care ar trebui să fie salariul corect al profesorului? Aceasta pare să fie întrebarea momentului. Profesorii au cerut iniţial dublarea salariilor (adică să ajungă la 1000 de euro la debutanţi şi cam 1500 un profesor cu 20 de ani vechime, ca să discutăm cifre concrete). Acum un debutant are cam 500 de euro iar un profesor în pragul pensiei cam 750-1000. Se poate trăi rezonabil în România lui 2023 cu banii ăştia? Cine ţine contabilitatea cheltuielilor familiale ştie sigur că răspunsul e negativ. Cu două salarii de profesor o familie care are 2 copii, rate în bancă pentru un apartament şi un automobil în întreţinere nu o poate scoate la capăt. Mai trebuie o slujbă, eventual câte una pentru fiecare părinte care este profesor.
Aş vrea să nu aud despre “soluţia” meditaţiilor.
Dacă după o normă la şcoală mai faci meditaţii acasă încă pe atât, atunci e
clar, ai două slujbe, iar în vacanţă eşti în şomaj tehnic. E stupid să spunem
că profesorii nu trebuie plătiţi, pentru că oricum fac meditaţii. De fapt, dacă
ar fi plătiţi majoritatea s-ar lipsi de ele. Prin 2000 un profesor francez îmi
spunea că în Franţa profesorii nu dau meditaţii. Bine, dar există aşa ceva la
voi? Da, zice, există, dar le dau elevii buni. N-are rost să vă spun cum erau
şi continuă să fie plătiţi profesorii în Hexagon. România e la coada
clasamentului UE din această privinţă, şi a fost de când o ştiu. Când am intrat
în branşa asta nu apăruse moneda euro, iar salariul meu era de mai puţin de 100
de dolari americani lunar. Am priceput repede că fără al doilea loc de muncă am
de gestionat un buget suprarealist, şi nu-mi amintesc să fi avut vreodată doar
salariul din învăţământ. Nici acum nu e altfel.
Reflecţiile legate de “salariul just” nu sunt
noutăţi. În 1893, Papa Leon XIII a scris o enciclică în care abordează problema
plăţii proletarilor. Fie şi numai numele ei ar trebui s-o transforme într-o
lectură obligatorie pentru cei care vor să înţeleagă modernitatea: “Rerum
novarum” (Despre lucrurile noi). Ideea că o masă uriaşă de oameni trăieşti din
vânzarea timpului şi a competenţelor proprii, fără îndatoriri de protecţie pe
seama beneficiarilor, a fost receptată de Curia Romană ca un lucru
extraordinar, care trebuia transformat în material de reflecţie. Aşadar, cât ar
trebui să câştige muncitorul de pe urma muncii sale? Este exact întrebarea
zilei cu care am început acest text. Răspunsul este foarte amplu, cu multe
puncte nodale, dar poate fi rezumat astfel: “Muncitorul va încasa un salariu
suficient de bun încât să răspundă cu uşurinţă nevoilor sale şi cele ale
familiei lui.”
Aşadar, şi merită detaliat, plata corectă presupune
acoperirea nevoilor (nu a fanteziilor, nu a viciilor) fără stres, atât ale
lucrătorului cât şi ale familiei. Papa Leon XIII presupunea că mama nu este să
lucreze, idee abominabilă care între timp s-a generalizat şi trece drept
firească, cu preţul absenţei mamei din educaţia copiilor. Mai mult, un muncitor
virtuos şi prevăzător trebuie să aibă suficiente resurse încât la bătrâneţe,
după ce şi-a crescut copiii, să-şi poată cumpăra o mică proprietate undeva în
afara oraşului. O căsuţă cu un petec de pământ care să-i asigure o bătrâneţe
activă, departe de fabrica, strada şi cartierul în care şi-a dus zilele.
Acestea sunt reflecţii de la sfârşitul secolului
XIX. Acum suntem intraţi până la genunchi în secolul XXI, şi ne întrebăm cât ar
trebui să plătim profesorul român. Păi, soluţiile sunt aceleaşi. Un profesor
român ar trebui să-şi poată achita nevoile lui şi ale familiei fără să se
gândească în mod constant şi cu groază cum anume să le ierarhizeze şi ce să
amâne ori la ce să renunţe. Ar trebui, dacă este econom şi nu are vicii, să
poată constant pune ceva deoparte, inclusiv pentru a cumpăra o mică proprietate
când iese la pensie. Nici nu îndrăznesc să visez la ideea de a-şi putea ţine
soţia acasă, normalitatea asta a fost ştearsă din mentalul colectiv. Dar mai
ales, ar trebui să poată fi exclusiv profesor. Adică fără meditaţii, fără a
doua slujbă, oricare ar fi ea. Vorbim aici despre scoaterea acestei meseriii
din regimul “part-time job” în care este de facto, prin obligarea
practicantului de a-şi mai găsi încă o ocupaţie pentru a-şi plăti cheltuielile.
Autor:
Radu Iliescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu