de Gheorghe Pârja
Am fost și am rămas un pasionat de istorie, deși nu
sunt istoric. Geografia mi-a rămas harta călătoriilor imaginare, dar și
garanția că știu unde mă aflu pe Pământ. Latina mi-a rămas o mare nedreptate,
deoarece la Liceul Pedagogic, chiar în anul când am reușit a fost scoasă ca
disciplină din programa școlară. Mi-a rămas o rană nevindecată. De aceea, când
dr. Teodor Ardelean polenizează discursurile lui cu expresii din limba latină
îmi mai liniștesc chiar neliniștea. Și-mi aduc aminte de o întâmplare
privilegiată, când poetul Geo Dumitrescu, într-un parc bucureștean, mi-a
recitat poemul său “Inscripție pe o piatră de hotar”, din care amintesc prima
strofă: „Slav aș fi fost de nu eram latin/ latin aș fi, de n-aș fi fost și dac
-/ dar a ieșit așa să fiu român/ și eu cu soarta asta mă împac.”
Vedeți, ce înveți la școală nu se uită niciodată. Și
întâmplarea cu latina mi-a fost un îndemn să citesc scriitori și istorici
latini, evident în limba română. Am început cu această amintire deoarece
dinspre Ministerul Educației vin vești care seamănă cu materia limba latină de
la liceul meu sighetean. După ce la conducerea acestui minister s-au perindat
peste treizeci de demnitari, acum este la cârmă profesorul universitar Daniel
David, fost rector al Universității Babeș-Bolyai. Este și autorul cărții
Psihologia poporului român. Și domnul ministru este purtat de grija pentru
reformarea școlii, fior care i-a cuprins și pe înaintașii lui. Cu puține
excepții, reformele erau de formă, nu de conținut, aparențe și nu esențe.
Cum a fost, spun cei pricepuți, înlocuirea
trimestrelor cu cinci module și cinci vacanțe. Reformatorii din ministerul
domnului David au trecut la reducerea orelor destinate disciplinelor
consacrate. Coloana vertebrală a educării nației. A reacționat cu argumente și Academia
Română, prin președintele ei, istoricul Ioan Aurel Pop. Aud strigătul: ce atâta
istorie, ce atâta geografie, ce atâta limba română, ce atâta latină… Avem
telefoane mobile, deci vivat digitalizarea alfabetizării! Vivat, dar nu în
defavoarea materiilor care împlinesc destinul omului. Istoricul observă că de
dragul globalizării, numele de România și român s-au șters aproape total din
manuale. Nici numele de limba română nu le-a plăcut și a devenit limbă și
comunicare.
Și greșeala făcută cu voia a devenit normă. Că la
acest minister se practică obiceiul cum vine de sus, așa merge pe fus!
Academicianul Pop ne spune că s-au făcut manuale alternative de istorie, unele
mai năstrușnice decât altele. Istoria este înțeleasă și este folositoare dacă
evenimentele se învață în perindarea lor, din cele mai vechi timpuri și până
astăzi. Domnul academician Pop a devenit un istoric revoltat, când aude că
școala nu mai trebuie să-i învețe pe elevi teorie, ci numai practică. Școala
trebuie să le transmită alumnilor cunoștințe teoretice, pentru ca ei să aibă la
maturitate nu doar practică, ci și cultură generală. Practica se învață la fața
locului.
Eu îmi aduc aminte de practica pedagogică pe care am
făcut-o în ultimii doi ani de liceu – în școli din municipiu, dar și la sate.
Așa, când am ajuns învățător în Breb eram stăpân pe condiția mea de la catedră.
Această practică este necesară și pentru absolvenții de învățământ superior
care optează pentru a fi profesori. Nu se mai face asemenea ucenicie. O
ministră a educației, când i s-a spus că este lipsă de dascăli în învățământul
preuniversitar, a sugerat să aducă la clasă absolvenți de orice facultate.
Academia Română a atras de multe ori atenția asupra
erorilor din învățământ. A fost auzită, dar nu ascultată. Și acum academicul
for susține ca istoria să se predea la toate clasele, două ore pe săptămână.
Din păcate, acum, prin noile directive ministeriale, are loc o nouă ofensivă
împotriva științelor clasice, printre care și istoria. Cei ce vin cu asemenea
restricții nu își dau seama de consecințe. Eu tot strig, cine aude? Mările din
nou sunt ude. După noile dispoziții, limba latină nu mai are dreptul de a intra
în școli cu demnitatea ei istorică. Îmi aduc aminte câtă râvnă au depus
academicienii Ioan- Aurel Pop și Solomon Marcus pentru a salva latina în școli.
După noile dispoziții, puse în dezbatere, latina a primit pașaport pentru
uitare. Scoaterea limbii latine din liceu este un atentat la cultura umanistă,
fondatoarea Europei.
Nu se mai vrea a se recunoaște că am rămas singurul
popor neolatin în această geografie, care mai aduce aminte, prin limbă, de
vechea Romă. Apoi, spun cunoscătorii, gramatica limbii latine este ca geometria
pentru matematică. Te învață logica limbilor. Se vrea să avem cetățenie
europeană. Dar se uită că popoarele nu sunt produsul unor decizii luate de
guverne și parlamente, ci s-au născut organic prin vreme, spune istoricul.
Noile planuri sunt puse în dezbatere publică pentru ca în sălile de clasă să
ajungă o nouă paradigmă curriculară. Se așteaptă vremuri mai bune, mai reale
pentru școala românească. Aud în jurul meu noțiuni de istorie, geografie și
expresii în latină care își caută elevii. Alea iacta est, cum a spus Cezar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu