joi, 13 octombrie 2022

Criza fără sfârşit a culturii scrise

                                                                                                              de Dumitru PĂCURARU

Dacă pensionarii ies în stradă pentru a cere mărirea pensiilor măcar cu un 10%, ceea ce ar însemna în jur de 130 de lei la o pensie de 1300 de lei, dacă întreaga populaţie, dar şi marile magazine, îşi fac probleme cu privire la costurile încălzirii la iarnă, iată că, la Zilele Poesis, una dintre temele de dezbatere a fost în ton cu realitatea "Arta şi cultura,  de la crizele economice la crizele de sistem". 

Numai că, spre deosebire de hipermagazinele care au împânzit oraşele ţării şi doar acum au început să aibă probleme, cultura traversează criză după criză. Despre o „înflorire a culturii”, cum se scria în manualele de istorie, dar nu prea des, nu se poate vorbi în ultimii 33 de ani.  

Grupul de scriitori din toată ţara, prezenţi la Zilele Poesis, fără să ia în calcul situaţia culturii înainte de 1990, erau, totuşi, tentaţi să compare statutul, condiţia scriitorului din timpul unui regim totalitar, cu statutul scriitorului într-o societate democratică. Aşa cum este a noastră. 

Din punctul de vedere al libertăţii de expresie nu există termeni de comparaţie. Eşti liber să scrii tot ce-ţi trece prin cap, ba şi cărţi geniale, dar este problema autorului cum o publică. Mai mult decât atât, dacă talentatul scriitor îşi predă cartea unei edituri, este problema acelei editurii cum reuşeşte să o publice, de unde scoate banii. Criza scriitorului, în cel mai bun caz, devine criza editurii. 

  Acelaşi fenomen este valabil în cazul majorităţii revistelor literare. Chiar dacă o parte din revistele literare sunt subvenţionate, nesistematic, de ministerul culturii, de consiliile judeţene, de primării, aceste ajutoare nu sunt de natură să conducă la apariţia a ceea ce am putea numi „scriitor profesionist”. Mai concret, un scriitor nu poate trăi exclusiv din scris. El trebuie să-şi ia o slujbă, să scrie în timpul liber, să mai scoată un ban din buzunar pentru a-şi vedea cărţile tipărite. 

Scriitorul, cultura în sensul larg al cuvântului, traversează criză după criză. Am văzut la una din ediţiile Târgului Internaţional de Artă de la Paris o replică ironică a  Coloanei fără sfârşit a lui Brâncuşi realizată din cârnaţi. Materia culturală ba se strânge încât creatorul abia mai poate respira, ba i se mai dă o gură de aer ca să nu piară de tot. 
Aşa cum modulele din Coloana lui Brâncuşi nu pot fi luate separat, practic este imposibil să departajezi crizele succesive  prin care trece cultura română, mai este cultura scrisă. Vorbind separat de fiecare criză a culturii ajungi, de fapt, la un perpetuum mobile în care fiecare criză alimentează următoarea criză. 

Înainte de 1989 a lipsit ingredientul principal, libertatea. După 1989 lipsesc banii. Dar dacă nu banii lipsesc, ci voinţa politică? Nu cumva puterea politică, deci decizia, a fost confiscată de un grup minuscul de specimeni care, asemeni lupilor, pot lucra în echipă doar când fură? Şi nu este vorba, în acest caz, de un furt propriu zis, ci de furtul şansei unei naţiuni de a străbate mai rapid calea de la o cultură sugrumată din cauza unor neghiobi la o civilizaţie, în fond la o Românie educată.

Recent, în Parlamentul European, un europarlamentar i-a făcut pe români barbari. Sigur că ne-am supărat cu toţii, mai ales clasa politică, dar această revoltă, justă, nu l-a făcut pe preşedintele ţării să pună în discuţie la şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării şi problema editurilor, a ziarelor care nu pot suporta creşterile uriaşe a preţurilor la hârtie. Dacă preţul hârtiei pentru tipar a ajuns de la 500 de dolari pe tonă la 1200 de dolari asta nu se înscrie în preocupările guvernului? Păi, nu se înscrie, pentru că hârtia necesară pentru tipar nu este lemn de foc al cărui preţ s-a plafonat la 400 de lei. În paranteză fie spus, când el, de fapt, costă la prima mână 150 de lei. Doar la speculanţi preţul se ridică la 600 de lei. Acest exemplu arată cât de departe este şi acest guvern, ca toate celelalte, de realitate. 

Vorbind despre criza culturii dezbatem, în fapt, criza unei naţiuni care nu-şi găseşte adevăratele puncte de sprijin ca să stea, în faţa istoriei, dreaptă ca un brad. Există cumva, în marele proiect, de suflet, al preşedintelui Iohannis, proiect numit onest “România educată”, un capitol special dedicat culturii?! Nu cred.  

Oricâte colocvii, oricâte dezbateri aprinse s-ar organiza,  concluzia este una singură: nu se poate vorbi despre educaţie fără să iei în calcul cultura scrisă. Nu reţele de socializare, nu digitalizarea, nu programele electorale, nu plafonarea preţului la energie care măresc profiturile furnizorilor, reprezintă fundaţia unei naţii, ci cultura scrisă. Aşa cum Ucraina invadată de Rusia are nevoie de sprijin, aşa are nevoie şi cultura scrisă de susţinere financiară.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu