Expoziție Arnold
Gross
2-20 iulie
2025
Vernisaj: 2 iulie, ora 18
Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituție publică de
cultură, care funcționează sub autoritatea Consiliului Județean Cluj,
organizează, în perioada 2–20 iulie 2025, expoziția „Călătorii pe meleaguri
reale și imaginare”. Vernisajul va avea loc miercuri, 2 iulie, de la ora
18:00, în sălile de expoziții temporare. Cu această ocazie, vor lua cuvântul,
Lucian Nastasă-Kovács, managerul Muzeului de Artă Cluj-Napoca, și Szebeni
Zsuzsa, directorul Institutului Liszt Sfântu Gheorghe. Expoziția este organizată
în parteneriat cu Galeria Arnoldo, Institutul Liszt din Sfântu Gheorghe,
respectiv Consulatul General al Ungariei din Cluj.
Cu ocazia
celei de-a 95-a aniversări a nașterii lui Arnold Gross (1929–2015), prezentăm o
selecție de teme esențiale care traversează întreaga sa creație: de la casa
părintească și grădina din Turda, continuând cu peisajele autohtone și orașele
europene, până la tărâmurile imaginare născute din fantezia artistului.
Pentru
Gross, orașul natal, Turda – cu atelierele prăfuite de ciment, casa copilăriei,
grădina mamei și peisajele colinare din jur – a rămas o sursă inepuizabilă de
inspirație. Valea Arieșului, Cheile Turzii, regiunea Crișurilor, Rimetea sau
drumurile spre Sighișoara se regăsesc ca ecouri constante în opera sa. Leagănul
din curte, construit de tatăl său, a devenit un simbol recurent în lucrările
sale – o poartă între memorie și imaginație. „Pentru mine, Turda însemna
siguranță, protecția pe care mi-au oferit-o părinții până la vârsta de
șaptesprezece ani” – mărturisea artistul.
Majoritatea
lucrărilor sale sunt realizate prin tehnica gravurii în cupru, una dintre cele
mai vechi și rafinate forme de exprimare grafică. Compozițiile sale, lucrate cu
minuțiozitate de orfevru, aștern pe hârtie o lume de vis, în care realul și
imaginarul se împletesc într-o armonie fragilă. Cu un stil declarativ naiv,
aproape fabulos, Gross creează o realitate alternativă, unde fiecare lucrare
este o fereastră către lumi nevăzute, pline de joc, umor și tandră ironie.
Tema
centrală a operei sale este însăși arta – condiția artistului. Pentru Gross,
creația a fost o cale de evadare din cotidian. Imaginația sa pătrunde atât în
peisajele naturale, cât și în cele urbane, ca o expresie a dorinței interioare
de evadare și a credinței că realitatea poate fi transformată prin joc, poezie
și sărbătoare.
În
autoportretele sale timpurii apare în ipostaza de desenator, mai târziu însă se
transfigurează în personaje autoironice: o capră visătoare, o pasăre în frac
sau o siluetă îndrăgostită de flori. Indiferent de mască, artistul rămâne mereu
protagonistul creației sale – fiecare pictor, fiecare visător din lucrările lui
este un alter ego.
Atelierul și
grădina din casa părintească din Turda apar adesea ca un paradis pierdut – loc
al creației netulburate, unde mitologia personală se împletește cu tehnologia
modernă, iar imaginația le aduce pe toate la un numitor comun (Atelierul de la
Turda, Grădina amintirilor, Conversații despre prietenie). Alături de peisajele
naturale, orașul devine, de asemenea, un spațiu predilect: de la idilicul mic
urban (Vis de cartier, Vis de orășel) până la orașul visurilor albastre –
Budapesta (Budapesta, orașul viselor albastre). Începând cu anii '60, Gross
însoțește cu bucurie expozițiile sale în străinătate.
Expoziția de
față este rezultatul unei selecții din arhiva Galeriei Arnold Gross din
Budapesta, realizată de către András Gross, curator, fiul artistului și
îngrijitorul moștenirii sale. Textele expoziției au fost redactate pe baza
studiului semnat de istoricul de artă Emese Révész.
gdl

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu