Nr.
417/19.03.2013
ANALIZA ACTIVITATII COMISARIATULUI JUDETEAN PENTRU
PROTECTIA CONSUMATORILOR MARAMURES
IN PERIOADA
IANUARIE-DECEMBRIE 2013
In perioada
ianuarie – decembrie 2013 s-au efectuat 2437 actiuni de control derulate la
producatori, distribuitori si prestatori de servicii desfasurate in cadrul
tematicilor de control, controalelor operative si cercetarea reclamatiilor,
fiind astfel îndeplinite acţiunile ce revin instituţiei din Planul
de acţiuni pentru realizarea în judeţul Maramureş a obiectivelor cuprinse în
Programul de Guvernare în anul 2013.
Valoarea
produselor si serviciilor neconforme controlate 1848540
RON valoarea produselor neconforme extracomunitare 1530259 RON, valoarea totala a amenzilor aplicate 873450 RON.
Activitatea
C.J.P.C. Maramures in anul 2013, s-a materializat prin urmatoarele
actiuni:
A - Controale
tematice stabilite la nivel national de catre A.N.P.C.
Au fost
efectuate 687 de actiuni de control in cadrul a 39 de tematici de control stabilite la
nivel national de catre A.N.P.C., pe urmatoarele domenii:
Produse
alimentare: 289 controale, in cadrul carora au fost controlate: 96929
kg produse, dintre care cu abateri 44413,45 kg, oprite definitiv 711,56 kg cu
valoare de 3489,5 RON si
oprite temporar 42735,34
kg in valoare de 113244,2 RON. Au fost aplicate: 158 amenzi contraventionale in
valoare de 172300 RON si 86 de avertismente.
Principalele
abateri constatate la produsele alimentare au fost:
1.Carne şi produse din carne: produse cu
termenul de valabilitate depasit, nerespectarea
reţetelor de fabricaţie, nerespectarea temperaturii impuse de către
producători la păstrarea produselor, marcarea incompletă a etichetelor ce
insoţesc produsul, spaţii frigorifice parametrii fizico – chimici neincadraţi
în limitele prevăzute în actele normative, neafisarea preturilor, fara elemente
de identificare si caracterizare a produsului.
S-a constatat că în procesul deservirii
consumatorilor de către vanzător aceştia nu respecta conditiile igienice in
manipularea produselor.
2. Lapte şi produse lactate: în urma
controalelor pe piată s-au constatat produse care prezentau o etichetare
incompletă (lipsă adresă producător, nemarcarea datei fabricaţiei) nafisarea
pretului de comercializare, etc.
3. Zahăr şi produse zaharoase,
ciocolată: s-au gasit la comercializare produse cu data limită de
consum depaşită, avand etichete cu informaţii netraduse în limba romană sau
continand informaţii de identificare si de caracterizare incomplete, neafisarea
pretului de comercializare.
4. Băuturi răcoritoare, sucuri si
nectaruri din fructe: neincadrarea in data durabilitatii minimale şi etichetare
neconforma.
5. Ape minerale naturale: etichetare
neconforma, nerespectarea dimensiunii scrierii denumirii sursei in comparatie
cu dimensiunea denumirii comerciale a produsului,
lipsa mentionarii pe etichete a locului de unde este exploatata
sursa si numele acesteia, depozitare necorespunzatoare a apei minerale, aceasta
fiind tinuta sub actiunea directa a razelor de soare la 30 grade Celsius, neafisarea
pretului de comercializare.
6. Băuturi spirtoase: au fost
depistate la comercializare produse etichetate incomplet, incorect, mentionarea
in lista ingredientelor a unor coloranti fara ca acestia sa fie urmati de codul
numeric CE, in denumirea produsului apar ingrediente care nu se regasesc in
lista ingredientelor, neafisarea pretului de comercializare.
7. Peste: ca abateri
constatate amintim starea ambalajelor si etichetarea incompleta.
8. Produse ecologice: in urma controalelor
efectuate s-au constatat abateri privind lipsa siglei organismului care
certifica, a zonei de productie, etichetarea incompleta precum si neafisarea
pretului de comercializare.
9. Incadrarea in cantitatea neta a unor
produse alimentare ambalate, de larg consum (zahar, faina,
orez, malai, sare iodata): abateri privind incadrarea in eroarea negativa
tolerata (malai grisat, eroarea
negativa tolerata fiind de 15 gr, abaterea negativa determinata fiind de 18,6;
16,8 si 18,3 si faina alba 550,
eroarea negativa tolerata fiind de 15 gr, abaterea negativa determinata fiind de
33; 32,3; 32,5), informarea consumatorilor privind lotul si data durabilitatii
minimale care nu erau lizibile.
10. Suplimente alimentare: s-au gasit la
comercializare produse cu starea ambalajelor deteriorata, etichete incomplete
sau incorecte a suplimentelor precum si neafisarea pretului de comercializare.
11. Paine, produse de
panificatie, patiserie, gogosi si covrigi: produse cu data
durabilitatii minimale depasita, etichete incomplete, neafisarea pretului pe
unitatea de masura, nerespectarea normelor de transport (neinscriptionarea
peretilor exteriori ai masinilor de transport paine).
12. Produse congelate si
inghetata: neincadrearea in data durabilitatii minimale, in
denumirea produsului apar ingrediente care nu se regasesc in lista
ingredientelor, lipsa traducerii elementelor de identificare si caracterizare
in limba romana precum si neafisarea pretului de comercializare.
Produse nealimentare: au fost
verificati 210 operatori economici din care cu abateri au fost 137, fiind controlata
o cantitate de 48702 buc. produse, 24,59 kg bijuterii din Au si Ag si 335250
litri combustibil in valoare totala de 5593275 RON, constatandu-se cu abateri 2606
buc. produse, 6,8 kg bijuterii din Au si Ag si 10450 litri combustibil in
valoare totala de 322479,85 RON. Au fost oprite definitiv de la comercializare
produse in valoare de 39000 RON si oprite temporar produse in valoare de 248448
RON. In cadrul carora au fost aplicate: 83 amenzi contraventionale in valoare
de 79900 RON si 71 avertismente.
Principalele
abateri constatate la produsele nealimentare au fost:
1.
Produse cosmetice: cu eticheta sau instrucţiunile de utilizare
netraduse in limba
romană,
neafisarea pretului de comercializare.
2.
Articole de imbracaminte si incaltaminte purtate sau
uzate: lipsa documentului care
sa
ateste ca operatiunile de
dezinfectie-dezinsectie au fost efectuate de persoane fizice sau juridice
specializate in domeniu, nerespectarea cerintelor de introducere pe piata a
produselor, abateri privind comercializarea si distribuirea gratuita a
textilelor, necompletarea la zi a registrului privind sortarea lunara a
produselor textile purtate si uzate.
3. Masini de tuns iarba si
trimmere electrice – abateri privind neafisarea codului unic de inregistrare.
4. Benzina
si motorina – nementionarea continutului de biocarburanti pe
eticheta benzinei si nementionarea continutului de esteri metilici ai acizilor
grasi pe eticheta motorinei, lipsa afisarii avertismentului pe etcheta de
benzina: “Atentie! Verificati compatibiliatatea motorului autovehiculului dumneavoastra cu
acest amestec de carburant”
5. Masini de spalat rufe si
de spalat vase de uz casnic – manualele de utilizare nu informeaza consumatorii
privind: ciclul standard de spalare denumit “program standard”, durata
programului precum si consumul de apa si de energie al principalelor programe
de spalare.
6. Ochelari
de soare – etichetarea incompleta a ochelarilor de soare (nu se indica nr.
pentru categoria de filtru), nu exista avertismente referitor la „privirea
directa la soare este daunatoare”, netraducerea elementelor de
identificare si caracterizare specifice ochelarilor de soare in limba romana
precum si neafisarea pretului de comercializare.
7. Flori,
plante de apartament si de gradina, ornamente florale –
neafisarea informatiilor privind denumirea produsului, a producatorului,
compozitia pentru alte materiale destinate intretinerii florilor si plantelor,
modul de depozitare si conservare, lipsa traducerilor in limba romana a
elementelor de identificare si caracterizare pentru ghivecele de flori, lipsa
recomandarilor asupra ingrijirii plantelor si intretinerii acestora neafisarea
pretului de comercializare, a denumirii societatii si a codului unic de
inregistrare.
8. Butelii
pentru gaz lichefiat petrolier, tip aragaz - verificarea
ISCIR depasita, neincadrarea in cantitatea neta declarata de producator,
neafisarea pretului de comercializare.
9. Anvelope
noi – neafisarea pe eticheta a denumirii si adresei
producatorului si/sau a importatatoului, neinformarea consumatorilor privind
clasa de eficenta a consumului de combustibil, clasa de zgomot exterior de
rulare si valoarea masurata a acestuia, precum si clasa de aderenta pe teren
umed.
10.
Lichid de spalare parbriz si lichid
antigel: solutiile nu au indicate pe etichete fraze de tip R –
privind natura riscurilor specifice atribuite si fraze de tip S – privind
recomandarile de prudenta, lipsa simbolului nociv, imposibilitatea
identificarii a certificatului de conformitate R.A.R., lipsa traducerii in
limba romana a denumirii produsului ca in fisa tehnica de securitate,
neafisarea pretului pe unitatea de masura.
11.
Jocuri
si jucării pentru copii: abateri de etichetare: lipsa
avertismentelor şi a instrucţiunilor de utilizare, neindicarea adresei
importatorului, neafisarea denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare,
neafisarea pretului pe unitatea de masura.
12.
Bijuterii din Aur si Argint – neafisarea
pretului gramul de Aur si respective de Argint.
Prestari servicii: s-au efectuat un
numar de 188 controale, constatandu-se abateri la 79 operatori economici,
numarul amenzilor contraventionale aplicate fiind de 49 amenzi in valoare aplicata
de 41750 RON si un numar de 43 de avertismente.
Principalele
abateri constatate au fost:
1. Verificarea
respectarii drepturilor consumatorilor la patinoare –
neafisarea denumirii unitatii operatorului economic.
2. Verificarea
respectarii prevederilor legale in cadrul vanzarilor cu pret redus –
informarea incomplete a consumatorilor, lipsa mentionarii datei de debut a si
durata perioadei de reducere a preturilor, lipsa mentiunii “in limita stocului
disponibil”, neafisarea denumirii unitatii si a codului unic de inregistrare,
netraducerea in limba romana a elementelor de identificare si caracterizare a
produselor comercializate, neafisarea pretului de comercializare.
3. Prestari
servicii la casele de schimb valutar – panourile exterioare afisate in
afara caselor de schimb valutar sunt incomplete si literele acestora nu
corespund ca dimensiuni prevederilor legale.
4. Prestari
servicii financiar-bancare – nu au fost constatate abateri.
5. Prestari
servicii in cadrul unitatilor de vulcanizare: neasumarea unei
perioade de garantie pentru serviciile prestate, neindicarea preturilor si tarifelor pentru principalele operatii, neprezentarea Registrului
Unic de Control, neafisarea la loc vizibil a orarului de functionare precum si
a certificatului de inregistrare.
6. Prestari
servicii in cadrul unitatilor de alimentatie publica din incinta strandurilor,
piscinelor, bazinelor de inot, precum si in zonele de agrement, parcuri de distractie, debarcadere – lipsa traducerilor in limba romana pentru
alimentele utilizate, neafisarea gramajului si a pretului de comercializare,
precum si nerespecatrea prevederilor Legii 349/2002, pentru prevenirea si
combaterea efectelor consumului produselor din tutun.
7. Prestari
servicii in cadrul spalatoriilor auto – prestarea serviciilor de
spalatorie si cosmetizare auto fara detinere de autorizatii necesare
desfasurarii serviciilor prestate, informarea consumatorilor cu privire la
caracteristicile esentiale ale serviciilor prestate, neafisarea tarifelor
serviciilor prestate.
8. Prestari
servicii in cadrul gradinitelor cu program prelungit, particulare si de stat - neinformarea
parintilor cu privire la lista meniu care nu era afisata in zona de acces
pentru parinti, existand doar in zona de servirea a mesei.
9. Comercializarea
pachetelor de servicii turistice - abateri privind modul de informare a
turistilor, neafisarea denumirii agentului de turism si a orarului de
functionare.
10. Respectarea
prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor
de studii de catre Universitati - nu au fost constatate abateri.
11. Prestarea serviciilor in cadrul saloanelor de
bronzat artificial - nu au fost constatate abateri.
12. Verificarea respectarii prevederilor legale la
detinatorii / utilizatorii de echipament de agreement montate in parcurile de
distractii, targuri si oboare – neafisarea la intrarea in parc a
panoului de avertizare si neafisarea tarifelor practicate.
13. Prestari servicii in cadrul service-urilor
auto – lipsa autorizatiei tehnice de functionare, lipsa asumarii unei
perioade de garantie pentru serviciile prestate, lipsa mentionarii in comanda
de reparatii a timpului estimativ de efectuare a reparatiilor si neafisarea
preturilor si tarifelor pentru serviciile prestate.
4. Nerespectarea
prevederilor legale le incheierea contractelor de leasing si a contractelor de
asigurare – inexistenta listelor cu dobanzi, tarife si comisioane.
C - Controale
tematice proprii stabilite de C.J.P.C. Maramures
Au
fost efectuate 191 actiunii de
control in cadrul a 7 tematici proprii stabilite de C.R.P.C. Cluj si C.J.P.C.
Maramures. S-au aplicat un numar de 114 sanctiuni contraventionale sub forma de
amenda in valoare de 99300 RON si 70 sanctiuni sub forma de avertisment.
Principalele
abateri au fost constatate in cadrul urmatoarelor tematici:
La respectarea
prevederilor legale la comercializarea materialelor de constructii – neafisarea
preturilor pe unitatea de masura, netraducerea in limba romana a elementelor de
identificare si caracterizare, comercializarea produselor avand termenul de
valabilitate depasit
La respectarea prevederilor legale la comercializarea
produselor textile de imbracaminte si incaltaminte - etichetarea şi
marcarea produselor (absenta pictogramelor), netraducerea in limba romana a
elementelor de identificare si caracterizare, neafisarea denumirii adresi
opertaorului economic si neafisarea pretului de comercializare.
La verificarea ornamentelor specifice sarbatorilor de iarna
– informarea incompleta a consumatorilor, netraducerea in limba romana a
tuturor elementelor de identificare si caracterizare.
La verificarea respectarii prevederilor legale la comercializarea
produselor vrac – neafisarea vizibila a preturilor de comercializare.
La verificarea respectarii prevederilor legale la comercializarea
florilor – informarea incompleta a consumatorilor cu privire la modul
de intretinere a florilor si plantelor, nementionarea compozitiei pamantului de
flori in procente.
La verificarea respectarii prevederilor legale la comercializarea
produselor in cadrul farmaciilor – neafisarea vizibila a preturilor in
spatiul de comercializare.
La verificarea respectarii prevederilor legale la prestarea
serviciilor de alimentatie publica – nerespecatrea prevederilor legale
conform Legii 349/2002, neafisarea preturilor si gramajelor preparatelor in
listele de meniu.
D- Controale
operative
S-au
desfasurat 1510 de controale operative la
producatori, distribuitori, si importatori.
S-au
aplicat un numar de 309 sanctiuni
contraventionale sub forma de amenzi, valoarea aplicata a amenzilor fiind de 463600 RON.
Din
Ordinul Prefectului Judetului Maramures, s-au desfasurat urmatoarele
controale:
1.
In luna Aprilie 2013, s-a efectuat o actiune de control
in Piata Izvoare din Baia Mare, in colaboare cu reprezentanti din cadrul
D.S.V.S.A. Maramures, ai Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Maramureş si ai
Politiei Locale. Au fost efectuate un numar de 18 actiuni de control,
aplicandu-se un numar de 5 amenzi contraventionale in valoare de 5000 RON,
pentru lipsa verificarii metrologice a cantarului, lipsa elementelor de identificare
si caracterizare ale produselor precum si netraducerea in limba romana a unora
dintre acestea.
2. In luna August
2013, din Ordinul Prefectului nr. 220/05.08.2013, s-a realizat o actiune de
consiliere a operatorilor economici care comercializeaza produse lactate in
Piata Izvoare din municipiul Baia Mare, cu privire la legislatia in domeniu
protectiei consumatorilor. Aceasta actiune s-a realizat in colaborare cu reprezentanti
din cadrul D.S.V.S.A. Maramures si D.S.P. Maramures,
3. In luna August
2013, tot din Ordinul Prefectului nr. 226/06.08.2013, s-a constituit o comisie
mixta in vederea respectarii prevederilor legale la comercializarea legumelor
si fructelor in pietele agroalimentare din judetul Maramures. S-au
efectuat un numar de 20 de controale soldandu-se toate cu amenzi
contraventionale in valoare totala de 5600 RON pentru neafisarea la loc vizibil
a denumirii societatii operatorului economic si a obiectului de activitate
pentru care este autorizat sa functioneze. Controlul s-a efectuat in colaborare
cu reprezentanti din cadrul D.S.V.S.A. Maramures, D.A.J. Maramures, Primariei Mun. Baia Mare si
ai Politiei Locale.
4. Tot in cursul
lunii August 2013, din Ordinul Prefectului nr. 221/05.08.2013, s-au realizat
controale privind respectarea prevederilor legale la comercializarea inghetatei.
Au fost efectuate 11 controale, aplicandu-se 5 amenzi in valoare de 6000 RON
pentru abateri precum: starea ambalajelor, comercializarea
inghetatei cu data durabilitatii minimale depasita, etichetare incompleta, inducerea
in eroarea a consumatorilor cu privire la compozitia inghetatei prin
mentionarea pe eticheta produsului a unor componente care nu se regasesc in
lista ingredientelor. Controlul s-a efectuat in colaborare cu reprezentanti din
cadrul D.S.P. Maramures si D.S.V.S.A. Maramures.
Situatia comparativa a actiunilor de
control pe anii 2012- 2013
Specificare
|
2012
|
2013
|
Nr. actiuni de
control
|
1963
|
2437
|
Nr. total PVCC-uri
|
1674
|
1600
|
PVCC-uri cu amenzi
|
459
|
743
|
Reclamatii
inregistrate
|
814
|
742
|
Actiuni de informare
consiliere
|
380
|
251
|
E - Controale efectuate ca urmare a sesizarilor si
reclamatiilor primite din partea
consumatorilor:
Au fost inregistrate un numar de 742 de reclamatii si
sesizari, care in urma controalelor au fost clasificate in:
intemeiate: 273
neintemeiate: 192
amiabile: 165
nesolutionabile: 48
redirectionate: 45
clasate: 19
Ponderea numarului de reclamatii pe domenii este urmatoarea:
} produse nealimentare: 478
} prestari servicii nealimentare: 140
} prestari servicii utilitati: 48
} prestari servicii
financiar-bancare: 45
} produse alimentare: 30
} prestari servicii alimentare: 1
Analiza
comparativa a numarului de reclamatii pe domenii in anii 2012-2013
In urma
desfasurarii actiunilor de control mai sus mentionate, au fost intocmite 1600
PVCC-uri din care: pe produse alimentare 750, pe produse nealimentare
528, pe produse financiare 1, servicii alimentare 184, servicii nealimentare
92, alte segmente 45, din care 743 cu amenzi contraventionale, in
valoare de 873450 RON
Situatia comparativa a proceselor de constatare a contraventiei
incheiate in anii
2012-2013 pe grupe de produse si servicii
In cursul anului
2013 au fost prelevate un numar de 9 probe pentru analiza in laborator din care
un numar de 7 probe au fost neconforme.
Analiza
comparativa a reclamatiilor inregistrate in anii 2011-2012-2013
Pe parcursul anului 2013,
au mai fost incheiate protocoale de colaborare cu Inspectoratul Scolar Judetean
Maramures, participand impreuna la actiuni comune, cu scopul informarii si
educarii micilor consumatori. In acest scop, comisarii C.J.P.C. Maramures, au
realizat actiuni de consiliere in scoli, in cadrul orelor de dirigentie in
colaborare cu conducerea institutiilor de invatamant.
Totodata, C.J.P.C.Maramures impreuna cu Inspectoratul
Scolar Judetean Maramures a organizat Concursul National pe Teme de Protectia
Consumatorilor faza judeteana ”Alege Este Dreptul Tau”, la care au
participat un numar de 19 elevi de la mai multe licee din municipiul Baia Mare.
Concursul s-a finalizat cu calificarea la faza nationala a unei eleve din clasa
a IX-a si a unei eleve din clasa a XI-a, ambele de la Colegiul Economic
”Nicolae Titulescu” din Baia Mare.
In ceea ce
priveste programul guvernamental Lapte-Corn-Mar in cursul anului scolar 2013 comisarii
C.J.P.C. Maramures au efectuat un numar de 51 actiuni de control desfasurate la
43 de scoli, 6 gradinite si 2 producatori din municipiul Baia Mare si din
judet. La unul dintre acestia din urma s-a constatat ca abatere
nementionarea datei durabilitatii minimale, iar la celalat producator s-a
constatat ca data durabilitatii minimale stabilita de acesta nu era lizibila pe
ambalajul produsului. Astfel, s-au aplicat doua sanctiuni contraventionale sub
forma de amenda in valoare totala de 2000 RON.
Reprezentantii
C.J.P.C. Maramures, au participat in nenumarate randuri la actiunile de
distrugere si evaluare cu reprezentanti din cadrul Directiei de Finante
Publice, Jandarmeriei Romane si a Tribunalului Maramures, Directia Generala a
Vamilor, Inspectoratul Judetean de Politie, Politia de Frontiera.
In cursul anului 2014, Comisariatul
Judetean pentru Protectia Consumatorilor Maramures are in vedere intensificarea
actiunilor de informare a consumatorilor privind achizitionarea bunurilor si
serviciilor de la operatori economici autorizati si totodata asupra
atentionarii consumatorilor inainte de a semna orice tip de contract in vederea
evitarii situatiilor de inselaciune, precum si a posibilitatilor de denuntare a
contractelor.
Intocmit
Comisar Sef Adjunct
Olivia ARDELEAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu