Aud mulţi presupuşi
cunoscători ai sistemului de învăţământ preuniversitar dându-şi cu părerea pe
tema examenului de bacalaureat. Seamană puţin cu „datul cu sania” sau a „datul
cu presupusul”. Păcat că unii au fost şi prin executive.
Totuşi sunt nevoit
să le spun că actualul examen de bacalaureat se desfasoară astfel:
A. proba de evaluare a competentelor lingvistice de
comunicare orala în limba româna;
B. proba de evaluare a competentelor lingvistice de
comunicare orala în limba materna, pentru elevii care au urmat studiile liceale
într-o limba a minoritatilor nationale.
C. proba de evaluare a competentelor lingvistice într-o
limba de circulatie internationala studiata pe parcursul învatamântului liceal.
D. proba de evaluare a competentelor digitale.
a) Proba scrisa la limba si literatura româna – proba comuna
pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile;
b) Proba scrisa la limba si literatura materna – proba
comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile, care
au urmat studiile liceale într-o limba a minoritatilor nationale;
c) O proba scrisa, diferentiata în functie de filiera,
profil si specializare, dupa cum urmeaza:
(i) matematica – pentru profilul real din filiera teoretica,
pentru toate profilurile din filiera tehnologica si pentru profilul militar si
profilul pedagogic - specializarea învatatori-educatoare, din filiera
vocationala;
(ii) istorie – pentru profilul umanist din filiera teoretica
si pentru toate profilurile si specializarile din filiera vocationala, cu
exceptia celor mentionate la punctul c) (i);
d) O proba scrisa la care elevul poate opta, în conformitate
cu filiera, profilul si specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele
cuprinse în urmatoarele doua grupe:
(i) fizica, chimie, biologie sau informatica – pentru
profilul real din filiera teoretica, pentru profilul tehnic si profilul resurse
naturale si protectia mediului din filiera tehnologica si pentru profilul
militar din filiera vocationala;
(ii) geografie, filosofie, logica si argumentare, economie,
psihologie si, dupa caz, sociologie - pentru profilul umanist din filiera
teoretica, pentru profilul servicii din filiera tehnologica si pentru toate
profilurile si specializarile din filiera vocationala, cu exceptia celui
mentionat la punctul d) (i).
Legea educatiei nationale spune ca din 2015 trebuie sa avem
bacalaureatul organizat astfel:
Examenul naţional de bacalaureat constă în susţinerea
următoarelor probe:
- proba A de evaluare a competenţelor lingvistice de
comunicare orală în limba română;
- proba B de evaluare a competenţelor lingvistice de
comunicare orală în limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile liceale
într-o limbă a minorităţilor naţionale;
- proba C de evaluare a competenţei lingvistice la două
limbi de circulaţie internaţională studiate pe parcursul învăţământului liceal.
- proba D de evaluare a competenţelor digitale.
- proba E scrisă de evaluare a competenţelor formate pe
durata învăţământului liceal, după cum urmează:
a) probă scrisă la Limba şi literatura română - probă comună
pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările;
b) probă scrisă la Limba şi literatura maternă - probă
comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care
au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale;
c) două probe scrise, diferenţiate după cum urmează:
1. pentru profilul real din filiera teoretică:
(i) matematică;
(ii) probă transdisciplinară din ştiinţe: fizică, chimie,
biologie;
2. pentru profilul umanist din filiera teoretică:
(i) o limbă de circulaţie internaţională;
(ii) probă transdisciplinară din geografie, istorie, ştiinţe
socioumane;
3. pentru filiera tehnologică:
(i) probă scrisă disciplinară specifică profilului;
(ii) probă transdisciplinară specifică domeniului de
pregătire;
4. pentru filiera vocaţională:
(i) probă practică sau scrisă, după caz, specifică profilului
ori specializării;
(ii) probă transdisciplinară specifică profilului sau
specializării.
Putem astepta pana in 2015 sau sa luam o decizie acuma. In
acest sens intentionez consultarea scrisa a elevilor din clasele 9-11 si a
parintilor acestora cu privire la ce fel de examen de bacalaureat se doreste in
2013. In paralel aceasta consultare o sa fie si online pe site-ul ministerului.
Astfel sper sa reusesc sa stopez DATUL CU PRESUPUSUL in
domeniu Educatiei.
Cred ca semnaturile a peste doua milioane de romani (parinti
si elevi) inseamna mai mult decat presupunerile unor pseudoexperti in
educatiei.
Sa nu uitam ca totusi mai exista o varianta: Legea educatiei
nationale (Codul Educatie - care acuma se afla in Senat) care poate
stabili examenul de bacalaureat, cu
adevarat in urma unei dezbateri parlamentare. Cu siguranta dupa 10 iunie vom
sti ce drum avem de urmat.
Publicat de LIVIU
MARIAN POP, ministru interimar MECTS
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu