luni, 28 august 2023

Iarăși plâng. Traian Velea nu mai este...

 


Despre maestru Traian Velea numai cuvinte de bine! Câteva întâmplări minunate am să vă povestesc! După ce am ajuns executor judecătoresc este invitat regretatul meu coleg Marcel Cătunescu (tatăl lui ”Unguru Bulan”) la ”Vinclu” și mă ia și pe mine. Am mâncat și apoi am servit un vin bun. M-a întrebat de unde sunt și dacă îl cunosc pe Zahu, un mic afecerist local, apoi am îndrăznit eu să-l întreb de unde este și după ce am aflat, am povestit mult spre disperarea lui Marcel cum mergeam de mic la moară la ”Ardihat”, cu caii colectivului. De atunci am rămas prieteni pe viață.

Tot în acel an, 1990, am sărbătorit Ziua Femeii la ”Union”, mă rog, ”Casa Rusu” iar în meniul de 200 ron era felul I și felul II, desert și 100 miligrame de lichior pentru colege și 100 miligrame de votca poloneză pentru bărbați, care eram oricum  în minoritate. Grefiera Lucia Cupșa l-a invitat în calitate de fost coleg (înainte de 1989 era judecător) și văzând că stăm pe uscat Traian a comandat o sticlă de votca care costa vreo 700 ron (la salariul meu de 2300 ron) și  am plecat ultimii din local, femeile fiindu-ne din ce în ce mai dragi și indispensabile.

Era un prieten al scriitorilor, de multe ori ajutându-i în instanță pe gratis sau oferindu-le bani, dar fără să facă tam-tam din asta.

A fost nașul de cununie a regretatei judecătoare în penal Măriuța Chișiu (care are două fete gemene  medic) cu avocatul Marian Avram, nuntă împărătească unde a cântat Sava Negrean Brudașcu, printre alții!

Ultima dată ne-am văzut la lansarea de carte a Domniei Sale ”Iubi-te-voi, Doamne”, într-o sală arhiplină a Bibliotecii Județene ”Petre Dulfu” Baia Mare, amfitrioni dr. Teodor Ardelean și dr. Nicu Iuga. Dacă țin minte am scris și în Graiul Maramureșului despre acest eveniment literar!

Notă. Traian Velea  s-a născut la 24 aprilie 1955 în Ariniş şi este absolvent al Facultăţii de Drept a Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj Napoca., pe care a absolvit-o ca şef de promoţie. Între anii 1981 – 1986 a activat ca judecător iar din 1986 a fost avocat de succes în Baroul Maramureş. A absolvit și Universitatea Tehnică Cluj Napoca – Facultatea de Litere, specializarea teologie greco-catolică, o dorință mai veche de-a lui.

DUMNEZEU SĂ-L IERTE ȘI SĂ-L AȘEZE DE-A DREAPTA TATĂLUI CERESC!

                                                                                                          GDL

Foto: Arhiva personală

4 comentarii:

  1. Dumnezeu sa-l aiba in paza lui cereasca! Mare caracter a avut Traian! S-a luptat cu sistemul si a iesit invingator!

    RăspundețiȘtergere
  2. Dumnezeu sa-l ierte! Mi-a fost avocat la divort si am castigat! Pe drept, dar s-a luptat ca un leu pentru custodia fetitelor mele! Memorie binecuvantata!

    RăspundețiȘtergere
  3. In amintirea si sufletele noastre vei trai mereu, maestre! Sa-ti fie tarana usoara!

    RăspundețiȘtergere