În Biserica Ortodoxă marile sărbători nu sunt evenimente izolate, ci fiecare praznic însemnat este precedat de o pregătire minuțioasă, cu durata proporțională cu importanţa sărbătorii. Această pregătire include una sau mai multe zile înaintea praznicului – perioada de înainteprăznuire – şi, în câteva cazuri speciale, o perioadă de post.
De o
astfel de perioadă de pregătire şi aşteptare duhovnicească ne apropiem luna
aceasta. În data de 15 noiembrie începe „Postul Naşterii Domnului” sau „Postul
Crăciunului”. Durata sa este fixă, timp de 40 de zile; este o „patruzecime”.
Postul durează până în 24 decembrie, inclusiv, încheindu-se după Dumnezeiasca
Liturghie din ziua de Crăciun.
Deşi
aspectul exterior al slujbelor Bisericii nu se modifică la fel de mult ca în
Postul Mare al Sfintelor Paşti, totuşi, se pot observa câteva elemente
specifice. Atunci când Postul Crăciunului începe într-o zi de rând de peste
săptămână (luni-vineri), în prima zi a Postului în biserici ar trebui să se săvârşească
slujbe asemănătoare celor din Postul Mare, cântându-se „Aliluia” şi făcându-se
metanii cu rugăciunea de pocăinţă a Sfântului Efrem Sirul: „Doamne şi Stăpânul
vieţii mele…” (Mineiul pe Noiembrie, Edit. IBMBOR, Bucureşti, 2005, p. 231; cf.
Ceaslov, Edit. IBMBOR, Bucureşti, 2014, pp. 34, 93-94, 159 etc.). Astfel de
celebrări vor fi întâlnite în multe dintre zilele acestui post – 15, 18, 19,
26, 29 noiembrie şi 1, 2, 3, 7, 8, 11, 14, 16, 18, 19 decembrie – atunci când
cad în una din zilele de peste săptămână (Sf. Sava cel Sfinţit, Tipicon,
Suceava, 2002, pp. 134-171). În practică, însă, adeseori aceste modificări sunt
trecute cu vederea.
Există
şi o pregătire liturgică cu dată variabilă: praznicul Crăciunului este precedat
de două duminici şi o sâmbătă înaintea de Naşterea Domnului. În prima dintre
aceste duminici sunt serbaţi strămoşii Mântuitorului Iisus Hristos, iar în cea
de a doua duminică părinţii după trup ai Mântuitorului, începând cu
protopărinţii Adam şi Eva. Pornind de la tema acestor două duminici – strămoşii
şi părinţii după trup ai Mântuitorului – în Biserica Ortodoxă Grecească şi
Română, se obişnuieşte ca în duminicile din perioada Postului Crăciunului să se
citească Evanghelii de la Luca în care se vorbeşte despre strămoşii
Mântuitorului: orbul din Ierihon se adresează Domnului prin apelativul „Iisuse,
Fiul lui David” (Lc. 18, 38); femeia gârbovă vindecată este numită „fiica lui
Avraam” (Lc. 13, 16) (I. Foundoulis, Dialoguri Liturgice, Edit. Bizantină,
Bucureşti, 2010, pp. 78-82), iar în restul duminicilor postului sunt selectate
Evanghelii de la Luca care descriu virtuţi creştine pe care ar trebui să le
căutăm şi să le cultivăm mai intens în perioadele de post: milostenia (parabola
samarineanului milostiv, Lc. 10, 25-27), renunţarea la egoism (parabola
bogatului căruia i-a rodit ţarina, Lc. 12. 16-21) şi importanţa păzirii
poruncilor (Lc. 18, 18-27).
Dar
apropierea de praznicul Naşterii Domnului nu se limitează la postire şi
lecturile biblice specifice, ci şi imnografia perioadei este caracteristică. La
doar câteva zile după începerea postului, de la sărbătoarea Intrării în
Biserică a Maicii Domnului (21 noiembrie), la strană se cântă catavasiile: „Hristos Se Naşte, slăviţi-L! Hristos [vine] din ceruri,
întâmpinaţi-L! Hristos [este] pe pământ, înălţaţi-vă! Cântaţi Domnului tot
pământul şi, cu veselie, lăudaţi-L popoare, că S-a proslăvit!”, sau,
menţionând strămoşii Mântuitorului, „Toiag
din rădăcina lui Iesei şi floare dintr-însul, Hristoase, din Fecioară ai
odrăslit…”. Aceste imnuri, pe lângă doxologia adresată Mântuitorului,
cuprind şi o invitaţie, o chemare la pregătire duhovnicească, pentru ca Domnul
să găsească şi inimile noastre curăţite şi gătite pentru primirea Sa, asemenea
peşterii şi ieslei din Betleem. Această invitaţie devine şi mai acută în cadrul
slujbei următoarei sărbători a lunii noiembrie, la Sfântul Apostol Andrei, cel
întâi chemat (30 noiembrie). Aici există trei stihiri ale înainteprăznuirii.
Prima
stihiră ne pune înainte aceeaşi chemare la pregătire: „Isaie, dănţuiește! Pe Cuvântul lui Dumnezeu primeşte-L, spune
Fecioarei Maria. Rugul va să se aprindă cu foc şi nu va arde de raza
Dumnezeirii. Betleeme, bine te împodobeşte, deschide-ţi uşa, Edene! Şi magi
mergeţi de vedeţi mântuirea în iesle înfăşată. Steaua L-a arătat deasupra
peşterii pe Dătătorul de viaţă, Domnul, Cel ce mântuieşte neamul nostru”. Este
adresată simbolic Betleemului şi magilor şi, în egală măsură, nouă tuturor.
Aceeaşi temă este reluată şi în cea de-a treia stihiră: „Primeşte, Betleeme, Mitropolia lui Dumnezeu. Că lumina cea
neapusă vine să O nască întru tine. Îngeri, minunaţi-vă în cer! Oameni,
proslăviţi pe pământ! Magilor din Persia, întreit mărit dar aduceţi! Păstori,
fluierând, cântare întreit sfântă cântaţi! Toată sufl area să laude pe
Făcătorul a toate!”. În sfârşit, a doua stihiră se deschide printr-o întrebare
adresată simbolic dreptului Iosif, menită să sublinieze întruparea
Mântuitorului de la Duhul Sfânt şi din Fecioara Maria: „Iosife, spune nouă, cum pe Fecioara pe care ai luat-o din cele
Sfinte, având în pântece o aduci la Betleem? Eu, zice [Iosif], prorocii
cercetând şi răspuns luând de la înger, m-am încredinţat că pe Dumnezeu Îl va
naşte Maria în chip de neînţeles. La a Cărui închinare magii de la răsărit vor
veni, cu daruri scumpe slujind Lui. Cel ce Te-ai întrupat pentru noi, Doamne,
slavă Ţie”. Aşadar, avem o invitaţie urmată şi de motivarea sa
teologică: scopul acestor patruzeci de zile este pregătirea noastră, a întregii
Biserici, pentru a putea prăznui adecvat naşterea Celui ce a lucrat toate
pentru mântuirea noastră.
Cu
aceste gânduri vom putea călători pe tot parcursul Postului Crăciunului până în
data de 20 decembrie, moment în care tensiunea duhovnicească îşi va atinge
apogeul, începând „Săptămâna Mare” a Crăciunului.
Cezar Login
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu