Buna Vestire este o sărbătoare creștină celebrată în data de 25 martie a fiecărui an în amintirea
momentului anunțării Fecioarei Maria de
către Arhanghelul Gabriel că va concepe și
va deveni mama lui Isus din Nazaret.
Cei mai mulți creștini țin
această sărbătoare a Bunei Vestiri pe data de 25 martie, nouă luni înainte de
Crăciun, când este sărbatorită nașterea
lui Isus (Crăciunul, din latină incarnatione). Conform evangheliei după Luca
1:26:9, Buna Vestire a avut loc „în a șasea
lună” a sarcinii Elizabetei, mama lui Ioan Botezătorul.
Atât tradiția
catolică cât și cea ortodoxă suțin că Buna Vestire a avut loc în Nazaret,
dar locațiile exacte diferă. În tradiția catolică locul este marcat de Bazilica
Bunei Vestiri , iar în tradiția
ortodoxă de biserica ortodoxă grecească a Bunei Vestiri.
Buna Vestire reprezintă o temă fundamentală în arta creștină în general, mai ales în arta marianică
a bisericii catolice, în mod special în timpul Evului Mediu și al Renașterii.
Istoric
O sărbătoare a „Vestirii Nașterii
Domnului” se ținea în Răsărit încă din
anul 550, la 25 martie. La Roma s-a introdus în sec. al VII-lea.
Conținut
Data de 25 martie este la 9 luni înainte de Crăciun
(sărbătoarea Nașterii Domnului) și amintește
de ziua în care Arhanghelul Gabriel îi vestește
Fecioarei Maria că a fost aleasă să devină mama lui Isus Christos.
Semnificație
Buna Vestire făcută Mariei inaugurează „plinirea timpului”
(Gal 4, 4), adică împlinirea făgăduințelor
și pregătirilor venirii lui Hristos.
Maria este chemată să-l zămislească pe Fiul lui Dumnezeu. Încuviințând, a devenit Născătoare de Dumnezeu.
Uimindu-se de cele petrecute cu Maria, Sfântul Augustin își imaginează că se adresează îngerului,
întrebând: „Spune-mi, îngere, de ce s-a petrecut aceasta cu Maria?”. Îngerul îi
arată că răspunsul este cuprins chiar în cuvintele salutului: „Bucură-te, cea
plină de har!” (cf. Sermo 291, 6). Origen observă că niciodată un asemenea
titlu nu a fost dat unei ființe omenești și
nu mai apare în niciun alt loc din Sfânta Scriptură (cf. In Lucam 6, 7).
Maria primește cu
disponibilitate „valul de iubire” a lui Dumnezeu care se revarsă în ea. Și prin aceasta este o ucenică desăvârșită a Fiului ei, care, în ascultare față de Tatăl, își
împlinește libertatea și tocmai astfel își exercită libertatea, ascultând.Wikipedia
GDL
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu