Maramureşul
acest „ colţ de Rai pe Pământ, în inima Munţilor Rodnei” reprezintă un nesecat
izvor de artă populară, iar podoabele şi obiceiurile au însoţit viaţa omului
maramureşean aproape de la începuturile
existenţei sale după cum spunea şi Georgeta Stoica „ podoabele şi
bijuteriile, ca ornamente ale trupului au apărut şi au fost purtate înaintea
veşmintelor”.
„Dictionarul
de Artă Populară Românească” consideră podoabele populare „ piese care au
ocupat totdeuna un loc aparte printre obiectele vieţii cotidiene, făcând parte
din ansamblul vestimentar”, iar Janeta Ciocan susţine că „ pentru ţăranul român
podoaba nu a fost un accesoriu adăugat portului , ci ea era parte componentă a
ansamblului vestimentar”. Pornind de la această afirmaţie, Janeta Ciocan
propune o clasificare a podoabelor împărţindu-le astfel :
1. „ Podoabe
ale capului „ – care aveau multiple semnificaţii în cadrul comunităţii săteşti.
Fetele î-şi împleteau părul în două codiţe prinzându-şi în păr panglici şi
flori naturale,
femeile purtau năframă, bărbaţii iarna purtau „ căciula
rotilată „ , în celelalte anotimpuri clop.
2. „ Podoabele
folosite în ceremoniile nunţilor „.
Însoţitoarele miresei aveau părul pieptănat în cozi lăsate
pe spate în care îşi prindeau
panglici colorate şi flori ( Ţara Lăpuşului ), fetele
chemătoare din Ţara Chioarului îşi pieptănau părul în cozi „ bobârnoc „ sau „
salsău „. Miresele purtau peste tot „ cununa „ care simbolizează puritatea.
Mirele purta clop, în Ţara Chioarului clopului i se punea o pană de păun şi „
bobârnoc „. Mirele din Ţara
Codrului îşi punea la pălărie zgărzi din mărgele.
3. „ Podoabele
folosite în cadrul obiceiurilor populare şi pentru cadouri.
Accesoriul principal de nuntă a fost steagul care simboliza
un „ apel către cer, el creează
legătura între sus şi
jos, între cer şi pământesc „ .
Obiectele
populare care se făceau cadou au fost : furca de tors, maiul, durgalăul,
batiste.
4. „ Podoabe pentru
gât şi piept „ .
Una dintre cele mai importante podoabe pentru gât a fost
zgarda confecţionată din mărgele
colorate realizată cu motive geometrice pe fond negru.
5. „ Podoabe
pentru brâu”
Brâurile numite „ bete” sau „ frâmbghii „ au fost purtate atât
de bărbaţi, cât şi de femei. Acestea sunt ţesături înguste foarte lungi
realizate din lână şi se înfăşurau în jurul taliei. În Ţara Chioarului
„frâmghiile „ sunt detaşate de şorţ şi se termină cu ciucuri. În Ţara
Maramureşului şi Ţara Lăpuşului se purta betele în zile de
sărbătoare.
„ Chimirul
„ – reprezintă una dintre cele mai importante podoasbe folosite de bărbaţi şi
este confecţionat din piele.
6. „ Piese de
port anexe cu rol de podoabă „
Traista – confecţionată din lână cu ornamente ca ale covorului
purtată de bărbaţi în Ţara
Maramureşului.
Mânecările
realizate din lână sau pânză brodată cu cruciuliţe folosite de bărbaţi.
Dată fiind
frumuseţea , originalitatea şi bogăţia podoabelor şi obiceiurilor populare
maramureşene mi-am propus , începând cu acest an şcolar, în cadrul
activităţilor opţionale, studierea folclorului maramureşean deoarece numai
cunoscând portul , podoabele , datinile şi obiceiurile copiii pot învăţa să
preţuiască folclorul maramureşean şi astfel „ trecutul „ poate „ prinde viaţă „
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu