Am citit undeva o cugetare germană
care zicea că „perfecțiunea
stă în simplitate”iar eu aș
adăuga că în realizarea unei opere literare care să reflecte un timp istoric
anume e nevoie și de
multă sinceritate în relatarea întâmplărilor semnalate. De aceste două atribute
nu duce lipsă dl/ profesor Viorel Pop –autorul celor două cărți pe care am avut onoarea să le
citesc. Aceste cărți
sunt:„Cărarea destinului”-roman apărut în 2011 la editura Transilvania din Baia
Mare și„ Bunica, farmec și durere”-roman apărut în 2013
la editura Enesis din același oraș.
Cărțile scriitorului Viorel Pop se înscriu în direcția literaturii tradiționale clasice românești; autorul fiind un demn
continuator al mirificului Ion Creangă. Aceste „cărți de suflet”recrează o lume, e
viața unei familii din
Ardeal urmărită de-a lungul a două și chiar trei generații. E viața
de la țară ,
e relatată viața
bunicilor autorului și
a copiilor acestora din care face parte și autorul cărților. Istoria curge
lin ca apa unui izvor, fără poticniri și sincope, creând imaginea unei familii modeste, inteligente
și religioase.
E un lucru admirabil a observa
puterea sincerității de
care dă dovadă scriitorul. Este o lume recreată prin adevăr, printr-o redare
autentică a sentimentelor exprimate. E o lume într-un personaj-IZIDOR-Un om prin care se-nțelege o generație de români ardeleni ce-au
suferit în cele două războaie pe câmpul de luptă- dar și din cauza asupririi
imperiului austro-ungar și
apoi a ungurilor șovini.
Firea ardeleanului este astfel prezentată unui bucureștean:„Sentimentele patriotice
au clocotit în sufletele noastre ca lava în Vezuviu. Numai așa am putut străbate de-a lungul
unei istorii atât de tulbure și
de ostile sufletului nostru...atât de ostilă idealului nostru național?”p 69 din „Bunica,farmec și durere”.
Scriitorul pătrunde adânc în memoria
familiei, reușind
să redea un tablou de epocă în care deși în centru se găsește familia lui începând cu viața bunicului Grigore și continuând cu familia lui
Izidor-prin acești
oameni se cunosc și alții –un sat întreg, un județ, un Ardeal unit cu țara , apoi în suferință...
Partea durabilă a oricărei ființe e copilăria lui; în prim plan
sunt imaginile memorabile ale tatălui și ale mamei cărora le dedică, de fapt aceste cărți, dar și nepoatelor domniei sale care-și aduc cu drag aminte de
bunicii lor, de poveștile
minunate spuse de Bunică.
Într-o conferință ținută la Cluj Napoca, părintele
Bartolomeu Anania zicea că„Omul e strigătul totului din noi către totul din
ceilalți-pentru
că TOTUL este IUBIREA”. În această ordine de idei vorbind despre chipul
sufletesc al bunicii Maria-imaginându-ne că cineva ar întreba-o:
-Ce câștigi dacă te tot rogi tot timpul lui Dumnezeu? Ea ar
răspunde simplu:
-Foarte puțin!!! Dar îți voi spune ce am pierdut:
mânia, mândria, lăcomia și
frica de moarte. În schimb am pace cu
mine, pace în familie, dar mai presus de toate am pace cu Dumnezeu!
Acesta e chipul Bunicii
scriitorului-un om devotat familiei, iubitor de dreptate și adevăr, harnică și credincioasă, apare-n
amintire mai ales după moartea soțului ei când singură fiind stă pe prispa casei ș-in fața ochilor îi trec ca-ntr-un
film toate ce s-au întâmplat în viața ei; căsătoria cu Izidor, episoade din viața celor cinci copii și a nepoților-parc-o vezi pe Ulița Dosului din satul Nima -o
localitate care a ajuns să fie cunoscută în urma scrierii și a apariției acestui roman, locuind într-o casă țărănească cu o frumoasă grădină
de pomi fructiferi, dar și
cu un cimitir familial în fundul ogrăzii- fugind dup-o găină și pregătind apoi o tocăniță cu mămăliguță-mâncarea preferată a
familiei. O miluise Dumnezeu cu unsprezece nepoți pe care-i aștepta în fiecare vară să vină în vacanță pe acasă. Autorul Viorel Pop
reușește să aducă-n atenția cititorului pe cea mai
scumpă-ntre femei-pe MAMA-o ființă credincioasă, curată la suflet care-și iubește familia și se achită de toate
îndatoririle ce-i revin. E chipul mamei harnice, cinstite care știe să respecte valorile umane creștine și care-și educă și copiii în așa fel ca și ei să respecte munca și credința-n
Dumnezeu. Singură și
tristă, dar demnă, o femeie iubită de tot satul care-și atrage respectul tuturor, Ea,
Bunica- l-a creat pe autor după chipul și asemănarea sa(spirituală).
În roman nici nu-ți dai seama care sunt gândurile
bunicii și
care sunt ale autorului, de aceea trecerea de la un personaj la altul se face
pe nesimțite.
Descrierile
de natură vibrează la unison cu sentimentele Bunicii „În acest an toamna își făcuse apariția ca o mireasă elegant
îmbrăcată, ca de obicei în haina ei de culoarea aramei. Frunzele copacilor în
cădere, îi împleteau deasupra capului o frumoasă diademă multicoloră. Ca o zână
din minunatele noastre basme populare, ea se îndrepta spre scena unde era
primită cu aplauze în fiecare an. Această scenă nu era alta decăt încântătoarea
priveliște
naturală a satului meu natal. Cu toate că era octombrie, soarele își mai revărsa îngăduitor razele
sale, călduțe
încă, peste pajiștile
cu lanurile de porumb neculese și
peste legumele întârziate prin grădini.”p.51 din „Bunica, farmec și durere”.
Filozofia lui Einstein asupra
scurgerii timpului e actualizată și adaptată regăsindu-se-n gândurile Bunicii „E ușor de înțeles că atunci când în viață dispui de momente fericite pe
care ai dori să le prelungești
cât mai mult dar nu reușești, e normal ca la terminarea
lor să ți se
pară că ele au durat prea puțin.
În situații
grele...omul are impresia că timpul se scurge mult mai încet. P. 49 din
„Bunica, farmec și
durere”.
Și acum despre IZIDOR-DORUȚU-BUNICUL, al nouălea copil născut într-o familie de țărani-era fiul lui Grigore și al Rafilei. Asemănarea lui
Grigore Pap cu un dac e izbitoare așa cum îl descrie Pop Viorel: „Grigore semăna cu un dac
avântat în luptă, căruia îi lipseau doar sabia din mâna dreaptă și stindardul cu cap de lup din
mâna stângă.”p. 10 din „Cărarea destinului”
Se poate vedea cu ușurință legătura afectivă care s-a
stabilit între oamenii bisericii-în cazul nostru preotul satului și locuitorii satului Nima (-în
cazul acesta fiind vecini) deoarece Grigore-tatăl cere preotesei și preotului să-i caute un nume
din Biblie băiatului nou născut . Alegerea nașului s-a făcut și ea la puțin
timp după naștere-
deoarece copilul era firav, avea simptomele unei labilități fizice.
Bombonica-ghicitoarea satului intuiește principalele evenimente la
care va fi părtaș nou
născutul Doruțu.
Suflet caritabil, Grigore crește și pe Cristina-fiica surorii
sale Helena care moare fără de vreme. Și așa
viața merge înainte iar
la-nceperea primului război mondial la mobilizarea generală e strigat și Pap Izidor –tănărul ce avea
doar șapte clase primare și vârsta de nouăsprezece ani.
Se dovedește că
școala vieții a jucat un rol foarte
important în evoluția
acestui personaj de roman și
rod al amintirilor familiei. Descrierea orașului Bistrița
și a locuitorilor la
trecerea recruților
pe acolo e un document de epocă. Repartizat la pregătire de sanitar i se dă
ocazia pe front să înfrunte multe greutăți în viața
de luptător și apărător
al țării dar și să asiste la ororile
războiului care i s-au întipărit în minte și i-au marcat viața. Viața
din armată și de
pe front o aflăm din scrisorile trimise familiei.
Se definește componența armatei imperiale multinaționale care era în luptă și era formată din ostași români, cehi, slovaci,
ucrainieni, bulgari, sârbi, croați, ruși,
polonezi etc. Ar trebui amintit acest lucru ungurilor de la noi din
Transilvania care confundă Austria cu Ungaria.
Nu rareori se poate vedea prin narațiunea descriptivă înțelepciunea omului simplu din
popor și
patriotismul său :„Transilvania a fost leagănul de formare a neamului nostru.
Mărturie ne stau cetățile
dacice, presărate pe întreg teritoriul transilvan, precum și castrele romane de la
Apullum, Napoca, Potaissa, Congri și Moigrad. ”p 48 din „Cărarea destinului”.
E sanitar de companie până-n toamna
anului 1917; la prima bătălie cade rănit la ambele picioare, după vindecare se
întoarce din nou la luptă, la împlinirea vârstei de douăzeci de ani cade rănit
a doua oară pe front; când Italia trece de partea Antantei se declară război
Austro-Ungariei iar trupele române trec Carpații în Transilvania. Izidor-soldatul merge să lupte pe front
în Italia unde e a treia oară rănit la mână-are noroc să nu i se amputeze mâna,
în sfârșit în
decembrie 1918 războiul se sfărșește și
prizonierul nostru se-toarce în țară.
Aflăm cu lux de amănunte istoria
Transilvaniei terorizată de rebelii lui Bela Kun, eroul nostru urmează școala de jandarmi la Oradea
pentru a se putea încadra onorabil în societate și să-și
găsească un loc de muncă, ceea ce se și întâmplă la terminarea școlii.
În multe analize ale situațiilor de viață regăsim filozofia lui Moromete a lui Marin
Preda în ceea ce privește ideile țăranilor despre dreptate, egalitate și război. „Vedeți, acum suntem într-adevăr toți egali, rupse Izidor tăcerea,
Asta da egalitate! Așa
ar trebui să fie și în
viața socială și politică a statului, fără
deosebire de limba în care îți rostești rugăciunea. Divinitatea e
una și aceeași pentru toți, indiferent de limba în care
te rogi.” P.52 din„ Cărarea destinului”.
Alternanța evenimentelor fericite sau
mai puțin
fericite din viața lui
Izidor îl fac să mediteze asupra destinului. „Acesta îmi este destinul, pe care
sunt obligat să-l urmez așa
cum e, deoarece nu sunt vremurile sub om, ci bietul om sub vremuri- cum bine a
spus un cronicar moldovean.”p 100 din„ Cărarea destinului”.
Întoarcerea la vatră alături e
urmată de căsătoria cu Măriuța
el devenind atât agricultor în urma împărțirii pământului de către regele Ferdinand, cât și clopotar la Biserică. În această ordine de idei în carte
este redat salutul Guvernului României Mari făcută soldaților în tranșeele de la Mărăști și
Oituz „Ostași!
Luptați și vă apărați cu trupurile voastre glia moștenită de la strămoși, călcată în picioare de către
dușmanii care încearcă să
vă denigreze originea, dreptul la viață, la unitate națională și
la rugăciunea rostită în limba strămoșilor. ..Știu
că cei mai mulți
dintre voi sunteți fii
de țărani. În numele
jurămîntului pe care l-am depus la urcarea mea pe tron, vă promit că pământul
acesta, presărat cu trupurile și stropit cu sângele vostru, va
fi împărțit
acelora care l-au apărat, adică vouă! P 117 din„ Cărarea destinului”.
Izidor e ales ca secretar în comisia
de împărțire a
pământului după război-șapte
ani a fost în armată. Pe cărarea destinului relatează moartea tatălui său
Grigore, apoi mărirea familiei cu apariția copiilor dați de Dumnezeu: Leontin, Lazăr-copilul moare la scurt timp
din lipsă de medicamente, Silviu-salvat de la o moarte sigură de un doctor
inimos, Viorel-cel de-al patrulea copil-autorul cărții.
Viața merge înainte până-n preajma celui de-al doilea război
mondial-perioadă care-l găsește
pe Izidor șef de
post în Unguraș. Deși după Dictatul de la Viena se
zicea că Dejul va fi ocupat de unguri-Izidor nu pleacă-n pribegie: s-a ocupat și satul Nima iar încercarea ocupanților de-a șterge memoria luptelor din primul război mondial prin
distrugerea Monumentul Eroilor e memorabilă,
se pune steagul ocupanților ca și cum românii n-ar fi existat pe acolo. Cruzimea ungurilor
la ocuparea Transilvaniei se amintește și
prin anunțurile
lor lipite pe ușile
românilor „48 de ore aveți la dispoziție ca să părăsiți Ungaria și să plecați în România! În Ungaria n-au
ce căuta românii!” p 151 din „Cărarea destinului”.
Și totuși
mulți români n-au plecat, deși au fost supuși la umilințe: înscrierea celui de al
cincilea copil al lui Izidor s-a făcut în maghiară, copiii românilor nu aveau
încălzire la școală
ca și ungurii, pentru niște lemne din pădure eroul
nostru era să facă închisoare-dar e absolvit de Tribunalul Militar de la
Budapesta din lipsă de probe și pentru faptul constatat de ei
că este„ungur ardelean”.
În 1945 Ardealul de NE se afla din
nou sub administrația
românilor- încep noile transformări impuse de sovietici-Monumentul Eroilor se
reface-se vede că pentru locuitorii din Nima acesta avea o semnificație aparte. După refacere-
Izidor a avut onoarea de-a rosti o mică cuvântare: „Acuma Dumnezeu a deschis
porțile cerului și primește rugăciunile noastre! El va
strecura mângâiere și
alinare în sufletele îndurerate ale văduvelor și orfanilor! Dumnezeu să ne primească sfintele rugăciuni!”.
P.202 din „Cărarea destinului”.
Formarea politică a lui Izidor
–veteran din cele două războaie mondiale o descoperim în aprecierea autorului
care descrie gândirea epocii: „Toate valorile intelectuale și politice ale neamului au fost
detronate de pe scaunele lor și
aruncate în închisori. Ca fiu de țăran și
ca unul care se născuse și
trăise până la 23 de ani în Imperiul Austro-Ungar, apoi participant activ la
făurirea României Mari, iar din 1940 huiduit, anchetat și purtat prin tribunale de
către hortyști,
Izidor s-a raliat politic la ideile lui
Iuliu Maniu, personalitatea care a ținut sus stindardul luptei românilor din Transilvania,”p.
211 din „Cărarea destinului”.
La cererea de a intra în Partidul
Comunist-țara
devenind republică, descoperim concepția de viață
a eroului:„ Și-apoi
vă spun drept, eu nu pot intra într-un partid
care n-are Dumnezeu!...Pe Dumnezeu n-o să-l puteți desființa și nici dărâma niciodată! Iar cei care cred în el , chiar
dacă vor fi umiliți și li se va terfeli demnitatea
suportând închisorile, nu vor putea fi reduși la tăcere, așa cum nici împărații romani, cu toate măsurile luate, n-au putut stăvili noua
credință în
Christos. Toate sunt trecătoare, domnule secretar, veșnic este numai Dumnezeu! Rețineți asta!” p. 218 din„ Cărarea
destinului”. E ceea ce spunea și
Petre Țuțea cu alte cuvinte: „Fără
credință,
omul rămâne un simplu animal rațional
care vine de nicăieri și se îndreaptă către nicăieri.”
Deviza familiei era: după cum o
stabiliseră părinții:
”Să muncești
cum ai trăi o veșnicie,
dar să te rogi lui Dumnezeu cum ai muri mâine.”p 224 din „Cărarea destinului”.
Istoria legăturii
ortodoxismului cu religia catolică este explicată de un preot bătrânului de acum
Izidor; colectivizarea agriculturii îl găsește pe Izidor fără prea multă putere de muncă, de aceea
cedează o parte din pământ C.A.P.-ului constituit în comună; se realizează o
analiză a situației
culturale și
spirituale a poporului: „Au fost puși în fruntea maselor și în toate funcțiile, nu cei capabili și apți de a sta acolo, ci elementele
cele mai slabe din societate. ..acum , după cum se vede, noțiunea de calitate nu mai are
același interes.”p 247
din„Cărarea destinului”.
Aceste romane sunt scrieri de tip
memorialistic, realiste care prezintă pas cu pas viața unor personaje. Trecutul se
transformă-n amintire iar amintirea va dăinui, războiul e privit ca o experiență interioară, e un mod de
autocunoaștere,
eroul devine parte a umanității.
Există o anumită detașare
a autorului față de„
eroul” său-dar, de cele mai multe ori
firul povestirii crează „un alter ego”memorialistic.
Ca o raportare la realitatea
exterioară-eroul călătorește
spre propria interioritate luând forma reflexiei. Ororile războiului nu reușesc să-i omoare idealurile în
care crede Izidor: dreptatea, iubirea, munca și credința-n
Dumnezeu. Așa cum
scria R. Tagore: „Binele poate rezista înfrângerilor. Răul nu!”
Închei prin a spune că simplitatea și realismul acestor scrieri vor
dăinui printre scrierile autentic românești. Îl felicităm pe acest„Creangă de Fărcașa”cum l-a numit un prieten și așteptăm să mai scrie și poezii patriotice.
OLIMPIA MUREȘAN-membră L.S.R.-filiala
Maramureș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu