Vindecarea celor doi demonizați din ținutul Gadarei - Matei 8, 28-34;
9, 1
În vremea aceea, trecând Iisus dincolo, în ținutul
Gadarenilor, L‑au întâmpinat doi demonizați care ieșeau din morminte, atât de
cumpliți, încât nimeni nu putea să treacă pe calea aceea. Și, iată, au început
să strige și să zică: Ce ai cu noi, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici
mai înainte de vreme ca să ne chinuiești? Departe de ei era o turmă mare de
porci, păscând. Iar demonii Îl rugau, zicând: Dacă ne scoți afară, lasă‑ne să
intrăm în turma de porci. Atunci El le‑a zis: Duceți‑vă! Iar ei, ieșind, s‑au
dus în turma de porci. Și îndată toată turma s‑a aruncat de pe țărm în mare și
a pierit în apă. Iar păzitorii au fugit și, ducându‑se în cetate, au spus toate
cele întâmplate cu demonizații. Și, iată, toată cetatea a ieșit în întâmpinarea
lui Iisus și, văzându‑L, L‑au rugat să plece din hotarele lor. Iar Iisus,
intrând în corabie, a trecut marea și a venit în cetatea Sa.
Pericopa din duminica aceasta redă vindecarea miraculoasă
săvârșită de Mântuitorul Hristos în ținutul Gherghesenilor (Matei 8, 28‑34; 9,
1). Textul este cutremurător până astăzi. Nu vindecarea este înfricoșătoare,
ci demonizarea celor doi oameni care L‑au întâmpinat pe Iisus. Erau așa de
respingători și chiar periculoși, încât „nimeni nu putea să treacă pe drumul
acela”. Însă iubirea infinită a Mântuitorului învinge, copleșește și la urmă
vindecă. Pe această biruință asupra diavolului se bazează toată lucrarea
noastră de mântuire. De aceea pe Agnețul care se aduce la Sfânta Liturghie
stau scrise cuvintele IS‑HR‑NI‑KA, adică „Iisus Hristos biruiește!”
Analizând mai atent cuvintele evanghelice, ne dăm seama că
multe dintre ele au un sens soteriologic profund, care depășește sensul lor
narativ. Astfel, Hristos trece „dincolo”, în ținut străin, ca să vindece și să
aducă „dincoace” sufletele eliberate. Trecerea spre „dincolo” semnifică
întruparea Fiului lui Dumnezeu în tărâmul lumii acesteia, ca prin jertfa
răscumpărătoare și Înviere toți să fim eliberați, pentru a fi aduși „dincoace”,
în Împărăția lui Dumnezeu. Înecarea turmei de porci în mare semnifică moartea
definitivă, sinucigașă, a tuturor celor care se îndepărtează iremediabil de
mântuire. Iar locuitorii cetății care Îl alungă pe Iisus reprezintă pe toți cei
care se opun lucrării de mântuire, îndepărtându‑L pe Dumnezeu din viața lor.
Iată cum acest episod evanghelic putem să‑l înțelegem și ca un rezumat scurt al
istoriei mântuirii noastre prin Hristos Domnul.
Dar în pericopa evanghelică mai găsim și câteva principii
călăuzitoare pentru toți cei care se angajează în continuarea operei de
mântuire, adică în împlinirea mântuirii subiective, care se cuvin a fi punctate
în continuare.
Principiul iconomiei:
alegerea răului mai mic
În primul rând vedem că Iisus este pus în fața unei alegeri,
și anume este constrâns să aleagă între două rele, unul mai mare și altul mai
mic. Demonizarea, suferința oamenilor, este răul cel mare, iar pierderea turmei
de porci este răul mai mic. Hristos tolerează aici răul mai mic, adică înecarea
turmei de porci, pentru ca astfel diavolii să‑i elibereze pe demonizați. Așa
s‑a născut cel mai important principiu al dreptului bisericesc, numit
principiul iconomiei, potrivit căruia atunci când un membru al Bisericii,
cleric sau mirean, este pus în fața alegerii între două rele, alegerea merge
către răul cel mai mic. Viața creștină este plină de astfel de situații.
Un exemplu banal: un bolnav, în perioadele de post ale
Bisericii este pus să aleagă între două rele: acela de a posti, dar
agravându‑și starea de sănătate printr‑o alimentație necorespunzătoare, sau a
nu posti, dar hrănindu‑se „de dulce” spre înzdrăvenirea trupului suferind. Cu
alte cuvinte, el trebuie să aleagă între răul ignorării bolii sau răul
nepostirii. Evident că răul mai mic este acela de a nu posti – chiar dacă
perioada liturgică este o perioadă de post – cu scopul de a‑și întări trupul
neputincios. De aceea bolnavii primesc, potrivit principiului iconomiei,
dezlegare de la post, adică eliberarea de vina încălcării rânduielilor
bisericești, pentru că nu o fac de bunăvoie, ci constrânși de situație.
Degradarea ierarhiei
valorilor începe atunci când dispare ierarhia relelor
Un alt exemplu vine tot din cuvintele Mântuitorului care
spune că „cine va sminti pe unul dintre aceștia mici care cred în Mine, mai
bine i‑ar fi lui dacă și‑ar lega de gât o piatră de moară și să fie aruncat în
mare” (Marcu 9, 42). Și aici sunt puse față în față două rele, sminteala și
uciderea. Evident că ambele sunt rele, chiar foarte grave, dar Mântuitorul vrea
să arate răul mai mic, pentru ca astfel să știm cum să ne ferim de răul cel
mare. Prin ucidere se pierde un suflet, dar prin sminteală se pot pierde mult
mai multe suflete. Asta nu înseamnă că Mântuitorul ar fi de acord cu uciderea –
Doamne ferește! -, ci El vrea să spună că atunci când vrem să eliminăm
sminteala, trebuie să îndepărtăm cu totul pe smintitor din viața Bisericii.
Deseori vorbim de o ierarhie a valorilor care trebuie să
determine viața noastră creștină, dar iată că există și o ierarhie a relelor
și, mai mult decât atât, degradarea ierarhiei valorilor începe atunci când
dispare ierarhia relelor. Tendința în lumea de astăzi este aceea de a accepta
unele rele mai mici ca bune, cu argumentul că adevăratele rele sunt numai cele
mari. Această gândire ne pune pe un drum greșit, nu putem să justificăm un rău
mai mic printr‑un rău mai mare. Răul trebuie văzut ca rău, chiar dacă el se
află pe scara ierarhică undeva foarte jos. Răul cât ar fi de mic trebuie
perceput ca atare, iar prin iconomie nu înseamnă că îl acceptăm, ci doar îl
tolerăm, pentru a putea ieși din situația-limită. De aceea principiul iconomiei
mai este numit și principiul discernământului, adică al darului distingerii
atât a binelui de rău, dar și a distinge relele între ele, care nu sunt toate
la fel. În acest sens mai putem da un exemplu: Biserica Ortodoxă tolerează
divorțul, dar asta nu înseamnă că îl acceptă sau că este de acord cu el.
Divorțul, oricât de justificat ar fi, tot un rău rămâne în viața de familie.
Prin urmare, principiul iconomiei cere foarte multă
înțelepciune. Nu avem voie să aplicăm iconomia oricum și oriunde. Dacă
iconomia se aplică fără motiv, atunci ea se transformă în privilegiu, în favor
sau, mai rău, în abuz.
Cheia canoanelor
Iconomia bisericească nu înseamnă abuz, ci descoperirea căii
potrivite de mântuire, chiar dacă aparent se încalcă anumite rânduieli
bisericești. De aceea aici este nevoie de multă înțelepciune duhovnicească, nu
de interes compromițător.
Canonul 102 de la Sinodul Trulan (al VI‑lea ecumenic, din anul 692)
arată cât de important este principiul iconomiei în viața bisericească, de
aceea acest canon mai este supranumit cheia canoanelor. Iată ce spune el: „Tot
cuvântul… celui căruia i s‑a încredințat cârmuirea de păstor este să aducă
înapoi oaia cea rătăcită și să vindece pe cea mușcată de șarpe, nici să o
împingă spre prăpastia deznădăjduirii, nici să slăbească frâna spre moleșirea
și spre disprețuirea vieții, ci în orice chip să stea împotriva suferinței, fie
prin doctoriile cele mai aspre și mai iuți, fie prin cele mai moi și mai
blânde, și să se nevoiască spre închiderea rănii, cercetând roadele pocăinței
și îngrijind cu înțelepciune pe omul cel chemat spre strălucirea cea de sus”.
Diavolii ne ispitesc
cu puterea înainte‑vederii
În al doilea rând, din pericopa evanghelică mai aflăm un
lucru cutremurător: că diavolii au o putere a înainte‑vederii pe care omul
obișnuit nu o are. Această putere o au diavolii pentru faptul că sunt ființe
pur spirituale, care nu au trup, așa cum avem noi, oamenii. De aceea ei Îl
recunosc fără îndoială pe Iisus ca pe Fiu al lui Dumnezeu și în felul acesta I
se adresează Lui, atunci când strigă: „Ce ai Tu cu noi, Iisuse, Fiul lui
Dumnezeu?” (Matei 8, 29).
De aici se spune că diavolii au credință, dar nu o credință
mântuitoare. Mai mult, diavolii nu au numai credință, ci au și o convingere
deplină care depășește credința. Ei știu că există Dumnezeu, Îl recunosc și nu
se îndoiesc de El. Vina lor însă constă în faptul că se pun împotriva lui
Dumnezeu și caută să‑i atragă și pe oameni în această derută.
Dar ce mai învățăm de aici? Că omul păcătos și derutat poate
cădea în ispita de a cere ajutor diavolului și poate să fie atras de profitul
puterii celui rău, de profitul înainte‑vederii. Așa s‑a născut ghicitoria și
vrăjitoria, care au făcut și fac atâtea ravagii în sufletele oamenilor.
Evanghelia din duminica aceasta este, în felul acesta, și un îndemn dat
creștinilor de a nu se lăsa atrași și ispitiți de puterea celui rău. Fiindcă
diavolul înșală, adică îl ajută pe om nu ca să‑i facă bine, ci ca să‑l piardă.
Părintele Arsenie Boca spunea: „Dacă te faci frate cu diavolul ca să treci
puntea, el te trece, dar te trece la el!” Nu ajungi pe celălalt mal, ci în
ograda lui.
De aceea sfintele canoane, încă din vechime, i-au condamnat
aspru pe cei ce s‑au îndeletnicit cu lucruri oculte. Iată ce spune, de exemplu,
canonul 61 de la
Sinodul Trulan (an 692), că cei care se dau pe mâna
ghicitorilor, sau a celor ce se numesc sutași, sau a celor care spun norocul și
urmează spița neamului, sau a celor ce se numesc gonitori de nori, sau
vrăjitori, sau făcători de talismane, „orânduim să fie lepădați din Biserică,
precum rânduiesc sfintele canoane. Căci ce împărtășire are lumina cu
întunericul, precum zice Apostolul? Sau ce împreună-petrecere are Biserica lui
Dumnezeu cu idolii? Sau ce parte are credinciosul cu necredinciosul? Sau ce
potrivire este între Hristos și Veliar?”(II Cor. 6, 14‑16).
Horoscopul este o
formă de întoarcere la păgânism
Al treilea lucru care se cuvine subliniat, pornind de la
ghicitorie, se leagă indirect de astrologie, zodiac sau horoscop. Cu aceste
lucruri se ocupau păgânii înainte de venirea lui Hristos. Așa au descoperit ei
steaua de la Betleem ,
iar magii, inițial închinători la stele, s‑au închinat apoi adevăratului
Dumnezeu, lui Iisus Hristos, părăsind vechile lor practici. Cu închinarea
magilor zodiacul își încheie misiunea lui. Rostul zodiacului a fost acela de
a‑L descoperi pe Împăratul, Profetul și Arhiereul Hristos. De aceea zodiacul
apare în pictura bisericească, mai ales în scena Judecății de Apoi, dar în
centru domină Iisus Hristos. Acest lucru se aseamănă cu pictarea filosofilor
păgâni Socrate, Platon și Aristotel pe zidul exterior al Bisericii, dar fără
aureolă, ca unii care prin filosofia lor au pregătit calea spre adevărata
filosofie, adică spre înțelepciunea Mântuitorului Hristos descoperită nouă. Așa
cum filosofii pictați pe biserici nu ne îndeamnă să ne întoarcem la gândirea
lor, tot așa și zodiacul nu ne îndeamnă să ne întoarcem la astrologia păgână
sau la horoscop.
Pentru același motiv, cărțile noastre de cult redau
sinaxarul creștin și cu simbolurile zodiacale, nu spre cultivarea ghicitoriei,
ci spre descoperirea adevăratului Dumnezeu, Care stăpânește întregul cosmos.
Fără Hristos zodiacul este un nonsens.
Astăzi există o tendință de a reînvia practicile astrologiei
păgâne, de a cultiva interesul pentru astre, pentru zodiac sau horoscop, dar
care nu ni‑L arată pe Hristos. Este o ispită modernă de care trebuie să ne
ferim. Ghicitoria nu ajută la nimic. De altfel, adevăratul creștin cunoaște
esența viitorului atunci când mărturisește în simbolul credinței că Hristos va
veni să judece viii și morții, că așteaptă învierea morților și viața veșnică
în Împărăția fără de sfârșit.
Între preoții de mir
și călugări este o complementaritate duhovnicească
Un ultim aspect care se cuvine a‑l mărturisi astăzi se leagă
de rugăciunile cele mai puternice împotriva diavolului. Biserica n‑a stat și nu
poate sta indiferentă în fața celui rău. Așa s‑au născut, de exemplu,
rugăciunile cutremurătoare ale Sfântului Vasile cel Mare sau ale Sfântului Ioan
Gură de Aur.
Dar Sfinții Părinți ne îndeamnă să fim foarte atenți cu
aceste rugăciuni puternice, care ne pot ajuta numai atunci când știm să luptăm.
Niciodată vânătorul nu se duce la vânătoare nepregătit, altfel riscă să devină
și el vânat în fața animalelor sălbatice. Așa este și cu rugăciunea împotriva
diavolului. Aceste rugăciuni se fac numai de către cei pregătiți
duhovnicește, de cei ce postesc, de cei tari în virtute, de cei luptători cu
ispitele. Din acest motiv, în general, preoții călugări sunt considerați mai
pregătiți pentru lupta directă cu diavolul, mai potriviți în a citi molitfele
Sfântului Vasile cel Mare. Acest fapt nu îi descalifică cu nimic pe preoții de
mir, care au daruri și experiențe pe care nu le pot avea călugării.
Ideea fundamentală care ar trebui să ne conducă pe toți este
aceea de a vedea necesitatea și folosul complementarității dintre preoții de
mir și preoții călugări, dintre parohie și mănăstire. Între cele două nu există
concurență, nici excludere reciprocă, ci complementaritate creștinească și
folos duhovnicesc. Mai ales în acest an dedicat misiunii parohiei și mănăstirii
în societatea de astăzi, trebuie să descoperim aceste valențe ale regăsirii
tuturor în misiunea comună și împreună‑ziditoare.
Pr.
Conf. univ. dr. Irimie Marga, 05 Iulie 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu