Ioana Chiș este una dintre ”vocile eminesciene”, alături de Camelia Nistor, Teodora Mugur, Andra Cionca, care se face tot mai auzită în Nordul Literar al României. Este deja la al doilea volum de poezie, ceea ce denotă o mare încredere în muza ei și o puternică dorință de afirmare. Este cu atât mai mult de aplaudat, cu cât, o știm prea bine, vin atât de puțini tineri înspre poezie și cenaclurile literare.
Semnalul editorial la care mă refer este volumul de poezie ”Parfum masculin&alte feminisme”, editura
”Vremea” București, cu o copertă semnată de autoare, o reproducere „Friedrich von Amerling – Lost in drems
(1935)”, împărțit în patru secțiuni (capitole).
Dragostea pentru poezie este sinceră și de netăgăduit,
pe care o asociază la un moment dat cu însăși dragostea carnală, fapt ce se observă
cu ochiul liber încă din prima poezie
”Parfumul meu, imaginea ta”: ”eram plină de poezia ta,/ de poezia
aburindă./eram plină de-un fel/de vers de-al tău, în a mea inimă/ în al meu
respir. (...)// eram plină de poezia mea,/ poezie ce-mi umplea/liniile
vărsătorului,/ liniile pielii.(...)// eram plină de poezia voastră,/ de-a
voastră furie incandescentă,/de-a voastră iubire/cultural aprobată. (...)//eram
plină de poezia mea feminină,/ce-mi cădea ușor/spre al meu parfum masculin./a
mea feminitate,/al meu parfum consumat.(...)// eram plină de cuvintele/
imprimate-mi pe laturile gâtului,/pielea-mi neatinsă./ eram plină de cadența
viselor mele, / de tine”.
Câteva din poeziile Ioanei Chiș din Capitolul unu –
”momentul realizării depline”și exemplific
prin titlurile „Minciuna mea adevărată”, „Am întrebat despre mine”, „O
mare plină de cuvinte”, îmi amintesc de
spusele marelui poet optzecist Florin Iaru: „Scrii poezie când eşti imperfect
şi nesigur. Cu cât devii mai sigur şi mai stăpân pe limbaj, mai ordonat, ai mai
puţine de spus. Poezia e emoţie, iar emoţiile cele mai vii în tinereţe sunt”,
cum consider că este și cazul tinerei poete băimărence.
Capitolul doi – „femeia copilă” începe cu poezia ”Al
meu iubit din 2150”, din care aflăm că Ioana Chiș este sau poate deveni în secolul următor :„frică”, „durere”, „plăcere”,
„putere”, „singura femeie”, „singura copilă”; exemplific: „eram femeie căzută-n
copilă,/ eram forță căzută-n slăbiciune./mă doream a fi într-un fel/ aievea
unui Univers,/dar eram Steaua,/ ce-ți veghea/ întunericul complex”, interesant
mod de abordare prin utilizarea antitezei, ce duce cu gândul la polii opuși din
fizică, care inevitabil, se atrag, formând un întreg.
Starea de incertitudine, de căutări existențiale, de
nevoia de hrană spirituală continuă cu poezia ”Scrisoarea unu a copilăriei”: „căutam
un răspuns/ alături de poezia mea caldă/ și de al meu defect/ constant
neidentificat,/ complet codificat.//căutam un răspuns,/ încercam să te țin în
viață,/ ale mele cuvinte,/ hârtie ștearsă/ și tehnologie/ nefastă.”
Capitolul trei – ”desprindere astrală” are un număr
de 11 poezii, în care poeta își exprimă dorința de a atinge tot ce este celest -
în fapt de a deveni nemuritoare, fuge de banalitatea zilelor pe pământ, uneori
fuge de sine, alteori de caracterul ființelor umane, fiind o competiție mai
mereu între bărbat și femeie, de unde și titlul volumului de față: „îmi doream
adesea/ să fiu într-un fel/poeta ta, / poeta voastră,/ dar cădeam într-o
constantă banalitate/ a vieților noastre,/ a complimentelor ușor îngânate,/ a
complimentelor voastre./ râvnesc, încă, la nemurirea mea/ la frumusețea mea
eternă,/ la iubirea contrastantă,/ plină de esența succesului meu,/ și a lor
mele caiete/ scrijelite invizibil/ prin trupul tău.” („Era de-ajuns succesul
meu”).
Tot nesiguranță, de altă factură decât
precedentele, întâlnim în poezia „Convertire
demonstrativă” fiindcă poeta nu reușește să „convertească” persoana iubită la o
iubire ideală, călăuzindu-se după celebrele versuri „unde dragoste nu e, nimic nu e!”: „(...) să
fii perfect pentru mine,/ atunci în iluzia corpului meu astral,/ în iluzia
minții mele,/ cu lumina cerului înstelat,/ în noaptea unui august comemorat/
peste câteva zeci de ani,/ când feminismele mele/ erau deja clasificate,
etichetate,/ iar parfumul masculin/ îmi îmbină încă hainele,/ purtate atunci,/
în anul adolescenței mele,/ când eram nesiguranță,/ falsificare, poetă în
digitalizare/ și iubitoare de glorificare.”
Dragostea este peste tot în poezia Ioanei Chiș, o
dragoste vegheată, controlată, fie că vorbim de poezie, de iubit, de viața de
adolescentină: „vreau să te controlez,/ dar nu în modul acela/ superficial,
ideal,/ adolescentin,/ bolnăvicios./ vreau să te văd,/ dar nu în modul acela/
aglomerat,/ atunci când stăteam/ în pat,/ cearceaful nou schimbat,/ atunci când
știam că/ visez,/ că obsedez,/ că nu mă mai controlez,/ că nu mai vreau să/ te
urmez” („Sfârșitul meu la capăt”).
Capitolul patru – „generația condeiului” începe cu
eseul „Ce părere simțeam atunci?” în care poeta Ioana Chiș își exprimă
atașamentul pentru femei, reale sau visate de ea, femei cu sau fără idealuri.
Și totuși constată, referitor la creația poetică, că: „(...)aerul creației mele
avea un gust masculin și eram înfricoșată. Nu înțelegeam de ce după atâtea
gânduri feminine am această finalitate”.
Despre autoare, Florina Pîrjol scrie pe coperta de final: „Dacă
ținem la împărțirile pe generații și promoții, tot mai inoperabile, atunci
Ioana Chiș este vocea generației Z, a celor aflați acum la vârsta tribulațiilor
adolescentine, a întrebărilor exixtențiale și a patosului extrem. Găsim toate
aceste elemente – căutări, întrebări, zbucium -
topite în scriitura tăioasă și, uneori, neașteptat de matură a unei
poete încă neformate pe deplin, dar cu o voce deja distinctă și foarte
puternică.”
Se pare că pentru Ioana Chiș cuvintele pot fi când
asemeni cărămizilor - ziditoare, când asemeni nisipului pe care nu poți să
construiești. Deși inegale, poeziile plac prin stilul propriu în care se
exprimă poeta, de la prima până la ultima poezie. Sunt ferm convins că Cenaclul „Voci
Eminesciene”, întâlnirile cu scriitorii reprezentanței Nord a Uniunii
Scriitorilor și-au adus un aport în dezvoltarea ei ca poetă de factură modernă.
Titlul volumului este unul foarte sugestiv „Parfum masculin&alte feminisme” și
scoate în evidență toate frământările poetei în fața problemelor cu care se
confruntă, mai ales a celor de ordin spiritual, adolescența fiind vârsta
incertitudinilor și marilor iubiri.
Gelu Dragoș, UZPR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu