luni, 2 septembrie 2024

Poetul Flaviu Claudiu Mihali suspendat între cer și pământ

Se spune că aparențele înșeală! Probabil că este adevărat, n-am verificat și n-am de gând să verific! Flaviu Mihali îmi mărturisește mie și unei persoane dragi nouă, că scrie din timpul liceului și apoi a continuat cu această „îndeletnicire” în timpul studenției, unde a cunoscut oameni de litere remarcabili.  Scrie poezie pentru că este pe sufletul lui. Poetul și editorul Flaviu Mihali, absolvent de-o facultate electrotehnică sau electronică, tangențială cu „inteligența artificială” pe care o desconsideră, ne mărturisea toate acestea pe drumul de întoarcere de la Târgu Lăpuș de la o Tabără literară organizată de doamna Valeria Bilț.  Fascinant  mi s-a părut în tot ceea ce a spus despre poezie! Oprim înainte de Cufoaia să își cumpere caș pentru cei trei copii ai lui. A cumpărat și doamna. Am cumpărat și eu. Revin la Flaviu Claudiu Mihali.  În viață se bazează pe principiul „Nimic fără Dumnezeu”. Am scris toate astea ca un curriculum vitae scurt  pentru cititorii lui.

„Gânduri sfâșiate de timp”, volum de poezie, editura „Casa Cărților” Baia Mare, 2023,  sunt pentru autor: „Gânduri smulse din mine și așezate între paginile acestui volum” și sunt dedicate: „Iubitei mele soții, Antonia, și băieților mei minunați Dragoș, Rareș și Șerban” și reprezintă oglinda sufletului lui.

De altfel, poetul Gavril Ciuban, consătean cu familia autorului și deci și cu el,  afirmă: „Flaviu  Claudiu Mihali are un fond poetic de acasă, cu rădăcini trainice înfipte în zăpezile eterne ale Pietrosului cu ozonul lui purificator. Poemele par a fi nimerite pentru a fi transfigurate artistic pe pânză. Ele, poemele, dau socoteală de existența unei voci lirice mult mai pronunțate, amprenta personală prinde contur, cantabilitatea omniprezentă seduce lectorul și-l îmbie la meditație. Infuzia de lirism face casă bună cu mesajul, zonele obscure ale subiectivismului sunt limpezite cu naturalețe. Vă las pe dumneavoastră să străbateți hățișurile poemelor din prezenta carte și vă asigur că veți găsi o oază de poezie.”

Volumul „Gânduri sfâșiate de timp” este bine structurat, pe tematici, în două secțiuni mari: „Demers sentimental” (poezii despre natură, în special) și „Printre cioburi de Ieri” (despre himerele și  angoasele poetului).

În poezia „Autoportret” aflăm mai multe despre autor, fiind „Ars poetica” din punctul meu de vedere. Poetul deplânge efemeritatea și scurgerea timpului, își dă seama de condiția minusculă în raport cu infinitatea Cerului: „Mă joc cu cuvinte ce smulse din mine mă dor..../ Sunt un nebun rătăcit printre gânduri rebele,/ Pierdut în iubirea rămasă obiect de decor/ Într-o compoziție cu suflet şi multă durere.//(...) Sunt o himeră, un grăunte infim de nisip/ Scurs în clepsidra unui nestatornic destin,/ Cenușa unui suflet incinerat, scrum risipit/ Către patru zări într-o mare cu gust de pelin...”.

Într-o lume cu atâtea defecte, nedreptăți, într-o lume nepăsătoare, Flaviu Claudiu Mihali își găsește alinarea în poezie: „Stimulat de goliciunea îmbietoare a foii de hârtie,/ Netrădat de cuvinte-ncerc să revin dintr-un chin ce nu se mai gată,/ Sperațe ucise odată, demult, renasc iar în mine; o mie/ De silabe, cuvinte se-nșiră din nou cu puritatea de fată” („Cel mai iubit dintre poeți”).

În continuare este nemulțumit de strâmbătatea lumii, de condiția umană, motiv pentru care în poezia „Printre cioburi de ieri” ne vorbește despre faptul că „viața nu poate duce decât nicăieri” din care se desprinde pesimismul și deznădejdea poetului și iarăși revine motivul timpului scurt petrecut pe pământ: „Suspendat undeva între cer și pământ/ Mă caut prin nisipul scurs din clepsidră,/ Strivesc capuri mereu crescânde de hidră!/ Crepuscul hrănit cu fiece taină din gând...(...) Calc în picioare Azi printre cioburi de Ieri,/ Sunt plămadă de lut cu vise prospere!”.

Foarte multe metafore, axiome, ziceri, ce te pun pe gânduri ca cititor, la fel ca-n poezia „Gânduri Sfâșiate de timp” în care poetul Flaviu Claudiu Mihali ne descrie ce-i fericirea: „Ce-i fericirea, dacă nu măsura suferințelor uitate,/ Lăsate la o parte, îngropate pentru o clipă? Ce-i moartea,/ Dacă nu vameșul acela cu ochii întunecați ce-și ia partea/ Din vieți hăituite de nisipul scurs în clepsidre stricate?// Ce-i dragostea dacă nu o licoare ce se prelinge prin vene/ Otrăvindu-ne sângele ce duce fericire spre inimi?”.

Motivul timpului ilustrat în poezia „Suspendat între două secunde” evocă trecerea timpului cosmic în raport cu cel uman. Ciclitatea fenomenelor naturale sugerează o perioadă efemeră pe când viața omului suferă un destin implacabil, acest lucru întristează eul și el devine disperat căci presimte întâlnirea cu sfârșitul, doar poezia putându-l salva de anonimat: „Oprit doar o clipă, rămas suspendat între două secunde,/ Ceasul universului își continuă mișcarea-n infinit/ Uitând de mine aplecat peste-un birou vechi de scris, de unde/ Îmi iau un capăt de creion și-un petec de hârtie-ngălbenit”.

Tema războiului (inclusiv cel de lângă noi), Revoluția din decembrie 1989 îl preocupă pe Flaviu Claudiu Mihali și are câteva poezii în acest sens, dar cel mai mult m-a impresionat mesajul „Doamne, oprește măcelul măcar în ziua nașterii Fiului Tău/ Căci cu sânge cumpără mulți din copiii Tăi libertatea în piață,/ Lasă-l măcar pe unul din ei să scape până la capăt cu viață!” („Lacrimi înghețate în decembrie”).

Poeziile de dragoste sunt închinate, firesc aș spune, dragei soții Antonia, ca-n poezia „Clipa ce vine”: „Așa cum eu mă îndrept mereu cu gândul la tine,/ Valuri zdrobite de țărm se întorc în brațele mării./ Tu ești trecutul îmbălsămat de parfumul uitării,/ Ești prezentul înrobit de timp, ești clipa ce vine!” ori „Peste tot ești tu, cu o prezență atât de vie/ Că parcă simt în nări parfumul ca de trandafiri.// Al părului, al pielii și al trupului tău.../ Mi-e dor să te îmbălsămez cu săruturi prea dulci,/ Să te-amețesc, să te înnebunesc și tu să-mi zici că-s rău,/ Gemând cu fața ascunsă-n pernă printre puf și fulgi,// În camera plutind parfumul fin de iasomie...” („Poem nocturn cu parfum de flori”).

N-am vorbit încă despre poeziile scrise în stil clasic, despre poeziile care descriu anotimpuri (vara în special), secvențe din vacanțele autorului petrecute cu familia, despre aceste poezii care preamăresc natura și te duce cu gândul, pe tine ca cititor, la niște tablouri de Paul Gaugain: „Se-ntrepătrund în ceruri nouri blânzi/ de parcă-s doi îndrăgostiți flămânzi/ de dor.// Și vânt adie-alene în eter/ miros de flori. Parfumu-i efemer/ Că mor” („Sfârșit de vară”); „Alunecând în apus, ziua se cumpănește spre noapte./ Clătinând iluzii, pe șevaletul cerului se întrepătrund/ Nuanțele pastelate de roșu. În tabloul profund/ Timpul îngheață o clipă – îi aud zgribulitele șoapte”(„rătăcit în liniștea serii”); „Complice, marea ne cheamă spumos cu ecouri de val.../ Sirenă, cu corpul tău răpitor, îndemni la păcate!/ Mă topesc în ochii tăi, iubito, ca și apa la mal./ Mi-ești vară, mi-ești soare în noapte, mi-ești fericire în toate!”(„Vară în suflet”).

Citind poemele și recitindu-le mi-am dat seama că Flaviu Claudiu Mihali își exprimă  eul liric fără nici o reținere, își expune  personalitatea integral, își dezvăluie sentimentele sincere față de soția care i-a dăruit trei „feciori”, iar poeziile ne arată un poet tumultos, filosof uneori, cu trăiri extrem de intense, cu bucurii și tristeți, așa cum este și viața noastră. Felicitări!

                                                             Gelu DRAGOȘ, UZPR



 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu