de Gheorghe Pârja
Cotidianul GRAIUL MARAMUREȘULUI a rotunjit joi, 16
martie, un număr nobil de apariții pentru destinul unui ziar. Adică 10 000 de
numere. Seria nouă a țâșnit din schimbarea lumii din România, așa că în acest
an, colo după Sfântul Crăciun, va împlini vârsta christică de 33 de ani.
Trebuie să spun că un săptămânal cu acest titlu a apărut, în perioada
interbelică, la Sighetul Marmației. Cu prilejul acestui eveniment aniversar,
îmi permit și un popas de aducere aminte. Poate îmi răspund la o întrebare pe
care nu mi-am pus-o de multă vreme: cum și de ce m-am făcut ziarist?
Că doar aveam acasă doi cai, câteva zeci de oi, două
vaci. Părinții au adunat ceva pământ să aibă ce da de zestre celor trei prunci.
Apoi, în satul meu nu a fost colectivă, așa că munceam de dimineața până seara
pe seama noastră. Nu am fost oameni gazdă, dar nici nu duceam lipsă de cele
necesare traiului. Ș-apoi eu eram sortit de tata să rămân în sat, să continui
rânduiala casei. Numai că și atunci a fost o vreme a schimbării, în felul ei.
Se deschidea satul spre oraș. Învățătorul meu, Vasile Fodoruț, l-a înduplecat
pe tata să mă lase să urmez cursurile Liceului Pedagogic din Sighetul
Marmației, iar după terminarea studiilor mă voi întoarce învățător în sat, și
visul tatei de a fi lângă el se poate împlini oarecum. Doar că ajuns la oraș,
s-au trezit în mine sensibilități mai puțin știute. Eram un silitor cititor de
cărți. Asta se datorează unui obicei din satul nostru.
Cooperativa de consum îți dădea o carte dacă
cumpărai ulei și pește. Și s-au adunat cărțile, că femeile cumpărătoare de
ulei, de pe Ulița noastră, mi le dădeau mie. Așa mi-am încropit o mică
bibliotecă în șură. Orașul de pe malul apei a fost o cutie de rezonanță
spirituală pentru mine. Generația mea a fost activă pe tărâmul cunoașterii. Am
deprins lecția creației lirice. La internat, ori pe băncile de la Grădina
Morii, citeam poezii de Lucian Blaga, Emil Isac, Octavian Goga și excelenta
poezie contemporană, de la Emil Botta, la Nichita Stănescu, dar și proza cu
fascinantele ei experiențe. Au urmat lecturile recomandate de dascăli luminați.
Am avut norocul să-l cunosc pe un deschizător de drumuri în proza postbelică,
scriitorul Alexandru Ivasiuc, născut în Sighetul Marmației, care mi-a marcat
destinul.
Mi-a fost și naș literar, publicându-mă în revista
literară „Luceafărul”, pe când eram elev. M-a marcat definitiv gestul lui și
m-a făcut să iau poezia în serios. A urmat apostolatul scurt la Școala din
satul Breb. Apoi cătănia. Momentul biografic de la Muzeul maramureșean din
Sighetul Marmației a fost determinant, cred acum, pentru devenirea mea ca
ziarist. Am bătut satele Maramureșului, uliță cu uliță, că așa a fost fișa
postului, am cunoscut oameni și realități, care m-au provocat. Am fost prin
parchete forestiere.
La îndemnul profesorului-muzeograf Mihai Dăncuș, am
scris la ziarul județului. Am câștigat un concurs, cu articole publicate, și am
fost angajat. La 1 martie, în acest an, s-a împlinit o jumătate de veac. Apoi,
Facultatea de ziaristică, unde am avut profesori de mare ținută. De la Șerban
Cioculescu, la Ion Ianoși, de la Al. Oprea, la Marian Popa. Practica
jurnalistică cu Octavian Paler. Cu decizie guvernamentală, repartizat la
revista „Flacăra.” Acolo a fost proba de foc a începutului de carieră. Coleg de
redacție cu Tudor Octavian și Cornel Nistorescu. Trimis apoi acasă, în
Maramureș, din rațiuni ciudate. A venit întoarcerea vremii și am fost de a doua
zi alături de ziarul GRAIUL MARAMUREȘULUI.
Și, iată, au trecut aproape 33 de ani. În acest timp
ne-am armonizat o echipă profesionistă, cu vocație publicistică, care a cinstit
cu demnitate profesia de ziarist. Mulțumesc prietenului dr. Teodor Ardelean, cu
stagiu remarcabil în presa scrisă, care a făcut în numărul aniversar, 10 000,
rememorarea celor care au contribuit esențial la acest edificiu publicistic
numit GRAIUL. Am ajuns și eu, în șirul lung al numerelor acestei publicații, să
pun stropul de sămânță a cuvântului din țara miraculoasă numită Limba Română.
Să-mi asum tendința spre sublim a gândirii, să pot limpezi munții cu raza
luceafărului răsărit pe boltă.
Vine o vreme când mi se face dor nespus de meșterii
mei primordiali. Cum ar fi Geo de Bogza, acest hidalgo al vieții mele
publicistice. El mi-a sugerat cum să rostesc o frază în omenia textului. Vorba
lui Nichita, citind opera lui, am absolvit Universitatea nașterii merelor din
măr și a merilor din sâmburi. Așa am privit metafora ca o îmblânzire a
realității. Sau ca o victorie a ei. Am învățat să conjug realul social cu
realul estetic. Să pricep că fără roată nimic nu este cerc. Am învățat din casa
părintească libertatea de a trăi pe o piramidă a rânduielii salvatoare. Și am
construit un soclu pentru punct.
Uite, așa, am ajuns scriitor la ziar. Și am fabricat
pietre de cuvinte cât un Gutâi interior. Vezi, tată, nu te-am făcut de rușine!
Grajdurile noastre acum sunt pustii, iar eu trudesc la ordinea cuvintelor pe
care le fac să înțeleagă să nu trădeze sublimul. Oare, unde am greșit, tată? Eu
am rămas scriitor la ziar. Că vorba lui Geo de Bogza: „Atâtea frumuseți mă dor,
le văd abia când e să mor!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu