COSTEL STANCU
ÎNGHIȚITORUL DE CREIOANE
(recenzie de carte, autor
Vasile BELE)
,,Neaplaudat de
nimeni, înghițitorul de creioane
își făcea numărul. Era
tot mai trist, mai flămând.
Dar cine ar fi crezut
asta? Rămăsese singur,
cel din oglindă s-a
sufocat demult, la o repetiție.
El continua să spere.
I s-a propus, în schimbul a mulți bani, să înghită și altceva. A râs, apoi a
plâns:
În arta lui nu face
compromisuri!
L-am vizitat cu câteva
zile înainte de a muri.
Își ascuțea creioanele
cu o delicatețe
întâlnită doar la animale
când își ling puii
abia fătați. Știam
că le iubea și le ura
în aceeași măsură.
Mi-a mărturisit că
într-o noapte s-a visat
strâns de gât de
acestea. Îi era teamă să le mai lase
să umble libere prin
casă, le închidea
într-un dulap,
scoțându-le de acolo numai când
avea o reprezentație
ori i se făcea dor să le
mângâie.
Adică din ce în ce mai
rar. Într-o zi au să se răzbune,
mi-a spus împăcat, e
dreptul lor să-și caute alt înghițitor,
mai norocos, să le
ducă prin lume, departe.
A lăcrimat discret,
ca lemnul pe care îl
cioplise de atâtea ori",
poemul ÎNGHIȚITORUL DE CREIOANE, din volumul cu același nume,
ÎNGHIȚITORUL DE CREIOANE, apărut la Editura Tim, Reșița, 2009, pag. 88, ISBN
978-973-696-136-6, primit cu ,,dedicație și iscălitură", de la autor, de
la COSTEL STANCU, în cadrul întâlnirilor literare, organizate de Cenaclul
literar ,,Nichita Stănescu", aparținător Centrului Cultural al M.A.I.
Nu este singurul volum primit. Costel Stancu,
este un poet harnic și conștiincios. Am participat, în mai multe rânduri, la
ședințele de Cenaclu literar organizate de Centrul Cultural - Botoșani, Piatra
Neamț, Siret, Deva, Baia Mare, Miercurea Ciuc, Sighetul Marmației, Tulcea -
doar câteva locații unde am fost prezent, dar ele au fost mult mai multe.
Felicitări tuturor celor care au participat la
aceste activități, care, din păcate, datorită stării pandemiologice în care ne
aflăm de doi ani, nu au mai putut continua. Clar, așteptăm vremuri și timpuri
mai bune, pentru a ne putea reîntâlni cu bucurie și emoție. Dor de voi, dragi
prieteni - Costel Stancu, Marius Mihai Coșerariu, Cezar Gaura, Iustin, Ionel
Simota, Lidia Obeadă, Andrei Zaharia, Gheorghe - și mulți alții pe care am avut
privilegiul de a vă cunoaște în acest context. Îmi lipsiți...
,,Când scrii, treci
din albul pietrificat al hârtiei
în ființa ei
curgătoare. E ca și cum ai părăsi
această lume curat,
aidoma unei
păsări cu gușa goală.
Cauți Cuvântul. Sferă
ale cărei margini,
deși șterse, cuprind
totul. Te transformi,
pe nesimțite, într-un
războinic resemnat
care își frânge
săgețile de genunchi și
începe să rostogolească,
spre cer, o
firimitură de pâine.
Îngerul căzut
își înghite scara și
te îndeamnă
să îl urmezi. Dar tu
nu te încrezi decât
în transparența
nisipului din clepsidră
în înțelepciunea
ochiului de a se
lăsa înșelat. Te-ai
săturat să trăiești
cu tine însuți când
fiară ce alăptează,
pe furiș, puiul prăzii
sale. Scrii și te rogi.
Pentru a te pune la
încercare, Dumnezeu
balansează podul
dintre aici și dincolo.
Ce aproape e totul!
Trebuie doar să pășești...",
poemul , Trecerea", pag. 9, din prezentul volum - de fapt,
întâiul poem. Toți suntem trecători prin această lume și din aceasta. Dar nu
aceasta este problema... important este ce lăsăm în urmă. Cele bune și cele
rele. Faptele. Lucrurile importante... deci, să ne înțelegem, nu vreau să
judec, pe nimeni. Clar. Vorbesc în nume personal.
Costel Stancu - poet modern, cu o poezie modernă, de tip proză - (apropo de Trecere!) - nu a trecut degeaba, iar acest lucru este dovedit. Dovadă sunt volumele de versuri în nume personal, dar și cele colective, în care și-a lăsat amprenta inimii, prin trecerea timpului. Rosteam, supra, despre poetul Costel Stancu, (privindu-i activitatea, citindu-i din volume, cunoscându-l personal), că este un poet harnic. Din toate punctele de vedere, inclusiv despre o hărnicie literară, vorbesc.
Debutează cu volumul TERAPIA CĂDERII ÎN GOL, în anul 1995, volum apărut la Editura Hestia, din Timișoara. În același an, la aceeași editura apare și volumul DOMINIC SAU DESPRE IMITAȚIA UMBREI, pentru ca doi ani mai târziu, în 1997, să-i apară volumul MĂȘTILE SOLITUDINII tot în Timișoara, dar la Editura Marineasa. Următorul an, 1998, altă apariție editorială, alte emoții. Vorbim despre apariția volumului GOLURILE DIN PÂINE, Editura Marineasa, Timișoara, urmat doi ani mai târziu de volumul FLUTURELE CU O SINGURĂ ARIPĂ. Această apariție editorială din anul 2000, la Editura Timpul, din Reșița, este predecesoarea volumului antologic ARTA IMAGINAȚIEI, apărut la Editura Vinea, București, 2001, coordonat de Costel Stancu. Urmează volumele CÂNTARUL DE APĂ, (2002), VÂNĂTOAREA PROMISĂ (2003) și IEȘIREA DIN PEȘTERĂ (2005), toate, apărute la Editura Marineasa, Timișoara... Acestea sunt doar câteva dintre volume, pentru că munca literară continuă în același spirit - rafinament, modernitate, valoare, stil, eleganță.Ne leagă o prietenie sinceră. Am colaborat la
proiecte literare, ba chiar l-am prins în întâiul meu proiect antologic -
ANTOLOGIE DE POEZIE ȘI PROZĂ. OPRESTE-MĂ, LA TINE, MARAMUREȘ! OPREȘTE-MĂ, ÎN
TINE, ANOTIMP!, în anul începutului de pandemie - 2020, gândindu-ne că vom
organiza și o tabără de literatură, cu același nume. Nu a fost să fie tabăra,
din cauza pandemiei mondiale, în schimb, a rămas antologia și gândul că va fi
bine, pentru a ne continua visele și proiectele literare. Doamne ajută, zicem,
rugăciune către Dreptul Dumnezeu, să fie bine, pace și liniște în lume.
Poezii, precum ,,Vârtej",
,,Întâlnire", ,,Execuția zilnică", ,,Renașterea" sau ,,Prima
zi", fac parte din lirica obiectivă, plină de mesaj, concentrată și
complexă a autorului, iar prin vocea poetului, prin eu liric, se autodefinește
întregul volum de versuri.
,,Mă aduni ori mă
risipești, suflete?
Uneori, am sentimentul
că sunt
un fruct sortit a
nu-și mai găsi loc
în pomul dintâi.
Viața? Corabie pe care
o târăsc după mine
pe uscat. O pasăre
neagră, imensă, cuibărește în vârful catargului, îngreunându-mi mersul.
În urma mea rămân dâre
adânci
ca amintirile unei
călătorii în cer.
Visez că ajung pe
malul unei ape,
o sărut, cercurile ei
se lărgesc,
mă cuprind...", poemul ,,Vedere", pag. 16.
Este, clar, cazul autorului Costel Stancu,
membru al U.S.R., filiala Timișoara, din 2008, membru al Cenaclului Literar
,,Semenicul", din Reșița, al Cenaclului Literar ,,Nichita Stănescu",
al Centrului Cultural al M.A.I.,o voce literară puternică și apreciată.
Ideea poetică, este ridicată la rang de artă - autentică.
Aranjarea poemelor, dă impresia unei scări, impresia unor trepte care te tot
urcă, te tot urcă... pe care urci mereu, poem după poem.
De exemplu, după o ,,Zi pierdută", (pag. 18) din
,,Întâmplare", (pag.20), apare legendar, proverbial ,,Peștișorul de
aur", (pag. 19), care-ți ajută ,,Inițierea", (pag. 22), trezindu-te
la adevăr, la viață întru cuvânt și mărturisire. Tu, poet sau cititor,
indiferent condiția sau starea în care te afli, ridici ,,Rugă", pag. 23,
către ,,Întâiul Cuvânt", pentru a ta ,,Călătorie", pag. 24:
,,În liniștea de
început a firii,
cu apă vie, dar și apă
moartă,
alerg spre tine,
Doamne, să mă mântui
cum pasărea curată-i
doar în cântu-i
iar mielul înainte de
tăiere.
Nu mă lăsa, Mărite,
dă-mi putere!
Căci, uite, scapă luna
din strânsoare
și se apropie prea
mult de soare,
crește ispita -
șarpe-n ochi de apă.
Mereu e câte- o piele
s-o încapă...".
Fără să realizez, pe moment, că și
prefațatorul de carte punctează sensibilitatea autentică a poetului, am făcut-o
și eu. Da! Vorbim despre un poet autentic. Iată părea prefațatorului ,,Autentică - întrucât Costel Stancu nu se
joacă de-a poezia, ci o trăiește, literalmente. Imaginea poetului care își
gândește universul poematic, care visează la poezia sa cu ochii deschiși, i se
potrivește de minune acestui autor ce scrie... Chiar și atunci când merge la
serviciu", pag. 6.
Uneori ai rosti sau ai fi tentat a rosti cuvântul
pasiune - și nu ai fi pe un drum greșit. Trăirea întru credință, lumină și
cuvânt este trimiterea inimii de poet, iar acest ,,tri-logos", dă starea
emoțională în sine. Vocea poetului, prin însuși poemul său, este o mărturisire
a profunzimii, a sensibilității lirice.
Oare moartea sau motivul tematic al morții să
fie obsesiv? Zic! Dar, prea des este invocată... e adevărat că niciunul nu vom
scăpa de Ea. Din acest ,,pahar al morții", într-un timp sau altul, fiecare
vom gusta. Nici nu mă gândesc la o frică de Ea. Autorul, prin versul său, o
alungă și o numește în același timp.
,,Trezește-te, suflet
al meu! Nu simți
cum unul din căderea
celuilalt renaștem?
- două izvoare gemene:
apă vie și apă moartă,
amestecate în același
urcior!
Îngăduie-mi să îl
sparg, Doamne!", în poemul
,,Cum?", pag. 60.
,,E liniște. Doar moartea
chibițează pe margine,
dornică să intre și
ea. O ignori.
De câte ori i-ai cedat
locul, s-a dovedit
,,De multă vreme duc
în spate un mort
pe care pământul nu
vrea să-l primească.
Încet-încet devin una
cu el, nu-i mai simt
povara.
Parcă, la rându-mi, aș
fi purtat pe umeri de altcineva.
Și tot așa. Formăm
împreună un șir de trepte
spre nicăieri. Omul
e jucăria preferată a
morții, îmi spui. Se
răzbună
pe ea ori de câte ori
pierde lupta cu îngerii.
O îngroapă, o
dezgroapă continuu, se teme
de sufletul ei. Eu
tac. Ascult. Întind moneda:
cu o față plătesc
trecerea, cu cealaltă drumul
înapoi.
Nu mi-e dat să am
odihnă până când,
la capătul scării, nu
va clipi, îngăduitor,
ochiul lui
Dumnezeu".
,,Doamne, tot la tine
ajung!
Asemenea ocnașului
care
a greșit drumul și s-a
întors,
prin tunelul săpat cu
unghiile,
ani și ani,
în aceeași celulă.
Fii bun cu mine,
ocnașul!
Chiar dacă voi mai
încerca,
de nenumărate ori,
să evadez",
temă care se continuă și în ,,Împăcare", pag. 68, în
,,Întoarcerea", pag. 70, sau chiar ,,Moartea", pag. 74.
Iar dacă dumneata prieten-autor, ai dorit ca
finalul volumului să-i aparțină poeziei ,,Ultima scrisoare", pag. 78, am
să te las pe dumneata să le spui cititorilor acestei recenzii, să le
mărturisești, întru trilogia cuvânt-lumină-mărturisire, tainele acesteia:
,,N-ai cum să ocolești
sfârșitul
ori să-l amâni. Nu-i
niciun chip.
După ce trece,
-treagă, ora
se-ntoarce-n bobul de
nisip.
Te zbați în gol. Ai
otrăvit fântâna
ce-așteaptă setea
noului născut.
Zadarnic mai împiedici
caii
după ce aripi le-au
crescut!
Du-te-nspre prag.
Întinde mâna
- răscumpără ce-i nou
cu ce e vechi.
Viața și moartea-s
două zaruri
ce nu au numere
perechi".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu