Potrivit
lui Ion Ghinoiu, autorul cartii „Zile si mituri”, similar divinitatii, timpul
se naste in fiecare an, se maturizeaza, imbatraneste si moare, pentru a renaste
dupa alte 365 de zile.
Ciclul
sarbatorilor de Anul Nou este unul ritualic, impartit simetric de Revelion in
doua segmente: perioada dintre Craciun si miezul noptii de 31 decembrie si apoi
pana la Boboteaza. In prima parte a ciclului, timpul se degradeaza: se mareste
noaptea, se face din ce in ce mai frig, sporeste intunericul si, odata cu
acestea, spaima oamenilor ca lumea merge spre pierzanie, ca va veni momentul
cand Soarele va disparea definitiv de pe cer. Se face apoi simtit fenomenul
solstitiului de iarna, cand Soarele incepe sa urce pe bolta cerului si ziua sa
creasca putin cate putin, „cu cat sare cocosul pe pragul casei” sau „cu cat se
misca puiul in gaoacea oului”. Prin multe obiceiuri si superstitii care exprima
initial teama, dezordinea si haosul, iar, dupa miezul noptii de Revelion,
optimismul, veselia, ordinea si echilibrul, oamenii acorda diverse semnificatii
fenomenelor naturale.
Potrivit
unor superstitii, in functie de zonele etnografice, unii romani consuma in
noaptea dintre ani pastrav, ca sa fie iuti si curati, dovleac, pentru
stabilitate, statornicie, ori boabe de struguri, 7 sau 12, pentru comuniunea cu
semenii, aceste traditii fiind vechi de sute de ani.
„Se
spune ca trebuie sa mananci peste de Anul Nou ca sa fii iute ca el, tine de
zona si intalnesti aceasta traditie mai ales unde este un curs de apa, cum ar
fi Braila, Constanta, Galati sau Tulcea. In zona montana, se spune ca este bine
sa mananci peste de Anul Nou insa este vorba de un singur soi de peste si anume
pastrav. Cand gospodina pune pe masa platoul unde este pus pastravul spune:
<sa fii curat ca argintul si iute ca pastravul din apa limpede de munte>.
Si in Prahova exista aceasta traditie, alt peste nu se pune pe masa, numai
pastrav”, a declarat pentru MEDIAFAX profesorul de istorie si etnologul Vasile
Focseneanu.
Tot in
noaptea dintre ani se sparge dovleac, iar acesta va arata daca familia va fi
sanatoasa si cu noroc la bani. „Pe Valea Superioara a Prahovei exista ritualul
celor doi dovleci. Primul se pocneste dupa ce prima ceata de colindatori vine
la gospodarie si anume pe 23 decembrie, dovleacul fiind spart in spatele
gospodariei. Al doilea dovleac este pocnit de pragul casei sau in fata casei in
primul ceas al Anului Nou. Este un ritual care ne duce cu gandul la ceremoniile
romane. Dovleacul spart in fata casei arata, daca se sparge in mai mult de trei
bucati, ca va fi un an bun pentru familia respectiva. Daca semintele se
imprastie va fi un an bun, cu bani. Daca semintele nu se imprastie va fi un an
prost financiar. Daca este innegrit in interior sau cu mucegai, boala va bantui
in familie”, a spus etnologul.
Strugurele
asigura comuniunea cu cei din jur. „Dovleacul, ca si traditie de Anul Nou, este
considerat o leguma sacra, consumat de Revelion, el da stabilitate, e semnul
statorniciei. Boabele de struguri, sapte la numar, consumate in perioada de
trecere in noul an sau 12 la numar, inseamna comuniunea intre semeni.
Strugurele este si el un fruct specific zonei noastre”, a mai declarat
etnologul din Breaza.
NapocaNews
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu