marți, 17 decembrie 2019

Nu vor mai putea fi profesori persoanele condamnate penal



 Persoanele care au condamnari penale nu vor mai putea fi profesori, prevede un proiect de lege inregistrat la Camera Deputatilor pentru dezbatere.
"Nu pot ocupa o functie didactica, didactica auxiliara sau o functie de conducere, de indrumare si de control persoanele condamnate penal definitiv la pedepse privative de libertate pentru infractiuni savarșite cu intentie, pana la intervenirea unei situatii care inlatura consecintele condamnarii.
 Nu pot ocupa o functie didactica, didactica auxiliara sau de cercetare persoanele: condamnate penal definitiv la pedepse privative de libertate pentru infractiuni savarsite cu intentie, pana la intervenirea unei situatii care inlatura consecintele condamnarii”, prevede proiectul de lege pentru modificarea Legii Educatiei.
 In expunerea de motive este prezentat faptul ca  profesorii condamnati penal nu mai au legitimitatea sa mai formeze elevii și studentii, in contextul in care “ei inșiși s-au indepartat prin comportamentele lor, de la acele valori esentiale intr-o societate”.

EXPUNERE DE MOTIVE

 Sistemul de invatamant din Romania se fundamenteaza pe o serie de valori si principii care caracterizeaza actul educational. Art. 2 din Legea educatiei nationale 1/2011 face referire la  dezideratele școlii romanești reprezentate de formarea infrastructurii mentale a societatii romanesti, dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a individualitatii umane, formarea personalitatii autonome, asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru implinirea si dezvoltarea personala. Este fara echivoc ca functia formativa reprezinta un element de esenta sistemului de invatamant. Aceasta functie formativa se realizeaza prin intermediul cadrelor didactice care au rolul de a forma tinerele generatii in spiritul valorilor fundamentale ale societatii romanesti. Or, insușirea valorilor de catre tineri presupune, in primul rand, ca profesorii sa dea un exemplu de buna-practica in ceea ce priveste practicarea acelor valori. in momentul in care un cadru didactic incalca o valoare ocrotita de lege, este de la sine inteles ca mesajul pe care acesta il transmite elevului sau studentului se indeparteaza de la dezideratele sistemului de invatamant. Din aceasta perspectiva, prezenta initiativa legislativa vine in sprijinul ocrotirii valorilor invatamantului romanesc, prin sanctionarea comportamentelor cadrelor didactice care incalca normele de conduita din materie penala, adica acele norme care incrimineaza cele mai grave fapte  care aduc atingere societatii.

 TEMEI CONSTITUTIONAL ȘI JURIDIC

 Oportunitatea acestei masuri legislative este un drept exclusiv al Legiuitorului care, in conformitate cu Decizia 304/2017 a Curtii Constitutionale, este liber sa opteze intre instituirea unei interdictii cu caracter general — lipsa oricarei condamnari penale, (...), si instituirea unei interdictii speciale, circumscrisa unei sfere limitate de condamnari penale pe criterii precum natura infractiunilor savarșite, latura subiectiva, pedeapsa aplicata etc”.
 Sistemul de invatamant, fiind un spatiu al formarii generatiilor tinere, trebuie protejat, prin limitarea accesului cadrelor didactice care au fost condamnate penal definitiv la pedepse.

 SITUATIA DE FAPT. MOTIVELE CARE JUSTIFICA OPORTUNITATEA PREZENTEI MASURI LEGISLATIVE

 In Romania, apar periodic in spatiul public informatii cu privire la acte de violenta sau comportamente abuzive ale anumitor cadre didactice fata de elevi/studenti. Totodata, in presa au fost prezentate situatii in care cadre didactice universitare care au suferit condamnari penale cu privire la infractiuni savarșite cu intentie au continuat sa predea in comunitatile academice.
Cu titlu de exemplu, in judetul Bistrita-Nasaud, la inceputul anului scolar 2019-2020, au aparut in spatiul public informatii cu privire la cazul unui cadru didactic care, in ciuda multiplelor condamnari penale sufente, a continuat sa recidiveze, lovind și agresand elevii. Profesorul de educatie fizica si sport la scoala gimnaziala „Enea Grapini” din comuna Șant, judetul Bistrita-Nasaud a comis infractiunea de purtare abuziva fata de elevii unitatii școlare, punandu-le in pericol integritatea fizica si psihica. Comportamentul abuziv este evidentiat si de antecedentele de natura penala savarșite cu intentie inca din anul 2015. Mai mult, la momentul de fata, același profesor este cercetat intr-un nou dosar de pe rolul Judecatoriei Nasaud pentru comiterea aceleiasi fapte penale.
In septembrie 2019, 13 cadre didactice ale Liceului Tehnologic „loan lonescu de la Brad” din judetul Neamt au fost condamnate penal in prima instanta pentru savarșirea infractiunii pentru fals intelectual in inscrisuri oficiale, dupa ce au falsificat cataloagele pentru a-si pastra catedra.
Tot cu titlu de exemplu, in invatamantul superior, doar in anul 2019, au aparut situatii dificil de rezolvat atat la Universitatea din București, cat și la Universitatea Ovidius din Constanta cu privire la situatia unor cadre didactice condamnate penal la pedepse privative de libertate cu suspendarea executarii pedepsei, pentru infractiuni savarsite cu intentie.
Intrebarea care se pune inevitabil este: Care mai este legitimitatea acestor persoane sa mai formeze elevii și studentii in contextul in care, ei inșiși, s-au indepartat prin comportamentele lor de la acele valori esentiale intr-o societate?

 EXPLICATII DE ORDIN JURIDIC CU PRIVIRE LA FORMA ALEASA DE REGLEMENTARE,PRIN RAPORTARE LA LEGISLATIA DIN MATERIA PENALA 

Interdictia propusa pin prezenta initiativa legislativa tine cont de jurisprudenta Curtii Constitutionale in ceea ce priveste oportunitatea unei astfel de masuri, precum si de reglementarile de drept comun in materie penala”. Astfel, prin Decizia 304 din 4 mai 2017, Curtea Constitutionala a retinut ca „ori de cate ori apreciaza oportun, in functie de materia normata, legiuitorul poate conferi condamnarii penale efecte juridice care excedeaza sanctiunea penala, reglementand decaderi,_interdictii sau _incapacitati care _rezulta din condamnare.” Din aceasta perspectiva, |consideram ca initiativa legislativa respecta cadrul constitutional si jurisprudenta Curtii Constitutionale, instituind o serie de conditii care odata indeplinite cumulativ atrag interdictia unui cadru didactic de a mai desfașura activitati in sistemul public de invatamant. Consideram oportuna o astfel de masura, tinand cont de necesitatea ocrotirii valorilor sociale care caracterizeaza sistemul de invatamant, prin impunerea unor standarde de conduita necesare exercitarii profesiei de cadru didactic.
 Conditiile cumulative care atrag interdictia propusa sunt: (i) sa existe o condamnare penala | definitiva, (ii) sanctiunea sa fie reprezentata de o pedeapsa privativa de libertate, (iii) sa se fi |retinut de catre organele judiciare faptul ca infractiunea a fost savarsita cu forma de vinovatie a intentiei, (iv) interdictia de a mai activa in sistemul de invatamant preuniversitar și universitar sa subziste pana la intervenirea unei situatii care inlatura consecintele condamnarii.
 (i) sa existe o condamnare penala definitiva. Aceasta conditie prevede ca interdictia este incidenta cu privire la un cadru didactic numai in masura in care exista o hotarare de condamnare penala definitiva. Pana la ramanerea definitiva a hotararii penale, in conformitate cu principiile europene și nationale din materia dreptului penal, suspectul/inculpatul se bucura de o prezumtie de nevinovatie.
(i) sanctiunea sa fie reprezentata o pedeapsa privativa de libertate care presupune lipsirea de  libertate a infractorului pe timp determinat ori perpetuu”. Astfel, atata timp cat hotararea penala definitiva are ca obiect condamnarea la o pedeapsa privativa de libertate, indiferent de modalitatea de individualizare concreta a executarii pedepsei ( suspendare executarii pedepsei, amanarea aplicarii pedepsei), interdictia se va activa si va fi incidenta.
(iii) sa se fi retinut de catre organele judiciare faptul ca infractiunea a fost savarsita cu forma de vinovatie a intentiei. Este esential ca forma de vinovatie cu care s-a savarșit infractiunea sa fie intentia, retinandu-se atat modalitatea intentiei directe, cat si cea a intentiei indirecte. Conform art.
16, alin. (3): Fapta este savarsita cu intentie cand faptuitorul: (a)prevede rezultatul faptei sale, urmarind producerea lui prin savarsirea acelei fapte; (b)prevede rezultatul faptei sale si, desi nu-l urmareste, accepta posibilitatea producerii lui. A contrario, interdictia nu va opera in situatia retinerii formei de vinovatie a culpei.
(iv) interdictia de a mai activa in sistemul de invatamant preuniversitar și universitar sa subziste pana la intervenirea unei situatii care inlatura consecintele condamnarii. tinand cont de faptul ca pedeapsa este un mijloc de reeducare, este de prisos a se mentiona ca odata cu intervenirea unei situatii care inlatura consecintele condamnarii (reabilitare, amnistie, gratiere etc.) interdictia se va stinge.
 Interdictia va viza accederea in urmatoarele functii din sistemul public de invatamant: e in invatamantul preuniversitar: functie didactica, functie didactica auxiliara, functie de conducere, de indrumare si de control;
e in invatamantul universitar: functie didactica, functie didactica auxiliara, functie didactica cercetare;

 CONCLUZII

 Este esential de inteles faptul ca valorile din invatamant pot deveni realitati sociale numai in masura in care acestea sunt practicate și asumate de cadrele didactice. Or, o conduita in totala antiteza cu standardele pe care le impune o functie didactica, trebuie sa atraga de la sine interdictia unei persoane de a mai desfașura activitati in sistemul de invatamant.
 Aceasta interdictie reprezinta o garantie cu privire la conduita cadrelor didactice, insa se impun o serie de masuri conjugate care sa ateste ca un cadru didactic, atat la momentul angajarii in sistemul de invatamant, cat si pe tot parcursul carierei didactice se bucura de o inalta conduita, iar modul in care acesta se raporteaza la elevi sau studenti coincide cu standardele impuse la nivel principial de legislatia in vigoare.
 Proiectul de lege se afla, momentan, in dezbatere. Pentru a fi adoptat, acesta trebuie sa fie votat de parlamentari, legea sa fie promulgata de Presedinte si sa fie publicata in Monitorul Oficial.

Autor: Laura Galescu
Sursa: Portal Invatamant

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu