miercuri, 23 noiembrie 2016

RAPORT CASA JUDEŢEANĂ DE PENSII MARAMUREŞ

CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII MARAMUREȘ
ACTIVITATEA CASEI JUDEȚENE DE PENSII MARAMUREȘ
OBIECTIVE ȘI REALIZĂRI ÎN 2016


 CUPRINS


                                                                                                                      Pagina


I. PREZENTARE GENERALĂ ………………………………………………..     3


II. STABILIREA ȘI PLATA PENSIILOR, A INDEMNIZAȚIILOR
    PREVĂZUTE DE LEGI SPECIALE ȘI A ALTOR DREPTURI DE
    ASIGURĂRI SOCIALE     ……….           ……………………………………………………. 4
            II.1 Stabilirea și plata pensiilor ………………………………………………..         4
            II.2 Indemnizații prevăzute de legi speciale …………………………….        10
            II.3 Alte drepturi de asigurări sociale ………………………………………. 10


III. PENSII INTERNAȚIONALE ……………………………………………….  14


IV. NOUTĂȚI LEGISLATIVE ÎN ANUL 2016 …………………………  15
           

V. DIVERSE ………………………………………………………………………….      18



I.          PREZENTARE GENERALĂ


Casa Judeţeană de Pensii Maramureş este o instituţie publică deconcentrată, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Casei Naţionale de Pensii Publice și este responsabilă la nivel teritorial de administrarea sistemului public de pensii și a sistemului pentru accidente de muncă şi boli profesionale, acordând persoanelor asigurate pensii și alte prestații de asigurări sociale, precum și o serie de indemnizaţii cu caracter reparatoriu, stabilite prin legi speciale.

La 30.09.2016 Casa Judeţeană de Pensii Maramureş gestionează un număr de 131.392 prestaţii de pensii de asigurări sociale şi alte prestaţii cu caracter reparatoriu, din care 117.567 pensii,  respectiv evidenţa contribuţiilor pentru 113.745 persoane asigurate obligatoriu în baza a 122.398 relaţii contractuale şi  aproximativ 1.771 de persoane asigurate facultativ în sistemul public de pensii.

Activitatea principală a instituției noastre o reprezintă stabilirea şi plata prestaţiilor privind drepturile de asigurări sociale. În contextul în care doar Legea 263/2010 a suferit nu mai puţin de 22 modificări, din care 6 în ultimul an este evident că realizarea acestei activități  impune o dinamică adaptivă continuă.

În  anul 2016, în conformitate cu anexa 5 la Legea 263/2010, bărbaţii se pensionează la vârsta standard de 65 de ani  cu un stagiu complet de cotizare de 35 de ani, iar femeile între 60 de ani şi 3 luni şi 60 de ani şi 5 luni, stagiul complet de cotizare fiind între 30 de ani şi 3 luni şi 30 de ani şi 5 luni. Stagiul minim de cotizare este de 15 ani, atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi.



II. STABILIREA ȘI PLATA PENSIILOR,A INDEMNIZAȚIILOR PREVĂZUTE DE LEGI SPECIALE ȘI A ALTOR DREPTURI DE ASIGURĂRI SOCIALE


Pensiile de asigurări sociale, indemnizaţiile şi ajutoarele stabilite şi plătite de Casa Judeţeană de Pensii Maramureş constituie cea mai importantă categorie de prestaţii care se acordă  în ţara noastră. Acestea se acordă, de regulă, pe o perioadă nedefinită, suferă modificări, fie la cererea petentului, fie sub influenţa actelor normative (aproape 90) care afectează activitatea instituţiei noastre.


II.1 Stabilirea și plata pensiilor


Detaliat pe tipuri de prestaţii, activitatea compartimentelor de stabiliri şi plăţi prestații poate fi redată în cifre astfel:      

            Solutionate în perioada
01.01.2016-30.09.2016

Număr cereri noi de pensie limită de vârstă      1.418
Număr cereri noi de pensie anticipată   389
Număr cereri noi de pensie invaliditate 1.358
Număr cereri noi de pensie urmaş        970
Total cereri noi 4.275
Treceri la limita de varsta         2.159
Adăugire sporuri          678
Adăugire stagiu            2.181
Total revizuiri   5.018
L.578/2004     54
D.L 118           13
L 309   52
L. 189  21
Alte cereri        6.996
Total alte          7.136
Total    16.429


Pe lângă soluționarea cererilor menționate în acest tabel, în perioada 01.10.2016-31.12.2016 sunt verificate/recalculate un număr de 2.408 dosare (1800 la Baia Mare şi 608 la Sighetu Marmatiei) în vederea recalculării pensiei în conformitatea cu dispoziţiile Legii nr.192/2015 pentru  modificarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Această lege se referă la creșterea punctajelor anuale realizate de pensionarii sistemului public de pensii ale căror drepturi de pensie au fost stabilite potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 ianuarie 2011, care au defășurat activităţi în locuri de muncă încadrate în grupa I şi/sau grupa a II-a de muncă potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, respectiv activităţi în locuri de muncă încadrate în condiţii deosebite şi/sau condiţii speciale după cum urmează: cu 50% pentru perioadele în care au desfăşurat activităţi în locuri de muncă încadrate în grupa I de muncă sau în locuri de muncă încadrate în condiţii speciale și cu 25% pentru perioadele în care au desfăşurat activităţi în locuri de muncă încadrate în grupa a II-a de muncă sau în locuri de muncă încadrate în condiţii deosebite. Această lege se aplică doar pensionarilor ale căror drepturi de pensie s-au deschis anterior datei de 1 ianuarie 2011 şi care nu au beneficiat de majorarea punctajelor anuale conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008, Legii nr. 218/2008, art. 782 din Legea nr. 19/2000, art. 169 din Legea nr.263/2010, precum şi de majorarea punctajului pentru perioadele realizate în condiţii speciale după data de 1 aprilie 2001.
În situaţia în care, în urma recalcularii rezultă un punctaj mediu anual mai mic, se menţine punctajul mediu anual şi cuantumul aferent aflat în plată sau cuvenit la data recalculării. Recalcularea  se efectuează în termen de 24 de luni, calculat de la data de 1 ianuarie 2016. Drepturile de pensie recalculate  se cuvin şi se plătesc începând cu data de 1 ianuarie 2016.

În acest an, la data de 27.07.2016, a intrat în vigoare și Legea nr.155/2016, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Potrivit acestei legi, stagiul complet de cotizare este de 20 de ani pentru persoanele care au realizat cel puţin 20 de ani în locuri de muncă prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. a) din lege (unităţile miniere, pentru personalul care îşi desfăşoară activitatea în subteran cel puţin 50% din timpul normal de muncă în luna respectivă), respectiv de 30 de ani pentru persoanele care au realizat cel puţin 20 de ani în locuri de muncă prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. f) din lege (activitatea artistică desfăşurată în profesiile prevăzute în anexa nr. 4 la lege). De prevederile acestei legi beneficiază, la cerere, şi persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în perioada 1 ianuarie 2011 şi data intrării în vigoare a acesteia. Astfel, în această perioadă se recalculează, în baza Legii nr.155/2016, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, pensiile persoanelor înscrise la pensie în perioada 01.01.2011-01.01.2016. Această recalculare se efctuează doar la cererea expresă a titularilor drepturilor de pensie, iar pensia recalculată se acordă începând cu luna următoare depunerii cererii.
Până la începerea recalculării s-au înregistrat un număr de 322 cereri.


La data de 17 07.2016 a intrat în vigoare Legea nr.142/2016 pentru modificarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.
Până la data raportării s-au înregistrat un  număr de 192 cereri .
Modificările aduse de această lege au fost:
-          posibilitatea notarilor de a se asigura în sistemul public de pensii pe bază de contract de asigurare socială;
-          posibilitatea cumulării fracțiunii de an de stagiu de cotizare realizată în grupa I și/sau în condiții speciale de muncă cu stagiul de cotizare realizat în condiții deosebite în vederea reducerii vârstei standard de pensionarere conform prevederilor art. 55 alin. (1) lit. a) din lege (pentru condiții deosebite de muncă);
-          modificarea (reducerea) procentelor de diminuare a pensiei în cazul pensiei anticipată parțială, în sensul că diminuarea este stabilită în funcție de stagiul de cotizare realizat şi de numărul de luni cu care s-a redus vârsta standard de pensionare. Menționăm că potrivit dispozițiilor legale anterioare datei de 17.07.2016, procentul de diminuare era de 0,75% pentru fiecare lună de anticipare, astfel că procentul maxim de diminuare era de 45%. Potrivit dispozițiilor acestei legi, diminuarea nu va putea depăși 30%.

Cu toate aceste provocări, instituţia noastră se califică în mod constant printre cele mai bune case de pensii din ţară, conform unui set european de indicatori de performanţă   standard utilizat de Casa Naţională de Pensii Publice. Aceasta utilizează în scopul propus o aplicaţie informatică specifică activităţii de colectare, transmitere, verificare şi raportare a indicatorilor de performanţă, monitorizează diverse aspecte  ale activităţii caselor teritoriale de pensii, semnalând eventuale probleme astfel încât acestea să poată fi prevenite.

Printre cei mai importanţi indicatori sunt cei legati de ponderea cererilor  soluţionate în termenul legal de 45 de zile, în totalul cererilor soluţionate.


INDICATOR DE PERFORMANŢĂ ŢINTĂ 2016

- % -    MEDIA NAŢIONALĂ
- % -    REALIZAREA PERIOADEI DE RAPORTARE A CJP MARAMUREŞ
- % -
Pondere cazuri noi soluţionate în termen           70        73.08   90.64
Pondere recalculări soluţionate în termen          75        84.33   94.39
Pondere modificări din oficiu    80        79.23   84.75
Timpul mediu de soluţionare a cererilor de înscriere nouă la pensie       45        41.58   29.78

In prezentare grafică, aceşti indicatori se prezintă, după primele 9 luni ale anului 2016, astfel:

Pe plan naţional, conform buletinului statistic al Ministerului Muncii, numărul de pensionari este într-o uşoară scădere a numărului beneficiarilor, instituţia noastră încadrându-se în acelaşi trend, prezentat în tabelul următor.
Categoria de pensii
            Numărul de pensionari, persoane-naţional
            Numărul de pensionari, persoane-judeţ
            Tendinţa
            Pensionarii din Maramureş din total pensionari
            30.06.2015      30.06.2016      30.06.2015      30.06.2016      Naţional           Judeţean         
Pensii asigurări sociale de stat   4.679.129        4.677.989        111.980           111.952           - 0.02%           - 0.02%            2,39%
Pensii agricultori           463.775           419.439           6.553   5.675   - 9.56%           - 13.39%         1.35%
Total    5.142.904        5.097.428        118.533           117.627           - 0.88%           - 0.76%           2.30%

In privinţa pensiilor de asigurări sociale, menționăm și diminuarea numărului pensionarilor de invaliditate, cu 6.82% mai mic, respectiv a pensiilor de urmaş cu 2,02% la 30.06.2016 faţă de anul anterior. Concomitent, se remarcă creşterea cu 2% a numărului pensionarilor pentru limita de vârstă. Aceste aspecte reflectă, dacă dorim să extrapolăm, îmbătrânirea populaţiei şi diminuarea natalităţii.

Numărul pensionarilor din Maramureş  se menţine relativ constant, la 2.30% din totalul pensionarilor la nivel naţional.

În ceea ce privește pensia medie la nivel național și la nivel de județ, situația se prezintă astfel:
Categoria de pensii
            Pensia medie-naţional
            Pensia medie-judeţ
            Diferenţa de creştere a valorii pensiei medii (%)
            30.06.2015      30.06.2016      30.06.2015      30.06.2016      30.06.2015      30.06.2016
Pensia de asigurări sociale de stat         886      930      859      895      + 4.96%          +4.19%
Pensia agricultori          362      392      349      370      + 8.28%          +6.01%
Comparând pensiile medii la nivel de judeţ cu cele naţionale, constatăm că nivelul de creştere a pensiei medii este diferit. Dat fiind că majorarea valorii punctului de pensie a fost aceeaşi, apreciem că diferenţa provine din influenţa dosarelor noi de pensie ale căror drepturi au fost calculate în acest interval.
Conform informaţiilor primite de la Direcţia Judeţeană de Statistică Maramureş comparaţia între salariul mediu realizat la nivel naţional  şi cel realizat în judeţul Maramureş se prezintă astfel:

            Salariul mediu-naţional
            Salariul mediu-judeţ
            Raportul diferenţei dintre salariul mediu naţional şi salariul mediu pe judeţ
            30.06.14          30.06.15          30.06.16          30.06.14          30.06.15          30.06.16          30.06.14            30.06.15          30.06.16
Suma   2.334   2.516   2.874   1.641   1.803   2.127   +42.23%         +39.54%         +35.12%


Apreciem că diferenţa de 0.77% din creşterea pensiei medii este consecinţa faptului că salariile ultimilor ani  în Maramureş sunt substanţial mai mici decât media naţională.

Pornind de la aceste date, am considerat util să vă prezentăm, comparativ, evoluția numărului de pensionari și pensia medie, pe categorii de pensii la 30.09.2015, 31.12.2015 și 30.09.2016 la nivelul județului Maramureș.

II.1.1. Pensii de asigurări sociale

Categorii de pensii       La 30.09.2015 Pensia medie    La 31.12.2015 Pensia media    La 30.09.2016 Pensia medie

Total pensionari de stat            112.006           858      112.190           857      111952            895
Pensionari limită de vârstă        72.362 1.036   72.784 10.34   73569  1.078
Pensii anticipate           308      968      339      968      327      983
Pensii anticipate parțiale           1.020   620      1.043   625      923      648
Pensii invaliditate, din care :      20.930 572      20.678 565      20.033 568
- gr. I   1.493   498      1.525   483      1.608   464
- gr. II  11.152 581      10.916 573      10.353 579
- gr. III 8.285   574      8.237   569      8.072   575
Pensii urmaș     17.349 473      17.311 473      17.068 500
Ajutoare sociale           37        221      35        221      32        228

II.1.2. Pensii de agricultori

Categorii de pensii       La 30.09.2015 Pensia medie    La 31.12.2015 Pensia medie    La 30.09.2016 Pensia medie
Pensii agricultori, din care:        6.293   350      6.148   351      5.675   370
Pentru limita de vârstă  5.780   367      5.657   367      5.233   386
De invaliditate  78        246      74        243      67        248
De urmaş         435      154      417      154      375      163

Comparaţia cu situaţia naţională atestă că instituţia noastră gestionează 2,39% din pensiile de asigurari sociale și 1,35% din pensiile pentru agricultori din ţară, fiind una dintre instituţiile de dimensiuni medii.
În ceea ce privește solicitările de pensie anticipată parțială fără penalizare, cu doi ani înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare, potrivit art.65 alin.(5) din Legea nr.263/2010 (pentru persoane care au locuit cel puțin 30 de ani în Baia Mare sau pe o rază de 8 Km de Baia Mare), precizăm că de la data de 01.01.2011 și până la data 30.09.2016, au fost depuse 374 cereri, în prezent fiind în plata cu această categorie de pensie un număr de 284 beneficiari.

In contextul stabilirii și plății pensiilor trebuie să menționăm și situația persoanelor care beneficiază de prevederile O.U.G. nr.6/2009 privind instituirea indemnizației sociale pentru pensionari. Indemnizația socială pentru pensionari,  determinată ca diferenţă între nivelul prevăzut de lege (400 de lei în anul 2016)  şi nivelul cuantumului pensiei cuvenit sau aflat în plată, se suportă din bugetul de stat. Dacă la data de 30.09.2015, aveam în evidență un număr de 16.485 de beneficiari ai O.U.G. nr.6/2009, indemnizația medie netă fiind de 127 lei, la data de 30.09.2016, numărul beneficiarilor O.U.G. nr.6/2009 este de 15.575, indemnizația medie netă fiind de 141 lei.

In efortul de a creşte calitatea serviciilor oferite, instituţia noastră promovează metodele moderne de comunicare cu  beneficiarii. Astfel, la rubrica Intrebări frecvente de pe site, sunt postate de la începutul anului  până la 30 septembrie 619 răspunsuri, iar de pe adresa de poştă electronică 621 de răspunsuri. De asemenea, pe telefoanele instituţiei s-au purtat în aceeaşi perioadă cca 15.000 de convorbiri, din care 3.500 iniţiate de salariaţi şi 11.500 de beneficiari.

II.2. Indemnizații prevăzute de legi speciale

Așa cum am menționat deja, Casa Judeţeană de Pensii stabileşte şi plăteşte indemnizaţii cu caracter reparatoriu, stabilite prin legi speciale. Situația comparativă a numărului de beneficiari și indemnizația medie, pentru principalele categorii de indemnizații, se prezintă astfel:
Legea specială - categorii de beneficiari           Număr
Beneficiari la
30.09. 2015     Indemnizația a medie netă (lei) Număr
Beneficiari la
30.09. 2016     Indemnizația a medie netă (lei)
Legea nr.341/2004      14        1.627   18        1.663
Decretul - Lege nr. 118/1990  625      770      579      789
Legea 189/2000          1.281   482      1.111   461
Legea 578/2004          5.508   112      5.166   112
Legea nr.49/1991 și Legea nr.44/1994            1.086   124      1.086   124
Legea nr.309/2002      3.160   42        2.929   41
Legea nr.8/2006          204      603      200      636
O.U.G. nr.6/2009        16.485 127      15.575 141

II.3 Alte drepturi de asigurări sociale
În sistemul public de pensii, în afara pensiilor, se mai pot acorda în condițiile Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, și alte  prestații de asigurări sociale: tratament balnear, altul decât cel care potrivit legii, se suportă de la bugetul fondului unic de asigurări de sănătate, pentru asigurați și pensionari, precum și ajutoare de deces.   
II.3.1  Bilete de tratament balnear
Având în vedere interesul manifestat de beneficiarii sistemului public de pensii pentru bilete de tratament balnear, vom prezenta câteva aspecte privind acordarea acestei prestații de asigurări sociale. Acordarea prestațiilor privind tratamentul balnear se face prin atribuirea de bilete de tratament solicitanților îndreptățiți în limita numărului de locuri asigurate în unitățile de tratament din proprietatea Casei Naționale de Pensii Publice, precum și a numărului de locuri contractate cu alte unități de profil și a sumelor alocate pentru această prestație prin legea bugetului de asigurări sociale de stat. Casa Națională de Pensii Publice contractează locuri la tratament balnear la începutul fiecărui an, în limita fondurilor aprobate prin bugetul asigurărilor sociale de stat și repartizează numărul total de bilete de tratament pentru fiecare casă județeană de pensii.

Criteriile pe baza cărora se acordă biletele de tratament , precum și nivelul contribuției bănești individuale a asiguraților și a pensionarilor se aprobă anual, prin ordin comun al conducătorilor Casei Naționale de Pensii Pulice și ai caselor de pensii sectoriale. Pentru anul 2016 , prin   H.G. nr.18 / 27.06.2016  , la nivel de C.N.P.P. s-au aprobat un număr de maximum 59.641 de locuri la tratament balnear repartizate pe maximum 19 serii de trimitere. Din acest număr total de bilete de tratament aprobate se stabilește o cotă de maximum 15% bilete care se acordă gratuit categoriilor de persoane beneficiare ale prevederilor unor legi speciale , cu caracter reparatoriu. Biletele de tratament balnear se acordă în funcție de criteriile specifice.

Criteriile în baza cărora se acordă bilete pentru tratament balnear cu suportarea unei contribuții sau în mod gratuit sunt disponibile pe pagina de internet a C.N.P.P.(www.cnpp.ro). Data depunerii cererii nu mai constituie un criteriu pentru acordarea biletelor de tratament balnear.

Subliniem importanța criteriului  specific  referitor la beneficiul biletului de tratament balnear în ultimii doi ani. Se impune precizarea că numărul de solicitări de bilete de tratament balnear este mult mai mare decât numărul de bilete de tratament aprobate, ca atare nu toate cererile pot fi soluționate favorabil.

Pentru anul 2016 instituției noastre i-au fost repartizate 4.906 bilete de tratament , până la 30.09.2016  au fost înregistrate  8.270 cereri pentru acordarea unui bilet de tratament și au fost valorificate 4.671 bilete.

Repartizarea grafică a cererilor preluate la nivelul instituției noastre este următoarea:

Din graficul prezentat rezultă și o ierarhie a stațiunilor,în funcție de gradul de solicitare al acestora.Ierarhia a fost realizată prin centralizarea opțiunilor solicitanților ,exprimate prin cele 8.270  de cereri  ( câte trei opțiuni în fiecare cerere). In topul preferințelor se află :15,03% Felix , 10,06% 1 Mai ,8,77% Ocna Sugatag , 8,14% Covasna , 6,73% Vatra Dornei etc. 

Dacă realizăm și o ierarhie a stațiunilor pe baza biletelor de tratament distribuite până la data de 30.09.2016 ierarhia se modifică , situația fiind prezentată în graficul următor. Pe primul loc se află stațiunea 1 Mai 15,44% , Covasna 10,94% , Felix 9,20% , Bizușa 8,76% ,Ocna Sugatag 7,42% etc.   

 Din totalul biletelor de tratament alocate și repartizate pe stațiuni balneare până la data de 30.09.2016, un procent de 14,06% sunt bilete acordate gratuit ,iar un procent de 85,26% sunt bilete valorificate prin achitarea unei contribuții individuale , conform reprezentării grafice de mai jos:  
 La nivelul Casei Județene de Pensii Maramureș repartizarea și alocarea biletelor de tratament alocate pe primele trei trimestre ale anului 2016 față de anul 2015 se prezintă astfel:


Trimestru         Anul 2015        Anul 2016        Valorificare

            Bilete repartizate          Bilete alocate   Bilete repartizate          Bilete alocate   Procent
2015    Procent
2016
I           326
            296      324      318      91%     98%
II         2.046
            1.907   2.263   2.072   93%     91%
III        2.410   2.376   2.311   2.274   98%     98%
Total    4.782   4.579   4.898   4.664   96%     95%

II.3.2 Ajutorul de deces

O altă prestație de asigurări sociale la care au dreptul asigurații și pensionarii sistemului public de pensii este ajutorul de deces. În conformitate cu prevederile art.125 și art.126 din Legea nr.263/2010, în cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiază de ajutor de deces o singură persoană care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul sau, în lipsa acestora, oricare persoană care face această dovadă. De asemenea, asiguratul sau pensionarul beneficiază de ajutor de deces în cazul decesului unui membru de familie, aflat în întreținerea sa, care nu era asigurat sau pensionar la data decesului și nu realiza venituri pentru care asigurarea este obligatorie.

Cuantumul ajutorului de deces se stabilește anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat. Pentru anul 2016, conform prevederilor Legii nr. 340/2015 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2016, cuantumul ajutorului de deces este de 2.681 lei în cazul decesului asiguratului sau pensionarului și 1.340 lei în cazul decesului unui membru de familie (care nu era asigurat sau pensionar) al asiguratului sau pensionarului.
În perioada 1 ianuarie 2016 – 30 septembrie 2016, la instituția noastră au fost înregistrate 3331 cereri de acordare a ajutorului de deces.

III.  PENSII INTERNAȚIONALE

Din  punctul de vedere al cetățeniei persoanei , regulamentele europene vizează cetațenii statelor  membre ale Uniunii Europene si ale Spațiului Economic European.
În  prezent sunt în vigoare și se aplică, începand cu data de 1 mai 2010, Regulamentul (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate și Regulamentul său de implementare (CE) nr. 987/2009. Pâna la data de 30 aprilie 2010, în relațiile Romaniei cu celelalte state  membre s-au aplicat dispozițiile Regulamentului (CEE)nr. 1408/71 și ale Regulamentului (CEE) nr. 574/72.
Instituţia noastră gestionează dosare şi în aplicarea acordurilor de securitate socială încheiate cu Republica Moldova, Israel, Canada, Turcia. Nu gestionăm încă dosare cu Albania, Coreea de Sud şi Macedonia.
Situația cererilor de acordare a unor prestații comunitare, pe categorii de cereri la data de 30.09.2015, 31.12.2015 și 30.09.2016, se prezintă astfel:

CATEGORII DE CERERI      PERIOADA
            01.01.2015-30.09.2015          01.01.2015-31.12.2015          01.01.2016-30.09.2016
Cereri pentru acordarea unei pensii pentru bătrânețe – E 202  215      283     
212
Cereri pentru acordarea unei pensii de urmaș  – E 203            42        61        54
Cereri pentru acordarea unei pensii de invaliditate – E 204       111      152      99
Cereri pentru certificarea perioadei de asigurare realizată în România – E 205  229      298      173
TOTAL           597      794      538


La data de 30.09.2016 avem în evidență 793 dosare în care plata pensiei se face în străinătate, prin transfer bancar prin CITI BANK.  Continuitatea plății pensiilor în cazul beneficiarilor cu domiciliul în alte state depinde de schimburile periodice de informații prevăzute în legislația europeană și națională. Astfel, instituția noastră trimite în acest an 1299 certificate de viață pensionarilor stabiliți în străinătate. Pe baza acestor documente, vizate de autoritățile din statul de ședere, se vor plăti în continuare acestor persoane drepturile de pensie, până la sfârșitul anului următor. De asemenea, avem în evidență 509 beneficiari care locuiesc în străinătate, dar primesc pensia în România, prin mandatar cu procură specială. În contextul schimburilor de informații, menționăm că mai multe state europene, dintre care enumerăm Germania, Austria și, mai recent Italia, solicită informații despre prestațiile achitate de România.

Evoluția numărului de dosare de prestații comunitare este redată în următoarea reprezentare grafică:

Instituţia noastră  gestionează aproape 5000 de dosare internaţionale, în care ponderea cea mai importantă o ocupă dosarele pe relaţia cu Germania, urmată de cele din Ungaria  și Italia. In prelucrarea acestor dosare, instituţia a primit şi emis de la intrarea în Uniunea Europeană 40.779 de formulare europene şi peste 4500 de alte scrisori.
                       
In cifrele menţionate anterior sunt incluse  şi dosare înregistrate în baza altor  acorduri în domeniul securităţii sociale în conformitate cu principiile  de coordonare a sistemelor de securitate socială şi convenţii bilaterale.

IV. NOUTĂȚI LEGISLATIVE ÎN ANUL 2016

La începutul anului 2016 a fost modificată valoarea unor indicatori utilizați în activitatea noastră. Astfel, prin dispozițiile Legii nr. 340/2015 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2016, ale Legii nr. 339/2015 a bugetului de stat pe anul 2016, ale Legii  nr.227/2015 privind codul fiscal și ale art.174 și 176 din Legea nr.207/2015 privind codul de procedură fiscală s-au stabilit următoarele:
-          valoarea punctului de pensie pentru anul 2016 este de 871,7 lei;
-          câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de asigurări sociale pe anul 2016 este de 2.681 lei;
-          cuantumul ajutorului de deces este de 2.681 lei în cazul decesului asiguratului sau pensionarului și 1.341 lei în cazul decesului unui membru de familie (care nu era asigurat sau pensionar) al asiguratului sau pensionarului;
-          cuantumul indemnizației pentru însoțitor, în cazul pensionarilor de invaliditate încadrați în gradul I de invaliditate, este de 698 lei, respective 80% din valoarea unui punct de pensie;
-          indicele de corecție prevăzut la art.170 din Legea nr.263/2010 este de 1,09;
-          nivelul indemnizației sociale pentru pensionari este de 400 lei;
-          nivelul minim al venitului lunar asigurat înscris în contractul de asigurare socială este de 938 lei, iar nivelul maxim este de ;
-          plafonul maxim al bazei de calcul a contribuției de asigurări sociale este de 13.405 lei, respective valoarea corespunzătoare a de cinci ori câștigul salarial mediu brut;
-          cotele de contribuții de asigurări sociale pentru anul 2016 sunt 26,3% pentru condiții normale de muncă, 31,3% pentru condiții deosebite de muncă și 36,3% pentru condiții speciale de muncă;
-          cota contribuției individuale de asigurări sociale este de 10,5%, indiferent de condițiile de muncă, în această cotă fiind inclusă și cota de 5,1% aferentă fondurilor de pensii administrate privat.

Pe lângă aceste modificări, care intervin la fiecare început de an, anul 2016 a adus multe modificări în legislația din domeniul nostru de activitate. Astfel, în domeniul pensiilor, pe lângă noutățile prezentate în capitolul II, trebuie să amintim și Legea nr.172 din  7 octombrie 2016 pentru completarea art. 158 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice; această lege a intrat în vigoare la data de 12.11.2016 și a dus modificări referitoare la dovada vechimii în grupele I și II de muncă. Potrivit acestei legi, dovada vechimii în muncă în grupa I şi/sau a II-a de muncă realizată anterior datei de 1 aprilie 2001 se face cu carnetul de muncă întocmit cu respectarea prevederilor Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de muncă. În situaţia în care perioadele de vechime în muncă realizate în grupa I şi/sau a II-a de muncă nu sunt înregistrate în carnetul de muncă sau înregistrarea acestor perioade este efectuată incorect ori incomplet, dovada acestora se poate face cu adeverinţe eliberate de către angajatori sau deţinătorii legali de arhive. A fost reglementată și noțiunea de “documente verificabile”, în sensul că: “Prin documente verificabile se înţelege: actul administrativ de nominalizare a persoanelor încadrate în grupe superioare de muncă sau, în lipsa acestuia, actul administrativ privind încadrarea locurilor de muncă/activităţilor/categoriilor profesionale în grupe superioare de muncă; contractul individual de muncă; contractul colectiv de muncă; decizii interne; act administrativ de modificare a locului de muncă sau a sarcinilor de serviciu; extras din statele de plată din care să rezulte secţia/atelierul/locul de muncă, precum şi orice alte documente justificative”. Prin această lege s-a mai reglementat faptul că, în situaţia în care există suspiciuni cu privire la legalitatea încadrării activităţii în grupele I şi/sau a II-a de muncă, angajatorii sau orice alţi deţinători legali de arhive sunt obligaţi să pună la dispoziţia Casei Naţionale de Pensii Publice şi/sau a caselor teritoriale de pensii, după caz, la solicitarea acestora, documentele întocmite anterior datei de 1 aprilie 2001 pe baza cărora s-au eliberat adeverinţele care atestă încadrarea persoanelor în fostele grupe I şi/sau a II-a de muncă, în vederea verificării respectării legislaţiei în domeniu. De asemenea, în situaţia în care, se constată încălcări ale legislaţiei privind încadrarea în grupe superioare de muncă sau nu sunt prezentate documentele care au stat la baza eliberării adeverinţelor, perioadele respective sunt valorificate ca vechime în muncă/stagiu de cotizare în condiţii normale de muncă.

O noutate așteptată cu interes de beneficiari a fost Legea nr. 186 din 20 octombrie 2016 privind unele măsuri în domeniul asigurării unor categorii de persoane în sistemul public de pensii. Această legea a fost publicată în Monitorul Oficial al României partea I nr.842 din 24.10.2016 și a intrat în vigoare la data de 27.10.2016. În temeiul acestei legi, în termen de 6 luni (27.10.2016 – 27.04.2017) de la intrarea în vigoare a acesteia, persoanele interesate pot încheia un contract de asigurare socială cu casa teritorială de pensii din raza teritorială de domiciliu ori reşedinţă. Poate încheia contract de asigurare socială în temeiul acestei legi, orice persoană, indiferent de cetățenie, cu domiciliul sau reședința în România, care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
-          nu are calitatea de pensionar la data încheierii contractului de asigurare socială;
-          nu a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii sau în alte sisteme neintegrate acestuia, în perioada pentru care se solicită asigurarea, respectiv nu a realizat stagiu de cotizare sau stagiu de cotizare asimilat în sistemul public de pensii;
-          nu a avut obligația asigurării în sistemul public de pensii în perioada pentru care se solicită asigurarea.
Perioadele de timp pentru care se poate efectua plata contribuţiei de asigurări sociale  sunt numai cele anterioare datei la care sunt îndeplinite condiţiile, prevăzute de lege, privind vârsta standard de pensionare și se încadrează în intervalul de timp cuprins între data încheierii contractului de asigurare socială potrivit prezentei legi şi ultimii 5 ani anteriori acestei date.
Perioadele pentru care, în condiţiile prevăzute de prezenta lege, persoanele achită contribuţia de asigurări sociale se consideră stagiu de cotizare în sistemul public de pensii. Baza de calcul a contribuției de asigurări sociale nu poate fi mai mică decât valoarea unui salariu de bază minim brut pe ţară garantat în plată, reglementat de legislaţia în vigoare pentru fiecare lună/ dintre lunile din perioadele pentru care se solicită efectuarea plăţii contribuţiei de asigurări sociale și  nu poate fi mai mare decât valoarea corespunzătoare a de cinci ori câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Contribuţia de asigurări sociale datorată se calculează prin aplicarea asupra bazei lunare de calcul a cotei contribuţiei de asigurări sociale pentru condiţii normale de muncă. Plata contribuţiei de asigurări sociale se efectuează într-o singură tranşă sau eşalonat, în tranşe lunare, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a legii. Suma cu titlu de contribuţie de asigurări sociale se actualizează cu indicele de inflaţie publicat în luna în care se face plata contribuţiei faţă de luna pentru care aceasta se datorează, pe baza datelor comunicate de Institutul Naţional de Statistică. Baza lunară de calcul la care se achită contribuţia de asigurări sociale se foloseşte la calculul punctajului lunar utilizat, potrivit legii, la stabilirea cuantumului pensiei din sistemul public de pensii.
Până la data de 15.11. 2016 au fost înregistrate un număr de 16 contracte de asigurare socială, suma încasată cu titlu de contribuți de asigurări sociale în baza acestor contracte fiind de 87.823 lei.

 V. DIVERSE

Pe parcursul prezentării acestui material am evidențiat și o serie de probleme cu care ne confruntăm în activitatea noastră (numeroasele modificări legislative, situația beneficiarilor de indemnizație socială pentru pensionari, problematica schimburilor de informații în cazul pensiilor internaționale, etc.), asupra cărora nu revenim. Având în vedere prestațiile acordate de instituția noastră, categoriile de  benefciari  ai acestor prestații, precum și numărul mare de acte normative cu impact asupra activității instituției, ne confruntăm cu o serie de probleme generate de aspecte externe activității noastre. O problemă majoră o reprezintă nerespectarea de către pensionar a obligației de a ne comunica orice schimbare în situaţia proprie, de natură să conducă la modificarea condiţiilor în funcţie de care i-a fost stabilită sau i se plăteşte pensia, inclusiv cele referitoare la cumulul pensiei cu venituri salariale, asimilte salariilor sau cu venituri din activități independente. Nerespectarea acestei obligații conduce la cumulul nepermis al pensiei cu anumite categorii de venituri și la constituirea unor debite în sarcina pensionarilor.

O altă problemă cu care ne confruntăm este legată de activitatea serviciului de expertiză medicală și recuperare a capacității de muncă. Având în vedere deficitul de medici specialiști în expertizarea capacitatii de muncă s-a hotărât reorganizarea Serviciului de Expertiză Medicală. Astfel, Cabinetul de Expertiză Medicală de la Vișeu se va închide până la sfârșitul anului, iar pensionarii de invaliditate vor fi rearondați celor trei cabinete de la Baia Mare. 

Cabinetul de Expertiză Medicală de la Sighetu Marmației funcționează fără medic, prin delegarea celor trei medici experți de la cabinetele din Baia Mare. Postul de medic expert de la  Cabinetul de Expertiză Medicală de la Sighetu Marmației a fost scos la concurs în anul 2016, dar nu s-a prezentat nici un candidat.

În cursul anului 2016 s-au obținut de la Casa Națională de Pensii Publice fonduri pentru reamenajarea parterului  clădirii în care se află sediul instituției și pentru refacerea rampei de acces pentru persoane cu dizabilități. A fost derulată procedura de atribuire a contractului de lucrări în conformitate cu prevederile Legii nr.98/2016 privind achizițiile publice, iar la data de 01.11.2016 a fost semnat contractul cu ofertantul declarat câștigător. În prezent suntem în faza de execuție a lucrărilor, care se vor finaliza până la sfârșitul anului.

                                                          Lucica POP

                                                DIRECTOR EXECUTIV

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu