Varianta de proiect lansat în
dezbatere publică în 2016
CAPITOLUL I
DISPOZITII GENERALE
Art.1. - (1) Prezentul Cod de
Etica (denumit in continuare ,,Cod”) este elaborat in baza art. 10 si art. 16
din Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr.
5550/ 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Consiliului national de etica din invatamantul preuniversitar.
(2) Codul este aplicabil
tuturor persoanelor din sistemul national de invatamant preuniversitar de stat,
particular si confesional, responsabile cu instruirea si educatia si care, in
conformitate cu prevederile art. 88 alin.
(2) - (3) din Legea
educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare,
indeplinesc functia de personal didactic de predare, personal didactic
auxiliar, personal didactic de conducere, de indrumare si control si personal
didactic asociat in cadrul unitatilor/institutiilor de invatamant
preuniversitar de stat, particular si confesional, in inspectoratele scolare si
casele corpului didactic, denumite in continuare „personal didactic”, si care
au obligatia morala si datoria profesionala de a cunoaste, de a respecta si de
a aplica prevederile prezentului Cod.
Art. 2. - Codul functioneaza ca un sistem de standarde de conduita
care contribuie la coeziunea institutionala si a grupurilor de persoane
implicate in activitatea educationala, prin formarea si mentinerea unui climat
bazat pe cooperare, echitate si competitie dupa reguli si proceduri corecte.
Art. 3. - Respectarea prevederilor prezentului Cod reprezinta o
garantie a cresterii calitatii si prestigiului invatamantului preuniversitar,
scop posibil de atins prin intermediul urmatoarelor obiective:
a) formarea morala a
personalului didactic, prin intelegerea si asumarea continutului acestui cod;
b) mentinerea unui grad
inalt de profesionalism in exercitarea atributiilor si functiilor personalului
didactic;
c) ameliorarea
calitativa a relatiilor dintre actorii educationali;
d) eliminarea
practicilor inadecvate si imorale ce pot aparea in mediul educational
preuniversitar;
e) cresterea gradului de
coeziune a persoanelor implicate in activitatea educationala;
f) facilitarea
promovarii si manifestarii unor valori si principii aplicabile in mediul scolar
preuniversitar, inserabile si in spatiul social;
CAPITOLUL II
VALORI, PRINCIPII sI NORME DE
CONDUITA
Art. 4. - Personalul didactic trebuie sa isi desfasoare activitatea
profesionala in conformitate cu urmatoarele valori si principii:
a) impartialitate si
obiectivitate;
b) independenta si
libertate profesionala;
c) responsabilitate
morala, sociala si profesionala;
d) integritate morala si
profesionala;
e) confidentialitate si
respectul pentru sfera privata;
f) primatul interesului
public;
g) respectarea si
promovarea interesului superior al educabilului;
h) respectarea
legislatiei generale si a celei specifice domeniului;
i) respectarea
autonomiei personale;
j) onestitate si
corectitudine intelectuala;
k) atitudine decenta si
echilibrata;
l) toleranta si
incurajarea diversitatii;
m) autoexigenta in
exercitarea profesiei;
n) interes si
responsabilitate in raport cu propria formare profesionala, in cresterea
calitatii activitatii didactice si a prestigiului unitatii/institutiei de
invatamant preuniversitar, precum si a specialitatii/domeniului in care isi
desfasoara activitatea;
o) implicare in
democratizarea societatii;
Art. 5. - in relatiile cu educabilii, personalul didactic are obligatia de a
cunoaste, respecta si aplica un set de norme de conduita, bazate pe valorile si
principiile expuse la Art. 4, pentru:
a) ocrotirea sanatatii
fizice, psihice si morale a educabililor prin:
a1) supravegherea pe
parcursul activitatilor desfasurate in unitatea de invatamant, cat si in cadrul
celor organizate de unitatea de invatamant in afara acesteia;
a2) monitorizarea,
semnalizarea si interzicerea agresiunilor verbale si/sau fizice si a
tratamentelor umilitoare/degradante asupra educabililor;
a3) asigurarea
protectiei fiecarui educabil, prin denuntarea formelor de violenta
verbala/fizica exercitate asupra acestora, a oricarei forme de discriminare,
abuz, neglijenta sau de exploatare a acestora, in conformitate cu prevederile
Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, cu
modificarile si completarile ulterioare;
a4) combaterea oricaror
forme de abuz;
a5) interzicerea
hartuirii sexuale si a relatiilor sexuale cu educabilii;
b) eliminarea oricaror
activitati care genereaza coruptie:
b1) fraudarea
examenelor;
b2) solicitarea,
acceptarea sau colectarea de catre personalul didactic a unor sume de bani,
cadouri sau prestarea anumitor servicii de interes privat pentru cadrul
didactic, in vederea beneficierii de catre educabili de tratament preferential
ori sub amenintarea unor sanctiuni, de orice natura ar fi acestea;
b3) traficul de
influenta si favoritismul;
b4) oferirea de
meditatii contra cost, cu proprii educabili, prin constrangere;
c) asigurarea egalitatii
de sanse si promovarea principiilor educatiei incluzive;
d) sustinerea demnitatii
si recunoasterea meritului personal al fiecarui educabil.
Art.6. - in relatia cu parintii/tutorii legali, personalul didactic respecta si urmeaza urmatoarele norme de conduita:
a) stabilirea unei
relatii de incredere mutuala si a unei comunicari deschise;
b) respectarea
confidentialitatii informatiilor si datelor furnizate si a dreptului la viata
privata si de familie;
c) nu accepta sau
impune, in relatia cu parintii/tutorii sau sustinatorii legali, dobandirea/primirea
de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educationale oferite;
d) poate recomanda
auxiliare curriculare sau materiale didactice, cu precadere cele deschise si
gratuite, fara a impune achizitionarea celor non-gratuite.
Art. 7. - in relatiile
profesionale colegiale, personalul didactic va respecta si aplica urmatoarele
norme de conduita:
a) asigurarea
respectului reciproc,
b) orice actiune trebuie
intreprinsa cu onestitate intelectuala si morala;
c) exercitarea
solidaritatii intre colegi, in situatii in care interesul comun al educatiei
trebuie aparat;
d) sustinerea cooperarii
si sprijinului reciproc in activitatile de predare-invatare si in apararea
intereselor profesionale;
e) toleranta
diferentelor si evitarea denigrarii;
f) respectul sferei
private;
g) incurajarea
competitiei loiale;
h) semnalizarea fraudei
intelectuale si a plagiatului;
i) evitarea practicarii
oricarei forme de discriminare in relatiile cu ceilalti colegi.
Art. 8. - Personalul didactic,
care indeplineste functii de conducere, de indrumare si control sau care este
membru in structuri de conducere, va respecta si aplica urmatoarele norme de
conduita manageriala:
a) respectarea
criteriilor unui management eficient;
b) promovarea
standardelor profesionale si morale specifice;
c) aplicarea obiectiva
si impartiala a reglementarilor legale si a normelor etice;
d) evaluarea corecta
conform atributiilor/responsabilitatilor/sarcinilor de serviciu din fisa
postului;
e) interzicerea oricarei
forme de constrangere/abuz din perspectiva functiei detinute;
f) interzicerea oricarei
forme de hartuire/discriminare a personalului didactic.
Art. 9. - in exercitarea activitatilor specifice (scolare si
extrascolare), pe langa interdictiile formulate la Art. 5 alin. b),
personalului didactic ii este interzis:
a) sa foloseasca
dotarile si baza materiala din spatiile de invatamant in vederea obtinerii de
beneficii financiare personale directe sau indirecte;
b) sa foloseasca, sa
produca sau sa distribuie materiale pornografice scrise, audio ori vizuale;
c) sa organizeze
activitati care pot pune in pericol vadit siguranta si securitatea educabililor
sau a altor persoane aflate in incinta unitatii/institutiei de invatamant;
d) sa consume substante
psihotrope, etnobotanice si/sau alcool;
e) sa incurajeze
consumul de substante psihotrope, etnobotanice si alcool de catre educabili;
f) sa organizeze pariuri
si jocuri de noroc.
Art. 10. - in relatia cu institutiile si reprezentantii comunitatii
locale, personalul didactic va respecta si aplica urmatoarele norme de
conduita:
a) asigurarea
sprijinului reciproc, in scopul furnizarii unor servicii educationale de
calitate;
b) responsabilitate si
transparenta in furnizarea de informatii catre institutiile de stat in
protejarea drepturilor educabilului, atunci cand interesul/nevoia de protectie
a educabilului impun acest lucru.
CAPITOLUL III
RASPUNDERI PRIVIND
NERESPECTAREA PREVEDERILOR PREZENTULUI COD
Art. 11. - Orice persoana, participanta/implicata in mod direct sau
indirect in activitatile din domeniul educational preuniversitar, care
considera, in mod intemeiat, prin raportare la prevederile prezentului Cod, ca
este victima sau martorul unui comportament lipsit de etica profesionala din
partea unei/unor persoane din cadrul personalului didactic, are dreptul de a
sesiza Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de etica. Sesizarile trebuie
facute in scris, pe adresa electronica sau fizica, a Comisiei de etica.
Sesizarile pot fi individuale sau colective si primesc un numar de inregistrare
care se comunica persoanei/persoanelor care au facut sesizarea.
in termen de maxim 30 de
zile Comisia de etica trebuie sa dea un raspuns oficial.
Art. 12. - Procedurile privind functionarea Comisiei judetene/a
municipiului Bucuresti de etica, precum si cele privind analizarea si
solutionarea incalcarii prevederilor Codului, sunt conforme cu prevederile
stabilite prin ordin al Ministrului educatiei.
CAPITOLUL IV
DISPOZITII FINALE
Art. 13. - Prezentul Cod nu se
substituie legilor si regulamentelor in vigoare din domeniul educatiei si nici
nu poate contraveni acestora.
Art. 14. - Prin prevederile prezentului Cod, activitatile Comisiilor judetene de etica/comisiei de etica a municipiului Bucuresti nu se substituie activitatilor comisiilor de cercetare disciplinara, constituite la diferite niveluri, conform prevederilor Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si nici activitatilor institutiilor statului abilitate. In anumite cazuri, Comisia de etica poate inainta sesizarile primite catre o comisie de cercetare disciplinara.
Art. 15. - Aprobarea propunerilor de modificare si completare a
prevederilor prezentului Cod se face in Consiliul national de etica, cu votul a
cel putin 31 de membri din totalul de 42 de membri, in cadrul intalnirilor
bianuale ale Consiliului national de etica. La cererea a cel putin jumatate
dintre membri, pe parcursul anului, se pot face propuneri de modificare si
completare care vor fi votate intr-o intalnire extraordinara a Consiliului national
de etica.
Art. 16. – La prima intalnire a Consiliului national de etica dupa
aprobarea acestui Cod se vor stabili si sanctiunile specifice. Aprobarea
acestora se va face cu votul a 31 de membri din totalul de 42.
Art. 17. - Prezentul Cod se aproba prin ordin al Ministrului
Educatiei Nationale (M.E.N.C.s.).
Autor: portalInvatamant
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu