Instituția Prefectului – Județul Maramureș a convocat
pentru marți, 29 noiembrie, o nouă întâlnire a Grupului de Lucru Mixt pentru
Romi. Ședința a fost condusă de subprefectul județului Maramureș, Gavriș
Ardelean.
Cristina Moldovan, inspector pe problemele romilor în
cadrul Instituției Prefectului – Județul Maramureș, a prezentat lista
proiectelor depuse de primării în cadrul programului Dezvoltarea Locală Integrată
(DLI 360˚) în comunitățile marginalizate în care există
populație aparținând minorității rome, finanțat de Ministerul Fondurilor
Europene. De asemenea, Cristina Moldovan i-a informat pe cei prezenți cu
privire la lista proiectelor depuse de primării în cadrul programului “Școală
pentru toți”, finanțat de Ministerul Fondurilor Europene.
În continuare, atât Cristina Moldovan, cât și Anamaria
Hitter, inspector pe problemele romilor în cadrul Inspectoratului Școlar Maramureș,
au arătat situația elevilor de etnie romă din județ care sunt cuprinși în
învățământul de stat în anul școlar 2016-2017. În ceea ce privește învățământul
liceal, din 264 locuri alocate pentru romi, în urma solicitărilor au fost
ocupate doar 13 locuri. Cât privește elevii
de vârstă mică, în județ există 308 romi în clasele pregătitoare și 319 în
clasele I. Numărul de studenți romi este în creștere.
O problemă acută o constituie lipsa mediatorilor școlari.
Conform legislației, aceștia beneficiază de retribuții modeste, prin urmare nu
este încurajată ocuparea unor astfel de posturi. De aceea, în județ avem doar 7
mediatori școlari, din care 2 cu jumătate de normă, deși, conform legislației,
un mediator școlar ar trebui să fie angajat în fiecare școală în care ponderea
elevilor romi depășește 15%. Instituția Prefectului – Județul Maramureș a
trimis o adresă către primăriile care gestionează comunități mari de romi prin
care a solicitat angajarea unui mediator școlar, care să își desfășoare
activitatea în cadrul unității de învățământ.
O problemă cunoscută a comunităților rome o constituie
frecvența școlară. Din pricina sărăciei, în primul rând, mulți părinți nu își
trimit copiii la școală. Pe de altă parte, atunci când îi trimit, ei se lovesc
de atitudinea refractară a părinților celorlalți copiii. Pentru a preîntâmpina
acest gen de probleme, primul lucru care s-ar impune ar fi rezolvarea problemei
locuirii, s-a arătat în cadrul ședinței.
S-a vorbit și despre cazurile copiilor ai căror părinți
sunt plecați în străinătate. De multe ori, copiii sunt lăsați în grija unor
rude (bunici, mătuși) care se confruntă cu probleme grave de sănătate și care
nu pot avea grijă de ei. În condițiile în care profesorii constată că cei mici
au la școală probleme de comportament, ei nu au cui să se adreseze. La ședință
a participat și un reprezentant al Direcției Generale de Asistență Socială și
Protecție a Copilului, căruia Instituția Prefectului i-a solicitat verificarea
situației acestor copii, dacă se află sau nu într-o formă de protecție socială.
Au fost oferite și exemple de bună practică, cum ar fi
proiectele implementate de ASSOC în comunitatea de romi de pe Ponorâta. De
asemenea, Școala “Nicolae Bălcescu” a implementat două
proiecte în beneficiul copiilor provenind din grupuri defavorizate (inclusiv din
familii rome), prin care le oferă acestora mediere școlară, o masa caldă în
fiecare zi și ajutor pentru teme. A fost adusă în discuție situația părinților
romi din zona Ferneziu, care își trimit copiii la școală, știind că astfel pot
beneficia de o serie de ajutoare sociale din partea statului, constând în bani
și hrană.
Instituția
Prefectului – Județul Maramureș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu