miercuri, 18 februarie 2015

Eseu…

                       
Dascalul, ca profesionist al educatiei si formarii isi asuma responsabilitatea  de a lua in mana si a studia complexitatea proceselor din ambientul educativ, este pus tot mai mult sub semnul incertitudinii, nesigurantei, al asumarii si al responsabilitatii. In contextul unor permanente schimbari de ordin politic si administrativ, e din ce in ce mai greu , pentru cei interesati, sa-si faca o idee mai complexa, mai putin banala si simplificata supra chestiunii ce priveste educarea  si formarea tinerelor generatii.
       Daca tinem cont de conjunctura sociala economica si politica a momentului 2014, eu pot afirma ca profesia de dascal a devenit o misiune cu grad inalt de risc si periculozitate. Nu ma refer la pericole de tipul mine  anti-om  sau atacuri chimice ci la functionarea concreta si eficienta a scolii si a asunarii rolului ei in formarea si progresul omenirii. Intr-o epoca a globalizarii ,,per  forza e per amore,,…diferentele de tip  si de metoda ale pedagogiei se estompeaza din ce in ce, fara a se tine cont de realitatile concrete, de nivelul de progres cultural, moral si socio-economic   la care fiecare popor   in curs de aliniere a ajuns.
       In conditiile acestor timpuri, a face astazi cu adevarat pe dascalii, cu multa dedicatie si competenta, necesita un efort ce sfideaza, aproape, limitele firescului uman. Discreditarea figurii dascalului atat de catre politicile nationale cat si de catre societatea tot mai carenta in valori si educatie, face ca figura dascalului atat de apreciat  in trecut sa nu nu mai fie  aceeasi, fapt ce face dificila relatia sociala, reduce importanta rolului educatorului, implicit eficienta acestuia.
         Cauza sau efect, de un pic de timp s-a rupt si relatia de colaborare si sustinere intre profesori si parinti, nascandu-se un curent antagonist derivat di rezultatele slabe ale elevilor (de cele mai multe ori vina fiind pusa pe seama profesorilor), in loc sa faca front comun pentru a intelege cum sa se imbunatateasca situatia, sau la asumarea concreta a rolurilor.
     Exista inca reminiscentele comuniste de a raporta o realitate falsa, de a se folosi atunci cand vorbesc despre dascali de descrieri idealizante  sau mitice si  nicidecum de conditiile   reale ale dascalului din zilele noastre, ca entitate care bantuie invatamantul actual, ingloband frustrari ,neajunsuri  si confectionand metri cubi de hartogarie. Realizarile lui nu se masoara in competentele  dobandite de elevi pe parcursul anilor scolari, ci in  bibliorafturi doldora de planuri, programe , parteneriate si colaborari ( fictive de cele mai multe ori). Si pe care cei aflati in varful piramidei se prefac ca le citesc neclintind-ui pe dascali din Olimpul fictiv, aflat in mintea ilicita a celor ce vorbesc despre invatamant  doar pe la posturile de televiziune.
  De cealalta parte  , eforturile continue si zbaterile de grup si individuale ale responsabililor zonali, cei mai apropiati fizic si afectiv de scoala,  de dascali si de beneficiarii acesteia, fac posibila mentinerea tonusului general si a unui progres comun. Formarea continua este luata in serios,  si cu mijloace sumare dar cu efort uman sustinut se mentine ridicata stacheta profesionalizarii si ridicarii calitatii intr-un ritm cat de cat adaptat cerintelor comunitare europene.
    Ar fi nevoie de a da nastere unor procese reflexive si autoreflexive pentru a intelege si modifica practicile, de a face o selectie riguroasa a profesorilor  care vor intra in scoli considerandu-se criteriile ce tin de competente si vocatie, de  constiinta si dedicatie.
     Abolirea indiferentei fata de problemele reale si solicitarile dascalilor, solidaritatea sociala, asigurarea protejarii imaginii si garantarea egalitatii de sanse ar fi urgenta si oportuna. Profesorii nu trebuie sa ramana fara instrumentele prin care s-ar putea valoriza si asigura un progres scolar real.
Notă.  …,,Studiu de proporții reduse, în care autorul atacă probleme de ordin filozofic, literar, științific etc., expunând un punct de vedere personal, fără a epuiza subiectul.,,

                                  Aurelia Bilaşco
                                 Profesor psiholog in C.A.P.P.
               Liceul tehnologic ,,Alexandru Filipascu,, Petrova
     



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu