de Gheorghe Pârja
De-o vreme s-a pus în circulaţie ca o descoperire la care au
lucrat multe guverne şi mai ales miniştri ai învăţămîntului. Ni s-a pus sub
ochi sintagma: analfabet funcţional.
Mi se pare o noţiune suficient de stranie care atîrnă de mai multe înţelesuri.
Oricum este tristă, descurajatoare cu foarte puţine şanse de eradicare într-un
timp scurt. Se referă la persoane care ştiu să citească dar nu înţeleg ce au
citit. Poate să reproducă verbal sau în scris un text dar nu înţelege suficient
pentru a-l folosi într-un scop anume. Semnele grafice sînt cunoscute dar nu are
habar de conţinutul de idei. Mă opresc aici cu portretul ciudat al unui
personaj contemporan. Parcă s-ar dori să nu ne revoltăm de supărare ni se spune
că poate fi şi mai rău. Este şi analfabetismul absolut care se referă la o
persoană care nu a învăţat niciodată să scrie şi să citească. Mi-ar fi greu să
cred că în preajma noastră nu avem asemenea persoane. Dar nu-i după credinţa
mea. Din păcate ne întîlnim cu ele prin lume. Am deschis cartea la statisticile
din România. Am închis-o repede deoarece nu sînt încurajatoare. Chiar
alarmante. Am reţinut un procent: în urma testelor: numai 10% din elevi trec
testul celor cinci niveluri de pregătire a elevilor români. Cam atîţia ar fi
pregătiţi pentru viaţa profesională normală. Chiar nu-mi vine a crede. Ce
pot face eu ca jurnalist decît să caut
cauzele acestei situaţii dezastruoase. Fel de fel de specialişti îşi dau cu
părerea. Să-i credem? Mizez pe inteligenţa fiecăruia pentru a se convinge cu
propriile mijloace de lumea învăţată în care trăim. Să nu desluşim cifre
statistice ci să vorbim despre viitorul unui om.
Unii dau vina pe metoda de învăţare a elevilor români care
este memorarea cunoştinţelor în defavoarea înţelegerii conceptelor de programe
didactice. Ca fost dascăl cred că memorarea nu este un duşman al învăţării.
Evident, să nu fie exclusivă. Cum arată un om care nu este învăţat cu ţinerea
de minte? Pledez imediat pentru partea a doua a afirmaţiei: priceperea
conceptelor. Aş pune în vecinătate elementele de logică. Măcar să înţeleagă
tînărul sensul silogismului aristotelic. Analfabetismul funcţional s-ar datora
şi din lipsa cadrelor didactice calificate. Un academician pune ştirea de care
vorbesc pe seama unui sistem de învăţămînt în care teoria nu a fost niciodată
legată de practică. După cum se vede teorii se nasc cu nemiluita. Nu-i greu de
priceput că vremea vorbelor a trecut. Mă mir că nu am văzut lideri politici să
facă pariu cu învăţămîntul. Clişeul din campania electorală a devenit obositor
şi enervant. „Vom pune preţ pe educaţie şi sănătate”! Şi noi citim apoi
statistici stropite cu lacrimi. Mă preocupă şcoala din mediul rural. De acolo
am plecat în viaţă. Vremuri mult mai grele ca acum. Citesc din nou statistici:
10% dintre copiii din mediul rural între 7-10 ani nu merg la şcoală. Mă
întristează ce se va alege cu ei! Nu vă speriaţi, privesc cu drag partea plină
a paharului. Deoarece există şi bine în învăţămîntul românesc. Şi în Maramureş.
A doua zi de Rusalii am fost la Budeşti. Şcoala am simţit-o vie în viaţa
comunei (Budeşti şi Sârbi). L-am revăzut pe cunoscutul dascăl Petre Şteţiu, cu
celebrii lui dansatori. Am primit recentul număr al revistei „Copiii din Budeşti”
în care dascăli şi elevi povestesc despre viaţa şcolii şi a comunei. Cred că
scriem prea puţin despre învăţămînt. Cu bunele şi cu lipsurile lui. Tăcerea
este dăunătoare. Ori naşte concluzii disperate. Cum sînt cele care se referă la
analfabetismul funcţional. O sintagmă dureroasă. Domnilor, faceţi, nu
promiteţi! Nu mai schimbaţi ministrul ca pe o cămaşă. Luaţi pilda lui Spiru
Haret. Daţi lumină acestui popor prin carte. Încolo doresc ca fiecare să ştim a
scrie, a citi, a înţelege lumea. Că vorba lui Dostoievski: „Toţi sîntem
vinovaţi de toate”. Pînă la un punct. Apoi are loc bacalaureatul. Spor la
învăţătură. Şi la examene. Vindecaţi sintagma dureroasă.
Sursa: Graiul Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu