Noua lovitură dată învățământului de pandemie va
îngroșa numărul celor care vor avea studii precare. În România, peste 20 la
sută din școlile publice nu sunt conectate la Internet, aproape un milion de
copii înscriși în învățământul preuniversitar nu au acces individual la un
dispozitiv funcțional, iar alt sfert de milion nu au nici un mijloc de utilizare
la cursurile online. Sunt cifre oficiale, stabilite de instituții abilitate. De
unde se vede că educația în România nu stă pe roze. În prezent, ea este pictată
în culori suficient de stridente. De la roșu, la verde și galben, cele trei
scenarii în care autoritățile decid cum se vor desfășura cursurile. Îmi este
greu să înțeleg cum în treizeci de ani, de la desprinderea de sistemul unic,
aspru criticat astăzi, nu s-a putut crea un cadru adecvat pentru ca pruncii
acestei țări să învețe toți carte, așa cum trebuie. Pe cine să dai vina? Că
s-au perindat pe la ministerul de resort peste douăzeci de miniștri, care după
plecarea din post nu au mai dat seama de ce au făcut, dar mai ales ce nu au
făcut.
Am înțeles suficient de bine schimbarea lumii, dar
nu am înțeles cum sute de mii de copii știu să citească, dar nu pricep ce au
citit. Ne lăudăm cu olimpicii, și cu cei care au condiții onorabile de învățat.
Restul, Dumnezeu cu mila. Scriu cu tristețe aceste realități și cu atâta rămân.
Sistemul este derutat. S-au schimbat raporturile dintre elevi și profesori,
dintre școală și familie. Da, se invocă libertatea, modele din alte țări. De pe
vremea lui Ion Creangă învățarea presupune rigoare, aplecare asupra cărții. Cât
despre modele, sunt bune unde se potrivesc. Multe viziuni de reformare a
sistemului au dus în prezent la o Românie unde abandonul școlar este în floare,
învățământul nu este aliniat la piața muncii. O mare greșeală a fost
desființarea învățământului profesional de către o ministră cu patru mandate.
Unde sunt meseriașii tineri? Toate puterile, care s-au perindat la conducerea
țării, sunt responsabile pentru starea de fapt.
Cu pandemia asta, învățământul are multe eșecuri.
Unii spun că premierul Ludovic Orban s-a încăpățânat să o păstreze pe plăpânda
profesoară Anisie la conducerea ministerului, care a dovedit de la început că
nu are stofă să gospodărească un asemenea sistem. A luat măsuri cuminți,
confuze, dovedind doar frică față de sindicate și față de șeful din guvern.
Apropo, nu prea am auzit vocea sindicatelor din învățământ, care rulează pe la
televiziuni și ziare. În condițiile pandemiei se impuneau măsuri adecvate
pentru elevi, profesori și părinți. Nu este greu de văzut că elevii sunt
sufocați de numărul mare de ore și de măști. Era un prilej să se aerisească
programa școlară, care a rămas stufoasă. Dar specialiștii știu mai bine hibele
acestui timp școlar. De ce l-am evocat pe marele humuleștean în titlul acestui
text? Deoarece, cum am spus, sunt școli fără internet, deși învățământul online
a devenit o noțiune mistică.
Am ajuns ca învățătorii și profesorii să-i
sfătuiască pe părinți să-și instruiască singuri copiii, acasă, să le citească
din cărți și să-i ajute să-și facă lecțiile. Nu este nici o exagerare. În multe
locuri din țară vremea lui Ion Creangă a revenit. În variantă modernă. După
alegerile locale, aștept din partea noilor aleși o pornire teribilă pentru a
pune școala la punct. Cu învățătură cu tot. Adică să-l întoarcă pe Ion Creangă
în istorie, acolo unde îi este locul. În veacul în care România modernă a fost
condusă de Titu Maiorescu, filosof neokantian și premier al guvernului
conservator. Pe când, pe la conducerea ministerului Educației, s-a perindat
legendarul Spiru Haret.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu