de Gheorghe Pârja
25 ianuarie 2025. Patru piese arheologice vitale
pentru istoria noastră veche, printre care și coiful de aur de la Coțofenești,
expuse la Muzeul din Drents, Assen – Olanda, au fost furate. Muzeul găzduia
expoziția: „Dacia! Regatul aurului și argintului”, cu peste 500 de piese
împrumutate din România. Prădarea s-a petrecut cu o zi înainte de a se închide
expoziția românească din Olanda. Un coif de aur datând din prima parte a
secolului al IV-lea înainte de Hristos a fost furat din Muzeul din Drents. Cu
el și trei brățări dacice. Toate aceste obiecte fac parte din patrimoniul
Muzeului Național de Istorie a României. Cum este și firesc, jaful a provocat
valuri de indignare în România, deoarece obiectele furate nu au preț, ci sunt o
mare valoare pentru destinul istoric al nostru.
Se caută vinovați. Mulți dintre cei care au fost
implicați în organizarea expoziției au început să tremure de efectul jafului.
Dau vina unii pe alții, s-a recurs chiar la demisii. S-au găsit vinovați peste
tot. De la Muzeul de Istorie, care a propus expoziția, la Ministerul Culturii,
unde s-au semnat documentele de transport și de custodie. A fost învinuit și
muzeul olandez, cel care este răspunzător, de fapt. S-au evocat și alte jafuri
similare de opere de artă, ori de alte valori. Inclusiv hoția de la Muzeul de
Mineralogie din Baia Mare, caz în care nici până în ziua de astăzi nu au fost
prinși prădătorii. Despre furtul din Olanda am auzit atâtea păreri că mai mult
au complicat situația decât să o lămurească. Am auzit că de ce trebuie să facem
expoziții în alte țări? Cine vrea să ne cunoască să ne caute și multe altele.
Evident, nu acesta este rolul operei de artă, să
stea închisă în granițele unei țări. Au fost afurisiți cei care au semnat
contractul. Că nu au prevăzut prezența unei paze, care să stea, zi și noapte,
la umbra coifului și multe reproșuri la adresa Muzeului Assen. Dar reproșurile,
deocamdată, n-au adus valorile furate înapoi. Cu hotărâre de guvern sau cu alte
hârtii, coiful tot a dispărut. Am văzut scene cu dinamită, baros și lopată, în
care câțiva indivizi au intrat în muzeu și au furat prețioasele obiecte de
patrimoniu. Poliția olandeză investighează cu Interpolul circumstanțele în care
s-a produs jaful. Au fost reținuți trei presupuși hoți, dar la anchetă au
preferat tactica tăcerii. Cea mai mare îngrijorare care ne-a cuprins este
zvonul că obiectele furate ar putea fi topite, ori vândute ilegal, pentru a li
se pierde urma.
A apărut și varianta răscumpărării, partea română
fiind dispusă să o facă; aspru criticată de unii sau alții. Arma dezinformării
a funcționat și în această privință. S-a practicat aruncatul cu vina cât mai
departe de propria ogradă și exerciții retorice despre jefuirea acestei avuții
naționale. Mulți comentatori au numit, pe bună dreptate, acest moment o zi
neagră a patrimoniului românesc, muzeele și patrimoniul din țara noastră fiind
supuse unui abuz de mulți ani. Este un jaf, poate, mai puțin spectaculos,
tăcut, care poartă numele ruinei morale. Din foșnetul comentariilor am reținut
că țara noastră ar fi ocolită de expoziții de anvergură deoarece nu am avea
standarde de securitate necesare protejării obiectelor expuse. Este pe jumătate
adevărat, că eu am vizitat expoziții cu obiecte de artă celebre în București.
Dar la o expoziție cu tablouri de la Luvru, francezii și-au adus paznici de
acasă.
De când cu episodul nefericit al jafului, reporteri
inspirați au deschis ușa depozitelor unor muzee, sau a unor săli de expunere.
Jalnice imagini am văzut! „Atenție, cade tencuiala!” Deci nici muzeele nu sunt
scutite de aceste cuvinte cu valoare de stigmat. Un alt aspect îngrijorător
pentru destinul patrimoniului românesc este statutul juridic incert al unor
clădiri care adăpostesc muzee. Acele clădiri au fost retrocedate, dar își mai
păstrează destinația doar datorită bunăvoinței proprietarilor și unor
înțelegeri temporare cu autoritățile publice. Am exemple clare de la
Cluj-Napoca. Prin Maramureș, cred, este bine în această privință. Așezămintele
noastre muzeale respiră. Și o spune unul care a lucrat în tinerețe la Muzeul
Maramureșului din Sighetul Marmației. O, ce perioadă fascinantă pentru
cunoașterea Ținutului. Apoi patrimoniul unor muzee a fost fărâmițat prin
decizii ale justiției, prin retrocedări de tablouri și alte bunuri de valoare.
Prin această năpastă cu jaful Marelui Coif au ieșit la iveală multe hibe în
privința patrimoniului național. Este vorba despre subfinanțarea cronică și a
personalului plătit sub nivelul de specializare. Știu asta de la un prieten
fost muzeograf la o instituție de profil din Sibiu. Strigăt, de sus în jos: Nu
sunt bani pentru cultură! În toată campania asta electorală, ciudată și
anacronică, nu am auzit un singur cuvânt despre CULTURĂ. Aștept revenirea
Coifului de aur în pământul din care a izvorât. Voi fi cu ochii pe strălucirea
ochilor de aur. Că multe lecții se desprind dintr-o nefericire națională!
Când să închei textul, primesc un mesaj de la
celebrul tenor Ion Piso, fost director al Muzeului de Istorie al Transilvaniei,
care consideră că metoda aleasă de hoți arată că nu erau interesați de valoarea
istorică a obiectelor. Asta mă îngrijorează și mai mult.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu