joi, 25 mai 2023

Carmen Dărăbuș, ultima carte

 

                                                                               de Gheorghe Pârja

Scriitorul mărturisește o epocă, tensiunile ei, dar vrea să întărească și să limpezească arzătorul ei mesaj. În fiecare perioadă istorică există confruntări, dar și rezolvări proiectate în domeniul literaturii. Scriitorul surprinde încordarea, dinamismul organic din lumea în care trăiește și o cunoaște prin lecturi profunde, cu suplețea interpretării. În care sunt puse argumentele din gândirea proprie. Aceste cuvinte mi-au venit în minte să le scriu la trecerea prematură din viața pământească a conf. univ. dr. Carmen Cerasela Pavel Dărăbuș (1966-2023). Plecată prea devreme în raiul altei literaturi direct din amfiteatrul Centrului Universitar Nord Baia Mare.

Carmen a fost membru al Uniunii Scriitorilor din România. O întâlneam la manifestări literare și de multe ori îi aminteam de o imagine din Chiuzbaia, când ea era elevă, iar tatăl ei ne primea în casa lui, ca oaspeți de seară. Eram duși acolo de pictorul Mircea Hrișcă, bun prieten cu domnul Pavel; ni se alăturau Ștefan Bellu, George Maria Banu, Ilie Cămărășan. Și mulți prieteni ai domnului Pavel. Am pe retină o imagine de neuitat: Carmen Cerasela stătea pe un scaun, iar Mircea Hrișcă unduia o melodie la vioară.

Vremea a trecut, apoi familia Pavel s-a mutat în Baia Mare, într-un bloc vecin cu al meu. Și iar a trecut vremea, iar Carmen a plecat spre orizonturile împlinirii intelectuale. După ce a încheiat cu aprecieri foarte bune studiile universitare, a slujit catedre băimărene, mai ales la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Baia Mare. Unde a fost și elevă. A urmat scara reușitei. Inteligența, truda responsabilă, dorința de cunoaștere, respectul pentru literatura profundă au făcut din Carmen Dărăbuș un nume de rezonanță în cultura română. Dar și în țări unde a câștigat dreptul didactic de a preda limba și literatura română și unde a reușit să se remarce prin studii comparatiste.

A fost lector de limba română la Novi Sad (Serbia), la Skopje (Macedonia) și la Sofia (Bulgaria). Rodul acestor experiențe este și ultima carte a universitarului Carmen Dărăbuș, intitulată: „Literatura în interdisciplinaritate” (Editura Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2023). În acest volum autoarea abordează teoriile, mentalitățile și culturile cu care a intrat în legătură pe parcursul acestor stagii. Literatura comparată este trecută prin filtrul traducerilor, dar și al abordărilor românești. Era preocupată de limbă și construcție identitară, argumentând forma de identitate prin prisma poeziei. Apoi, vedem parcursul dinspre psihologie spre literatură și studii culturale.

Cartea dezvoltă domenii extrem de captivante. De la vis la visare, teatrul în psihanaliză, complexul lui Oedip, nevrozele în romanul modern. Un studiu inspirat din experiența directă este cel referitor la literaturile slave. Dar și alte comentarii adiacente spațiului, curajoase prin abordare. Mi-a reținut atenția studiul comparativ, între istorie și familie, abordând romanele lui J. Galsworthy și M. Șolohov. Ca urmare a studiilor de documentare în Japonia, India, Italia, ori Antile, au rezultat articole de analiză a acelor spații culturale. O carte închegată din lecturi profunde, din analize comparatiste.

Mi-e greu să vorbesc la trecut despre Carmen Dărăbuș și să spun că a fost un OM de excepție, coleg și profesor deosebit, prieten adevărat. Familia, colegii și prietenii au fost răvășiți de moartea prematură, după grele încercări, după o luptă curajoasă pentru viață. Noi, membri ai Reprezentanței Maramureș a Uniunii Scriitorilor din România-Filiala Cluj, suntem datori să cinstim memoria acestui intelectual discret, profund, pe nedrept sortit suferinței și morții premature. A fost alături de noi, a scris articole interesante în revista Nord Literar, dar și în presa literară din țară.

„A fost un universitar cosmopolit, bine documentat și racordat la tendințele contemporane, un comparatist care știa că literatura nu este decât rezultatul unui proces cultural de coagulare și contaminare a eului subiectiv cu alteritatea”, aprecia criticul literar Daniela Sitar-Tăut. Carmen a fost preocupată de problema identității, despre care a scris studii remarcabile. Eu nu uit imaginea aceea memorabilă, când pictorul Mircea Hrișcă îi cânta lui Carmen la vioară. Afară era o lună majestuoasă și calmă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu