miercuri, 26 martie 2014

PLAN DE ACŢIUNI PENTRU REALIZAREA ÎN JUDEŢUL MARAMUREŞ, ÎN ANUL 2014, A OBIECTIVELOR CUPRINSE ÎN PROGRAMUL DE GUVERNARE 2013 – 2016

Instituţia Prefectului Judeţul Maramureş
Serviciul afaceri europene, dezvoltare economică 
şi conducerea serviciilor publice deconcentrate

 SINTEZĂ

     În conformitate cu Legea 340/2004 republicată, privind prefectul şi Instituţia Prefectului şi a Hotărârii de Guvern nr 460/2006 pentru aplicare unor prevederi ale acestei legi, a fost întocmit Planul de acţiuni pentru realizarea în judeţul Maramureş, în anul 2014, a obiectivelor cuprinse în Programul de guvernare 2013 - 2016”.
Acesta a fost elaborat cu consultarea conducătorilor serviciilor publice deconcentrate ai instituţiilor publice şi autorităţilor administraţiei publice locale, fiind corelat cu obiectivele cuprinse în Programul de guvernare.
Planul cuprinde 21 de domenii și 652 de acţiuni importante ce sunt de competenţa autorităţilor locale şi urmează a fi realizate în cursul anului 2014.
Dintre cele mai importante acţiuni pe domenii enumerăm următoarele :


Economie
În anul 2013, Produsul Intern Brut (PIB) al României a crescut cu 3,5% faţă de anul 2012, plasând România printre ţările din Uniunea Europeană cu cea mai mare creştere.
PIB-ul judeţului Maramureş, la nivelul ultimului an calculat, 2011, a fost de 8.720,7 milioane lei, judeţul ocupând locul trei în cadrul Regiunii de Nord-Vest, reprezentând 14,28% din PIB-ul regiunii şi 1,56% din cel naţional.
Producţia industrială realizată în anul 2013, comparativ cu anul 2012, a crescut cu 6,7% în volum absolut.
Indicele valoric al cifrei de afaceri totală (cifra de afaceri totală provine atât din activitatea principală, cât şi din activităţile secundare ale unităţilor cu profil industrial) a unităţilor industriale, în anul 2013, a fost mai mare cu  9,8% faţă de anul 2012.
În totalul cifrei de afaceri, ponderi mai însemnate au deţinut activităţile: fabricarea de mobilă 36,1%, fabricarea echipamentelor electrice 25,9%, prelucrarea lemnului 10,8%, industria alimentară 6,2%, fabricarea produselor din cauciuc şi mase plastice 4,8%, industria metalurgică 4,1%, industria construcţiilor metalice şi a produselor din metal 3,8%, fabricarea articolelor de îmbrăcăminte 2,1%.

Industrie, Comerţ, IMM şi Mediu de Afaceri
- Acţiuni de informare a mediului de afaceri prin promovarea Programelor de finanţare guvernamentale şi europene, precum şi organizarea de târguri expoziționale de către Camera de Comerţ şi Industrie. In anul 2013 s-au derulat urmatoarele programe
- Programul national multianual de infiintare si dezvoltare de incubatoare tehnologice si de afaceri
- Programul de dezvoltare si modernizare a activitatilor de comercializare a produselor si serviciilor de piata
- Programul pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului acestora la finantare START
- Programul national multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din sectorul intreprinderilor mici si mijlocii
- Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri
- Programul Mihail Kogalniceanu pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii
- Programul national multianual pentru sustinerea mestesugurilor si artizanatului
În cadrul acestor programe în Maramureș au fost depuse 426 de dosare și s-au incheiat 150 de contracte.
Au fost organizate 8 târguri și expoziții de către Camera de Comerț și Industrie Maramureș. În anul 2014 se va urmări atragerea unui procent de 20 % din valoarea finanţărilor de la Bugetul de stat, realizarea de sesiuni de promovare a programelor guvernamentale, organizarea de târguri expoziționale de către Camera de Comerţ şi Industrie Maramureș în vederea promovării produselor și serviciilor din județul nostru.
- Acţiuni de control pentru asigurarea cerinţelor de securitate şi de conformitate a produselor şi serviciilor în scopul protecţiei consumatorilor. În anul 2013 s-au efectuat 2.437 actiuni de control derulate la producatori, distribuitori si prestatori de servicii, incheindu-se un numar de 1.600 procese verbale de constatare a contraventiei si cercetandu-se un numar de 724 reclamatii inregistrate. Valoarea totala a amenzilor aplicate a fost de 873.450 lei; iar valoarea despăgubirilor acordate 181.935 lei. În anul 2014 se vor continua acțiunile de control în scopul protecției consumatorilor.

Agricultura

-. În anul 2013 s-au emis 641 acte de proprietate, pentru suprafaţa pusă în posesie de 728,42 ha teren agricol şi 645,56 ha teren forestier.
În temeiul Legi nr. 247/2005, la nivelul comisiilor locale de fond funciar mai sunt de soluționat un număr de 3.116 cereri (din totalul de 24.368 cereri depuse), din care 2.172 cereri pentru teren agricol și 944 cereri pentru teren cu vegetație forestieră.
De asemenea, în temeiul Legi nr. 18/1991 și Legi nr. 1/2000, la nivelul județului Maramureș mai sunt de eliberat un număr total de 14.811 titluri de propietate, din care: 10.836 titluri de propietate pentru teren agricol și 3.975 titluri de propietate pentru teren cu vegetație forestieră (informații primate de la comisiile locale de fond funciar).
Totalul titlurilor de propietate emise la legile fondului funciar sunt în număr de 82.673 pentru o suprafață de 249.975,75 ha, din care: 143.640,56 ha teren agricol și 106.335,19 ha teren cu vegetație forestieră.
Numărul hotărârilor judecătorești definitive și irevocabile nepuse în executare de comisiile locale de fond funciar sunt de 1.675 pentru o suprafață de 4.822,83 ha, din care: 738,08 ha teren agricol și 4.084,75 ha teren cu vegetație forestieră
Se estimează un număr de 30.000 de cereri/titluri de propietate, care se vor elibera pentru terenurile situate în zone necooperativizate.
În anul 2014 se continuă procesul de inventariere a terenurilor conform Legii 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România
- În cursul anului 2013 în judeţul Maramureş s-au înregistrat 426 operatori ecologici. În anul 2014 se continuă promovarea şi susţinerea agriculturii ecologice şi a produselor tradiţionale maramureşene
 - În cursul anului 2013 au fost acordate subvenţii pentru sectorul vegetal şi zootehnic în valoare totală de 88.883.621,27 euro, respectiv 7.911.169,86 lei, din care 41.808.349 Euro, pentru Campania SAPS 2012 şi suma de 42.408.437 Euro pentru Campania SAPS 2013. În anul 2014 se continuă informarea producătorilor agricoli și acordarea de subventii privind sprijinul financiar pentru activităţile din sectorul vegetal şi zootehnic din bugetul naţional şi din fonduri europene.

Buget, Finanţe

 

Instituţia Prefectului-Judeţul Maramureş a urmărit situaţia cererilor depuse de către primării la Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Maramureş şi aprobate în condiţiile O.G. nr. 17, 99 şi 107/2013 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2013 în vederea stingerii obligaţiilor fiscale restante către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale furnizorilor de bunuri, servicii şi lucrări ai unităţilor administrativ-teritoriale şi instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale.
În baza prevederilor celor 3 acte normative, totalul sumelor aprobate, compensate şi repartizate de către Ministerul Finanţelor Publice pentru cele 40 de primării beneficiare a fost de 23.040.436 lei.
- Menţinerea trendului crescător al volumului încasărilor la bugetul general consolidat al statului. În cursul anului 2013 s-a menţinut trendul crescător al încasării veniturilor la bugetul consolidat al statului: 1.244.800.517 lei, în plus cu 125.812.581 lei, respectiv 111,24 % faţă de anul 2012. Depăşirea înregistrată se datorează majorării veniturilor la toate bugetele componente, mai ales la bugetul de stat. Încasările superioare la bugetul de stat au fost posibile, în principal, datorită intreprinderii a numeroase actiuni comune de verificare fiscala, stabilirea de diferente si sume suplimentare, instituirea de masuri siguratorii (sechestre de bunuri mobile si imobile, propriri de terti, etc), valorificarea masurilor dispuse si incasarea la buget a peste 37.674 mii lei; creşterea gradului de depunere voluntară a declaraţiilor fiscale la buget cu 4,89% faţă de anul 2012 prin imbunatatirea perceptiei asupra relatiei contribuabil-administratie fiscala; realizarea indicatorilor de performanţa pe anul 2013 la activitatea de inspecţie fiscală. Pentru anul 2014, în vederea menţinerii trendului crescător al încasărilor, se urmăreşte: creşterea gradului de depunere voluntară a declaraţiilor fiscale la buget cu 5% faţă de 2013 prin imbunatatirea perceptiei asupra relatiei contribuabil-administratie fiscala; creşterea gradului de conformare voluntară la plată a contribuabililor la 80%; creşterea gradului de colectare a arieratelor la 65%; creşterea ratei veniturilor bugetare colectate prin executare silită cu 5%; realizarea indicatorilor de performanţa la activitatea de inspecţie fiscală.
- În anul 2013 nu s-a reuşit realizarea programului trimestrial de încasări la buget transmis de către ANAF, gradul de realizare de 83,29% fiind cauzat de: majorarea programului de încasări a veniturilor bugetare repartizat cu 21,52% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior; la repartizarea programului de încasări s-au avut în vedere sume provenind din declaraţii curente depuse de agenţii economici aflaţi sub influenţa Legii insolvenţei, respectiv din decizii de impunere emise de Inspecţia Fiscală pe seama acestora, sume ce nu pot fi urmărite în vederea încasării şi care influenţează nerealizările atât pe partea de obligaţii curente cât şi pe cea a sarcinii de recuperare din arierate; gradul redus de recuperare a arieratelor prin măsuri de executare silită pe fondul nevalorificării prin licitaţie a bunurilor sechestrate ale debitorilor din cauza lipsei ofertelor de cumpărare; efectuarea de către unii operatori economici de operaţiuni de încasare şi plată în numerar, renunţând la derularea acestor operaţiuni prin conturi bancare, fapt ce îngreunează aplicarea măsurilor de executare silită. În anul 2014, în vederea realizării programului de încasări transmis de către ANAF, se vor întreprinde măsuri constând în: organizarea de acţiuni de impulsionare a colectării veniturilor; poprirea tuturor surselor de venit aflate la terţi, inclusiv acţionarea în instanţă a terţilor popriţi care nu se conformează obligaţiilor legale; intensificarea măsurilor de executare silită faţă de operatorii economici care înregistrează restante la plata obligaţiilor bugetare; capacitarea reprezentanţilor legali ai entităţilor debitoare pentru a solicita înlesniri la plata obligaţiilor restante în temeiul prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 29/2011
- Prin aplicarea, începând cu data de 1 august 2013, a prevederilor O.U.G nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agentiei Naţionale de Administrare Fiscală precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, Garda Financiară s-a desfiinţat la finele lunii octombrie iar Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Maramureş s-a transformat în Biroul Vamal de Interior de gradul II Maramureş, Inspecţia fiscală şi echipele mobile funcţionând doar la nivel regional. Toate acestea au grevat asupra punerii in aplicare a ultimelor reglementari legale pentru combaterea fenomenelor de evaziune fiscala, a fraudei fiscale si vamale, scoatere la suprafaţă a economiei din segmentele “negru„ si “gri„. Pentru anul 2014, în baza analizei de risc efectuate de către Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice, se vor înainta propuneri către Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice în vederea elaborării unui plan de acţiuni pentru combaterea fenomenelor de evaziune fiscala, a fraudei fiscale si vamale şi scoaterea la suprafaţă a economiei din segmentele “negru„ si “gri„.
- Asigurarea creşterii gradului de colectare a încasărilor din activitatea vamală şi fiscală, a veniturilor cuvenite la bugetul comunitar (a resurselor  tradiţionale proprii) şi bugetului naţional al statului. Totalul încasărilor pe cele două Birouri Vamale, pe anul 2013, a fost de 52.102.296 lei. Raportat la planul anual de încasări, gradul de realizare este de 97,21%.datorită scăderii valorii importurilor, scăderii numărului de importuri de produse accizate, scăderii valorii amenzilor cu excepția creşterii tranzacţiilor cu ţări terţe fără acorduri preferenţiale cu Uniunea Europeană care a crescut la 120%.

Energie
- În anul 2013 au avut loc lucrări de de îmbunătăţire a nivelelor de tensiune în reţelele electrice urbane şi rurale ale judeţului Maramureş în valoare de 1.857 mii lei, iar lucrări de trecere la 20 kV a reţelelor electrice în valoare de 2.592 mii lei. În anul 2014 se vor continua aceste lucrări.
În județul Maramureș în momentul de fața există 16 MHC-uri în funcțiune cu o putere instalată de 32.339 kv și 4 în construcție.

Cultură
- Numărul total monumente cuprinse în Lista Monumentelor Istorice 2010 în judeţul Maramureş este de 582. Au fost cartate toate monumentele istorice înscrise în Lista Monumentelor Istorice, în afară de 5 situri arheologice. În anul 2013 s-au efectuat 127 controale şi inspecţii la monumentele istorice din judet. În anul 2014 se va continua inventarierea şi clasarea patrimoniului naţional construit în vederea finalizării lui.
- Derularea proiectului «Circuitul bisericilor de lemn din Transilvania de Nord».  Proiectul este finanţat prin Programului Operational Regional, DMI 5.1 Restaurarea si valorificarea durabila a patrimoniului cultural, precum si crearea/modernizarea infrastructurilor conexe, cu o valoare totală de 19.099.090,52 lei din care 15.160.569,62 finanţare nerambursabilă.
Obiectivul proiectului este cresterea gradului de accesibilitate al bisericilor de lemn din Maramures si dezvoltarea infrastructurii conexe zonei turistice aferente bisericilor. În cadrul proiectului sunt cuprinse 16 unităţi de cult. Gradul de absorbţie la sfarsitul anului 2013 este de 25 %. În anul 2014 se vor continua activitatile cuprinse in proiect.
- În ceea ce privește protejarea patrimoniului cultural mobil şi imobil, în anul 2013 s-au realizat recepţii finale privind lucrările de consolidare – restaurare biserică, instalaţii paratrăznet, etc., finanţate de către Institutul Naţional al Patrimoniului la 3 obiective: Biserica de lemn “Naşterea Maicii Domnului” sat Lăschia, com. Copalnic Mănăştur; Biserica de lemn şi de zid Copalnic, com. Copalnic Mănăştur; Biserica de lemn şi zid “Sf. Paraschiva”, Valea Stejarului, com. Vadu Izei. Au fost efectuate verificări privind starea de conservare şi de securitate a bunurilor culturale mobile clasate la Muzeul Judeţean de Mineralogie, Muzeul Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare», „Muzeul Maramuresului Sighetu-Marmatiei”, Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie Maramureş, Muzeul de Etnografie si Artã Popularã Baia Mare. În anul 2014 se va continua aplicarea respectării legislaţiei în vigoare privind protejarea patrimoniului cultural naţional, în vederea stopării a tuturor formelor de distrugere şi/sau alterare a patrimoniului cultural imobil local, controlul periodic al stării de conservare şi securitate a bunurilor culturale mobile clasate şi acordarea de consultanţă de specialitate.

Infrastructură
- Reabilitarea DN 1C. În anul 2013, pe tronsonul D.N. 1C Tronsonul Dej – Baia Mare (Județele Cluj, Sălaj și Maramureș), lucrările sunt terminate și recepționate în data de 09.07.2013, suma platita fiind in valoare de 87.431.439,52 lei (inclusiv TVA) si se refera la lucrari executate in perioada iulie - octombrie 2012. Pe tronsonul D.N. 1C km. Baia Mare – Livada – Halmeu si DN19 Satu Mare – Livada (Judetele Maramureș si Satu Mare) stadiul fizic al lucrărilor este de 96,36%, suma plătită fiind in valoare de 52.920.969,44 lei (inclusiv TVA) și se refera la lucrari executate in perioada septembrie – noiembrie 2012. În anul 2014 se va face recepția și la tronsonul 1C km. Baia Mare – Livada – Halmeu.
- Reabilitarea DN 18 (Baia Mare – Sighetu Marmatiei şi Moisei - Borşa – Limita Jud. Suceava). În anul 2013, pe tronsonul D.N. 18 (Sighetu Marmației – Moisei) lucrările au fost finalizate, iar suma platita in anul 2013 este in valoare de 19.024.249,00 lei (inclusiv TVA) si se referă la lucrari executate in perioada Septembrie – Noiembrie 2012. Pe tronsonul DN18 km (Baia Mare - Sighetul Marmatiei) stadiul fizic al lucrărilor este de 24.60%, iar suma plătită in anul 2013 este in valoare de 24.472.754,39 lei (inclusiv TVA) si se refera la lucrari executate in perioada Iulie – Noiembrie 2012. Pentru reabilitare DN18 (Moisei – Iacobeni), stadiul fizic al lucrărilor este de 13,36%, in anul 2013 nu au fost efectuate plăți. În anul 2014, vor începe lucrările de reabilitare pe cele două tronsoane Baia Mare -  Sighetu Marmației și Moisei – Borșa – Iacobeni, acestea fiind cuprinse în bugetul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri.
- Demarare proiect „Extindere şi modernizare Aeroport Baia Mare”. În anul 2013 s-a transmis Ministrului Delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură Nota de fundamentare şi Studiul tehnic cu măsurile ce trebuie îndeplinite pentru eliminarea obstacolului creat de pădurea Bozânta pentru elaborarea unei Ordonanţe de Guvern care să permită tăierea arborilor din pădurea situată lângă Aeroportul Internaţional Baia Mare.
În urma intervenţiei s-a elaborate un Proiect de Ordonanţă de Urgenţă privind includerea aeroporturilor în categoria obiectivelor pentru care este permisă reducerea suprafeţei fondului forestier naţional prevăzute de Legea nr.46/2008-Codul silvic, cu modificările şi completările ulterioare. S-a refăcut sistemul de balizaj- aproximativ 1,2 mil euro (cu TVA inclus). În anul 2014 se vor continua demersurile pentru demararea proiectului.
- Executarea lucrărilor proiectului „Reabilitare traseu de drum judeţean Baia Sprie (DN 18) – Cavnic (DJ 184)- Ocna Şugatag (DJ 109F) –Călineşti (DJ 109 F) – Bârsana (DJ 1895)”. În anul 2013 au fost sistate lucrările din cauza rezilierii contractului cu constructorul și a fost reluată procedura de achiziții servicii lucrări de construcții. În anul 2014 se va relua procedura de licitație lucrări.
- Demararea proiectului „Pod din beton armat peste râul Tisa și amenajări punct de trecere frontieră România Ucraina, județul Maramureș” În anul 2013 s-a întocmit documentaţia cu privire la justificarea necesităţii şi oportunităţii deschiderii unui punct de trecere a frontierei româno-ucrainene la Sighetu Marmaţiei - Biserica Albă. Departamentul pentru proiecte de infrastructură şi investiţii străine a cuprins în Lista proiectelor de investiţii publice cu finanţare din fonduri externe nerambursabile, postaderare în anul 2014 acest proiect. Pentru îndeplinirii acestui important obiectiv, au fost organizate întâlniri în Ucraina şi în România cu reprezentanţii raionului Raxiv. În anul 2014 se va elabora studiul de fezabilitate pentru pod cu 4 benzi.
- Demararea proiectelor în vederea dezvoltării rețelei rutiere județene. În 2014 se vor demara diligențele necesare în vederea cuprinderii în execuția bugetară 2014 – 2020 a proiectelor de reabilitare rețea de drumuri interjudețene DJ193 (lim. jud. Satu-Mare  - int. DN 1C), DJ 108A (int.DJ 108D – int. DJ 193) și DJ 108D (lim. jud. Sălaj – int. DJ 108A) care asigură legătura cu județeleSatu Mare și Sălaj


Educaţie
- În ce priveșteDezvoltarea bazei materiale a învăţământului, „Sanse egale de acces la educatie pentru fiecare copil din judet”, în anul 2013 au fost finalizate toate investiţiile demarate pentru asigurarea de mobilier la care M.E.N. a alocat fonduri pentru 1413 seturi de mobilier pentru clasa „0”, număr care a acoperit necesarul.
S-au demarat programele: laptele și cornul și mere, acordate unui număr de 50.892 elevi, alocându-se suma de 962,8 mii lei pentru programul mere în școli și suma de 8.715,1 mii lei pentru programul lapte – corn; bani de liceu (beneficiari 3.500 elevi în valoare de 4.594 mii lei), Euro 200 (beneficiari 293 elevi în valoare de 265,4 mii lei); Rechizite școlare (beneficiari 2.100 elevi în valoare de 572,5 mii lei); Transport elevi (beneficiari 5.550 elevi în valoare de 4.785,8 mii lei). În anul 2013 nu au fost achiziționate microbuze școlare. În anul 2014 vor fi demarate investiţii în infrastructura educaţională şi în mijloacele de învăţare, dotarea bibliotecilor şcolare, realizarea unor centre educaţionale puternice, etc. și au fost solicitate 24 microbuze școlare pentru transportul elevilor.
- Corelarea programelor educaţionale cu piaţa muncii. În anul 2013 programele educaţionale derulate s-au centrat cu precădere pe orientarea şcolară şi profesională, au fost în corelaţie cu strategia A.J.O.F.M Maramureş care vine în sprijinul adaptării tinerei generaţii la evoluţia pieţei muncii. În anul 2014 se va continua corelarea învăţământului profesional şi tehnic cu cerinţele agenţilor economici, fiind aprobate pentru anul școlar 2014 – 2015, 36 de clase profesionale cu 1008 elevi.
- Descentralizarea şi depolitizarea unităţilor de învăţământ. În anul 2013 s-a actionat in directia dezvoltarii unui management educational performat al unitatilor de invatamant din judet. S-a implementat sistemul de control managerial intern. În 2014 se va acționa pentru asigurarea stabilităţii cadrelor didactice şi a echipelor de management şcolar, garantarea autonomiei şcolilor şi a autonomiei profesionale a cadrelor didactice şi asumarea responsabilităţii publice faţă de performanţele şcolii, etc.
- Investiţii în resursele umane. În anul 2013 au fost derulate etapele  din calendarul metodologiei de mişcare a personalului didactic, repartizarea pe post/catedră a cadrelor didactice, iar în 2014 se vor organiza stagii de mentorat şi de definitivat în învăţământ, formarea continuă a personalului didactic prin sistemul gradelor didactice, profesionalizarea carierei manageriale în sectorul educaţiei şi stabilizarea pe post, etc.
- Asigurarea învatamantului şi educaţiei pentru minorităţile naţionale şi grupurile dezavantajate. În anul 2013 unităţile de învăţământ au asigurat studiul limbii materne în toate unitățile și clase cu predare în limba minorităților naționale, s-a asigurat manualele şcolare în limbile minorităţilor naţionale, iar în anul 2014 se va continua asigurarea condiţiilor de însuşire a limbii române şi a limbii materne de către elevii aparţinând minorităţilor, creşterea capacităţii de cuprindere a învăţământului în limba maternă, simultan cu sporirea calităţii sale, asigurarea manualelor şcolare în limbile minorităţilor naţionale, etc.

Fonduri Europene
Până la 31 decembrie 2013 România a înregistrat un grad de absorbție de 33,47% la Fondurile Structurale și de Coeziune, iar la Fondul European pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală 67%, din fondurile europene nerambursabile alocate de Uniunea Europeană pentru perioada 2007 – 2013, atât pentru beneficiarii publici cât și privați.
Până la finele anului 2013 la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice din judeţul Maramureş, au fost derulate din fondurile europene post-aderare un număr de 93 de proiecte în valoare totală de 1.600.838,2 mii lei, din care un număr de 31 de proiecte sunt finalizate. Grad de absorbţie total pe judeţ 18,73%, adică 299.787,6 mii lei.
În funcţie de sursa de finanţare, se împart astfel:
- Programul Naţional de Dezvoltare Rurală - 44 proiecte în valoare de 267.808,1 mii lei, cu un grad de absorbţie de 50,19%, adică 134.424,2 mii lei.
- Programul Operaţional Regional - 26 proiecte în valoare de 392.484,9 mii lei, cu un grad de absorbţie de 24,41%, adică 95.813,5 mii lei
- Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane - 12 proiecte în valoare de 28.947,1 mii lei, cu un grad de absorbţie de 68,46%, adică 19.818,3 mii lei
- Programul Operaţional Sectorial Mediu - 7 proiecte în valoare de 908.415.6 mii lei, cu un grad de absorbţie de 5,29%, adică 48.074 mii lei
- Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Capacităţii Administrative - 4 proiecte în valoare de 3.182,4 mii lei cu un grad de absorbţie de 52,10%, adică 1.658,0 mii lei.
În anul 2014 se vor urmări în continuare derularea proiectelor si sprijinirea beneficiarilor acestora in solutionarea problemelor care apar.
- Realizarea de acţiuni menite să ducă la creşterea absorbţiei fondurilor europene în judeţ. În anul 2013 Instituţia Prefectului Judeţul Maramureş a făcut o serie de intervenţii în urma sesizărilor făcute de beneficiari dar şi a întalnirilor organizate cu reprezentanţii Organismele Intermediare către Primul Ministru, Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, Centrul Regonal de Plăţi, Dezvoltare Rurală şi Pescuit Satu Mare, cu privire la problemele cu care se confruntă beneficiarii fondurilor europene nerambursabile.
Astfel, prin adoptarea OUG nr 27 din 10 aprilie 2013 pentru modificarea şi completarea OUG nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, precum şi pentru adoptarea unor măsuri financiare în vederea creşterii gradului de absorbţie a fondurilor europene, beneficiarii instituţii publice pot depune în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea facturilor pentru livrarea bunurilor/prestarea serviciilor/execuţia lucrărilor recepţionate, acceptate la plată, la organismul intermediar/autoritatea de management cererea de plată şi documentele justificative aferente acesteia, urmând ca după verificarea acestora, autoritatea de management să vireze beneficiarului valoarea cheltuielilor rambursabile şi contravaloarea taxei pe valoarea adăugată neeligibile aferentă cheltuielilor eligibile, iar prin dispoziţii interne ale APDRP au fost stabilite targete în procesul de absorbţie pentru fiecare OJPDRP.
În anul 2014 se va solicita instituţiilor responsabile reducerii birocraţiei în procesul de implementare al proiectelor dar şi privind soluţionarea de către instanţele de judecată cu celeritate a contestaţiilor la achiziţiile publice referitoare la fonduri europene nerambursabile, având în vedere faptul că atragerea banilor europeni reprezentând o problemă de interes naţional.

Interne
- Prevenirea şi combaterea infracţionalităţii. În anul 2013, domeniile prioritare fiind: prevenirea comportamentelor infracţionale ale copiilor şi tinerilor, prevenirea infracţiunilor cu violenţă şi prevenirea infracţiunilor de furt dar şi prevenirea înşelăciunilor şi a tâlhăriilor. Astfel au fost iniţiate şi implementate 12 proiecte şi 5 campanii de prevenire în cadrul cărora s-au abordat infracţiunile circumscrise domeniilor prioritare. În anul 2014 continuă activităţile de identificare a unor noi moduri de acţiune eficiente pentru prevenirea şi combaterea infracţionalităţii în incinta şi zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar, prevenirea producerii de evenimente rutiere grave şi combaterea infracţionalităţii la acest regim, asigurarea ordinii și siguranței publice.
- Identificarea unor moduri de acţiune eficiente pentru prevenirea şi combaterea infracţionalităţii în incinta şi zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar. În anul 2013 , au avut loc întâlniri trimestriale ale Comisiei judeţene pentru siguranța în școli. Pentru reducerea riscului criminogen în zona unităţilor de învăţământ, în baza planurilor comune de măsuri, au fost organizate activităţi cu caracter informativ-preventiv orientate spre grupele de vârstă cu risc criminogen şi genurile de fapte specifice acestora. Totodată, au fost iniţiate activităţi de patrulare şi de supraveghere a unităţilor de învăţământ atât în perioadele de intrare şi ieşire a elevilor de la cursuri cât şi în afara orelor de curs pentru prevenirea vandalizării sediilor şi sustragerii de bunuri din interiorul acestora. În anul 2014 continuă acțiunile de prevenire și combatere a infracționalității în perimetrul unitîților de învățământ.
- Asigurarea controlului şi supravegherii frontierei de stat. În anul 2013 numărul persoanelor care au trecut frontier a fost de 521.761 persoane. Au fost întocmite 385 dosare penale  sub aspectul săvârşirii a 892 infracţiuni  de către 637 persoane. A fost descoperită şi ridicată în vederea confiscării cantitatea de 902.318 pachete ţigarete de provenienţă ucraineană în valoare totală de 8.086.734 lei, faţă de 608.688 pachete de ţigarete de provenienţă ucraineană, în valoare totală de 5.379.658 lei în 2012. În anul 2014 se va urmări creşterea nivelului de control şi de supraveghere a frontierei externe a UE prin finalizarea Sistemului integrat de securizare a frontierei, intensificarea cooperării bilaterale cu structurile similare din Ucraina în domeniul managementului frontierei comune şi combaterii criminalităţii transfrontaliere, etc.
- Inspecţii, controale şi verificări în domeniul situaţiilor de urgenţă. În anul 2013 au fost executate   1028 controale, S-au acordat 61 asistenţe tehnice de specialitate persoanelor fizice și juridice, au fost organizate şi executate 141 de exerciţii de alarmare, din care: 67 în caz de incendiu, 27 de alarmare publică, 47 de evacuare. În anul 2014 se va continua aceste inspecții și controale în vederea prevenirii situațiilor de urgență.
- Activităţi de pregătire, monitorizare în domeniul situaţiilor de urgenţă. În anul 2013 serviciile profesioniste au participat la 7262 situaţii de urgenţă, din care 1098 intervenţii la incendii şi alte situaţii de urgenţă şi 6164  acţiuni pentru asistenţă medicală de urgenţă, reanimare şi descarcerare (SMURD), au fost verificate 117 mijloace de alarmare (sirene electrice), s-au primit 63 mesaje de atenţionare/avertizare COD GALBEN, 1 mesaj COD PORTOCALIU şi 40 informări meteorologice.

Mediu, Ape şi Păduri

- Derularea proiectului Sistem de Management Integrat al Deşeurilor Menajere în Judeţul Maramureş. În luna decembrie 2013 Consiliul Judeţean Maramureş a primit Ordinul 2930 din 12 decembrie 2013 al Ministrului Mediului şi Schimbărilor Climatice, prin care se aprobă finanţarea proiectului „Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Maramureş” în cadrul Programului Operaţional Sectorial „Mediu” - Axa Prioritară 2. În anul 2014 s-a semnat contractul de finanțare a proiectului în data de 10 februarie 2014 și s-au lansat o parte din achizițiile publice (proiectul tehnic, auditul, consultanța), celelalte proceduri de achiziții find lansate în funcție de avizul de la Unitatea de Management.
- Aplicarea directivelor europene privind gestionarea deşeurilor şi protecţiei mediului. În anul 2013 au fost luate măsurile de închidere a depozitului de deșeuri de la Arinies – Borșa, iar în anul 2014 demararea diligențelor pentru închiderea depozitului de deşeuri de la Vişeu de Sus.
În anul 2013, numărul total de vehicole scoase din uz colectate a fost de 1109 buc., din care prin Programul Naţional de reînnoire a parcului auto pentru anul în curs, (demarat în data de 10 iunie 2013) 521 vehicule.
- În anul 2013, în ceea ce privește verificarea starii de salubritate a localitatilor, cailor de comunicatii si cursurilor de apa. s-au efectuat 152 actiuni de control, s-a aplicat 1 amenda in valore de 25.000 lei și 6 avertismente, iar în anul 2014 vor continua aceste controale.
- Realizarea în judeţ a lucrărilor de investiți cu rol de apărare împotriva inundaţiilor (regularizări cursuri de apă, apărări de mal, decolmatări, etc.). În anul 2013 a fost alocată în județul Maramureș, suma de 13.875 mii lei pentru lucrări de apărare împotriva inundațiilor. Au fost făcute intervenții pentru alocarea de fonduri în vederea continuării lucrărilor la Acumulare Runcu, jud. Maramures. A fost recepționată lucrarea de investiții „Amenajarea cursurilor de apa rau Iza si rau Baicu la Dragomiresti”. În anul 2014 s-au facut o serie de intervenții pentru alocarea de fonduri în vederea executării unor lucrări în regim de urgență pentru obiectivele Consolidare de mal drept râu Vișeu în comuna Bistra, Lucrari de regularizare a paraului Baleasa (afluent al raului Iza) pe portiunea ce strabate intravilanul orasului Salistea de Sus, Amenajare rau Iza pe tronsonul Vadu Izei – confluenta cu rau Tisa în comuna Bârsana precum și intervenție pentru alocarea de fonduri în vederea continuării lucrărilor la Acumulare Runcu.
- Combaterea despăduririlor şi tăierii ilegale de masă lemnoasă. În anul 2013 s-a înregistrat un volum de 23.579 mc material lemnos sustras ilegal din pădurile proprietate publică a statului aflate în administrarea direcţiei silvice cu o valoare de 5.329.267 lei. Pentru 3.145 mc s-au încheiat procese verbale de infracţiune în valoare de 873.711 lei şi pentru 329 mc s-au incheiat procese verbale de contravenţie în valoare de 44.093 lei.
Prin acţiunile de control a circulaţiei materialului lemnos pe drumurile publice şi controlul instalaţiilor de debitat, s-au confiscat 3.282 mc material lemnos aplicându-se amenzi în valoare de 100.400 lei. În anul 2014 se continuă şi Planul comun de acţiune privind prevenirea şi combaterea tăierilor ilegale de arbori din păduri şi a faptelor ilegale asociate cu circulaţia, depozitarea, prelucrarea primară şi comercializarea materialului lemnos la care participă toate instituţiile cu atribuţii în acest domeniu.

Muncă
- Concentrarea acţiunilor în vederea reglării raporturilor dintre cererea şi oferta de pe piaţa muncii. În anul 2013 au fost organizate 6 burse ale locurilor de muncă prin intermediul carora s- au ocupat 306 locuri de munca. În 2014 se va urmări pastrarea unui nivel redus al somajului prin cresterea calitatii ocuparii simultan cu crearea de oportunitati de pregatire profesionala a somerilor, adaptata la cerintele pieteti muncii.
- Stimularea angajatorilor în vederea încadrării: absolvenţilor din instituţiile de invăţământ, persoane de etnie romă, persoane peste 45 de ani, persoane care mai au 3 ani până la pensie, persoane din mediul rural, persoane cu dizabilităţi, şomeri de lunga durată. În anul 2013 au fost încadrate în muncă 1105 persoane din aceste categorii. În anul 2014 se va urmări creșterea numarului de persone de etnie roma, persone peste 45 de ani, persoane care mai au 3 ani pana la pensie, persone din mediul rural, persone cu dizabilitati, someri de lunga durata, tineri sub 25 de ani,si adulti peste 25 ani.
- Verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile Codului Muncii, a altor acte normative de dreptul muncii, precum şi a clauzelor contractelor colective de muncă. Inspectoratul teritorial de muncă Maramureş a efectuat 4650 controale , s-au aplicat 4321 sanctiuni in valoare de 3.253.700 lei. În anul 2014 se continua verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile Codului Muncii, a altor acte normative de dreptul muncii, precum şi a clauzelor contractelor colective de muncă.
-  Asigurarea stabilirii  şi plăţii corecte şi la timp a drepturilor de pensii şi indemnizaţii stabilite prin legi speciale.  Numărul total al pensionarilor in plata la 31.12.2013 era de: 121.074 persoane. Numărul pensionarilor de asigurări sociale de stat a fost de 113.173 persoane și 7.901 de asigurari sociale de stat respective 7.901 pensionari de asigurari sociale agricultori. Numărul total al biletelor de tratament valorificate a fost de 4.525 din cele 4.642 repartizate.
Valoarea punctului de pensie in anul 2012 a fost de 732,8 lei, iar în anul 2013 aceasta a crescut la 762,1 lei. Față de anul 2012 valoarea punctului de pensie a crescut in anul 2013 cu 4% care reprezinta rata medie anuala a inflației.
Valoarea punctului de pensie pentru anul 2014 este de 790,7 lei, fata de 762,1 lei cat era in anul 2013. Fata de anul 2013 valoarea punctului de pensie a crescut cu 3,76% care reprezinta 50% din cresterea reala a castigului salarial mediu brut. În anul 2014 se continua asigurarea stabilirii  şi plăţii corecte şi la timp a drepturilor de pensii şi indemnizaţiile stabilite prin legi speciale
- Intarirea actiunilor inspectiei sociale cu scopul diminuarii valorii prestatiilor sociale la nivelul judetului prin stingerea treptata a numarului cazurilor de plati necuvenite. În anul 2013 au fost plătite fonduri pentru prestații sociale în valoare de 184.869.540 lei. Din totalul acestor fonduri  suma de 112.057.385 lei sunt alocatii familiale (copii).

Persoane cu handicap
- Acordarea de prestatii sociale si facilitate persoanelor încadrate în grad de handicap. În anul 2013 a fost acordată suma de 48.801.943 lei pentru drepturile persoanelor cu handicap. Instituţia Prefectului-Judeţul Maramureş a intervenit la Ministerul Finanţelor Publice pentru aprobarea rectificării sumelor defalcate din TVA pentru finanţarea cheltuielilor privind drepturile asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav şi indemnizaţii lunare pe anul 2013, pentru toate unităţile administrativ teritoriale a judeţului Maramureş, cu suma de 9.232 mii lei. Necesarul de finanţat a fost acoperit integral prin obţinerea sumelor necesare în două etape: 3.155 mii lei şi 5.406 mii lei cu ocazia rectificării bugetare pe anul 2013. Unităţile administrativ teritoriale au asigurat şi din venituri proprii finanţarea acestor cheltuieli. A fost modificată legislația, astfel 30% din necesar se asigură din bugetul local și 70% din bugetul de stat. Au fost eliberate un număr de 37.647 bilete auto și 15.791 bilete CFR pentru persoanele cu handicap. În anul 2014 se va continua acordarea prestațiilor sociale și a drepturilor persoanelor cu handicap.

Sănătate
Organizarea serviciilor de sănătate. În anul 2013 s-a asigurat asistenţa medicală permanentă în mediul rural şi urban prin cele 13 centre de permanenţă. Pentru Spitalele din Sighetu Marmaţiei, Vişeu de Sus, Borşa, Târgu Lăpuş au fost necesari medici specialişti pe următoarele  specialităţi: medicină de urgenţă,  ATI, chirurgie generală, dermatovenerice, ORL, pneumologie, obstetrică ginecologie.
În anul 2014 se va continua derularea programelor naţionale de sănătate, monitorizarea  unităţilor sanitare cu paturi şi cabinete medici de familie, organizarea şi monitorizarea activităţii centrelor de permanenţă pentru asigurarea asistenţei medicale şi în mediul rural, dezvoltarea centrelor multifuncţionale şi a ambulatorilor de specialitate.
Dezvoltarea infrastructurii sanitare  În anul 2013 s-a derulat proiectul „Reabilitare constructivă Spitalul judeţean de urgenţă Constantin Opriş Baia Mare”; lucrările vor continua şi în anul 2014. 
Managementul sistemului de sănătate. În anul 2013, în ceea ce priveşte Programul Naţional de Imunizări, necesarul de vaccinuri a fost acoperit. În cadrul Programului Naţional de prevenire şi control boli transmisibile prioritare, au fost înregistrate 11focare ( trichineloză-3,toxiinfecţie alimentară-4, hepatită acută virală A-2, angină streptococică-2). În ceea ce priveşte Supravegherea calităţii apei potabile, nu au fost înregistrate focare de epidemii hidrice. S-a distribuit 2282,6 kg de lapte praf necesară copiilor cu vârsta cuprinsă între 0-12 luni, care nu beneficiază de lapte matern prin administrare de lapte praf.
Creditele bugetare de CAS pentru cheltuielile de servicii medicale ale instituţiei pentru anul 2013 au fost mai mari faţă de finalul anului 2012 cu 115.013,58 mii lei, respectiv 121,91%.
Situaţia arieratelor se prezintă astfel:
Unitatea Sanitară
decembrie 2013
(plăţi restante peste 90 zile)
februarie 2014
(plăţi restante peste 90 zile)
Spitalul Municipal Sighetu Marmaţiei
235.497
0
Spitalul Orăşenesc Vişeu de Sus
896.218
906.015
Spitalul Orăşenesc Tg.Lăpuş
179.951
100.009

În anul 2014, se va continua monitorizarea şi supravegherea stării de sănătate a populației, continuarea distribuirii cantităţii de lapte praf necesară copiilor incluşi în program.

Tineret şi Sport
- Stimularea angajatorilor în vederea încadrării absolvenţilor din instituţiile de invăţământ. În anul 2013 numărul agenților economici care au angajat tineri a fost de 862, iar numărul tinerilor angajati prin programul de ocupare a fortei de munca este de 1.479 persoane, din care tineri angajati prin subventionarea locului de munca a fost de 867. Suma alocată din bugetul asigurarilor pentru somaj a fost de 4.220.500 lei. În anul 2014 se va continua acordarea acestor facilități.
- Campanii de informare cu privire la prevederile Legii uceniciei. Începând cu data de 6 noiembrie  2013, a intrat în vigoare ,,Hotărârea Guvernului nr. 855 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă”. Ucenicia la locul de muncă se adresează persoanelor cu vârsta de peste 16 ani, care doresc să se concentreze pe învăţare pornind de la situaţiile profesionale, concrete, cerute de practicarea unei ocupaţii la locul de muncă şi care nu au calificare pentru meseria pentru care se organizează ucenicia. Angajatorul care încheie contract de ucenicie,  pe perioada derulării acestuia  respectiv de 12, 24, 36 luni, poate solicita şi beneficiază la cerere de 60% (300  lei) din valoare indicatorului social de referinţă al asigurărilor pentru şomaj şi stimulării ocupării forţei de muncă, în vigoare,  prevăzut de legea nr.76/2002  prin încheierea unei convenţii cu Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Maramureş. În anul 2014 se continuă promovarea legii uceniciei și acordarea de facilități angajatorilor care încheie contracte de ucenicie.
- Acordarea facilități şi asistenţă tinerilor în vederea începerii unei activităţi pe cont propriu sau demararea unei afaceri. În anul 2013 s-au înmatriculat în județul Maramureș un număr de 183 societăți comerciale cu răspundere limitată – debutanți care au fost scutiți de taxa de înmatriculare. În anul 2014 se va continua acordarea acestor facilități.

- Realizarea calendarului în cadrul Programelor Naţionale : Promovarea sportului de performanţă, Promovarea Sportului Pentru Toţi. În anul 2013 în cadrul Programelor  Promovarea Sportului de Performanţă si  Promovarea Sportului pentru Toţi, au fost realizate un număr de 133 de competiţii dintre care 62 finantate de catre DJST Maramureș. În anul 2014 se va acționa pentru realizarea tuturor competițiilor sportive prevăzute în progranul competițional annual.

Un comentariu: