În fine, de curând, aceleași autorități epistemice din științele educației, pesemne empatizând cu elevii, lansează în spațiul public un nou proiect ce conține alte obiective revoluționare oglindite în noul plan-cadru pentru învățământul liceal. Inovative fiind, nu am fost capabil să le ignor. Așa că mă încumet să comentez 3 dintre propunerile ce se regăsesc în documentul adus la cunoștința publicului.
Mai întâi am reținut că orice licean din clasele a
XI-a și a XII-a, indiferent de profilul la care este înscris, va fi obligat să
studieze 2 ore de Matematică, odată cu introducerea lor în trunchiul comun al
programei școlare. E admirabil! De la Pitagora și Platon știm că matematica e
vitală în educație și în formarea omului! Nimeni nu contestă acest adevăr, după
cum nimeni nu contestă că ea încheagă și dezvoltă gândirea riguroasă, clară și
precisă. Cu toate aceste adevăruri indubitabile, mă întreb dacă un licean care
studiază, de exemplu, pianul ori vioara e musai să știe ce sunt integralele,
logaritmii ori calculul infinitezimal? Nu o fi cumva stranie, paradoxală și
absurdă această generalizare forțată?
La fel de stranie mi se pare a fi și propunerea ce
se referă tot la clasele a XI-a și a XII-a, propunere ce vizează exclusiv
liceele cu profil real. Conform noului plan-cadru, din discipline obligatorii,
Fizica, Biologia, Chimia și Geografia devin materii opționale. Eu nu cred că
acest lucru ar fi un mare bai. El se ivește însă atunci când ne raportăm la
prevederile din noua lege a învățământului preuniversitar, unde este scris
negru pe alb că aceste discipline intră în grupul celor pe care elevii le pot
alege la examenul de bacalaureat. Și atunci nu era mai bine ca ele să fi rămas
în trunchiul comun?
În fine, cireașa de pe tort, la fel de stranie și de
absurdă, a acestui proiect-cadru este, în opinia mea, reprezentată de intenția
autorilor în raport cu Logica și Psihologia, care cred că ar trebui să fie
suprimate definitiv din programa școlară, indiferent de anii în care ar fi
studiate, de tipul liceului, profilul ori specializarea acestuia. Asta înseamnă
că două materii emblematice în înțelegerea și definirea omului, dintre care una
– Logica – este studiată de mai bine de două milenii, adică de la Aristotel
încoace, ar trebui să dispară chiar și din programa de studiu a liceelor
umaniste.
În raport cu această absurdă intenție, nu pot să nu
îmi aduc aminte de cel puțin două tentative – prima reușită, a doua eșuată – de
eliminare a disciplinelor socio-umane din programa școlară. Începuturile
acestei lupte de clasă pe ogorul educației le-au dat bolșevicii. Mai întâi, pe
vremea lui Gheorghiu-Dej și, apoi, pe timpul lui Ceaușescu, când au fost
eliminate Logica, Sociologia și Psihologia din programa liceelor, pe motivul că
ele erau discipline reacționare, subversive și retrograde, din pricina faptului
că nu se puteau plia pe noua ideologie, așa cum s-a întâmplat, de pildă, cu
Istoria, Filosofia ori Economia, care au fost adaptate de ideologii noului
regim.
Mai mult, cu toate că, după 1989, disciplinele
socio-umane și-au recâștigat demnitatea terfelită de comuniști, de curând,
mai exact în anul 2009, când la cârma învățământului românesc se afla
profesoara Ecaterina Andronescu, bravii urmași ai celor de odinioară au
încercat, fără să izbutească, să excludă din câmpul cunoașterii Logica și
Filosofia.
prof.
Ioan ȚIPLEA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu