Întrebarea nu este nouă. Ea s-a pus în situații în care națiuni întregi caută să se afirme. De altfel, unele dintre acestea au fost luate ca referințe în istoria românilor. Hegel a rezolvat întrebarea considerând cultura („spiritul”) ca prealabil al oricărei realități din societate – formulă care a revenit la juriști de azi. Întrebarea s-a pus apoi în situații de criză a conștiinței naționale. Ernst Renan a dezlegat-o apelând la civism. Tema a revenit și ea.
Întrebarea se pune însă acut în zilele noastre. Este evident
că este vorba de ceea ce-i unește pe oameni pe fondul libertăților și al
pluralismului abordărilor, care condiționează inovația în societatea modernă.
O rațiune a reluării întrebării „ce ne unește?” este că și
azi din unitate se câștigă mai mult decât din conflict. Această rațiune merită
invocată, mai ales că țările europene au plătit scump conflictele. Aici au și
apărut optici aberante, cum a fost cea din Mein Kampf-ul lui Hitler, în care
rivalii au fost stigmatizați ca „ciumă”, pentru ca apoi Goebbels să creeze o
isterie. Aici a apărut teoria politicii ca distincție între „amic și inamic”, a
lui Carl Schmitt, care a distrus democrația. Cât timp o societate nu se
desparte de aberații, este conflictuală.
Astăzi sunt însă și rațiuni mai practice ale revenirii la
întrebarea „ce ne unește?”. Am în vedere aici trei dintre ele.
Prima, așa cum dovedesc înseși realitățile, este aceea că
libertățile fără democrație se autodistrug. Neoliberalismul a încercat să
gestioneze societățile extinzând doar libertățile, dar rezultatul este că
nedreptățile înăuntrul națiunilor și tensiunile internaționale amenință să
explodeze. Acum, „Marea Resetare” vrea să mărească libertățile profitând de
digitalizare, dar evită democrația și va avea același rezultat.
A doua rațiune este aceea că statul national a rămas
condiția necesară a democratizării (Pierre Mannent, La Raison des Nations.
Réflexions sur la démocratie en Europe, Gallimard, Paris, 2006). Nu s-a
învechit observația că „o națiune se constituie prin voința cetățenilor,
exprimată într-un plebiscit cotidian” (Ernst Renan, Ce este o națiune?, 1882).
Națiunea are premise istorice bine cunoscute, precum limba și cultura, dar
presupune o „voință” proprie, care-i dă coloana vertebrală.
A treia rațiune ține de faptul că, într-o lume în care
forțele economice, financiare și militare sunt copleșitoare, deviza „să devii
tu însuți (devenir soi)” este și mai actuală. Așa cum indivizii nu rezolvă ceva
cu pasivitatea, nici națiunile nu își rezolvă problemele fără asumare de sine.
„Națiunile care nu vor ajunge la aceasta sau nu vor să o facă, se vor îndrepta
de la declin, la decadență, de la decadență la privațiune într-o lume din ce în
ce mai nemiloasă și concurențială” (Jacques Attali, Devenir soi. Prenez le
pouvoirs sur votre vie!, Fayard, Paris, 2014, p.152). Națiunile sunt chemate
să-și exprime voința.
Cum se dezleagă astăzi întrebarea „ce ne unește?” Vreau ca în acest articol să rezum patru abordări
prototipice, să consemnez situația din România actuală și să indic iluziile ce
se cer părăsite. Nu reiau, căci le socotesc deja cunoscute, cele spuse în
colocviul „Reconcilierea națională” („Cotidianul”, 19 noiembrie 2016) și
„Declarația de la București” (14 septembrie 2021), care se pot accesa.
Dezbaterea actuală asupra întrebării a fost deschisă de
către Joseph Ratzinger, când a pus întrebarea „ce ne ține laolaltă? (was uns
zusammenhält)”. Răspunsul cardinalului era acela că drepturile omului sunt
indispensabile, dar nu suficiente. Ele „rămân de neînțeles fără presupoziția că
omul ca om, prin simpla sa apartenență la specia om, este subiect de drepturi,
că însăși ființa sa poartă în sine valori și norme – care trebuie descoperite,
și nu inventate. Poate că doctrina drepturilor omului ar trebui completată
astăzi cu o doctrină a îndatoririlor și a limitelor omului” (Habermas,
Ratzinger, Dialectica secularizării, Editura Apostrof, Cluj-Napoca, 2006,
p.111). Așadar, „ne țin laolaltă” drepturile, completate însă de considerarea
fiecărui om ca valoare în sine și cultura corespunzătoare.
În Germania, la întrebarea „ce ne unește?” s-a răspuns
arătându-se, dincoace de fondul istoriei, ceea ce este de făcut ca să se
asigure unitatea: economie socială de piață, democrație funcțională, stat de
drept democratic, grija creștină față de situația celuilalt (Bernard Vogel,
Hrsg., Was eint uns? Verständingung der Gesellschaft über gemeisame Grundlagen,
Herder, Freiburg im Breisgau, 2008). Se prelungește astfel benefic reflecția
potrivit căreia, în democrație, nu doar cetățenii, ci statul însuși are
scopuri. De pildă, bunăstarea și conviețuirea în libertate și dreptate. Felul
bazat pe profunda înțelegere a regulilor, de către partide și cetățeni, al
actualei tranziții de putere de la Berlin este exemplu de unitate.
În Franța, se vorbește recent de „un pact national de
încredere” și se recunoaște că unitatea depinde de schimbări politice.
Esențială este „recrearea a ceea ce unește (recreer le commun)” cetățenii.
Acțiunile prevăzute sunt pe o listă lungă. De pildă: înnoirea clasei politice
și mai buna ei reprezentare; reducerea la un singur mandat a ocupării
președinției; consolidarea rolului partenerilor sociali; educație republicană;
afirmarea „lumii agricole”, ca deținătoare de valori specifice națiunii
(Jacques Attali, 100 jours pour que la France reussisse 2017-2022, Fayard,
Paris, 2016, p.32-33). Se consideră că societatea actuală s-a umplut de falii,
încât nu este posibilă unitatea fără schimbarea felului de a administra, spre
integrarea cetățenilor, în locul izolării lor de exercitarea conducerii.
În Statele Unite, o analiză recentă constată: „Națiunea
noastră nu supraviețuiește, așa cum o știm, fără o populație angajată și
dedicată” (Dan Rather, Eliot Kirschner, What Unites Us. Reflections on
Patriotism, Algonquin Books of Chapel Hill, 2019, p.18). Angajată și dedicată,
dar cum? Răspunsul celebrului jurnalist care a fost Dan Rather este inspirator:
„suprimarea segregării și a rasismului”; „avem nevoie să fim mai creativi
pentru a găsi noi căi de a aduce mai mulți oameni la vot”; „protecția mai mult
ca niciodată a dreptului de a avea o altă opinie (the right to dissent)”;
depășirea „crizei presei libere”, care este mai acută ca niciodată;
„incluziunea, dar nu asimilarea” cetățenilor; „empatie” la cei aleși în poziții
de decizie; renunțarea la demonizări și reafirmarea idealurilor societății
americane; folosirea datelor științei pentru propria analiză și analiza
societății; evidențierea importanței citirii cărților și a stimulării
informării cetățenilor, așa cum acestea au funcționat la întemeierea uniunii
americane („când părinții fondatori s-au pus pe calea creării unei republici
moderne, ei au mers în bibliotecile lor și au luat din raft operele unor
filosofi ca John Locke și Thomas Hobbes” , p.153); valorificarea mesajului
unificator al artei („arta noastră este istoria noastră,”, p.171);
responsabilitatea față de mediul înconjurător; consolidarea capacității
sistemului de educație de „a crea a doua șansă pentru cetățean” (p.206);
asumarea funcțiilor publice ca datorii (services) față de comunitate, cu
smerenie; a gândi îndrăzneț provocările cărora trebuie să le facem față; a
păstra rigoarea răspunderii, curajul opiniei și a valorifica calitatea de
cetățean.
Acestea sunt abordări organizate a ceea ce unește oamenii în
societățile menționate. Un amic îmi spune că în asemenea abordări este vorba de
ceea ce-i unește pe alții, dar ceea ce contează este cum ne unim noi, ca
cetățeni români. Sunt de acord că situația în România actuală este altfel. Dar
din abordările altora este de învățat, căci ele captează regularități ale
vieții oamenilor – ființe cu aceeași echipare anatomo-fiziologică, care
înfruntă condițiile vieții prin acțiuni. Ești liber să nu ții cont de
regularități, dar te vei izbi de ele.
Situația în România de azi este cu adevărat aparte. Să o
privim lucid.
În România continuă sciziuni vechi în societate–legate de
sărăcia unei mari părți a populației, discrepanța rural-urban, neglijențe
istorice, ruperea intelectualilor de realități, tradiții de vătăfie politică,
continuitatea corupției. La ele se adaugă sciziuni noi.
A fost scindarea epocii postbelice, în care partidul
comunist a recurs la controlarea societății prin anihilarea chiar fizică a
opoziției și dictatură. A urmat scindarea epocii postdecembriste, în care s-au
adoptat reglementări pentru a scoate din drepturi cetățenești oameni pe motivul
contiguității cu trecutul. Nu s-a înțeles că poți trimite în tribunal ceea ce
ține de dreptul penal, dar nu-i îngăduit să atingi libertățile cetățenești ale
cuiva. A venit scindarea neoliberalismului. În loc să se profite de
oportunități – cea mai lungă perioadă de pace din Europa, integrarea europeană
și apartenența la alianța atlantică – și să se lanseze proiecte proprii, țara a
intrat sub controlul amatorismului, care, incapabil de realizări,
instrumentează noua Securitate.
La toate acestea se adaugă erorile majore de după 1989, care
aduc decepții, frustrări, răni. În România nu s-a făcut distincție între
demantelarea unui regim autoritar și construcția unei democrații, care se face
democratizând fără resturi. Din revenirea salutară la economia de piață s-a
dedus că modernizarea nu mai stă în răspunderea statului. Justiția este și acum
confundată cu un mijloc de reglare de conturi. Democrația, după ce a fost confundată
cu marketizarea, s-a folosit pentru a lovi rivali. Nu se înțelege nici acum
diferența dintre democrație ca alegere periodică a reprezentanților și
democrație funcțională. Constituția este, mai nou, facultativă.
Ca efect al tuturor acestora, prea multe în România actuală
nu-i unesc, ci îi despart pe cetățeni. S-a și ajuns într-o situație fără
precedent în istorie. Dintr-o țară cu potențial, România a devenit cea mai
săracă țară a Europei, cu cea mai mare emigrație dintr-o țară a lumii în timp
de pace, cu cel mai mic consum de carte pe cap de locuitor, cu cea mai mare
mortalitate la milionul de locuitori, cu o îndatorare externă excesivă, cu o
reprezentare publică colonizată de cațavenci, cu un autoritarism incult, bazat
pe securism și comercializarea de funcții. Țara și-a pierdut, la nivelul
decidenților actuali, capacitatea de a-și promova, în interesul ei public,
vederi și inițiative în concertul lumii în schimbare de astăzi.
Ca urmare, nu poți cere justificat să se unească cel care a
fost persecutat, cu cel care l-a persecutat. Cel care a muncit cinstit, cu cel
care a fost doar politruc de ocazie. Cel care a respectat legile, cu cel care a
furat. Cel care s-a dedicat comunității, cu cel care l-a încarcerat pe nedrept.
Cel merituos, cu cel doar ajuns. Cel curat, cu demagogul cu papion. Cel
performant, cu simplul delator. Cetățeanul demn, cu cel care abuzează de
funcții.
Așa stând lucrurile, în România actuală, întrebarea „ce ne
unește?” nu poate veni legitim decât în prelungirea întrebării „ce este de
făcut pentru aducerea la acea normalitate care este oriunde în lumea
civilizată?”. Să recunoaștem, România are de lichidat înapoierea economică, fie
ea și relativă, și sărăcia unei mari părți a populației. România are de
înlocuit o administrație depășită de viață și o justiție instrumentată politic.
Ea are de realizat idealul „democrației curate”. Cum au trebuit să semnaleze
istorici din alte țări, România nu a adus nici astăzi sub control democratic
serviciile ei secrete. România are de înaintat spre cultura politicii ca
servire a interesului public.
Acestea nu sunt totul! În opinia mea, în condițiile
instituționale de astăzi, calitatea decidenților hotărăște soarta națiunilor.
De aceea, reamintesc mereu convingerea răspândită a majorității concetățenilor
că România este pe direcție greșită, rămânând trădată chiar de către cei care
vor să o conducă. La sfârșitul perioadei interbelice s-a spus, îndreptățit, că
România a fost condusă de „o clasă privilegiată căreia îi lipseşte orice simţ
al responsabilităţii sociale, ai cărei membri brilianți au fost gata să-şi
trădeze de la o zi la alta principiile contra avantajelor funcției și
relațiilor la vârf” (Seton Watson, Eastern Europe Between the Wars, Cambridge
University Press, 1945). Nu mai insist acum asupra evaluării apropriate făcute
de cunoscători francezi și italieni! Nu cumva această evaluare este mai actuală
ca oricând? Doar că nu mai decid brilianții, ci opușii lor!
Aș aminti doar că, din păcate, nici acum trecutul nu este
reconstituit fără abuzuri și se manipulează în voie. Se falsifică până și
istoria recentă. Nimic nu a putut fi lămurit pe deplin. La Centenarul României
nu s-a putut scrie istoria țării, una documentată, încât să nu fie obiecții
majore. Faptul spune mai mult decât se crede!
Situația din România actuală a devenit atât de gravă, încât,
într-adevăr, nu se va putea ieși din ea fără a deschide întrebarea „ce ne
unește?”. Dar nu se va ieși cu clișee răsuflate, cu apeluri fals emoționale, cu
istoriografie falsificată, cu filosofeme de scurtă respirație. S-ar putea ieși
doar cu răspunsuri pe direcția reconcilierii pe terenul schimbărilor.
Nu dau rezultate resemnarea „să nu dramatizăm, căci toți
sunt la fel” sau compromisul „pupat toți piața independenței” sau ipocrizia
„trădare, trădare, dar s-o știm și noi” sau meteahna „înjuratului la tribună,
pentru a urma împăcarea la bufet”. Nu se poate face ceva fără curajul de a
spune adevărul.
Dacă este vorba de a răspunde direct la întrebarea „ce ne
unește?” atunci aș spune că și pe cetățenii României îi unesc limba și anume
tradiții de conviețuire civilizată, locul nașterii și istoria. Îi unesc anumite
aspirații – la bunăstare, la justiție, la funcționarea democratică a statului,
la împlinirea vieții, ca pe oricare alții.
Sunt acestea destule? Nu sunt, mai ales că unele sunt încă
departe – vedem cum se stă cu distribuția bunăstării, cu „justiția” injustă, cu
desfigurarea democrației, cu privarea de sens a vieții multor oameni. Evaluarea
oamenilor în România actuală este superficială – impostura profesională, civică
și morală și răsturnarea valorilor fiind rezultatul – și nu convinge aproape pe
nimeni. Statul actual este „eșuat”, căci a fost grav avariat de decidenții de
azi!
Ce-i de făcut, așadar, pentru a uni cetățenii? Lista pe care
o pot prezenta ar ocupa, aidoma celor din alte țări, un volum. Dar, în spațiul
aflat la dispoziție, aș sublinia că fiecare analiză deja menționată are
sugestii fertile și m-aș opri doar la a semnala cinci iluzii copios prezente în
România actuală, care se cer depășite, dacă se vrea unitate.
Prima iluzie este aceea că doar trecutul este de vină. Da,
trecutul, înțeles dus până la capăt, are vina sa. Dar asta nu rezolvă nimic.
Cetățenii ar trebui să privească spre viitor și să se mobilizeze pentru a
schimba stările de lucruri. Altfel, profită tot felul de nulități. Nu va fi
unire cât timp profitori vulgari acuză oameni că s-au născut mai devreme sau că
au o opțiune sau alta. Iarăși inși care trăiesc din delațiune, răi ca oricând
în istorie, atacă în România actuală cetățeni. Este o aberație care numai aici
se mai întreține! Valoarea omului nu o dă data nașterii, nici afinitățile, ci
pregătirea și capacitățile dovedite. În definitiv, țara a ajuns în situația
critică de astăzi mai degrabă din erori ale ultimelor decenii.
A doua iluzie este aceea că în România actuală „vin banii și
rezolvăm totul!”. Este un fals că cineva i-a adus, căci banii sunt alocări
bugetare cuvenite, granturi și împrumuturi. Este o iluzie, căci „banii fără cap
nu duc departe”. În plus, deviza este jignitoare. Românii sunt oameni ca toți
oamenii și au nevoie de respect, cu toate implicațiile – sociale, juridice,
culturale.
A treia iluzie este că se poate ajunge la unitate cu
mijloace ale polarizării. Din nou, sunt inși care vor să facă capital din
acuzarea altora de „extremism”, „antieuropenism” sau că ar fi „toxici”. La
drept vorbind, un om cu scaun la cap face capital din merite proprii, nu din neajunsurile
altora. Oricum, nu este „extremist” cel care semnalează abuzuri. Nu este
„antieuropenist” acela care invocă valorile democrației. Nu este „toxic” cel
care caută soluții mai bune. După „ciumă”, este uimitor că în politica de la
noi unii au preluat din Mein Kampf și adjectivul „toxic” și-l agită!
A patra iluzie este că rezolvi ceva așteptând ca alții să o
facă. Din nefericire, doar România actuală a generat în sânul ei un șir de
decidenți care vor mai curând să se aranjeze, decât să servească interesul
public. Ei se agață de un globalism care nu rezolvă dificultățile acestei țări.
Ba se și opun emancipării ei, cum atestă faptele! În loc să-și bată capul cu
România, ei bat câmpii cu „greșeli” ale unor țări ce se dezvoltă susținut. Or,
fără asumarea de sine competentă, o țară nu poate face pași înainte.
A cincea iluzie este că prin excludere, încarcerare sau
fixare în funcție se rezolvă ceva. Firește, se poate discuta și aici îndelung.
Dacă însă examinăm reglementările României, vom sesiza că marea parte sunt
interdicții, nu canalizări ale inițiativelor cetățenilor. Sau că aceste
reglementări permit mandate care fac rău țării. Multe funcții, începând cu cea
de președinte, ar trebui reduse fără ezitare la un mandat, cum se propune în
Franța! Grav este și faptul că suntem singura țară care la Centenarul ei nu a
dat o amnistie – fie și din rațiuni creștine. Pe un asemenea teren, la unitatea
cetățenilor este de lucrat în profunzime.
Orice cetățean trebuie respectat, dacă este vorba de
unitate. Altfel, cu polarizările actuale, doar se alimentează o direcție
nefastă – cea a mediocrației și prostocrației. Iar dificultățile, spre care
este împinsă astăzi țara, sunt prea evidente.
În orice țară, meritocrația s-a dovedit limanul. Democrația
fără meritocrație este numai eșec programat. Cum, din păcate, România actuală
confirmă, cotidian, din plin. (din volumul Andrei Marga, Reclădirea eticii, în
curs de publicare)
Autor: Andrei Marga
Sursa: corectnews.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu