Regele,
Școala și...Iubirea
1. „ÎN
IUBIRE FRĂȚEASCĂ, IUBIȚI-VĂ!; în cinste, unii altora dați-vă
întâietate. La sârguință, nu pregetați; cu duhul fiți fierbinți; Domnului
slujiți. Bucurați-vă în nădejde; în suferință fiți răbdători; LA RUGĂCIUNE
STĂRUIȚI. Binecuvântați pe cei ce vă prigonesc, binecuvântați-i și nu-i
blestemați. Bucurați-vă cu cei ce se bucură; plângeți cu cei ce plâng. Cugetați
același lucru unii pentru alții; nu cugetați la cele înalte, ci lasați-vă duși
spre cele smerite, NU VĂ SOCOTIȚI VOI
ÎNȘIVĂ ÎNȚELEPȚI. NU RĂSPLĂTIȚI NIMĂNUI RĂUL CU RĂU. DACĂ SE POATE, PE CÂT STĂ
ÎN PUTEREA VOASTRĂ, TRĂIȚI ÎN BUNĂ PACE CU TOȚI
OAMENII. IUBIREA NU FACE RĂU APROAPELUI; IUBIREA ESTE DECI
PLINIREA LEGII. Datori suntem noi tari, să purtăm slăbiciunile celor
neputincioși și să nu căutăm plăcerea noastră. Ci fiecare dintre noi să caute
să placă aproapelui său, la ce este bun spre zidire. CĂ ȘI HRISTOS N-A CĂUTAT
PLĂCEREA SA”.
Romani,
Această epistolă aparține Sfântului Apstol Pavel și
este una din cele 27 de scrieri ale Noului Testament, a șasea în ordinea
prezentării lor (după cele patru
Evanghelii și după Fapte Apostolilor), și prima dintre epistolele
sobornicești ale Sf. Apostol Pavel din Noul Testament, scrisoare, pe care a trimis-o
la Roma, pe când se afla în Corint. Epistola către Romani este formată din 16
capitole. În primele 8 capitole se
vorbește despre harul lui Dumnezeu, care devine proprietate omului cu credința
în Iisus Hristos. Astfel acest „duh hristic” ne face morți
față de omul cel vechi, ne eliberează de păcat, lege și moarte și ne aduce în
familia iubirii veșnice a lui Dumnezeu. În celelalte capitole se vorbește
despre: planul lui Dumnezeu pentru mântuirea întregii omeniri, evrei și
neamuri; roadele mântuirii; relația creștinului cu puterea lumească; planuri
pentriu călătorii; înfrățiri cu comunitățile mai slabe și urări tuturor
fraților și prietenilor în Hristos.
***
2. „REGELE zice: „Eu creez dreptatea prin legile mele”. DREPTATEA zice: „Eu sunt veșnică, cine m-a creat oare pe
mine? Ceea ce ai creat tu este numai fărădelegea”, spunea poetul,
prozatorul și dramaturgul indian Rabindranath Tagore (1861-1941). (În ROMÂNIA
noastră nu există nici REGE dar nici DREPTATE; FĂRĂDELEGEA este stăpână, dar...) (n.a.) : „Nu pierde nădejdea în triumful dreptății.
Dacă nu noi, în orice caz copiii și nepoții noștri vor asista la marea victorie
a omului asupra bestiei. Legea evoluției morale și divine nu poate să
dezmintă”.
Nicolae
Tonitza (1866-1940),
pictor, grafician, publicist român, interpret al „tristețelor luxuriant colorate” și al
unor sincere simțăminte de revoltă mocnită îndelung resemnată. Urmează Școala națională de Belle -Arte din
Iași, dar nu și-a putut lua diploma deoarece în ultimul an participă la o
revoltă a studenților. În 1903, pleacă într-o excursie în Italia, în cadrul
studenților de la Arheologie din București condusă de prof. Grigore Tocilescu. În vacanța următoare
împreună cu alți colegi zugrăvește biserica din satul Grozești. În anul 1908
pleacă în Germania la Munchen, unde este admis la Academia Regală Bavareză de Arte Frumoase. Părăsește mai târziu
Germania fără a-și termina studiile și pleacă în Italia și apoi la Paris unde
rămâne doi ani. Aici vizitează unele ateliere, care aparțin unor pictori celebri.
Întors în țară predă desenul la Bârlad la Liceul Militar. Are expoziții în cele
mai mari capitale europene, fiind considerat cel mai mare pictor român la
timpul respectiv.
***
3. „ȘCOALĂ adevărată nu va fi pînă ce elevul nu va fi
adus în aceeași stare de spirit sau la nivelul profesorului care-l educă.
Trebuie să se producă o transfuzie între profesor și elev; El devine tu și tu
devii el”.
Ralph Waldo Emerson (1803-1882),
poet,
eseist american, liderul mișcării transcendentaliste de la începutul secolului
al- XIX-lea. Născut ca fiul reverendului
William Emerson, un pastor unitarian. Face studii la Boston apoi la Harvard
unde este numit președintele bobocilor, o funcție care-i asigura o cazare
gratuită. După terminarea studiilor a ajuns director de școală, apoi pastor,
fiind dat afară ulterior din cauza neînțelegerilor cu mai marii Bisericii
Unitariene. În anul 1835 își cumpără o casă în Cambridge, acum deschisă
publicului ca muzeu, unde s-a stabilit cu toată familia. Tot acum, împreună cu
mai mulți prieteni intelectuali au fondat „Clubul
Transcendental”, care a servit drept centru operativ de lansare a operelor
lor. În urma multiplelor studii are o teorie aparte despre Dumnezeu și
Divinitate.
***
P.S.
„Oricine va mărturisi pentru Mine
înaintea oamenilor și Fiul Omului va mărturisi pentru el înaintea îngerilor lui
Dumnezeu. Iar cine se va lepăda de Mine înaintea oamenilor, lepădat va fi înaintea
îngerilor lui Dumnezeu” (Luca 12,
8 - 9).
„1001 CUGETĂRI” vol. XII,
Prof. Olimpia Mureșan L.S.R Maramureș,
Preot Ortodox Român Ilie Bucur Sărmășanul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu