Însemnări la cartea Șapte păcate împotriva Spiritului de Nicolae Iuga
de Ioan ȚIPLEA
În 1973, când împlinea 70 de ani, întemeietorul etologiei
și laureatul Premiului Nobel
în biologie, austriacul Konrad Lorenz, scotea la lumină o carte celebră: „Cele
opt păcate capitale ale omenirii civilizate” (suprapopularea, pustiirea
spațiului vital, competiția individului cu sine însuși, moartea termică a simțurilor, decăderea genetică, sfărmarea tradițiilor, creșterea receptivității la îndoctrinare, armele nucleare), care ”se află într-o relație de interdependență cauzală, amenințând să ducă nu numai la dispariția culturii noastre contemporane, ci și a omenirii ca specie”.
Cinci ani mai târziu, tot cam pe la aceeași vârstă, dintr-o altă perspectivă, de ordin ontologic,
filosoful român Constantin Noica publica o carte despre cele ”Șase maladii ale spiritului contemporan” (katholita sau incapacitatea de generalizare, todetita
sau imposibilitatea individualizării, horetita sau incapacitatea de a da
determinații, acatholia sau
refuzul generalului, atodetia sau respingerea individualului și ahorehita sau respingerea determinanților), maladii care macină și vulnerabilizează atât individul, cât și societatea, atât civilizația, cât și
cultura.
De atunci au trecut patru decenii, răstimp în care s-au
produs mutații profunde și radicale în toate domeniile, determinând schimbarea din
temelie a mentalităților,
atitudinilor și comportamentelor la
scară planetară. Și iată că
în 2016, în siajul cărților
scrise de cei doi mari cărturari, prof. univ. dr. Nicolae Iuga se încumetă să
ne prezinte, dintr-o altă perspectivă, de ordin etic, „Șapte păcate împotriva Spiritului”, o carte apărută la Editura Limes, Cluj Napoca. O spun din
capul locului, prin tematică și
conținut, prin coerența discursivă și forța
argumentativă, prin finețea
radiografiilor și
profunzimea analizelor, dar mai cu seamă prin calitatea diagnozelor, cartea
universitarului maramureșean îmi
pare a fi o replică izbutită și
onorantă la cele două cărți pomenite
anterior. Că acesta-i adevărul, o dovedește faptul că de curând a apărut și versiunea sa în limba engleză, în tălmăcirea dr. Laura
Rebecca Stiegelbauer și Kelly
Gunn, Fulbright ETA, „The Seven Sins against the Spirit”,
publicată în 2017 la Editura Lambert Academic Publishing din Saarbrücken, Germania. Indiscutabil,
acest eveniment editorial este o mare izbândă. Atât a autorului, cât și a cărții.
Numai că Nicolae Iuga nu e la prima performanță de acest fel. De fapt, el a „recidivat”, întrucât alte trei
dintre cărțile domniei sale au
fost traduse anterior în limbi de circulație internațională. Este vorba despre Essais éthique et politique publicată
în Germania în 2016 la Edition Universitaires Européenne, Saarbrücken, de About at New Antisemitism and other Essays,
publicată
tot în Germania în 2016, de Lambert Academic Publishing și de Sur
les racines de l'ésotérisme dans la pensée antique, apărută în mai 2017, tot în Germania, la Editura Noor
Publishing, Saarbrücken. Așadar, dacă putem fi onești, trebuie să admitem că nu-i de ici ori de colea ca un autor, fie el și profesor universitar, să ajungă la asemenea rezultate. Judecați fiecare! În ceea ce mă privește, cred că prin asemenea izbânzi profesionale și intelectuale, Nicolae Iuga îi eclipsează pe mulți dintre confrații săi din mediul academic, ce se remarcă eventual
prin fecunditatea producției de maculatură, folositoare exclusiv în … propria carieră.
Revenind la cele Șapte păcate împotriva Spiritului, aș observa că autorul, fidel proiectului și crezului său creator, respectându-se pe sine dar și pe cititori, nu scrie după ureche, ci metodic, cu
rigoare, claritate, precizie, expresivitate și coerență,
indicându-ne mai întâi temeiurile sau cauzele și abia apoi formele de manifestarea ale acestor „păcate”.
Ca un cărturar veritabil, încercând să-și justifice demersul etico-filosofic, încă din Introducere,
autorul se raportează la Biblie, amintindu-ne că ”există în Evanghelii un loc
consacrat Păcatului împotriva Spiritului (Duhului) Sfânt”, întâlnit în Mt. XII, 24-33, Mc. III, 28-30,
Lc. XII, 10, unde găsim următorul avertisment: ”Orice păcat și orice blasfemie li se va ierta oamenilor, dar blasfemia
împotriva Duhului Sfânt nu li se va ierta. Cel ce va grăi cuvântul împotriva
Fiului Omului va fi iertat, dar ce va grăi împotriva Duhului Sfânt nu va fi
iertat nici în veacul acesta, nici în ce va să fie”. Din aceleași Evanghelii mai știm și
contextul în care Hristos lansează acest avertisment. E vorba de vindecarea
unui demonizat, prilej cu care Iisus e acuzat de farisei că practică
exorcizarea tocmai cu ajutorul demonului. Astfel spus, ”fariseii insinuează o
confuzie totală între Fiul lui Dumnezeu și căpetenia demonilor, prin extensie, între Dumnezeu și Diavol, între Binele absolut și Răul absolut”. Comentând semnificațiile acestei pericope, Nicolae Iuga e convins că acest tip de confuzie e mai rea decât ”diavolul însuși, pentru că diavolul neagă anumite valori, dar nu le
confundă”. Pe când fariseii au
procedat taman pe dos. Dar noi, cei de azi, oare cum procedăm?
Convins de acest adevăr, că răul cel mai mare îl
reprezintă ”confuzia totală dintre Bine și Rău”, autorul face următorul pas, clarificând semnificațiile Duhului Sfânt:
”unul cu suflare de viațăa
lui Dumnezeu asupra lui Adam cel făcut din pământ și al doilea ca suflare dumnezeiască a Fiului lui Dumnezeu
cel Înviat asupra unei umanități
reînnoite”, după care, cu
subtilitate, analizează diferențele
semantice conținute în conceptul
teologic de Spirit (Duh) Sfânt și
cel filosofic de Spirit Obiectiv, care e de fapt un alt nume a lui Dumnezeu, așa cum îl întâlnim de pildă la Hegel. Accentuând ca
demersul său se focalizează pe semnificațiile etico-religioase ale Spiritului (Duhului), autorul
conchide că „a păcătui împotriva Duhului Sfânt înseamnă de fapt a atinge, a știrbi, a răni, a afecta grav integritatea Spiritului
Obiectiv, precum și Sfințenia lui”. Pe
de altă parte, acest gen de păcate, lezând însuși substratul ontologic al omului și al umanității, adică suflarea divină sau Duhul Sfânt din noi, „prin
consecințele care se răsfrâng asupra
umanității pieritoare și ireversibilă” sunt iremediabile, nefiind iertate „nici
acuma și nici în veacul ce o să
vină”.
Odată limpezite aceste lucruri, cu același spirit pătrunzător, meticulos și metodic, în capitole distincte, riguros elaborate și bine articulate, autorul trece la radiografierea celor șapte maladii morale, al căror numitor comun e confuzia
dintre bine și rău. Astfel, în
capitolul intitulat „Invazia imbecililor în spațiul virtual”, pornind de la ponciful că „orice
imagine poate să ne spună mai mult decât o mie de cuvinte”, etalându-și
anvergura intelectuală și
măiestria analitică, Nicolae Iuga supune reflecției noastre, cu mult umor, impactul televiziunii și al internetului, care au condus, așa cum susțin Giovani
Sartori și Umberto Eco, la
imbecilizarea ființei umane.
Iar diagnosticul autorului nostru este fără echivoc: „Păcatul mare și impardonabil împotriva Spiritului este că se produce
confuzia gravă, totală, între a vedea și a gândi”.
Mai grav e că prin intermediul celor două instrumente de
manipulare la scară globală „acest om nou, infantilizat prin imagine și atrofiat cultural, își alienează astfel cea mai mare parte a culturii
universale depozitată în cartea tipărită”. În plus, prin globalizarea
comunicării, rețelele de
socializare, ca instrumente ale dezinhibării, cultivând flecăreala și exhibiționismul, nu fac altceva decât să accelereze înspăimântător
confuzia axiologică din societate, o stare în care „Adevărul ca atare se pierde
în babilonia cumplită a Internetului, își pierde mesajul, forța, unicitatea și relieful, riscând la modul cel mai serios să treacă
neobservat, să fie acoperit și
sufocat de o sumă foarte mare de mici nimicuri.”
Apoi, în strânsă legătură cu păcatul generat de televiziuni și internet se află și agresiunea împotriva Cărții, ca „depozitar al Spiritului”. La fel ca babilonia televizată și virtuală, într-un alt text,autorul radiografiază
păcatul „distrugerii cărții”.
Asemenea anomaliei anterioare, și
această maladie morală are două forme de manifestare. E vorba, mai întâi, de
distrugerea directă a cărții, prin
ardere, și apoi, poate mai grav
decât prima agresiune, este „distrugerea indirectă prin grafomanie și maculatură”. În acest capitol, intitulat sugestiv „DistrugereaCărții ca depozitar al Spiritului”, ca pretext hermeneutic,
autorul invocă un mit egiptean despre geneza și rostul scrierii, relatat de Socrate în dialogul Phaidros,
274d - 275e. Reflectând asupra tâlcului acestei istorioare, profesorul Nicolae
Iuga opinează că, dincolo de eventualele neajunsuri, evidențiate și
de către Socrate în acest dialog platonician, până la urmă, „o carte scrisă
devine un important depozitar al Spiritului”, întrucât ea tezaurizează înțelepciunea omenirii. Fidel demersului său, după un
succint istoric al scrierii, autorul ne oferă povestea „prigonirii cărților” prin ardere, o poveste ce începe pe vremea lui
Pericle când, pentru prima dată, scrierile unui filosof, Protagoras, au fost
arse în Agora din Atena. Știm că,
iar dacă nu știm, vom afla din această carte, că această formă de violență spirituală atinge apogeul în anul 640 d.H., când
califul Omar, raportându-se la Coran, formulează celebra aporie legată de conținutul cărților din Biblioteca din Alexandria, hotărând arderea lor,
motiv pentru care Sf. Toma d’ Aquino, reflectând asupra aporiei califului lui Omar, a
exclamat: „Ferește-te de
omul unei singure cărți!”, așa cum ar fi fost, se pare, acest lider al musulmanilor.
Autorul își încheie istoria
incendierii cărții,
semnalându-ne că recent, în 2016, „din ordinul Ministerului Educației, au fost arse cărți în Federația Rusă”.
Numai că, pe lângă asemenea exerciții piromanice, destul de frecvente în cursul istoriei, o
altă formă de agresiune spirituală, de data asta indirectă, o reprezintă
flecăreala, grafomania sau „beția
de cuvinte” pomenită de Maiorescu, adică „producția de maculatură”. Raportându-se la aceleași fragmente din Phaidros, pe baza observației lui Platon, cum că, prin intermediul cărților, indiscutabil cititorii vor afla multe lucruri bune,
socotindu-se îndreptățiți să pretindă că sunt înțelepți, „când
de fapt cei mai mulți dintre
ei nu vor avea un gând care să fie al lor”, autorul se întreabă dacă arderea
unei cărți, după ce în prealabil a
fost citită și înțeleasă, este o nenorocire mai mare ca grafomania și producția
de maculatură, ce conțin mesaje și texte fără nicio noimă? iar răspunsul dat e fără
echivoc „Este mai grav și mai
periculos să avem oameni care să citească și să scrie fără rost”. Fiind sigur de acest adevăr,
autorul explorează și
analizează apoi mobilurile, unele mai pestrițe și mai
năstrușnice ca altele, ce
generează flecăreala și
grafomania, două epidemii spirituale ce contaminează înspăimântător România
zilelor noastre.
Trăncăneala sau flecăreala, despre care Heidegger, în Ființă și
timp, ne spune că reprezintă o trăsătura ontologică
definitorie, alături de ambiguitate și curiozitate, a Dasein-ului, adică a unei vieți inautentice, nu poate fi decât scrisă ori vorbită. „Flecăreala
vorbită se întemeiază pe reiterarea celor auzite, iar cea scrisă pe cele
citite.” Una produce fojgăială, zumzet și vacarm! Cealaltă, texte insipide, jalnice, fără noimă,
adică maculatură! Aprofundând analiza asupra acestei agresiuni împotriva Spiritului,
autorul sesizează că, dacă flecăreala și maculatura nu se definesc prin intenția de a înșela, în schimb există un gen de „scriitură (contra)făcută
anume cu scopul de a înșela,
respectiv plagiatul”. Chiar dacă această practică este nocivă, atât
moral-spiritual cât și
profesional, aspect ignorat de actualul
Ministru al Educației dl.
prof. univ. dr. Valentin Popa – care, printr-o declarație publică halucinantă, susținea grozăvia că nu scrie în nicio lege că-i musai să pui
ghilimele și să indici sursa din
care te-ai inspirat, declarație
prin care a legitimat furtul intelectual – după opinia lui Nicolae Iuga, există
ceva mult mai grav decât plagiatul în sine, și anume situația „când plagiatorii cred că li se cuvine ceea ce au
dobândit prin plagiere și
maculatură, ajungând să se creadă cel puțin egali creatorilor autentici, ceea ce îi face deosebit
de periculoși, în sensul confuziei
totale pe care o induc în ierarhia reală a valorilor”.
Nu trebuie să uităm un fapt îngrijorător: distrugerea cărții nu e singulară! Ea e însoțită de Distrugerea Cetății ca leagăn al Spiritului! În acest capitol, la fel ca și în precedentul, autorul identifică două forme de
manifestare ale agresiunii împotriva Spiritului. Cea directă înseamnă „distrugerea
Spiritului Cetății prin
război”, pe când cea indirectă se produce prin turismul de masă. În justificarea acestui diagnostic, Nicolae Iuga
pornește de la adevărul că „vechile
cetăți sunt cele mai vechi
depozitare ale Spiritului”. Din ce motive? Pentru că acestea s-au bucurat, câtă
vreme erau vii, de un puternic prestigiu simbolic și religios. Altfel spus, aceste locuri „erau considerate
sfinte, depozitare privilegiate ale Spiritului”. Fără a face paradă de erudiție, ca un adevărat istoric, autorul ne ilustrează cum a
fost distrus Spiritul din vechea cetate a Ierihonului, din vechea Troia, din
străvechea Palmyra ori din vechea cetate a Ierusalimului. De pildă, puțină lume știe
că Sfânta Cetate a Ierusalimului a fost distrusă fizic în trei rânduri.
Numai că, din păcate, pe lângă distrugerea fizică a
locurilor ce odinioară erau considerate sacre, distrugere ce a condus la
desacralizarea și
profanarea acestora, are loc o agresiune spirituală mai perfidă, concretizată printr-o
lezare indirectă a Spiritului, din cauza „turismului ecumenic sau religios”. În
opinia autorului, turismul de masă e generat de curiozitate. Împins de
curiozitatea pură, numai de dragul de a vedea, turistul din zilele noastre e
mai puțin interesat să cunoască și să înțeleagă
ceea ce vede. El se mulțumește doar să vadă noi și noi locuri și lucruri. Ca expresie emblematică a curiozității deșarte,
din pricina globalizării, acest fenomen a atins cote planetare, cu forme de
manifestare tot mai stranii. Printre ele, autorul identifică și analizează „turismul ecumenic și religios”, o formă de divertisment și curiozitate ce a invadat până și locurile cele mai retrase și mai sacre, cum erau cândva mănăstirile, sihăstriile și schiturile. Comentând acest fenomen, Nicolae Iuga
sesizează cu luciditate faptul că „chiar și ierarhi ai Bisericii nu mai văd rostul religios al
mânăstirilor și le tratează ca pe niște mici întreprinderi, care trebuie să producă și ele ceva. Adică bani. Așa se face că la intrarea în mănăstiri s-au amenajat
parcări înconjurate cu mici prăvălioare pline cu marfă kitsch. În incinta
mănăstirilor se construiesc hoteluri, călugării sunt salahori pe șantiere iar călugărițele recepționere
de hotel. Turismul a devenit acum o
adevărată religie al cărei Dumnezeu e banul. (s.m.)”. E un diagnostic
extrem de sever, dar oare nu-i așa în multe locuri? Oare ce se întâmplă cu Duhul Sfânt al
mănăstirilor, bisericilor și
catedralelor invadate de puhoiul tot mai mare de turiști, care se roagă tot mai puțin, dar (se) pozează tot mai mult? Mai e viu acest Duh?
Nu cumva, din nevoia de a atrage resurse financiare, tot mai mulți dintre viețuitorii și
slujitorii acestor lăcașuri sfinte
se închină și lui Mamona? Iar dacă
e așa, nu-i un păcat împotriva
Duhului Sfânt?
Într-un alt capitol, care se leagă de tema agresiunii și a păcatului spiritual generat de turismul religios,
după cum ne-o spune însuși titlul
său, „Păcate ale bisericilor creștine tradiționale împotriva Spiritului”, autorul identifică două forme majore prin care Biserica Ortodoxă și cea Catolică păcătuiesc împotriva Duhului Sfânt.
Cunoscând temeinic istoria creștinismului,
după un succint excurs, Nicolae Iuga ține să ne reamintească adevărul că, în ortodoxie, „Statul
își exercită suveranitatea
asupra unui teritoriu, care este totodată și teritoriul canonic al Bisericii respective.” Logic,
dacă statul își extinde ori își micșorează
granițele, e normal ca și Biserica Ortodoxă să facă la fel, urmând statul. Cu
alte cuvinte Statul servește
Biserica, și invers. Iar pentru
serviciile pe care le primește
din partea autorităților, „Biserica
oferă Statului, oricare ar fi el, sprijinul său moral și spiritual, care e considerabil.” Această simbioză a serviciilor reciproce dintre autoritatea
spirituală și puterea seculară e
cunoscută în istorie sub numele de doctrina „simphoniei” sau armoniei. Puțină lume știe
că această doctrină a fost formulată de împăratul Justinian, fiind consacrată
la Sinodul Ecumenic al IV-lea, de la Calcedon, din 451 d.H. Cu toate că
doctrina simphoniei e formulată relativ
mai târziu, încă din timpul lui Constantin cel Mare s-a impus în practica
politică această colaborare armonioasă dintre Stat și Biserică, dintre Împărat și Patriarh, o practică ce va dăinui peste secole, până în
zilele noastre. În acest fel „Biserica Ortodoxă va ajunge cu timpul într-o poziție păguboasă de subordonare față de Stat, tradiție transmisă diferitelor biserici ortodoxe până în
modernitate”. Acest tip specific de relație, cultivat prin doctrina simphoniei, care s-a
împământenit în ortodoxie, e cunoscut sub numele de cezaro-papism. În acest
context, nu-i rău să ne amintim că Hristos își îndemna ucenici astfel: Dați Cezarului cele ce sunt ale Cezarului și lui Dumnezeu cele sunt ale lui Dumnezeu. Numai că, deseori, din nefericire
slujitorii bisericilor ortodoxe au dat Cezarului mai mult decât i se cuvenea! „Astfel
a fost subordonată față de Stat
Biserica lui Hristos, a cărei Împărăție, după cum se știe, nu este din lumea aceasta. Și acesta este iarăși un păcat împotriva Spiritului. ”
Pentru a face inteligibil mecanismul acestei subordonări,
ilustrând cu exemple, cum ar fi hotărârea lui Petru cel Mare de a desființa Patriarhia Bisericii Ortodoxe din Rusia, Nicolae Iuga
analizează măsurile luate în Țările
Române în timpul lui Al. I. Cuza, considerând că, din 1863, prin Legea
secularizării averilor mănăstirești, s-a accentuat aservirea bisericii, întrucât, printre
altele, „clerul urma să fie salarizat de către stat, lucru rămas în vigoare până
astăzi”. În acest fel „se explică faptul că ierarhia Bisericii Ortodoxe Române
a ajuns să aibă o coloană vertebrală deosebit de flexibilă în raport cu puterea
politică, iar Biserica în întregul ei, spoliată fiind de proprietățile sale, a ajuns să aibă, în momentele oportune, un
comportament mercantil până la avariție, prin aceasta păcătuind încă o dată împotriva
Spiritului”. Cu alte cuvinte, pe lângă servilismul față de puterea seculară, nici arghirofilia și nici simonia nu par a fi fost străine slujitorilor
acestei biserici! „Rămân însă, ca
sechele istorice, obediența istorică
față de stat și cupiditatea față de bunurile materiale, păcate clare și certe împotriva Spiritului.”
Pe de altă parte, „Și Biserica Catolică a secolului XIX-lea a păcătuit împotriva
Spiritului.” Cum? Prin formularea și materializarea în viața eclezială e două dogme: cea a primatului papal și cea a infailibilității. Inspirându-se din argumentele teologului catolic Hans
Küng, care propovăduia în cărțile
sale o concepție de inspirație protestantă, în consonanță cu acest teolog, profesorul Nicolae Iuga opinează că „primatul
papal a evoluat spre absolutism.” De fapt, după opinia mea, această idee
reflectă nu numai tipul de raporturi specifice din lăuntrul Bisericii Catolice,
dar și un gen special de relații dintre Biserică și Stat, cunoscute sub numele de papo–cezarism. Și dacă cezaro-papismul este definitoriu pentru ortodoxie,
papo-cezarismul pare a fi fost definitoriu în spațiul catolic. Prin conceptul de papo-cezarism înțelegem că autoritatea spirituală a bisericii se extinde și asupra puterii temporale reprezentată de stat. Cu alte
cuvinte, autoritățile
politice ascultau frecvent de cele religioase. Debutul papo-cezarismului, dacă
nu greșesc, a avut loc la finele
sec. IV, în timpul domniei împăratului Theodosie cel Mare, când episcop al
Milanului – oraș ce
devenise în acel timp una din reședințele
imperiale, alături de Constantinopol și Roma – era Sf. Ambrosius, cel care l-a botezat pe Sf.
Augustin. Apărând biserica și
valorile ei, Ambrosius a ignorat puterea lui Theodosie în două-trei rânduri,
obligându-l pe împărat să facă penitență publică și să-i recunoască autoritatea. Este primul gest de
ascultare și supunere al unui
reprezentant al puterii politice în raport cu cea religioasă. Atitudinea și hotărârile episcopului de Milan reprezintă așadar momentul inaugural al papo-cezarismului.
În opinia autorului, mai gravă decât dogma primatului
papal este dogma infailibilității
papale, formulată în 1870, la Conciliul Vatican I. Succint, ea ne spune că, în
virtutea supremei sale autorități
apostolice, atunci când formulează o învățătură morală, episcopul Romei nu poate greși. Analizând această dogmă, ca bun și drept-credincios, în acord cu afirmațiile regretatului mitropolit Antonie Plămădeală, Nicolae Iuga
conchide: „Conciliile de la Vatican au uzurpat infailibilitatea lui Dumnezeu și a Bisericii, spre a o conferi papei.” În paranteză fie
spus, după opinia mea, această aserțiune e discutabilă, întrucât, din câte știu, în nici un document emis de Vatican nu s-a pus
vreodată în discuție
autoritatea și infailibilitatea lui
Dumnezeu, după cum, la fel, n-a fost pusă niciodată sub semul întrebării
autoritatea și infailibilitatea
Bisericii, ca instituție
divino-umană și trup mistic a lui
Hristos.
În capitolul Invazia musulmană în Europa, ca un autentic sociolog ori
antropolog, analizând fenomenul recent al migrației masive a populației musulmane în țările Europei Occidentale, autorul constată că „ceea ce
n-au reușit să facă împotriva
Europei turcii cu sabia, timp de secole, sau jihadiștii de astăzi, cu atentatele lor teroriste, ar putea-o
face musulmanii pașnici” ce
s-au stabilit și se stabilesc, legal
ori ilegal, în Europa de Vest. Cum? Printr-un spor natural! Practicând „o
sexualitate bine disciplinată moral-religios”, ce încurajează natalitatea.
Astfel, numărul musulmanilor europeni a crescut și poate crește continuu. Pe de altă parte, cultura post-creștină europeană alimentează hedonismul, inclusiv cel
sexual, și descurajează natalitatea.
Într-un final, nu-i exclus ca, sub influența acestor ideologii, convertite în conduite socio-umane, decreștinarea Europei să conducă la islamizarea ei tot mai
accentuată. În acest fel, în timp, „Spiritul european urmează să fie ucis în
întregime și ireversibil”, ceea
ce reprezintă iarăși un mare
păcat împotriva sa. În consonanță
cu unii oameni politici și
cărturari de prim rang din Europa, Nicolae Iuga ține să ne reamintească faptul că, la origine, Spiritul
european a fost eminamente creștin.
Iar dacă astăzi se vorbește de o conștiință
europeană, nu trebuie să uităm că ea a fost mai întâi una creștină. Tocmai în virtutea acestei conștiințe, „europenii
au început să se organizeze și
să pornească, în sec XI – XII, expedițiile războinice cunoscute sub numele de cruciade.” Și dacă europeanul de astăzi a uitat sau i s-a sugerat să
uite de acele momente în care s-a cristalizat conștiința și spiritul european, s-ar părea că musulmanul nu a
făcut-o și nu o va face prea curând.
Credința lui, după cum constată
autorul, e tot mai viguroasă, pe când cea a europeanului e tot mai stinsă. Or,
tocmai incapacitatea europeanului de a-și recunoaște
originile sale creștine, ce
se conjugă cu refuzul autorităților
europene de-a consacra public aceste temelii, reprezintă o altă formă de manifestare
a păcatului împotriva Spiritului.
În fine, al șaptelea păcat diagnosticat de autor se referă la „confuzia
totală dintre apărare și
agresiune”, tot mai prezentă în discursul politic și în conștiința publică a europeanului din zilele noastre. În capitolul
Globalizarea prin război, profesorul
Iuga își începe analiza de la
semnificația substantivului bolșevic, care derivă din limba rusă, de la balșoi, însemnând mare, prin comparație cu termenul de menșâi, care înseamnă mic. Abandonând etimologia, cu eleganță și rigoare,
autorul ne descrie apoi o seamă de practici politice terifiante ale partidului
bolșevic de pe vremea lui Lenin
și Stalin, după care,
oarecum surprinzător, analiza se focalizează pe politica externă recentă a
S.U.A. Toată lumea admite că, după dispariția U.R.S.S. și a Cortinei de Fier, S.U.A. au rămas singura superputere
mondială, transformându-se într-un adevărat jandarm planetar care urmărește, deseori și prin forță, să-și
impună hegemonia, modelul și
valorile democrației
liberale peste tot în lume. De cel puțin două decenii sesizăm că „exportul” american de democrație se globalizează, „instalând-se astfel un non tip de
totalitarism prin care S.U.A. pun în practică, într-un mod tot mai pronunțat, toate principiilele, argumentele și standardele duplicitare ale faptelor bolșevicilor. Remarcând aceste lucruri, autorul susține că „păcatul comis împotriva spiritului se află în
confuzia politicilor bolșevice și a celor impuse de S.U.A”, sau în neclaritatea
criteriilor după care „ar fi de preferat să acceptăm o constrângere militară
americană la nivel global, fată de alte constrângeri”. Cinic vorbind, în justificarea agresiunilor
militare ale S.U.A. în fosta Iugoslavie și, mai recent, în țările musulmane din Africa de Nord ori Orientul Apropiat
erau invocate mai cu seamă argumente referitoare la apărarea drepturilor și a libertăților fundamentale ale omului! Dar cum erau, în realitate,
apărate aceste drepturi fundamentale? Ucigând oameni, prin intervenții armate! Și atunci cum stăm cu dreptul la viață? Prin răspunsul său cinic referitor la așa-zisele pierderi colaterale, S.U.A. ne demonstrează că,
cel puțin uneori, de la vorbă la
faptă e cale lungă.
Mai mult, adâncind analiza asupra mentalității politice americane contemporane, autorul constată că
această „conține un totalitarism
mai subtil cel din forțele țării socialiste, acela desemnat prin expresia political
correctnnes. Sloganul ce îndeamnă că, dacă vrem să ne fie bine, atunci, să
gândim corect în ceea ce privește
treburile politice, adică să nu gândim cu capul nostru, ci să gândim așa cum gândește conducerea superioară de partid și de stat”. Și cum tot ceea ce se întâmplă în spațiul public, direct sau indirect, este legat de politică,
trebuie să cumpănim bine dacă se cade ori ba să ne exprimăm rezervele și, de ce nu, dezacordul cu privire la intențiile factorilor politici și a instituțiilor democratice de a extinde, de pildă, definiția familiei, a dreptului la libera exprimare ș.a.m.d. Oricum, și pe aceste coordonate, iese în evidență haosul axiologic!
Cât privește
capitolele Lumina ca metaforă a Spiritului și Ipocrizia, masca și chipul, la o lectură superficială am putea avea
impresia că ele se află în disonanță cu tematica acestei cărți. În realitate însă, în cele două studii cu care se
începe cartea, autorul nu face nimic altceva decât să-l incite pe cititor la
reflecție și lectură, oferind un exercițiu hermeneutico-propedeutic necesar și util înțelegerii
problemelor pe care le ridică Șapte
păcate… Astfel, interpretând Lumina ca simbol
și metaforă a Duhului
(Spiritului) Sfânt, Nicolae Iuga ne înfățișează
convingător câteva dintre posibilele ipostaze ale acesteia: „Lumina ca
Epifanie” sau ca manifestare reală a Divinului. „Lumina ca expresie a
infinitului însuși”, o
ipostază recognoscibilă și în
formula „lumină din lumină”, ce o găsim exprimată în simbolul de credință, „Lumina ca expansiune a divinului în lume”,
identificabilă în expresia „lumina luminează întunericul și întunericul nu a cuprins-o” (In I, 5), „Lumina ca
manifestare a libertății umane”, ce-și găsește
locul tot în Evanghelie, „lumina a venit în lume, iar oamenii au iubit
întunericul mai mult decât lumina, fiindcă faptele lor erau rele” (In III, 14),
precum si „Lumina ca percepere a ființei”, o idee de inspirație hegeliană și cu ecouri heideggeriene.
În celălalt capitol propedeutic, elaborat după modelul de
scriitură axiomatico-analitică pe care-l regăsim în Tractatus Logico-Philosophicus a lui Wittegestein, pornind de la
semnificațiile măștii, autorul analizează corelațiile dintre chip și mască, reamintindu-ne, printre altele, că sinceritatea
absolută e atributul exclusiv a omului fără discernământ ori a celui sfânt. „Cine
arată tot, cine se exhibă pe sine în mod total, cine se arată complet fără
mască, este ori imbecil, ori sfânt.” Cu alte cuvinte, din când în când, dar nu
prea des, omul sănătos la cap trebuie să poarte câte o … „mască”! Masca, prin însăși semnificația și menirea
sa, nu poate fi decât proteiformă. Ea e și exterioară, fizică, dar și lăuntrică, ascunsă. În forma sa interioară, ea e fie
ipocrizie, fie închipuire, când confundăm masca noastră lăuntrică cu adevărul
sau realitatea din sinele nostru, fie fățărnicie, când „convertim adevărul și sinele nostru lăuntric în mască”, prefăcându-ne că
suntem altceva decât am fi de fapt. În acest joc neîntrerupt al oglindirilor
noastre, cu cât ipocrizia, fățărnicia
și închipuirea vor fi mai
controlate, cu atât vom avea mai multe șanse de a fi autentici, de a nu ne amăgi și de a nu-i amăgi nici pe semenii noștri. Iar Nicolae Iuga, prin ceea ce a spus în această
carte, îmi pare că nu s-a mințit
nici pe sine, dar nici pe ceilalți, probând în acest fel atât onestitatea sa intelectuală,
cât și competența sa profesională.
Și ce-ar mai fi de spus
despre această carte? Indiscutabil, se pot și se vor spune multe! De ce? Pentru că ea incită! Ea nu-i
deloc o carte cuminte și comodă!
Dimpotrivă! În concluzie, noi am urmărit argumentele autorului, prezentate în
carte cu titlul de „păcate”, și
am putut constata că acestea sunt de fapt tot atâtea diagnoze lucide
referitoare la lumea contemporană, justificând apropierea de autori de un
prestigiu și de o notorietate
deosebite. Așa că, rezumând, în
final, aș mai spune că, pe lângă
argumentele invocate în aceste rânduri, axiologic vorbind, prin actualitatea
temei și a problemelor analizate,
prin complexitatea și
profunzimea acestor analize, prin exactitatea referințelor culturale, prin anvergura și consistența achizițiilor
spirituale ce se oglindesc în fiecare pagină, prin
acuratețea, eleganța și farmecul
discursului argumentativ-filosofic, prin finețea exercițiilor
hermeneutice, prin curajul abordării unor teme sensibile și a unor subiecte – tabu, prin acuratețea radiografiilor și limpezimea diagnozelor, dar și prin tălmăcirea sa în limba engleză, cartea filosofului
maramureșean este îndreptățită să intre în galeria unor mari cărți de filozofie, să stea alături cu cinste de cea a lui
Constantin Noica, Șase
maladii ale spiritului contemporan, de Cele opt păcate
capitale ale omenirii civilizate a lui Konrand Lorenz, de Criza umanității europene lui Edmund Husserl, ori de Ciocnirea civilizațiilor a lui S.
P. Huntington.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu