miercuri, 7 septembrie 2016

Emoţiile la începutul anului şcolar


Timothy D. Walker este un profesor american care preda in Finlanda, tara recunoscuta pentru performanta sa in educatie. Timothy isi prezinta experienta descoperirii culturale si profesionale pe blogul http://taughtbyfinland.com/, iar intr-un nou articol publicat pe site-ul TheAtlantic.com, vorbeste despre inceputul scolii in Finlanda.
Asadar, cum incep copiii scoala intr-una din tarile cu cea mai buna performanta in educatie? Ce atitudine au profesorii fata de prima zi sau prima saptamana de scoala?
Cadrele didactice din SUA, considera prima zi de scoala esentiala pentru felul in care va decurge restul anului scolar, avand la dispozitie si un manual pe aceasta tema: "The First Days of School", care sa ii ajute sa se pregateasca cat mai bine. Spre deosebire de acestea, profesorii finlandezi sunt mult mai relaxati la inceputul anului scolar.
„Cred ca e important sa ai un inceput de an scolar mai relaxat, pentru ca elevii sa se adapteze treptat la rutinele si procedurile scolare.” declara Johanna Hopia, invatatoare din Kuopio, Finlanda. In clasa ei, primele zile de scoala sunt dedicate discutiilor despre vacanta de vara, jocurilor si miscarii fizice. In aceasta perioada, copiii nu primesc manuale si nici teme pentru acasa.
Jere Linanen, profesor de istorie in Helsinki, spune ca „Prefer sa incep scoala cu un nivel cat mai scazut de stres, atat pentru mine, cat si pentru elevii mei”. La inceputul acestui an scolar, Jere si colegii sai au mers cu elevii din clasa a noua in parc, unde au stat la povesti, au dansat si s-au jucat Pokemon go. Toate acestea ii ajuta pe copii si pe profesori sa se apropie, similar activitatilor de teambuilding.
In scoala la care preda Timothy, in prima saptamana de scoala, orarul este redus la jumatate. Iar in licee, bobocii au o zi in plus de program relaxat, in care se pot adapta la noul mediu scolar. Taru Pohtola, profesor de limbi straine la liceu declara ca „Vrem ca elevii nostri sa se simta ca acasa in noua lor scoala inainte ca adevarata munca sa inceapa.”
Majoritatea cadrelor didactice din Finlanda sunt de acord ca regulile, rutinele si procedurile sunt importante in clasa, insa considera ca mai intai este important sa creeze un mediu prietenos si nestresant.
Acelasi principiu este prezentat si de Paul Tough in cartea „Secretul succesului”(titlu original: Helping Children Succeed). In scolile in care elevii simt ca apartin, ca sunt independenti si ca pot evolua, copiii isi vor dezvolta abilitati noncognitive, precum rezilientaperseverenta si autocontrolul. Pentru copii, cei mai importanti factori de mediu nu sunt legati de obiectele din jur, ci de relatiile interpersonale cu adultii din viata lor.


*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/rpstanton/3382665453/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu