Instituţia Prefectului Judeţul
Maramureş
Serviciul afaceri
europene, dezvoltare economică
şi conducerea
serviciilor publice deconcentrate
SINTEZĂ
În conformitate cu Legea 340/2004
republicată, privind prefectul şi Instituţia Prefectului şi a Hotărârii de
Guvern nr 460/2006 pentru aplicare unor prevederi ale acestei legi, a fost întocmit
„Planul de acţiuni pentru realizarea în
judeţul Maramureş, în anul 2014, a obiectivelor cuprinse în Programul de guvernare
2013 - 2016”.
Acesta a fost elaborat cu consultarea
conducătorilor serviciilor publice deconcentrate ai instituţiilor publice şi autorităţilor
administraţiei publice locale, fiind corelat cu obiectivele cuprinse în Programul
de guvernare.
Planul cuprinde 21 de domenii și 652
de acţiuni importante ce sunt de competenţa autorităţilor locale şi urmează
a fi realizate în cursul anului 2014.
Dintre cele mai importante acţiuni pe domenii
enumerăm următoarele :
Economie
În anul 2013, Produsul Intern
Brut (PIB)
al României a crescut cu 3,5% faţă de anul 2012, plasând România
printre ţările din Uniunea Europeană cu cea mai mare creştere.
PIB-ul judeţului Maramureş, la nivelul ultimului an
calculat, 2011, a fost de 8.720,7 milioane lei, judeţul ocupând locul
trei în cadrul Regiunii de Nord-Vest, reprezentând 14,28% din PIB-ul
regiunii şi 1,56% din cel naţional.
Producţia industrială realizată în anul 2013, comparativ cu anul 2012, a crescut cu 6,7% în
volum absolut.
Indicele valoric al cifrei de afaceri totală (cifra de afaceri totală provine atât din activitatea principală, cât
şi din activităţile secundare ale unităţilor cu profil industrial) a unităţilor
industriale, în anul 2013, a
fost mai mare cu 9,8% faţă de anul 2012.
În totalul cifrei de afaceri, ponderi mai însemnate au deţinut
activităţile: fabricarea de mobilă 36,1%, fabricarea echipamentelor electrice
25,9%, prelucrarea lemnului 10,8%, industria alimentară 6,2%, fabricarea
produselor din cauciuc şi mase plastice 4,8%, industria metalurgică 4,1%,
industria construcţiilor metalice şi a produselor din metal 3,8%, fabricarea
articolelor de îmbrăcăminte 2,1%.
Industrie,
Comerţ, IMM şi Mediu de Afaceri
- Acţiuni de
informare a mediului de afaceri prin promovarea Programelor de finanţare
guvernamentale şi europene, precum şi organizarea de târguri
expoziționale de către Camera de Comerţ şi Industrie. In anul 2013 s-au derulat
urmatoarele programe
-
Programul national multianual de infiintare si dezvoltare de incubatoare
tehnologice si de afaceri
-
Programul de dezvoltare si modernizare a activitatilor de comercializare a
produselor si serviciilor de piata
- Programul
pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si
facilitarea accesului acestora la finantare START
- Programul
national multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul
femeilor manager din sectorul intreprinderilor mici si mijlocii
- Programul
pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre
intreprinzatorii tineri
- Programul
Mihail Kogalniceanu pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii
- Programul
national multianual pentru sustinerea mestesugurilor si artizanatului
În cadrul acestor programe în
Maramureș au fost depuse 426 de dosare și s-au incheiat 150
de contracte.
Au fost organizate 8 târguri și
expoziții de către Camera de Comerț și Industrie Maramureș. În anul 2014 se va
urmări atragerea unui procent de 20 % din valoarea finanţărilor de la Bugetul
de stat, realizarea de sesiuni de promovare a programelor guvernamentale,
organizarea de târguri expoziționale de către Camera de Comerţ şi Industrie
Maramureș în vederea promovării produselor și serviciilor din județul nostru.
- Acţiuni de control pentru asigurarea
cerinţelor de securitate şi de
conformitate a produselor şi serviciilor în scopul protecţiei
consumatorilor. În anul 2013 s-au efectuat 2.437 actiuni de control derulate la producatori,
distribuitori si prestatori de servicii, incheindu-se un numar de 1.600 procese
verbale de constatare a contraventiei si cercetandu-se un numar de 724
reclamatii inregistrate. Valoarea totala a amenzilor aplicate
a fost de 873.450 lei; iar valoarea despăgubirilor acordate 181.935 lei.
În anul 2014 se vor continua acțiunile de control în scopul protecției
consumatorilor.
Agricultura
-. În anul 2013
s-au emis 641 acte de proprietate, pentru suprafaţa pusă în posesie de 728,42
ha teren agricol şi 645,56 ha teren forestier.
În temeiul Legi nr. 247/2005, la
nivelul comisiilor locale de fond funciar mai sunt de soluționat un număr de 3.116
cereri (din totalul de 24.368 cereri depuse), din care 2.172
cereri pentru teren agricol și 944 cereri pentru teren cu vegetație
forestieră.
De asemenea, în temeiul Legi
nr. 18/1991 și Legi nr. 1/2000, la nivelul
județului Maramureș mai sunt de eliberat un număr total de 14.811 titluri de propietate,
din care: 10.836 titluri de propietate pentru teren agricol și 3.975
titluri de propietate pentru teren cu vegetație forestieră (informații
primate de la comisiile locale de fond funciar).
Totalul titlurilor de propietate emise la
legile fondului funciar sunt în număr de 82.673 pentru o suprafață de 249.975,75
ha, din care: 143.640,56 ha teren agricol și 106.335,19
ha teren cu vegetație forestieră.
Numărul hotărârilor judecătorești
definitive și irevocabile nepuse în executare de comisiile locale de fond
funciar sunt de 1.675 pentru o suprafață de 4.822,83 ha, din care: 738,08
ha teren agricol și 4.084,75 ha teren cu vegetație
forestieră
Se estimează un număr de 30.000
de cereri/titluri de propietate, care se vor elibera pentru terenurile
situate în zone necooperativizate.
În anul 2014 se continuă procesul de
inventariere a terenurilor conform Legii 165/2013 privind măsurile pentru
finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a
imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România
- În
cursul anului 2013 în judeţul Maramureş s-au înregistrat 426 operatori ecologici. În
anul 2014 se continuă promovarea şi susţinerea agriculturii ecologice şi a
produselor tradiţionale maramureşene
- În cursul anului 2013 au fost acordate subvenţii
pentru sectorul vegetal şi zootehnic în valoare totală de 88.883.621,27 euro,
respectiv 7.911.169,86 lei, din care 41.808.349 Euro, pentru Campania SAPS 2012
şi suma de 42.408.437 Euro pentru Campania SAPS 2013. În anul 2014
se continuă informarea producătorilor agricoli și acordarea de subventii
privind sprijinul financiar pentru activităţile din sectorul vegetal şi
zootehnic din bugetul naţional şi din fonduri europene.
Buget, Finanţe
Instituţia
Prefectului-Judeţul Maramureş a urmărit situaţia cererilor depuse de către
primării la Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Maramureş şi aprobate
în condiţiile O.G. nr. 17, 99 şi 107/2013 cu privire la rectificarea bugetului
de stat pe anul 2013 în vederea stingerii obligaţiilor fiscale restante către
bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor
speciale ale furnizorilor de bunuri, servicii şi lucrări ai unităţilor
administrativ-teritoriale şi instituţiilor publice finanţate integral sau
parţial din bugetul local şi spitalelor publice din reţeaua autorităţilor
administraţiei publice locale.
În baza
prevederilor celor 3 acte normative, totalul
sumelor aprobate, compensate şi
repartizate de către Ministerul Finanţelor Publice pentru cele 40 de primării beneficiare a fost de
23.040.436 lei.
- Menţinerea trendului crescător al volumului încasărilor la bugetul general
consolidat al statului. În cursul anului 2013 s-a menţinut trendul crescător al
încasării veniturilor la bugetul consolidat al statului: 1.244.800.517 lei, în
plus cu 125.812.581 lei, respectiv 111,24 % faţă de anul 2012. Depăşirea
înregistrată se datorează majorării veniturilor la toate bugetele componente,
mai ales la bugetul de stat. Încasările
superioare la bugetul de stat au fost posibile, în principal, datorită intreprinderii a numeroase
actiuni comune de verificare fiscala, stabilirea de diferente si sume
suplimentare, instituirea de masuri siguratorii (sechestre de bunuri mobile si
imobile, propriri de terti, etc), valorificarea masurilor dispuse si incasarea
la buget a peste 37.674 mii lei; creşterea
gradului de depunere voluntară a declaraţiilor fiscale la buget cu 4,89% faţă
de anul 2012 prin imbunatatirea perceptiei asupra relatiei
contribuabil-administratie fiscala; realizarea indicatorilor de performanţa pe
anul 2013 la activitatea de inspecţie fiscală. Pentru anul 2014, în vederea
menţinerii trendului crescător al încasărilor, se urmăreşte: creşterea
gradului de depunere voluntară a declaraţiilor fiscale la buget cu 5% faţă de
2013 prin imbunatatirea perceptiei asupra relatiei contribuabil-administratie
fiscala; creşterea gradului de conformare voluntară la plată a contribuabililor
la 80%; creşterea gradului de colectare a arieratelor la 65%; creşterea ratei
veniturilor bugetare colectate prin executare silită cu 5%; realizarea
indicatorilor de performanţa la activitatea de inspecţie fiscală.
- În anul 2013 nu
s-a reuşit realizarea programului trimestrial de încasări la buget transmis de
către ANAF, gradul de realizare de
83,29% fiind cauzat de: majorarea programului de încasări a veniturilor
bugetare repartizat cu 21,52% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior; la
repartizarea programului de încasări s-au avut în vedere sume provenind din
declaraţii curente depuse de agenţii economici aflaţi sub influenţa Legii
insolvenţei, respectiv din decizii de impunere emise de Inspecţia Fiscală pe
seama acestora, sume ce nu pot fi urmărite în vederea încasării şi care
influenţează nerealizările atât pe partea de obligaţii curente cât şi pe cea a
sarcinii de recuperare din arierate; gradul redus de recuperare a arieratelor
prin măsuri de executare silită pe fondul nevalorificării prin licitaţie a
bunurilor sechestrate ale debitorilor din cauza lipsei ofertelor de cumpărare;
efectuarea de către unii operatori economici de operaţiuni de încasare şi plată
în numerar, renunţând la derularea acestor operaţiuni prin conturi bancare,
fapt ce îngreunează aplicarea măsurilor de executare silită. În anul 2014, în vederea realizării
programului de încasări transmis de către ANAF, se vor întreprinde măsuri constând în: organizarea de acţiuni
de impulsionare a colectării veniturilor; poprirea tuturor surselor de venit
aflate la terţi, inclusiv acţionarea în instanţă a terţilor popriţi care nu se
conformează obligaţiilor legale; intensificarea măsurilor de executare silită
faţă de operatorii economici care înregistrează restante la plata obligaţiilor
bugetare; capacitarea reprezentanţilor legali ai entităţilor debitoare pentru a
solicita înlesniri la plata obligaţiilor restante în temeiul prevederilor
Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 29/2011
- Prin aplicarea,
începând cu data de 1 august 2013, a prevederilor
O.U.G nr.
74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii
Agentiei Naţionale de Administrare Fiscală precum şi pentru modificarea şi
completarea unor acte normative, Garda
Financiară s-a desfiinţat la finele lunii octombrie iar Direcţia
Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Maramureş s-a transformat în
Biroul Vamal de Interior de gradul II Maramureş, Inspecţia fiscală şi echipele mobile funcţionând doar la nivel regional.
Toate acestea au grevat
asupra punerii in aplicare a ultimelor reglementari legale pentru combaterea
fenomenelor de evaziune fiscala, a fraudei fiscale si vamale, scoatere la
suprafaţă a economiei din segmentele “negru„ si “gri„. Pentru anul 2014, în baza
analizei de risc efectuate de către Administraţia Judeţeană a Finanţelor
Publice, se vor înainta propuneri către Direcţia Generală Regională a Finanţelor
Publice în vederea elaborării unui plan de acţiuni pentru combaterea fenomenelor
de evaziune fiscala, a fraudei fiscale si vamale şi scoaterea la
suprafaţă a economiei din segmentele “negru„ si “gri„.
-
Asigurarea creşterii gradului de colectare a încasărilor din activitatea
vamală şi fiscală, a veniturilor cuvenite la bugetul comunitar (a
resurselor tradiţionale proprii) şi
bugetului naţional al statului. Totalul încasărilor pe cele două Birouri Vamale, pe anul
2013, a fost de 52.102.296 lei. Raportat la planul anual de încasări, gradul de
realizare este de 97,21%.datorită scăderii valorii importurilor,
scăderii numărului de importuri de produse accizate, scăderii valorii amenzilor
cu excepția creşterii tranzacţiilor cu ţări terţe fără acorduri preferenţiale
cu Uniunea Europeană care a crescut la 120%.
Energie
- În anul 2013 au avut loc lucrări
de de îmbunătăţire a nivelelor de tensiune în reţelele electrice urbane
şi rurale ale judeţului Maramureş în valoare de 1.857 mii lei, iar lucrări de
trecere la 20 kV a reţelelor electrice în valoare de 2.592 mii lei. În anul
2014 se vor continua aceste lucrări.
În
județul Maramureș în momentul de fața există 16 MHC-uri în funcțiune cu o
putere instalată de 32.339 kv și 4 în construcție.
Cultură
- Numărul total monumente
cuprinse în Lista Monumentelor Istorice 2010 în judeţul Maramureş este de 582.
Au fost cartate toate monumentele istorice înscrise în Lista Monumentelor
Istorice, în afară de 5 situri arheologice. În anul 2013 s-au efectuat 127
controale şi inspecţii la monumentele istorice din judet. În anul 2014 se va continua
inventarierea şi clasarea patrimoniului naţional construit în vederea
finalizării lui.
- Derularea proiectului
«Circuitul bisericilor de lemn din Transilvania de Nord». Proiectul este finanţat prin
Programului
Operational Regional, DMI 5.1 Restaurarea si valorificarea durabila a
patrimoniului cultural, precum si crearea/modernizarea infrastructurilor
conexe, cu o valoare totală de 19.099.090,52
lei din care 15.160.569,62 finanţare
nerambursabilă.
Obiectivul proiectului este cresterea
gradului de accesibilitate al bisericilor de lemn din Maramures si dezvoltarea
infrastructurii conexe zonei turistice aferente bisericilor. În cadrul
proiectului sunt cuprinse 16 unităţi de cult. Gradul
de absorbţie la sfarsitul anului 2013 este de 25 %. În anul 2014 se vor
continua activitatile cuprinse in proiect.
- În ceea ce privește protejarea patrimoniului
cultural mobil şi imobil, în anul 2013 s-au realizat recepţii finale privind
lucrările de consolidare – restaurare biserică, instalaţii paratrăznet, etc.,
finanţate de către Institutul Naţional al Patrimoniului la 3 obiective:
Biserica de lemn “Naşterea Maicii Domnului” sat Lăschia, com. Copalnic
Mănăştur; Biserica de lemn şi de zid Copalnic, com. Copalnic Mănăştur; Biserica de lemn şi zid
“Sf. Paraschiva”, Valea Stejarului, com. Vadu Izei. Au fost efectuate
verificări privind starea de conservare şi de securitate a bunurilor culturale
mobile clasate la
Muzeul Judeţean de Mineralogie, Muzeul Judeţean de Artă
«Centrul Artistic Baia Mare», „Muzeul Maramuresului Sighetu-Marmatiei”, Muzeul
Judeţean de Istorie şi Arheologie Maramureş, Muzeul de Etnografie si Artã
Popularã Baia Mare. În anul 2014 se va continua aplicarea respectării
legislaţiei în vigoare privind protejarea patrimoniului cultural naţional, în vederea stopării a
tuturor formelor de distrugere şi/sau alterare a patrimoniului cultural imobil
local, controlul periodic al stării de conservare şi securitate a bunurilor
culturale mobile clasate şi acordarea de consultanţă de specialitate.
Infrastructură
- Reabilitarea
DN 1C. În anul 2013, pe tronsonul D.N. 1C Tronsonul Dej – Baia Mare (Județele Cluj, Sălaj și
Maramureș),
lucrările sunt terminate și recepționate în data de 09.07.2013, suma
platita fiind in valoare de 87.431.439,52 lei (inclusiv TVA) si se
refera la lucrari executate in perioada iulie - octombrie 2012. Pe tronsonul
D.N. 1C km. Baia Mare – Livada – Halmeu si
DN19 Satu Mare – Livada (Judetele Maramureș si Satu Mare) stadiul fizic al lucrărilor
este de 96,36%, suma plătită fiind in valoare de 52.920.969,44 lei (inclusiv TVA) și se refera la
lucrari executate in perioada septembrie – noiembrie 2012. În anul 2014 se va face recepția
și la tronsonul 1C km. Baia Mare – Livada – Halmeu.
- Reabilitarea
DN 18 (Baia Mare – Sighetu Marmatiei şi Moisei - Borşa – Limita Jud. Suceava). În anul 2013, pe tronsonul D.N. 18 (Sighetu
Marmației – Moisei) lucrările au fost finalizate, iar suma
platita in anul 2013 este in valoare de 19.024.249,00 lei
(inclusiv TVA) si se referă la lucrari executate in perioada Septembrie –
Noiembrie 2012. Pe tronsonul DN18 km (Baia Mare - Sighetul Marmatiei) stadiul
fizic al lucrărilor este de 24.60%, iar suma plătită in anul 2013 este in
valoare de 24.472.754,39 lei (inclusiv TVA) si se refera la lucrari
executate in perioada Iulie – Noiembrie 2012. Pentru reabilitare DN18
(Moisei – Iacobeni), stadiul fizic al lucrărilor este de 13,36%, in
anul 2013 nu au fost efectuate plăți. În anul 2014, vor începe lucrările
de reabilitare pe cele două tronsoane Baia Mare - Sighetu Marmației și Moisei – Borșa –
Iacobeni, acestea fiind cuprinse în bugetul Companiei Naționale de Autostrăzi
și Drumuri.
- Demarare proiect „Extindere şi modernizare Aeroport Baia Mare”.
În anul 2013 s-a transmis Ministrului Delegat pentru Ape, Păduri şi
Piscicultură Nota de fundamentare şi Studiul tehnic cu măsurile ce trebuie
îndeplinite pentru eliminarea obstacolului creat de pădurea Bozânta pentru
elaborarea unei Ordonanţe de Guvern care să permită tăierea arborilor din
pădurea situată lângă Aeroportul Internaţional Baia Mare.
În urma intervenţiei s-a
elaborate un Proiect de Ordonanţă de Urgenţă privind includerea aeroporturilor
în categoria obiectivelor pentru care este permisă reducerea suprafeţei
fondului forestier naţional prevăzute de Legea nr.46/2008-Codul silvic, cu
modificările şi completările ulterioare. S-a refăcut sistemul de balizaj- aproximativ
1,2 mil euro (cu TVA inclus). În anul 2014 se vor continua demersurile
pentru demararea proiectului.
-
Executarea lucrărilor proiectului „Reabilitare traseu de drum judeţean Baia
Sprie (DN 18) – Cavnic (DJ 184)- Ocna Şugatag (DJ 109F ) –Călineşti (DJ 109 F ) – Bârsana (DJ 1895)”. În
anul 2013 au fost sistate lucrările din cauza rezilierii contractului
cu constructorul și a fost reluată procedura de achiziții servicii lucrări de
construcții. În anul 2014 se va relua procedura de licitație lucrări.
-
Demararea proiectului „Pod
din beton armat peste
râul Tisa și amenajări punct de trecere frontieră România Ucraina, județul
Maramureș”
În anul 2013 s-a întocmit
documentaţia cu privire la justificarea necesităţii şi oportunităţii
deschiderii unui punct de trecere a frontierei româno-ucrainene la Sighetu
Marmaţiei - Biserica Albă. Departamentul pentru proiecte de infrastructură şi investiţii străine a
cuprins în Lista proiectelor de investiţii publice cu finanţare din fonduri
externe nerambursabile, postaderare în anul 2014 acest proiect. Pentru îndeplinirii acestui important obiectiv, au
fost organizate întâlniri în Ucraina şi în România cu reprezentanţii raionului
Raxiv. În anul 2014 se va elabora studiul de
fezabilitate pentru
pod cu 4 benzi.
- Demararea proiectelor în vederea dezvoltării
rețelei rutiere județene. În 2014 se vor demara
diligențele necesare în vederea cuprinderii în execuția bugetară 2014 – 2020 a
proiectelor de reabilitare rețea
de drumuri interjudețene DJ193 (lim. jud. Satu-Mare - int. DN 1C), DJ 108A (int.DJ 108D – int. DJ
193) și DJ 108D (lim. jud. Sălaj – int. DJ 108A) care asigură legătura cu
județeleSatu Mare și Sălaj
Educaţie
-
În ce privește „Dezvoltarea bazei materiale a învăţământului,
„Sanse egale de acces la educatie pentru fiecare copil din judet”, în anul 2013 au fost finalizate
toate investiţiile demarate pentru asigurarea de mobilier la care M.E.N. a
alocat fonduri pentru 1413 seturi de
mobilier pentru clasa „0”,
număr care a acoperit necesarul.
S-au
demarat programele: laptele și cornul
și mere, acordate unui număr
de 50.892 elevi, alocându-se suma de 962,8 mii lei pentru programul mere în
școli și suma de 8.715,1 mii lei pentru programul lapte – corn; bani de liceu (beneficiari 3.500
elevi în valoare de 4.594 mii lei), Euro 200 (beneficiari 293 elevi în valoare de 265,4 mii
lei); Rechizite școlare (beneficiari
2.100 elevi în valoare de 572,5 mii lei); Transport elevi (beneficiari 5.550 elevi în valoare de 4.785,8
mii lei). În anul 2013 nu au fost achiziționate microbuze școlare. În anul 2014 vor fi demarate investiţii în infrastructura
educaţională şi în mijloacele de învăţare, dotarea bibliotecilor şcolare,
realizarea unor centre educaţionale puternice, etc. și au fost solicitate 24
microbuze școlare pentru transportul elevilor.
- Corelarea programelor
educaţionale cu piaţa muncii. În anul 2013
programele educaţionale derulate s-au centrat cu precădere pe orientarea
şcolară şi profesională, au fost în corelaţie cu strategia A.J.O.F.M Maramureş
care vine în sprijinul adaptării tinerei generaţii la evoluţia pieţei muncii.
În anul 2014 se va continua corelarea învăţământului profesional şi tehnic cu
cerinţele agenţilor economici, fiind aprobate pentru anul școlar 2014 – 2015, 36
de clase profesionale cu 1008 elevi.
- Descentralizarea şi depolitizarea unităţilor
de învăţământ. În anul 2013 s-a actionat in directia dezvoltarii unui
management educational performat al unitatilor de invatamant din judet. S-a
implementat sistemul de control managerial intern. În 2014 se va acționa pentru
asigurarea stabilităţii cadrelor didactice şi a echipelor de management şcolar,
garantarea autonomiei şcolilor şi a autonomiei profesionale a cadrelor
didactice şi asumarea responsabilităţii publice faţă de performanţele şcolii,
etc.
- Investiţii în resursele umane. În
anul 2013 au fost derulate etapele din
calendarul metodologiei de mişcare a personalului didactic, repartizarea pe
post/catedră a cadrelor didactice, iar în 2014 se vor organiza stagii de
mentorat şi de definitivat în învăţământ, formarea continuă a personalului
didactic prin sistemul gradelor didactice, profesionalizarea carierei
manageriale în sectorul educaţiei şi stabilizarea pe post, etc.
- Asigurarea învatamantului şi educaţiei
pentru minorităţile naţionale şi grupurile dezavantajate. În anul 2013
unităţile de învăţământ au asigurat studiul limbii materne în toate unitățile
și clase cu predare în limba minorităților naționale, s-a asigurat manualele
şcolare în limbile minorităţilor naţionale, iar în anul 2014 se va continua
asigurarea condiţiilor de însuşire a limbii române şi a limbii materne de către
elevii aparţinând minorităţilor, creşterea capacităţii de cuprindere a
învăţământului în limba maternă, simultan cu sporirea calităţii sale,
asigurarea manualelor şcolare în limbile minorităţilor naţionale, etc.
Fonduri Europene
Până la 31 decembrie 2013 România a
înregistrat un grad de absorbție de 33,47% la Fondurile Structurale și de
Coeziune, iar la Fondul European pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală 67%,
din fondurile europene nerambursabile alocate de Uniunea Europeană pentru
perioada 2007 – 2013, atât pentru beneficiarii publici cât și privați.
Până la finele anului 2013 la nivelul autorităţilor şi instituţiilor
publice din judeţul Maramureş, au fost derulate din fondurile europene
post-aderare un număr de 93 de
proiecte în valoare totală de 1.600.838,2 mii lei, din care un număr de
31 de proiecte sunt finalizate. Grad de absorbţie total pe judeţ 18,73%,
adică 299.787,6 mii lei.
În funcţie de sursa de finanţare, se împart astfel:
- Programul Naţional de
Dezvoltare Rurală - 44 proiecte în valoare de 267.808,1 mii lei, cu un grad
de absorbţie de 50,19%, adică 134.424,2 mii lei.
- Programul
Operaţional Regional - 26 proiecte în valoare de 392.484,9 mii lei, cu un
grad de absorbţie de 24,41%, adică 95.813,5 mii lei
- Programul
Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane - 12 proiecte în valoare
de 28.947,1 mii lei, cu un grad de absorbţie de 68,46%, adică 19.818,3 mii lei
- Programul
Operaţional Sectorial Mediu - 7 proiecte în valoare de 908.415.6 mii lei,
cu un grad de absorbţie de 5,29%, adică 48.074 mii lei
- Programul Operaţional
Sectorial Dezvoltarea Capacităţii Administrative - 4 proiecte în valoare de
3.182,4 mii lei cu un grad de absorbţie de 52,10%, adică 1.658,0 mii lei.
În anul 2014 se
vor urmări în continuare derularea
proiectelor si sprijinirea beneficiarilor acestora in solutionarea problemelor
care apar.
- Realizarea de acţiuni menite să ducă la creşterea
absorbţiei fondurilor europene în judeţ. În anul 2013 Instituţia Prefectului Judeţul Maramureş a făcut o serie de
intervenţii în urma sesizărilor făcute de beneficiari dar şi a întalnirilor
organizate cu reprezentanţii Organismele Intermediare către Primul Ministru,
Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, Centrul Regonal de Plăţi,
Dezvoltare Rurală şi Pescuit Satu Mare, cu privire la problemele cu care se
confruntă beneficiarii fondurilor europene nerambursabile.
Astfel, prin adoptarea OUG nr 27 din 10 aprilie 2013
pentru modificarea şi completarea OUG nr. 64/2009 privind gestionarea
financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru
obiectivul convergenţă, precum şi pentru adoptarea unor măsuri financiare în
vederea creşterii gradului de absorbţie a fondurilor europene, beneficiarii
instituţii publice pot depune în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea facturilor
pentru livrarea bunurilor/prestarea serviciilor/execuţia lucrărilor
recepţionate, acceptate la plată, la organismul intermediar/autoritatea
de management cererea de plată şi documentele justificative aferente acesteia,
urmând ca după verificarea acestora, autoritatea de management să vireze
beneficiarului valoarea cheltuielilor rambursabile şi contravaloarea taxei pe
valoarea adăugată neeligibile aferentă cheltuielilor eligibile, iar prin
dispoziţii interne ale APDRP au fost stabilite targete în procesul de absorbţie
pentru fiecare OJPDRP.
În anul 2014 se va solicita instituţiilor
responsabile reducerii birocraţiei în procesul de implementare al proiectelor dar şi
privind soluţionarea de către instanţele de judecată cu celeritate a
contestaţiilor la achiziţiile publice referitoare la fonduri europene
nerambursabile, având în vedere faptul că atragerea banilor europeni
reprezentând o problemă de interes naţional.
Interne
- Prevenirea şi combaterea infracţionalităţii.
În anul 2013, domeniile prioritare fiind: prevenirea comportamentelor
infracţionale ale copiilor şi tinerilor, prevenirea infracţiunilor cu violenţă
şi prevenirea infracţiunilor de furt dar şi prevenirea înşelăciunilor şi a
tâlhăriilor. Astfel au fost iniţiate şi implementate 12 proiecte şi 5 campanii
de prevenire în cadrul cărora s-au abordat infracţiunile circumscrise
domeniilor prioritare. În anul 2014 continuă activităţile de identificare a
unor noi moduri de acţiune eficiente pentru prevenirea şi combaterea
infracţionalităţii în incinta şi zonele adiacente unităţilor de învăţământ
preuniversitar, prevenirea producerii de evenimente rutiere grave şi combaterea
infracţionalităţii la acest regim, asigurarea ordinii și siguranței publice.
- Identificarea unor moduri de acţiune
eficiente pentru prevenirea şi combaterea infracţionalităţii în incinta şi
zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar. În anul 2013
, au
avut loc întâlniri trimestriale ale Comisiei judeţene pentru siguranța în
școli. Pentru reducerea riscului criminogen în zona unităţilor de învăţământ,
în baza planurilor comune de măsuri, au fost organizate activităţi cu caracter
informativ-preventiv orientate spre grupele de vârstă cu risc criminogen şi
genurile de fapte specifice acestora. Totodată, au fost iniţiate activităţi de
patrulare şi de supraveghere a unităţilor de învăţământ atât în perioadele de
intrare şi ieşire a elevilor de la cursuri cât şi în afara orelor de curs
pentru prevenirea vandalizării sediilor şi sustragerii de bunuri din interiorul
acestora. În anul 2014 continuă acțiunile de prevenire și combatere a
infracționalității în perimetrul unitîților de învățământ.
- Asigurarea controlului şi supravegherii
frontierei de stat. În anul 2013 numărul persoanelor care au trecut
frontier a fost de 521.761 persoane. Au fost întocmite 385 dosare penale sub aspectul săvârşirii a 892
infracţiuni de către 637 persoane. A
fost descoperită şi ridicată în vederea confiscării cantitatea de 902.318
pachete ţigarete de provenienţă ucraineană în valoare totală de 8.086.734 lei,
faţă de 608.688 pachete de ţigarete de provenienţă ucraineană, în valoare
totală de 5.379.658 lei în 2012. În anul 2014 se va urmări creşterea
nivelului de control şi de supraveghere a frontierei externe a UE prin finalizarea
Sistemului integrat de securizare a frontierei, intensificarea cooperării
bilaterale cu structurile similare din Ucraina în domeniul managementului
frontierei comune şi combaterii criminalităţii transfrontaliere, etc.
- Inspecţii, controale şi verificări în
domeniul situaţiilor de urgenţă. În anul 2013 au fost
executate 1028 controale, S-au
acordat 61 asistenţe tehnice de specialitate persoanelor fizice și juridice, au
fost organizate şi executate 141 de exerciţii de alarmare, din care: 67 în caz
de incendiu, 27 de alarmare publică, 47 de evacuare. În anul 2014 se va
continua aceste inspecții și controale în vederea prevenirii situațiilor de
urgență.
- Activităţi de pregătire, monitorizare în
domeniul situaţiilor de urgenţă. În anul 2013 serviciile profesioniste
au participat la 7262 situaţii de urgenţă, din care 1098 intervenţii la incendii
şi alte situaţii de urgenţă şi 6164
acţiuni pentru asistenţă medicală de urgenţă, reanimare şi descarcerare
(SMURD), au fost verificate 117 mijloace de alarmare (sirene electrice), s-au
primit 63 mesaje de atenţionare/avertizare COD GALBEN, 1 mesaj COD PORTOCALIU
şi 40 informări meteorologice.
Mediu, Ape şi Păduri
- Derularea proiectului Sistem de Management
Integrat al Deşeurilor Menajere în Judeţul Maramureş. În luna decembrie 2013
Consiliul Judeţean Maramureş a primit Ordinul 2930 din 12 decembrie 2013
al Ministrului Mediului şi Schimbărilor Climatice, prin care se aprobă
finanţarea proiectului „Sistem de
Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Maramureş” în cadrul
Programului Operaţional Sectorial „Mediu” - Axa Prioritară 2. În anul 2014 s-a
semnat contractul de finanțare a proiectului în data de 10 februarie 2014 și
s-au lansat o parte din achizițiile publice (proiectul tehnic, auditul,
consultanța), celelalte proceduri de achiziții find lansate în funcție de
avizul de la Unitatea de Management.
- Aplicarea directivelor europene privind gestionarea
deşeurilor şi protecţiei mediului. În anul 2013 au fost luate măsurile
de închidere
a depozitului de deșeuri de la Arinies – Borșa, iar în
anul 2014 demararea diligențelor pentru închiderea depozitului de deşeuri de la Vişeu de Sus.
În anul 2013, numărul total de
vehicole scoase din uz colectate a fost de 1109 buc., din care prin Programul
Naţional de reînnoire a parcului auto pentru anul în curs, (demarat în data de
10 iunie 2013) 521 vehicule.
- În anul 2013, în ceea ce
privește verificarea starii de salubritate a
localitatilor, cailor de comunicatii si cursurilor de apa. s-au efectuat 152
actiuni de control, s-a aplicat 1 amenda in valore de 25.000 lei și 6
avertismente, iar în anul 2014 vor continua aceste controale.
- Realizarea în judeţ a lucrărilor de
investiți cu rol de apărare împotriva inundaţiilor (regularizări
cursuri de apă, apărări de mal, decolmatări, etc.). În anul 2013 a fost
alocată în județul Maramureș, suma de 13.875 mii lei pentru lucrări de apărare
împotriva inundațiilor. Au fost făcute intervenții pentru alocarea de
fonduri în vederea continuării lucrărilor la Acumulare Runcu, jud. Maramures. A
fost recepționată lucrarea de investiții „Amenajarea cursurilor de apa rau Iza
si rau Baicu la Dragomiresti”. În anul 2014 s-au facut o serie de intervenții
pentru alocarea de fonduri în vederea executării unor lucrări în regim de
urgență pentru obiectivele Consolidare de mal drept râu Vișeu în comuna Bistra,
Lucrari de regularizare a paraului Baleasa (afluent al raului Iza) pe portiunea
ce strabate intravilanul orasului Salistea de Sus, Amenajare rau Iza pe
tronsonul Vadu Izei – confluenta cu rau Tisa în comuna Bârsana precum și
intervenție pentru alocarea de fonduri în vederea continuării lucrărilor la
Acumulare Runcu.
- Combaterea despăduririlor şi tăierii ilegale
de masă lemnoasă. În anul 2013 s-a înregistrat un volum de
23.579 mc material lemnos sustras ilegal din pădurile proprietate
publică a statului aflate în administrarea direcţiei silvice cu o valoare
de 5.329.267 lei. Pentru 3.145 mc s-au încheiat procese verbale de
infracţiune în valoare de 873.711 lei şi pentru 329 mc s-au incheiat procese
verbale de contravenţie în valoare de 44.093 lei.
Prin
acţiunile de control a circulaţiei materialului lemnos pe drumurile publice şi
controlul instalaţiilor de debitat, s-au confiscat 3.282 mc material lemnos
aplicându-se amenzi în valoare de 100.400 lei. În anul 2014 se continuă şi Planul comun de acţiune privind prevenirea
şi combaterea tăierilor ilegale de arbori din păduri şi a faptelor ilegale asociate cu
circulaţia, depozitarea, prelucrarea primară şi comercializarea materialului
lemnos la care participă toate instituţiile cu atribuţii în acest domeniu.
Muncă
- Concentrarea
acţiunilor în vederea reglării raporturilor
dintre cererea şi oferta de pe piaţa muncii. În anul 2013 au fost organizate
6
burse ale locurilor de muncă prin intermediul carora s- au ocupat 306
locuri de munca. În 2014 se va urmări pastrarea unui nivel redus al
somajului prin cresterea calitatii ocuparii simultan cu crearea de oportunitati
de pregatire profesionala a somerilor, adaptata la cerintele pieteti muncii.
- Stimularea
angajatorilor în vederea încadrării:
absolvenţilor din instituţiile de invăţământ, persoane de etnie romă, persoane peste 45 de ani,
persoane care mai au 3 ani până la pensie, persoane din mediul rural, persoane
cu dizabilităţi, şomeri de lunga durată. În anul 2013 au fost încadrate în muncă
1105 persoane din aceste categorii. În anul 2014 se va urmări creșterea
numarului de persone de etnie roma, persone peste 45 de ani, persoane care mai
au 3 ani pana la pensie, persone din mediul rural, persone cu dizabilitati,
someri de lunga durata, tineri sub 25 de ani,si adulti peste 25 ani.
-
Verificarea modului în care angajatorii
respectă prevederile Codului Muncii, a altor acte normative de dreptul muncii, precum şi a
clauzelor contractelor colective de muncă. Inspectoratul teritorial de
muncă Maramureş a efectuat 4650 controale , s-au aplicat 4321 sanctiuni in
valoare de 3.253.700 lei. În anul 2014 se continua verificarea modului în care angajatorii respectă
prevederile Codului Muncii, a altor acte normative de dreptul muncii, precum şi
a clauzelor contractelor colective de muncă.
- Asigurarea
stabilirii şi plăţii corecte şi la timp
a drepturilor de pensii şi indemnizaţii stabilite prin legi speciale. Numărul total al pensionarilor in plata la
31.12.2013 era de: 121.074 persoane. Numărul pensionarilor de asigurări sociale de
stat a fost de 113.173 persoane și 7.901 de asigurari sociale de stat
respective 7.901 pensionari de asigurari sociale agricultori. Numărul
total al biletelor de tratament valorificate a fost de 4.525 din cele 4.642
repartizate.
Valoarea punctului de pensie in anul 2012 a fost de 732,8
lei, iar în anul 2013 aceasta a crescut la 762,1 lei. Față de anul
2012 valoarea
punctului de pensie a crescut in anul 2013 cu 4% care reprezinta rata
medie anuala a inflației.
Valoarea punctului de pensie pentru anul 2014 este de 790,7
lei, fata de 762,1 lei cat era in anul
2013. Fata de anul 2013 valoarea punctului de pensie a
crescut cu 3,76% care reprezinta 50% din cresterea reala a castigului
salarial mediu brut. În anul 2014 se continua asigurarea stabilirii şi plăţii corecte şi la timp a drepturilor de
pensii şi indemnizaţiile stabilite prin legi speciale
- Intarirea actiunilor inspectiei sociale
cu scopul diminuarii valorii prestatiilor sociale la nivelul judetului prin
stingerea treptata a numarului cazurilor de plati necuvenite. În anul 2013 au
fost plătite fonduri pentru prestații sociale în valoare de 184.869.540 lei.
Din totalul acestor fonduri suma de 112.057.385
lei sunt alocatii familiale (copii).
Persoane cu handicap
- Acordarea de
prestatii sociale si facilitate persoanelor încadrate în grad de handicap. În
anul 2013 a fost acordată suma de 48.801.943 lei pentru
drepturile persoanelor cu handicap. Instituţia Prefectului-Judeţul Maramureş a
intervenit la Ministerul
Finanţelor Publice pentru aprobarea rectificării sumelor defalcate din TVA
pentru finanţarea cheltuielilor privind drepturile asistenţilor
personali ai persoanelor cu handicap grav şi indemnizaţii lunare pe anul 2013,
pentru toate unităţile administrativ teritoriale a judeţului Maramureş, cu suma
de 9.232 mii lei. Necesarul de finanţat a fost acoperit integral
prin obţinerea sumelor necesare în două etape: 3.155 mii lei şi 5.406 mii lei cu
ocazia rectificării bugetare pe anul 2013. Unităţile administrativ teritoriale
au asigurat şi din venituri proprii finanţarea acestor cheltuieli. A fost
modificată legislația, astfel 30% din necesar se asigură din bugetul local și
70% din bugetul de stat. Au fost eliberate un număr de 37.647 bilete auto și
15.791 bilete CFR pentru persoanele cu handicap. În anul 2014 se va continua
acordarea prestațiilor sociale și a drepturilor persoanelor cu handicap.
Sănătate
Organizarea
serviciilor de sănătate. În anul 2013 s-a asigurat
asistenţa medicală permanentă în mediul rural şi urban prin cele 13 centre de
permanenţă. Pentru Spitalele din Sighetu Marmaţiei, Vişeu de Sus, Borşa, Târgu
Lăpuş au fost necesari medici specialişti pe următoarele specialităţi: medicină de urgenţă, ATI, chirurgie generală, dermatovenerice,
ORL, pneumologie, obstetrică ginecologie.
În anul 2014 se va continua derularea programelor
naţionale de sănătate, monitorizarea
unităţilor sanitare cu paturi şi cabinete medici de familie, organizarea
şi monitorizarea activităţii centrelor de permanenţă pentru asigurarea
asistenţei medicale şi în mediul rural, dezvoltarea centrelor multifuncţionale
şi a ambulatorilor de specialitate.
Dezvoltarea infrastructurii sanitare În anul 2013 s-a derulat proiectul
„Reabilitare constructivă Spitalul judeţean de urgenţă Constantin Opriş Baia
Mare”; lucrările vor continua şi în anul 2014.
Managementul sistemului de
sănătate. În
anul 2013, în ceea ce priveşte
Programul Naţional de Imunizări, necesarul de vaccinuri a fost acoperit. În
cadrul Programului Naţional de prevenire şi control boli transmisibile
prioritare, au fost înregistrate 11focare ( trichineloză-3,toxiinfecţie
alimentară-4, hepatită acută virală A-2, angină streptococică-2). În ceea ce priveşte Supravegherea
calităţii apei potabile, nu au fost înregistrate focare de epidemii hidrice.
S-a distribuit 2282,6 kg de lapte praf necesară copiilor cu vârsta cuprinsă
între 0-12 luni, care nu beneficiază de lapte matern prin administrare de lapte
praf.
Creditele bugetare de CAS pentru
cheltuielile de servicii medicale ale instituţiei pentru anul 2013 au fost mai
mari faţă de finalul anului 2012 cu 115.013,58 mii lei, respectiv 121,91%.
Situaţia arieratelor se prezintă astfel:
Unitatea
Sanitară
|
decembrie
2013
(plăţi restante peste 90 zile)
|
februarie
2014
(plăţi restante peste 90 zile)
|
Spitalul
Municipal Sighetu Marmaţiei
|
235.497
|
0
|
Spitalul
Orăşenesc Vişeu de Sus
|
896.218
|
906.015
|
Spitalul
Orăşenesc Tg.Lăpuş
|
179.951
|
100.009
|
În anul 2014, se va continua monitorizarea şi
supravegherea stării de sănătate a populației, continuarea distribuirii
cantităţii de lapte praf necesară copiilor incluşi în program.
Tineret şi Sport
- Stimularea angajatorilor
în vederea încadrării absolvenţilor din instituţiile de invăţământ. În anul
2013 numărul agenților economici care au angajat tineri a fost de 862, iar
numărul tinerilor angajati prin programul de ocupare a fortei de munca este de
1.479 persoane, din care tineri angajati prin subventionarea locului de munca a
fost de 867. Suma alocată din bugetul asigurarilor pentru somaj a fost de
4.220.500 lei. În anul 2014 se va continua acordarea
acestor facilități.
- Campanii de informare cu privire la prevederile
Legii uceniciei. Începând cu data de 6
noiembrie 2013, a intrat în vigoare
,,Hotărârea Guvernului nr. 855 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă”. Ucenicia la
locul de muncă se adresează persoanelor cu vârsta de peste 16 ani, care doresc
să se concentreze pe învăţare pornind de la situaţiile profesionale, concrete,
cerute de practicarea unei ocupaţii la locul de muncă şi care nu au calificare
pentru meseria pentru care se organizează ucenicia. Angajatorul care încheie
contract de ucenicie, pe perioada
derulării acestuia respectiv de 12, 24,
36 luni, poate solicita şi beneficiază la cerere de 60% (300 lei) din valoare indicatorului social de
referinţă al asigurărilor pentru şomaj şi stimulării ocupării forţei de muncă,
în vigoare, prevăzut de legea
nr.76/2002 prin încheierea unei
convenţii cu Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Maramureş. În
anul 2014 se continuă promovarea legii uceniciei și acordarea de facilități
angajatorilor care încheie contracte de ucenicie.
- Acordarea
facilități şi asistenţă tinerilor în
vederea începerii unei activităţi pe cont propriu sau demararea unei afaceri.
În anul 2013 s-au înmatriculat în județul Maramureș un număr de 183
societăți comerciale cu răspundere limitată – debutanți care au fost
scutiți de taxa de înmatriculare. În anul 2014 se va continua acordarea acestor
facilități.
- Realizarea calendarului în cadrul Programelor Naţionale :
Promovarea sportului de performanţă, Promovarea Sportului Pentru Toţi. În anul
2013 în cadrul Programelor Promovarea
Sportului de Performanţă si Promovarea
Sportului pentru Toţi, au fost realizate un număr de 133 de competiţii dintre
care 62 finantate de catre DJST Maramureș. În anul 2014 se va acționa pentru
realizarea tuturor competițiilor sportive prevăzute în progranul competițional
annual.
foarte bine, sper sa se realizeze macar jumatate din acest plan
RăspundețiȘtergere