luni, 23 februarie 2015

Salut Trecut - Este patentat motorul Diesel

La 23 februarie 1893, era patentat la Berlin un motor cu ardere interna, cu aprindere prin compresie, inventat de inginerul Rudolf Christian Karl Diesel, personalitate deja cunoscuta la acea data in cercurile tehnice europene. Mai intai, a incercat sa inventeze frigiderul Ca multi altii, Rudolf Diesel si-a croit singur drumul in viata. Nascut la 18 martie 1858, provenea dintr-o familie de emigranti modesti, cu trei copii. Parintii parasisera orasul german Augsburg, pentru a se instala la Paris in tumultul evenimentelor din anul 1848. O cariera stralucita, o familie fericita, cine isi poate dori mai mult? In 1890, familia, care avea deja trei copii, se muta la Berlin, unde noul motor cu aprindere fara scanteie conceput de Rudolf Diesel obtine licenta nr. 67207 din 23 februarie 1893. Numaidecat, industriasul Alfred Krupp si uzinele MAN il finantaza pentru construirea prototipului. Motorul a fost conceput sa functioneze cu reziduri rezultate dupa distilarea petrolului, reducand astfel costurile de exploatare. Ideea de motorina nu era la acea data clar definita, dar rezolvarea ei s-a impus rapid, solutiile fiind oferite specialistilor pana in 1900, cand primul motor Diesel comercializabil a fost prezentat la marea Expozitie de la Paris. Acest motor avea o cilindree de 1960 cmc, dezvolta o turatie de 172 rot/min si o putere de 19,71 CP. Parametrii impresionau, dar motorul oferit la expozitia pariziana prezenta doua inconveniente majore: scotea fum (poluant) si produce un zgomot greu de acceptat. In anii 1911 si 1912, Rudolf Diesel s-a ocupat cu perfectionarea motorului sau, astfel incat sa nu mai depinda de hidrocarburi. El incearca sa-si adapteze inventia, astfel incat motorul sa poata fi alimentat cu uleiuri vegetale, care pot avea un imporant continut energetic. Solutia avea in vedere si un deosebit avant al agriculturii in viitor. Cat priveste utilizarea imediata a motorului brevetat, inventatorul trecea pentru moment peste faptul ca aste poluant si zgomotos. L-a oferit cu succes industriei navale: inconvenientele deranjau mai putin in cazul propulsiei navelor.

                                                                         Iuliu Ionut DRAGOS


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu