Când învăţământul a trecut de la structura pe trimestre la cea pe semestre, profesorior nu li s-a părut nimic ciudat. Ba chiar unii au găsit să se bucure, facem două închideri în loc de trei. Când semestrele au fost abandonate în favoarea “modulelor”, nu s-a mai bucurat nimeni. S-au pierdut dintr-un foc tezele semestriale, care sunt evaluări sumative. Nicio carte de metodică a niciunei discipline nu ia în calcul eliminarea acestui tip special de evaluare care acoperă o arie semnificativă în predare. Este pur şi simplu o variantă de neconceput. Nu poţi înlocui teza trimestrială/semestrială cu nimic pentru că nu există niciun substitut. Efortul elevului de a recapitula în vederea unui micro-examen este în favoarea lui şi ilustrează mai bine decât orice capacitatea de a lucra cu volume de informaţii semnificative.
Avem de câteva decenii un liceu din ce în ce mai
slab. Rata imensă a abandonului universitar poate fi corelată măcar parţial cu
cei patru ani de liceu în care elevul este prea puţin solicitat şi format
intelectual. Noua formulă de împărţire a anului şcolar face ca parcursul liceal
să fie şi mai irelevant. Ca efect secundar, notele vor fi şi mai mari. O notă
mică se “topeşte” printre note mari şi impactul ei la media unică anuală poate
deveni nesemnificativ. Într-o structură de tip trimestrial, nota are mai multă
greutate pentru că ponderea ei în cadrul mediei creşte. Avem o mulţime de medii
anuale de 10 care în mod normal ar fi fost 9,33 sau 9,66 în structurile
anterioare ale anului şcolar. Concomitent, elevul este mai puţin pregătit
pentru că evaluările sumative au fost înlăturate. Note mai mari pentru elevi
mai slabi, avem ceea ce s-a dorit.
Reforma vine cu noi idei: să ţinem elevii în şcoală
până la 17. La 14 elevii sunt fierţi, cei mai mulţi merg acasă pentru a trage
un pui de somn. Noi vrem să le prelungim programul cu trei ceasuri. De ce?
Primul efect pe care-l văd este dispariţia temelor pentru acasă. Un elev serios
are doar de câştigat dacă revede materia după ore. Doar că la 18, când va
ajunge în camera lui, va fi praştie. Doar o pasiune supraomenească pentru
studiu , dublată de o putere care întotdeauna a fost rară, îl va face să
deschidă o carte sau o culegere de probleme. Câţi mai au azi aşa ceva?
Nu cunosc iniţiative de reformă care să nu fie tot
atâtea cuie în sicriul învăţământului românesc. Mai nou, la concursurile pentru
titularizarea profesorilor de limbi străine trebuie concepute exerciţii care
implică tehnologii digitale. Am scos din programă literatura franceză, nu mai
predăm decât limbă şi (un pic de) civilizaţie, însă suntem solicitaţi buluc să
predăm digitalizare. Deci Hugo şi Molière sunt irelevanţi, dar trebuie să-i
convingem pe cei mici că fără digital nu există învăţare. Eu nu mai sunt
profesor de limbă şi literatură franceză, sunt profesor de limbă şi
digitalizare franceză. Din vreme în vreme tot soiul de instituţii mă solicită
să redactez liste cu materiale necesare pentru elevi. Fac liste de cărţi. Mi se
spune să scot din ele. Tai tot ce poate fi mai bun şi mai interesant. Apoi nu
primesc nimic. În schimb sunt solicitat să menţionez într-un tabel când vreau
să-mi ţin orele în laboratorul cu roboţi, imprimantă 3D şi tablă conectată la
internet. Allez vous faire foutre!
Autor:
Radu Iliescu


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu