CASA JUDEȚEANĂ DE
PENSII MARAMUREȘ
ACTIVITATEA CASEI JUDEȚENE
DE PENSII MARAMUREȘ
OBIECTIVE ȘI
REALIZĂRI ÎN 2016
Pagina
I. PREZENTARE GENERALĂ ……………………………………………….. 3
II. STABILIREA ȘI
PLATA PENSIILOR, A INDEMNIZAȚIILOR
PREVĂZUTE DE LEGI
SPECIALE ȘI A ALTOR DREPTURI DE
ASIGURĂRI SOCIALE ………. ……………………………………………………. 4
II.1
Stabilirea și plata pensiilor
……………………………………………….. 4
II.2
Indemnizații prevăzute de legi speciale
……………………………. 10
II.3 Alte
drepturi de asigurări sociale ………………………………………. 10
III. PENSII INTERNAȚIONALE
………………………………………………. 14
IV. NOUTĂȚI
LEGISLATIVE ÎN ANUL 2016 ………………………… 15
V. DIVERSE …………………………………………………………………………. 18
I. PREZENTARE
GENERALĂ
Casa Judeţeană de Pensii Maramureş este o instituţie publică
deconcentrată, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Casei Naţionale
de Pensii Publice și este responsabilă
la nivel teritorial de administrarea sistemului public de pensii și a sistemului pentru accidente de muncă şi
boli profesionale, acordând persoanelor asigurate pensii și alte prestații
de asigurări sociale, precum și o serie
de indemnizaţii cu caracter reparatoriu, stabilite prin legi speciale.
La 30.09.2016 Casa Judeţeană de Pensii Maramureş gestionează
un număr de 131.392 prestaţii de pensii de asigurări sociale şi alte prestaţii
cu caracter reparatoriu, din care 117.567 pensii, respectiv evidenţa contribuţiilor pentru
113.745 persoane asigurate obligatoriu în baza a 122.398 relaţii contractuale
şi aproximativ 1.771 de persoane
asigurate facultativ în sistemul public de pensii.
Activitatea principală a instituției noastre o reprezintă stabilirea şi plata prestaţiilor
privind drepturile de asigurări sociale. În contextul în care doar Legea
263/2010 a suferit nu mai puţin de 22 modificări, din care 6 în ultimul an este
evident că realizarea acestei activități impune o dinamică adaptivă continuă.
În anul 2016, în
conformitate cu anexa 5 la Legea 263/2010, bărbaţii se pensionează la vârsta
standard de 65 de ani cu un stagiu
complet de cotizare de 35 de ani, iar femeile între 60 de ani şi 3 luni şi 60
de ani şi 5 luni, stagiul complet de cotizare fiind între 30 de ani şi 3 luni
şi 30 de ani şi 5 luni. Stagiul minim de cotizare este de 15 ani, atât pentru
femei, cât şi pentru bărbaţi.
II. STABILIREA ȘI
PLATA PENSIILOR,A INDEMNIZAȚIILOR
PREVĂZUTE DE LEGI SPECIALE ȘI A ALTOR DREPTURI
DE ASIGURĂRI SOCIALE
Pensiile de asigurări sociale, indemnizaţiile şi ajutoarele
stabilite şi plătite de Casa Judeţeană de Pensii Maramureş constituie cea mai
importantă categorie de prestaţii care se acordă în ţara noastră. Acestea se acordă, de
regulă, pe o perioadă nedefinită, suferă modificări, fie la cererea petentului,
fie sub influenţa actelor normative (aproape 90) care afectează activitatea
instituţiei noastre.
II.1 Stabilirea și
plata pensiilor
Detaliat pe tipuri de prestaţii, activitatea
compartimentelor de stabiliri şi plăţi prestații
poate fi redată în cifre astfel:
Solutionate
în perioada
01.01.2016-30.09.2016
Număr cereri noi de pensie limită de vârstă 1.418
Număr cereri noi de pensie anticipată 389
Număr cereri noi de pensie invaliditate 1.358
Număr cereri noi de pensie urmaş 970
Total cereri noi 4.275
Treceri la limita de varsta 2.159
Adăugire sporuri 678
Adăugire stagiu 2.181
Total revizuiri 5.018
L.578/2004 54
D.L 118 13
L 309 52
L. 189 21
Alte cereri 6.996
Total alte 7.136
Total 16.429
Pe lângă soluționarea
cererilor menționate în acest tabel, în
perioada 01.10.2016-31.12.2016 sunt verificate/recalculate un număr de 2.408
dosare (1800 la Baia Mare şi 608 la Sighetu Marmatiei) în vederea recalculării
pensiei în conformitatea cu dispoziţiile Legii nr.192/2015 pentru modificarea Legii nr. 263/2010 privind
sistemul unitar de pensii publice. Această lege se referă la creșterea punctajelor anuale realizate de
pensionarii sistemului public de pensii ale căror drepturi de pensie au fost
stabilite potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 ianuarie 2011, care au
defășurat activităţi în locuri de muncă
încadrate în grupa I şi/sau grupa a II-a de muncă potrivit legislaţiei
anterioare datei de 1 aprilie 2001, respectiv activităţi în locuri de muncă încadrate
în condiţii deosebite şi/sau condiţii speciale după cum urmează: cu 50% pentru
perioadele în care au desfăşurat activităţi în locuri de muncă încadrate în
grupa I de muncă sau în locuri de muncă încadrate în condiţii speciale și cu 25% pentru perioadele în care au
desfăşurat activităţi în locuri de muncă încadrate în grupa a II-a de muncă sau
în locuri de muncă încadrate în condiţii deosebite. Această lege se aplică doar
pensionarilor ale căror drepturi de pensie s-au deschis anterior datei de 1 ianuarie
2011 şi care nu au beneficiat de majorarea punctajelor anuale conform
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008, Legii nr. 218/2008, art. 782
din Legea nr. 19/2000, art. 169 din Legea nr.263/2010, precum şi de majorarea
punctajului pentru perioadele realizate în condiţii speciale după data de 1
aprilie 2001.
În situaţia în care, în urma recalcularii rezultă un punctaj
mediu anual mai mic, se menţine punctajul mediu anual şi cuantumul aferent
aflat în plată sau cuvenit la data recalculării. Recalcularea se efectuează în termen de 24 de luni,
calculat de la data de 1 ianuarie 2016. Drepturile de pensie recalculate se cuvin şi se plătesc începând cu data de 1
ianuarie 2016.
În acest an, la data de 27.07.2016, a intrat în vigoare și Legea nr.155/2016, pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.
Potrivit acestei legi, stagiul complet de cotizare este de 20 de ani pentru
persoanele care au realizat cel puţin 20 de ani în locuri de muncă prevăzute la
art. 30 alin. (1) lit. a) din lege (unităţile miniere, pentru personalul care
îşi desfăşoară activitatea în subteran cel puţin 50% din timpul normal de muncă
în luna respectivă), respectiv de 30 de ani pentru persoanele care au realizat
cel puţin 20 de ani în locuri de muncă prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. f)
din lege (activitatea artistică desfăşurată în profesiile prevăzute în anexa
nr. 4 la lege). De prevederile acestei legi beneficiază, la cerere, şi
persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în perioada 1 ianuarie
2011 şi data intrării în vigoare a acesteia. Astfel, în această perioadă se
recalculează, în baza Legii nr.155/2016, pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, pensiile persoanelor
înscrise la pensie în perioada 01.01.2011-01.01.2016. Această recalculare se
efctuează doar la cererea expresă a titularilor drepturilor de pensie, iar
pensia recalculată se acordă începând cu luna următoare depunerii cererii.
Până la începerea recalculării s-au înregistrat un număr de
322 cereri.
La data de 17 07.2016 a intrat în vigoare Legea nr.142/2016
pentru modificarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii
publice.
Până la data raportării s-au înregistrat un număr de 192 cereri .
Modificările aduse de această lege au fost:
- posibilitatea
notarilor de a se asigura în sistemul public de pensii pe bază de contract de
asigurare socială;
-
posibilitatea cumulării fracțiunii de
an de stagiu de cotizare realizată în grupa I și/sau
în condiții speciale de muncă cu
stagiul de cotizare realizat în condiții
deosebite în vederea reducerii vârstei standard de pensionarere conform
prevederilor art. 55 alin. (1) lit. a) din lege (pentru condiții deosebite de muncă);
- modificarea
(reducerea) procentelor de diminuare a pensiei în cazul pensiei anticipată parțială, în sensul că diminuarea este stabilită
în funcție de stagiul de cotizare
realizat şi de numărul de luni cu care s-a redus vârsta standard de pensionare.
Menționăm că potrivit dispozițiilor legale anterioare datei de 17.07.2016,
procentul de diminuare era de 0,75% pentru fiecare lună de anticipare, astfel
că procentul maxim de diminuare era de 45%. Potrivit dispozițiilor acestei legi, diminuarea nu va putea
depăși 30%.
Cu toate aceste provocări, instituţia noastră se califică în
mod constant printre cele mai bune case de pensii din ţară, conform unui set
european de indicatori de performanţă
standard utilizat de Casa Naţională de Pensii Publice. Aceasta
utilizează în scopul propus o aplicaţie informatică specifică activităţii de
colectare, transmitere, verificare şi raportare a indicatorilor de performanţă,
monitorizează diverse aspecte ale
activităţii caselor teritoriale de pensii, semnalând eventuale probleme astfel
încât acestea să poată fi prevenite.
Printre cei mai importanţi indicatori sunt cei legati de
ponderea cererilor soluţionate în
termenul legal de 45 de zile, în totalul cererilor soluţionate.
INDICATOR DE PERFORMANŢĂ ŢINTĂ
2016
- % - MEDIA
NAŢIONALĂ
- % - REALIZAREA
PERIOADEI DE RAPORTARE A CJP MARAMUREŞ
- % -
Pondere cazuri noi soluţionate în termen 70 73.08 90.64
Pondere recalculări soluţionate în termen 75 84.33 94.39
Pondere modificări din oficiu 80 79.23 84.75
Timpul mediu de soluţionare a cererilor de înscriere nouă la
pensie 45 41.58 29.78
In prezentare grafică, aceşti indicatori se prezintă, după
primele 9 luni ale anului 2016, astfel:
Pe plan naţional, conform buletinului statistic al
Ministerului Muncii, numărul de pensionari este într-o uşoară scădere a
numărului beneficiarilor, instituţia noastră încadrându-se în acelaşi trend,
prezentat în tabelul următor.
Categoria de pensii
Numărul de
pensionari, persoane-naţional
Numărul de
pensionari, persoane-judeţ
Tendinţa
Pensionarii
din Maramureş din total pensionari
30.06.2015 30.06.2016 30.06.2015 30.06.2016 Naţional Judeţean
Pensii asigurări sociale de stat 4.679.129 4.677.989 111.980 111.952 - 0.02% - 0.02% 2,39%
Pensii agricultori 463.775 419.439 6.553 5.675 - 9.56% -
13.39% 1.35%
Total 5.142.904 5.097.428 118.533 117.627 - 0.88% - 0.76% 2.30%
In privinţa pensiilor de asigurări sociale, menționăm și
diminuarea numărului pensionarilor de invaliditate, cu 6.82% mai mic, respectiv
a pensiilor de urmaş cu 2,02% la 30.06.2016 faţă de anul anterior. Concomitent,
se remarcă creşterea cu 2% a numărului pensionarilor pentru limita de vârstă.
Aceste aspecte reflectă, dacă dorim să extrapolăm, îmbătrânirea populaţiei şi
diminuarea natalităţii.
Numărul pensionarilor din Maramureş se menţine relativ constant, la 2.30% din
totalul pensionarilor la nivel naţional.
În ceea ce privește
pensia medie la nivel național și la nivel de județ, situația se prezintă
astfel:
Categoria de pensii
Pensia
medie-naţional
Pensia
medie-judeţ
Diferenţa
de creştere a valorii pensiei medii (%)
30.06.2015 30.06.2016 30.06.2015 30.06.2016 30.06.2015 30.06.2016
Pensia de asigurări sociale de stat 886 930 859 895 + 4.96% +4.19%
Pensia agricultori 362 392 349 370 +
8.28% +6.01%
Comparând pensiile medii la nivel de judeţ cu cele
naţionale, constatăm că nivelul de creştere a pensiei medii este diferit. Dat
fiind că majorarea valorii punctului de pensie a fost aceeaşi, apreciem că
diferenţa provine din influenţa dosarelor noi de pensie ale căror drepturi au
fost calculate în acest interval.
Conform informaţiilor primite de la Direcţia Judeţeană de
Statistică Maramureş comparaţia între salariul mediu realizat la nivel
naţional şi cel realizat în judeţul
Maramureş se prezintă astfel:
Salariul
mediu-naţional
Salariul
mediu-judeţ
Raportul
diferenţei dintre salariul mediu naţional şi salariul mediu pe judeţ
30.06.14 30.06.15 30.06.16 30.06.14 30.06.15 30.06.16 30.06.14 30.06.15 30.06.16
Suma 2.334 2.516 2.874 1.641 1.803 2.127 +42.23% +39.54% +35.12%
Apreciem că diferenţa de 0.77% din creşterea pensiei medii
este consecinţa faptului că salariile ultimilor ani în Maramureş sunt substanţial mai mici decât
media naţională.
Pornind de la aceste date, am considerat util să vă prezentăm,
comparativ, evoluția numărului de
pensionari și pensia medie, pe
categorii de pensii la 30.09.2015, 31.12.2015 și
30.09.2016 la nivelul județului
Maramureș.
II.1.1. Pensii de asigurări sociale
Categorii de pensii La
30.09.2015 Pensia medie La 31.12.2015 Pensia media La 30.09.2016 Pensia medie
Total pensionari de stat 112.006 858 112.190 857 111952 895
Pensionari limită de vârstă 72.362 1.036 72.784 10.34 73569 1.078
Pensii anticipate 308 968 339 968 327 983
Pensii anticipate parțiale 1.020 620 1.043 625 923 648
Pensii invaliditate, din care : 20.930 572 20.678 565 20.033 568
- gr. I 1.493 498 1.525 483 1.608 464
- gr. II 11.152 581 10.916 573 10.353 579
- gr. III 8.285 574 8.237 569 8.072 575
Pensii urmaș 17.349 473 17.311 473 17.068 500
Ajutoare sociale 37 221 35 221 32 228
II.1.2. Pensii de agricultori
Categorii de pensii La
30.09.2015 Pensia medie La 31.12.2015 Pensia medie La 30.09.2016 Pensia medie
Pensii agricultori, din care: 6.293 350 6.148 351 5.675 370
Pentru limita de vârstă 5.780 367 5.657 367 5.233 386
De invaliditate 78 246 74 243 67 248
De urmaş 435 154 417 154 375 163
Comparaţia cu situaţia naţională atestă că instituţia
noastră gestionează 2,39% din pensiile de asigurari sociale și 1,35% din pensiile pentru agricultori din
ţară, fiind una dintre instituţiile de dimensiuni medii.
În ceea ce privește
solicitările de pensie anticipată parțială
fără penalizare, cu doi ani înainte de împlinirea vârstei standard de
pensionare, potrivit art.65 alin.(5) din Legea nr.263/2010 (pentru persoane
care au locuit cel puțin 30 de ani în
Baia Mare sau pe o rază de 8 Km de Baia Mare), precizăm că de la data de
01.01.2011 și până la data 30.09.2016,
au fost depuse 374 cereri, în prezent fiind în plata cu această categorie de
pensie un număr de 284 beneficiari.
In contextul stabilirii și
plății pensiilor trebuie să menționăm și
situația persoanelor care beneficiază
de prevederile O.U.G. nr.6/2009 privind instituirea indemnizației sociale pentru pensionari. Indemnizația socială pentru pensionari, determinată ca diferenţă între nivelul
prevăzut de lege (400 de lei în anul 2016)
şi nivelul cuantumului pensiei cuvenit sau aflat în plată, se suportă
din bugetul de stat. Dacă la data de 30.09.2015, aveam în evidență un număr de 16.485 de beneficiari ai
O.U.G. nr.6/2009, indemnizația medie
netă fiind de 127 lei, la data de 30.09.2016, numărul beneficiarilor O.U.G.
nr.6/2009 este de 15.575, indemnizația
medie netă fiind de 141 lei.
In efortul de a creşte calitatea serviciilor oferite, instituţia
noastră promovează metodele moderne de comunicare cu beneficiarii. Astfel, la rubrica Intrebări
frecvente de pe site, sunt postate de la începutul anului până la 30 septembrie 619 răspunsuri, iar de
pe adresa de poştă electronică 621 de răspunsuri. De asemenea, pe telefoanele
instituţiei s-au purtat în aceeaşi perioadă cca 15.000 de convorbiri, din care
3.500 iniţiate de salariaţi şi 11.500 de beneficiari.
II.2. Indemnizații
prevăzute de legi speciale
Așa cum am menționat deja, Casa Judeţeană de Pensii
stabileşte şi plăteşte indemnizaţii cu caracter reparatoriu, stabilite prin
legi speciale. Situația comparativă a
numărului de beneficiari și indemnizația medie, pentru principalele categorii de
indemnizații, se prezintă astfel:
Legea specială - categorii de beneficiari Număr
Beneficiari la
30.09. 2015 Indemnizația a medie netă (lei) Număr
Beneficiari la
30.09. 2016 Indemnizația a medie netă (lei)
Legea nr.341/2004 14 1.627 18 1.663
Decretul - Lege nr. 118/1990 625 770 579 789
Legea 189/2000 1.281 482 1.111 461
Legea 578/2004 5.508 112 5.166 112
Legea nr.49/1991 și
Legea nr.44/1994 1.086 124 1.086 124
Legea nr.309/2002 3.160 42 2.929 41
Legea nr.8/2006 204 603 200 636
O.U.G. nr.6/2009 16.485 127 15.575 141
II.3 Alte drepturi de asigurări sociale
În sistemul public de pensii, în afara pensiilor, se mai pot
acorda în condițiile Legii nr.263/2010
privind sistemul unitar de pensii publice, și
alte prestații de asigurări sociale: tratament balnear, altul decât cel
care potrivit legii, se suportă de la bugetul fondului unic de asigurări de
sănătate, pentru asigurați și pensionari, precum și ajutoare de deces.
II.3.1 Bilete de
tratament balnear
Având în vedere interesul manifestat de beneficiarii
sistemului public de pensii pentru bilete de tratament balnear, vom prezenta
câteva aspecte privind acordarea acestei prestații
de asigurări sociale. Acordarea prestațiilor
privind tratamentul balnear se face prin atribuirea de bilete de tratament
solicitanților îndreptățiți
în limita numărului de locuri asigurate în unitățile
de tratament din proprietatea Casei Naționale
de Pensii Publice, precum și a
numărului de locuri contractate cu alte unități
de profil și a sumelor alocate pentru
această prestație prin legea bugetului
de asigurări sociale de stat. Casa Națională
de Pensii Publice contractează locuri la tratament balnear la începutul
fiecărui an, în limita fondurilor aprobate prin bugetul asigurărilor sociale de
stat și repartizează numărul total de
bilete de tratament pentru fiecare casă județeană
de pensii.
Criteriile pe baza cărora se acordă biletele de tratament ,
precum și nivelul contribuției bănești
individuale a asiguraților și a pensionarilor se aprobă anual, prin
ordin comun al conducătorilor Casei Naționale
de Pensii Pulice și ai caselor de
pensii sectoriale. Pentru anul 2016 , prin
H.G. nr.18 / 27.06.2016 , la
nivel de C.N.P.P. s-au aprobat un număr de maximum 59.641 de locuri la
tratament balnear repartizate pe maximum 19 serii de trimitere. Din acest număr
total de bilete de tratament aprobate se stabilește
o cotă de maximum 15% bilete care se acordă gratuit categoriilor de persoane
beneficiare ale prevederilor unor legi speciale , cu caracter reparatoriu.
Biletele de tratament balnear se acordă în funcție
de criteriile specifice.
Criteriile în baza cărora se acordă bilete pentru tratament
balnear cu suportarea unei contribuții
sau în mod gratuit sunt disponibile pe pagina de internet a
C.N.P.P.(www.cnpp.ro). Data depunerii cererii nu mai constituie un criteriu
pentru acordarea biletelor de tratament balnear.
Subliniem importanța
criteriului specific referitor la beneficiul biletului de
tratament balnear în ultimii doi ani. Se impune precizarea că numărul de
solicitări de bilete de tratament balnear este mult mai mare decât numărul de
bilete de tratament aprobate, ca atare nu toate cererile pot fi soluționate favorabil.
Pentru anul 2016 instituției
noastre i-au fost repartizate 4.906 bilete de tratament , până la
30.09.2016 au fost înregistrate 8.270 cereri pentru acordarea unui bilet de
tratament și au fost valorificate 4.671
bilete.
Repartizarea grafică a cererilor preluate la nivelul instituției noastre este următoarea:
Din graficul prezentat rezultă și o ierarhie a stațiunilor,în
funcție de gradul de solicitare al
acestora.Ierarhia a fost realizată prin centralizarea opțiunilor solicitanților
,exprimate prin cele 8.270 de
cereri ( câte trei opțiuni în fiecare cerere). In topul preferințelor se află :15,03% Felix , 10,06% 1 Mai
,8,77% Ocna Sugatag , 8,14% Covasna , 6,73% Vatra Dornei etc.
Dacă realizăm și o
ierarhie a stațiunilor pe baza
biletelor de tratament distribuite până la data de 30.09.2016 ierarhia se
modifică , situația fiind prezentată în
graficul următor. Pe primul loc se află stațiunea
1 Mai 15,44% , Covasna 10,94% , Felix 9,20% , Bizușa 8,76% ,Ocna Sugatag 7,42% etc.
Din totalul biletelor
de tratament alocate și repartizate pe
stațiuni balneare până la data de
30.09.2016, un procent de 14,06% sunt bilete acordate gratuit ,iar un procent
de 85,26% sunt bilete valorificate prin achitarea unei contribuții individuale , conform reprezentării
grafice de mai jos:
La nivelul Casei Județene de Pensii Maramureș repartizarea și
alocarea biletelor de tratament alocate pe primele trei trimestre ale anului
2016 față de anul 2015 se prezintă
astfel:
Trimestru Anul
2015 Anul 2016 Valorificare
Bilete
repartizate Bilete alocate Bilete repartizate Bilete alocate Procent
2015 Procent
2016
I 326
296 324 318 91% 98%
II 2.046
1.907 2.263 2.072 93% 91%
III 2.410 2.376 2.311 2.274 98% 98%
Total 4.782 4.579 4.898 4.664 96% 95%
II.3.2 Ajutorul de deces
O altă prestație de
asigurări sociale la care au dreptul asigurații
și pensionarii sistemului public de
pensii este ajutorul de deces. În conformitate cu prevederile art.125 și art.126 din Legea nr.263/2010, în cazul
decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiază de ajutor de deces o
singură persoană care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de
deces şi care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele,
tutorele, curatorul sau, în lipsa acestora, oricare persoană care face această
dovadă. De asemenea, asiguratul sau pensionarul beneficiază de ajutor de deces
în cazul decesului unui membru de familie, aflat în întreținerea sa, care nu era asigurat sau
pensionar la data decesului și nu
realiza venituri pentru care asigurarea este obligatorie.
Cuantumul ajutorului de deces se stabilește anual prin legea bugetului asigurărilor
sociale de stat. Pentru anul 2016, conform prevederilor Legii nr. 340/2015 a
bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2016, cuantumul ajutorului de
deces este de 2.681 lei în cazul decesului asiguratului sau pensionarului și 1.340 lei în cazul decesului unui membru
de familie (care nu era asigurat sau pensionar) al asiguratului sau
pensionarului.
În perioada 1 ianuarie 2016 – 30 septembrie 2016, la instituția noastră au fost înregistrate 3331 cereri
de acordare a ajutorului de deces.
III. PENSII INTERNAȚIONALE
Din punctul de vedere
al cetățeniei persoanei , regulamentele
europene vizează cetațenii
statelor membre ale Uniunii Europene si
ale Spațiului Economic European.
În prezent sunt în
vigoare și se aplică, începand cu data
de 1 mai 2010, Regulamentul (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de
securitate și Regulamentul său de
implementare (CE) nr. 987/2009. Pâna la data de 30 aprilie 2010, în relațiile Romaniei cu celelalte state membre s-au aplicat dispozițiile Regulamentului (CEE)nr. 1408/71 și ale Regulamentului (CEE) nr. 574/72.
Instituţia noastră gestionează dosare şi în aplicarea
acordurilor de securitate socială încheiate cu Republica Moldova, Israel,
Canada, Turcia. Nu gestionăm încă dosare cu Albania, Coreea de Sud şi
Macedonia.
Situația cererilor
de acordare a unor prestații
comunitare, pe categorii de cereri la data de 30.09.2015, 31.12.2015 și 30.09.2016, se prezintă astfel:
CATEGORII DE CERERI PERIOADA
01.01.2015-30.09.2015 01.01.2015-31.12.2015 01.01.2016-30.09.2016
Cereri pentru acordarea unei pensii pentru bătrânețe – E 202 215 283
212
Cereri pentru acordarea unei pensii de urmaș – E
203 42 61 54
Cereri pentru acordarea unei pensii de invaliditate – E 204 111 152 99
Cereri pentru certificarea perioadei de asigurare realizată
în România – E 205 229 298 173
TOTAL 597 794 538
La data de 30.09.2016 avem în evidență 793 dosare în care plata pensiei se face în străinătate, prin
transfer bancar prin CITI BANK.
Continuitatea plății pensiilor
în cazul beneficiarilor cu domiciliul în alte state depinde de schimburile
periodice de informații prevăzute în
legislația europeană și națională.
Astfel, instituția noastră trimite în
acest an 1299 certificate de viață
pensionarilor stabiliți în străinătate.
Pe baza acestor documente, vizate de autoritățile
din statul de ședere, se vor plăti în
continuare acestor persoane drepturile de pensie, până la sfârșitul anului următor. De asemenea, avem în
evidență 509 beneficiari care locuiesc
în străinătate, dar primesc pensia în România, prin mandatar cu procură
specială. În contextul schimburilor de informații,
menționăm că mai multe state europene,
dintre care enumerăm Germania, Austria și,
mai recent Italia, solicită informații
despre prestațiile achitate de România.
Evoluția numărului
de dosare de prestații comunitare este
redată în următoarea reprezentare grafică:
Instituţia noastră
gestionează aproape 5000 de dosare internaţionale, în care ponderea cea
mai importantă o ocupă dosarele pe relaţia cu Germania, urmată de cele din
Ungaria și
Italia. In prelucrarea acestor dosare, instituţia a primit şi emis de la
intrarea în Uniunea Europeană 40.779 de formulare europene şi peste 4500 de
alte scrisori.
In cifrele menţionate anterior sunt incluse şi dosare înregistrate în baza altor acorduri în domeniul securităţii sociale în
conformitate cu principiile de
coordonare a sistemelor de securitate socială şi convenţii bilaterale.
IV. NOUTĂȚI
LEGISLATIVE ÎN ANUL 2016
La începutul anului 2016 a fost modificată valoarea unor
indicatori utilizați în activitatea
noastră. Astfel, prin dispozițiile
Legii nr. 340/2015 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2016, ale
Legii nr. 339/2015 a bugetului de stat pe anul 2016, ale Legii nr.227/2015 privind codul fiscal și ale art.174 și
176 din Legea nr.207/2015 privind codul de procedură fiscală s-au stabilit
următoarele:
- valoarea
punctului de pensie pentru anul 2016 este de 871,7 lei;
- câștigul salarial mediu brut utilizat la
fundamentarea bugetului de asigurări sociale pe anul 2016 este de 2.681 lei;
- cuantumul
ajutorului de deces este de 2.681 lei în cazul decesului asiguratului sau
pensionarului și 1.341 lei în cazul
decesului unui membru de familie (care nu era asigurat sau pensionar) al
asiguratului sau pensionarului;
- cuantumul
indemnizației pentru însoțitor, în cazul pensionarilor de invaliditate
încadrați în gradul I de invaliditate,
este de 698 lei, respective 80% din valoarea unui punct de pensie;
- indicele de
corecție prevăzut la art.170 din Legea
nr.263/2010 este de 1,09;
- nivelul
indemnizației sociale pentru pensionari
este de 400 lei;
- nivelul
minim al venitului lunar asigurat înscris în contractul de asigurare socială
este de 938 lei, iar nivelul maxim este de ;
- plafonul
maxim al bazei de calcul a contribuției
de asigurări sociale este de 13.405 lei, respective valoarea corespunzătoare a
de cinci ori câștigul salarial mediu
brut;
- cotele de
contribuții de asigurări sociale pentru
anul 2016 sunt 26,3% pentru condiții
normale de muncă, 31,3% pentru condiții
deosebite de muncă și 36,3% pentru
condiții speciale de muncă;
- cota
contribuției individuale de asigurări
sociale este de 10,5%, indiferent de condițiile
de muncă, în această cotă fiind inclusă și
cota de 5,1% aferentă fondurilor de pensii administrate privat.
Pe lângă aceste modificări, care intervin la fiecare început
de an, anul 2016 a adus multe modificări în legislația din domeniul nostru de activitate. Astfel, în domeniul
pensiilor, pe lângă noutățile
prezentate în capitolul II, trebuie să amintim și
Legea nr.172 din 7 octombrie 2016 pentru
completarea art. 158 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii
publice; această lege a intrat în vigoare la data de 12.11.2016 și a dus modificări referitoare la dovada
vechimii în grupele I și II de muncă.
Potrivit acestei legi, dovada vechimii în muncă în grupa I şi/sau a II-a de
muncă realizată anterior datei de 1 aprilie 2001 se face cu carnetul de muncă
întocmit cu respectarea prevederilor Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de
muncă. În situaţia în care perioadele de vechime în muncă realizate în grupa I
şi/sau a II-a de muncă nu sunt înregistrate în carnetul de muncă sau
înregistrarea acestor perioade este efectuată incorect ori incomplet, dovada
acestora se poate face cu adeverinţe eliberate de către angajatori sau
deţinătorii legali de arhive. A fost reglementată și noțiunea de
“documente verificabile”, în sensul că: “Prin documente verificabile se
înţelege: actul administrativ de nominalizare a persoanelor încadrate în grupe
superioare de muncă sau, în lipsa acestuia, actul administrativ privind
încadrarea locurilor de muncă/activităţilor/categoriilor profesionale în grupe
superioare de muncă; contractul individual de muncă; contractul colectiv de
muncă; decizii interne; act administrativ de modificare a locului de muncă sau
a sarcinilor de serviciu; extras din statele de plată din care să rezulte
secţia/atelierul/locul de muncă, precum şi orice alte documente justificative”.
Prin această lege s-a mai reglementat faptul că, în situaţia în care există
suspiciuni cu privire la legalitatea încadrării activităţii în grupele I şi/sau
a II-a de muncă, angajatorii sau orice alţi deţinători legali de arhive sunt
obligaţi să pună la dispoziţia Casei Naţionale de Pensii Publice şi/sau a
caselor teritoriale de pensii, după caz, la solicitarea acestora, documentele
întocmite anterior datei de 1 aprilie 2001 pe baza cărora s-au eliberat
adeverinţele care atestă încadrarea persoanelor în fostele grupe I şi/sau a
II-a de muncă, în vederea verificării respectării legislaţiei în domeniu. De
asemenea, în situaţia în care, se constată încălcări ale legislaţiei privind
încadrarea în grupe superioare de muncă sau nu sunt prezentate documentele care
au stat la baza eliberării adeverinţelor, perioadele respective sunt
valorificate ca vechime în muncă/stagiu de cotizare în condiţii normale de
muncă.
O noutate așteptată
cu interes de beneficiari a fost Legea nr. 186 din 20 octombrie 2016 privind
unele măsuri în domeniul asigurării unor categorii de persoane în sistemul
public de pensii. Această legea a fost publicată în Monitorul Oficial al
României partea I nr.842 din 24.10.2016 și
a intrat în vigoare la data de 27.10.2016. În temeiul acestei legi, în termen
de 6 luni (27.10.2016 – 27.04.2017) de la intrarea în vigoare a acesteia,
persoanele interesate pot încheia un contract de asigurare socială cu casa
teritorială de pensii din raza teritorială de domiciliu ori reşedinţă. Poate
încheia contract de asigurare socială în temeiul acestei legi, orice persoană,
indiferent de cetățenie, cu domiciliul
sau reședința în România, care îndeplinește
cumulativ următoarele condiții:
- nu are
calitatea de pensionar la data încheierii contractului de asigurare socială;
- nu a avut
calitatea de asigurat în sistemul public de pensii sau în alte sisteme
neintegrate acestuia, în perioada pentru care se solicită asigurarea, respectiv
nu a realizat stagiu de cotizare sau stagiu de cotizare asimilat în sistemul
public de pensii;
- nu a avut
obligația asigurării în sistemul public
de pensii în perioada pentru care se solicită asigurarea.
Perioadele de timp pentru care se poate efectua plata
contribuţiei de asigurări sociale sunt
numai cele anterioare datei la care sunt îndeplinite condiţiile, prevăzute de
lege, privind vârsta standard de pensionare și
se încadrează în intervalul de timp cuprins între data încheierii contractului
de asigurare socială potrivit prezentei legi şi ultimii 5 ani anteriori acestei
date.
Perioadele pentru care, în condiţiile prevăzute de prezenta
lege, persoanele achită contribuţia de asigurări sociale se consideră stagiu de
cotizare în sistemul public de pensii. Baza de calcul a contribuției de asigurări sociale nu poate fi mai
mică decât valoarea unui salariu de bază minim brut pe ţară garantat în plată,
reglementat de legislaţia în vigoare pentru fiecare lună/ dintre lunile din
perioadele pentru care se solicită efectuarea plăţii contribuţiei de asigurări
sociale și nu poate fi mai mare decât valoarea
corespunzătoare a de cinci ori câştigul salarial mediu brut utilizat la
fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Contribuţia de asigurări
sociale datorată se calculează prin aplicarea asupra bazei lunare de calcul a
cotei contribuţiei de asigurări sociale pentru condiţii normale de muncă. Plata
contribuţiei de asigurări sociale se efectuează într-o singură tranşă sau
eşalonat, în tranşe lunare, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a
legii. Suma cu titlu de contribuţie de asigurări sociale se actualizează cu
indicele de inflaţie publicat în luna în care se face plata contribuţiei faţă
de luna pentru care aceasta se datorează, pe baza datelor comunicate de
Institutul Naţional de Statistică. Baza lunară de calcul la care se achită
contribuţia de asigurări sociale se foloseşte la calculul punctajului lunar
utilizat, potrivit legii, la stabilirea cuantumului pensiei din sistemul public
de pensii.
Până la data de 15.11. 2016 au fost înregistrate un număr de
16 contracte de asigurare socială, suma încasată cu titlu de contribuți de asigurări sociale în baza acestor
contracte fiind de 87.823 lei.
V. DIVERSE
Pe parcursul prezentării acestui material am evidențiat și
o serie de probleme cu care ne confruntăm în activitatea noastră (numeroasele
modificări legislative, situația
beneficiarilor de indemnizație socială
pentru pensionari, problematica schimburilor de informații în cazul pensiilor internaționale,
etc.), asupra cărora nu revenim. Având în vedere prestațiile acordate de instituția
noastră, categoriile de benefciari ai acestor prestații, precum și numărul
mare de acte normative cu impact asupra activității
instituției, ne confruntăm cu o serie
de probleme generate de aspecte externe activității
noastre. O problemă majoră o reprezintă nerespectarea de către pensionar a
obligației de a ne comunica orice
schimbare în situaţia proprie, de natură să conducă la modificarea condiţiilor
în funcţie de care i-a fost stabilită sau i se plăteşte pensia, inclusiv cele
referitoare la cumulul pensiei cu venituri salariale, asimilte salariilor sau
cu venituri din activități
independente. Nerespectarea acestei obligații
conduce la cumulul nepermis al pensiei cu anumite categorii de venituri și la constituirea unor debite în sarcina
pensionarilor.
O altă problemă cu care ne confruntăm este legată de
activitatea serviciului de expertiză medicală și
recuperare a capacității de muncă.
Având în vedere deficitul de medici specialiști
în expertizarea capacitatii de muncă s-a hotărât reorganizarea Serviciului de
Expertiză Medicală. Astfel, Cabinetul de Expertiză Medicală de la Vișeu se va închide până la sfârșitul anului, iar pensionarii de invaliditate
vor fi rearondați celor trei cabinete
de la Baia Mare.
Cabinetul de Expertiză Medicală de la Sighetu Marmației funcționează
fără medic, prin delegarea celor trei medici experți de la cabinetele din Baia Mare. Postul de medic expert de
la Cabinetul de Expertiză Medicală de la
Sighetu Marmației a fost scos la concurs
în anul 2016, dar nu s-a prezentat nici un candidat.
În cursul anului 2016 s-au obținut
de la Casa Națională de Pensii Publice
fonduri pentru reamenajarea parterului
clădirii în care se află sediul instituției
și pentru refacerea rampei de acces pentru
persoane cu dizabilități. A fost
derulată procedura de atribuire a contractului de lucrări în conformitate cu
prevederile Legii nr.98/2016 privind achizițiile
publice, iar la data de 01.11.2016 a fost semnat contractul cu ofertantul
declarat câștigător. În prezent suntem
în faza de execuție a lucrărilor, care
se vor finaliza până la sfârșitul
anului.
Lucica POP
DIRECTOR EXECUTIV
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu